نقش بازی در رشد عاطفی کودکان

تاثیر بازی در رشد عاطفی کودک

نقش بازی در رشد عاطفی کودکان، رشد هوش و پیشرفت تحصیلی آنان چیست؟ بازی چگونه می تواند سبب افزایش مهارت های یادگیری و پرورش رشد ذهنی و عاطفی در کودکان شود؟ این قبیل سؤالات پرسشهای پر تکراری هستند که از سوی والدین از روان شناسان و علمای تعلیم و تربیت پرسیده می شود. آزمایش های پیاژه روان شناس مشهور سوئیسی و همچنین تحقیقات صورت گرفته توسط محققان در اروپا و آمریکا در حال حاضر، این حقیقت را آشکار ساخته است که چنانچه در سنین بین یک تا شش سالگی از طرف والدین و پرورشکاران دقت لازم به عمل آید تا کودکان در معرض تجارب و فعالیت های سازنده قرار گیرند، در آینده نه تنها از بسیاری نارسایی های ذهنی آنان جلوگیری می شود بلکه به مقدار قابل‌ملاحظه ای رشد هوشی آن ها افزایش یافنه و بطور یقین از نابسامانی های عاطفی آنان نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد.

مسئولیت والدین در پرورش رشد ذهنی و عاطفی کودکان بسیار حائز اهمیت است. در واقع آموزش و پرورش کودک بیش از آنچه بتوان تصور کرد، توسط والدین آنان پی ریزی می شود. از این رو لازم است بازی ها با حوصله فر اوان و بطور منظم از طرف والدین و یا پروزشکاران با کودکان اجرا شود.

نقش بازی در رشد عاطفی کودک

اولین تجربه‌ای که کودک در ارتباط با شناخت خود، محیط پیرامون و سایر افراد به دست می آورد، از طریق بازی است. او با دستان خود بازی می کند تا آنها را بشناسد، بازی با نور او را به شناخت انتزاعی از محیط می رساند و فعالیتی مانند دالی بازی او را با فلسفه بودن یا نبودن آشنا می سازد و درکی از این واقعیت که ندیدن دلیل بر نبودن نیست. آشکارترین تأثیر بازی د ر رشد جسمی و حرکتی کودک است، لیکن از تاثیرات آن در جنبه های مختلف هوشی، حسی، عاطفی و روانی نباید غافل شد؛ زیرا می تواند سبب پرورش ابعاد مختلف وجودی و شخصیتی کودک شده و از این طریق کودک در می یابد که چگونه با دنیای خارج از ذهن خود ارتباط برقرار کند.

از آنجایی که بازی عمده ترین شکل فعالیت کودک است توجه به اصولی همچون اسباب بازی ها، محیط داخلی و خارج از منزل، همبازی ها و مدیریت زمان و رعایت اصول بازی از طریق نظارت مراقب بسیار حائز اهمیت است. بازی برای کو دک تنها سرگرمی نیست. به گفته میلی چات بازی کردن به کودک کمک می کند تا تبدیل به انسان سالمی شود. از آن جایی که نقش بازی در رشد عاطفی کودکان بسیار پر رنگ است بالونیا به عنوان بهترین خانه بازی کودک در تهران؛ با امکانات عالی و فراهم کردن بهترین مربیان، سعی دارد محیطی شاد و مناسب برای کودکان دلبند شما مهیا کند. کودک شما می تواند در بالونیا بگردد و با افراد جدیدی آشنا شود و مربیان ما نیز از آن ها مراقبت می کنند. بازی و همبازی در محیطی پر نشاط جمع شده‌اند تا کودک شما بهترین خاطرات را تجربه کند و با قرار گرفتن در جمع هم‌سالان خود، خاطراتی شیرین رقم بزند.

اهمیت رعایت اصول بازی در رشد عاطفی کودکان

اجرای دقیق بازی ها فرصت گران‌بهایی را برای پرورش تفکر تحلیلی و رشد و توسعه ابعاد شناختی برای کودک فراهم می آورد. درنتیجه زمینه غنی ای در یادگیری علوم و ریاضیات و شناخت توانمندی و گسترش ظرفیت عاطفی آنان بوجود خواهد آمد. از جمله مهم ترین این تاثیرات را می توان چنین نام برد.

  • شناخت مفاهیم عمده ای از قبیل کمیت، مسافت، عدد، فضا و شکل
  • شناخت اعضای بدن و ایجاد هماهنگی بین دو نیمکره مغز ی و نیز سایر اعضا
  • شناخت تواناییهای جسمی و ذهنی و نقاط ضعف و قوت آنها
  • تقویت هوش عاطفی و ذهنی کود ک
  • افزایش اعتماد به نفس
  • ایجاد تعامل گروهی و افزایش انعطاف پذیری
  • گسترش روابط اجتماعی بر پایه اصول صحیح
  • تجربه برد و باخت و تحلیل درست از این مفاهیم در جهت کنترل هیجانات کاذب
  • ارتقا و بهبود هوش هیجانی
  • ارضای کنجکاوی

رشد عاطفی کودکان با بازی
مراحل پیشرفت عاطفی کودکان

تجارب سالهای اولیه زندگی، بدون شک تاثیرگذارترین و مهم ترین آثار را در زندگی هر فردی بوچود می آورد. بسیاری از این تاثیرات گاهی تا پایان عمر باقی مانده و خلاصی از پیامد های منفی آن گاهی غیر ممکن و یا همراه با تراپی های فراوان میسر می شوند. به اعتقاد روانشناسان و متخصصان تربیتی شخصیت افراد در هفت ساله اول زندگی شکل می گیرد. از این ر و براهمیت تعلیم وتربیت در این مسئله تاکید داشته و معتقدند می تواند تأثیر فراوانی بر رشد اجتماعی، شناختی و عاطفی کودکان داشته باشد. شکل‌گیری هوش عاطفی، هوش هیجانی و مسائلی از این قبیل موضوعاتی است که در پی ارتباط صحیح کودک با خود و دیگران و درنتیجه پرورش عواطف و درک درست از آنها بوجود می آید. شناخت مراحل رشد عاطفی کودک می تواند کمک شایانی به ایجاد تاثیرات مثبت و ماندگار این دوران نماید. این مراحل به تفکیک سن کودکان در زیر معرفی می شود.

رشد عاطفی کودک از تولد تا یک سالگی

تعامل با والدین و یا مراقبان سبب ایجاد حس اعتماد و دلبستگی در کودک می شود. با اتکا بر آنها بیشتر به کاوش محیط اطراف خودمی پردازد. دلبستگی به مراقبان دائمی سبب ایجاد حس غریبگی با سایرین و بروز حالت‌های ناشی از اضطراب جدایی می‌شود. در این سن کودک عواطف خود را با تکان دادن سر، دست و بدن خود نشان می‌دهد. حتما مقاله بازی با کودکان یک ساله را بخوانید.

رشد عاطفی کودک از یک تا دو سالگی

اضطراب جدایی بیشتر شده و سخت تر می توان او را راضی به جدایی نمود. کودک اکنون تمایلات خود را اظهار می کند و علاقمند است تا به او توجه شود. در خندیدن و جهیدن آن‌چنان افراط می کند که اغلب شکایت و خستگی مراقب را همراه دارد.

رشد عاطفی کودک از دو تا سه سالگی

با معنای صبر با تأخیر در برآورده شدن خواسته هایش آشنا شده و آن را درک می کند. همان‌قدر که از مشاهده توانمندی‌های خود هیجان زده می شود، به سرعت نیز فعالیت های خود را تغییر داده و با هر شکستی نا امید می شود.

رشد عاطفی کودک از سه تا چهار سالگی

با توجه به رشد آگاهی کودک خشم، محبت و ترسی را که تا این سن آموخته شکل مرکبی پیدا کرده و پشیمانی، سپاسگزاری و ترحم در وی ایجاد می شود. از این رو در این سن یا چند کودک دیگر ارتباط برقرار کرده و ممکن است در طول روز چندین بار با آن‌ها قهر و آشتی کند. همچنین همدردی، سازگاری با محیط و کمک به دیگران از ویژگی های این سن می باشد. تقلید از والدین و اطاعت از دستورات آنها جهت کسب تحسین و تشویق از سوی مراقبان یا والدین از دیگر مشخصه های رشد عاطفی کودکان می باشد. مهارت کلامی کودک به طرز شگفت آوری افزایش یافته و کودک احساس ترس خود را در برابر عواملی مثل موجودات خیالی، رعد و برق، تاریکی و یا صدای بلند بروز می‌دهد. حتما مقاله انواع بازی مناسب کودکان 4 ساله را بخوانید.

رشد عاطفی کودک از چهار تا پنج سالگی

در حالی که همچنان به حمایت و دل داری نیاز دارد، عشق ورزی می‌کند و آن را با جملات ساده و بوسه های متعدد بروز می‌دهد. همچنان تفکیک مرز خیال و واقعیت برای او دشوار است. اگرچه تحمل او افزایش یافته ولی احساس خشم در این سن به صورت‌های مختلفی از جمله پرخاشگری و یا بکار بردن کلمات نامناسب بروز می کند. حسادت به دوستان و به ویژه خواهر برادران هم‌سن یا کوچک‌تر نیازمند دقت عمل بیشتری از سوی والدین است. از محبوب ترین فعالیت های کودک در این سنین نقاشی کردن است که می تواند ساعت‌ها او را سرگرم نماید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *