بازی با کودکان 4 ساله

بازی برای کودکان 4 ساله

بازی با کودکان 4 ساله یکی از کارهای بسیار مهمی است که والدین باید برای آن وقت بگذراند. بسیاری از محققان و روان شناسان کودک می گویند بسیاری از ویژگی های شخصیتی افراد در دوران کودکی آن ها شکل می گیرد و تمامی جزئیاتی که در زندگی آنان وجود دارند می توانند عاملی برای یادگیری محسوب شوند. یکی از مهم‌ترین کارهایی که بچه ها در سنین پایین انجام می دهند، انجام بازی و سرگرمی هایی از این دست می باشد. بازی های مختلفی وجود دارند که می توانند بسیار آموزنده باشند. برخی بازی ها برای سنین خاصی طراحی شده‌اند تا ضمن خلق اوقاتی خوش برای کودکان، برخی مهارت ها را نیز در آنان تقویت کنند و مفید واقع شوند. در این مطلب، به چند بازی که برای کودکان 4 ساله اشاره می کنیم. با ما همراه باشید تا شما را با انواع بازی با کودکان 4 ساله آشنا کنیم.

اهمیت بازی با کودکان 4 ساله

اهمیت بالای بازی با کودکان 4 ساله بر کسی پوشیده نیست. 4 سالگی سنی است که اولین خاطرات بسیار از افراد را شکل می دهد. اکثر افراد سنین پایین‌تر را به سختی به یاد می آورند و از طرفی این سن اوج کنجکاوی و یادگیری کودکانه را در بر می گیرد و استفاده از این فرصت می تواند کودکی شاد و پر باری برای آن ها رقم بزند. بازی کودک چهارساله کمی با سنین قبلی و بعدی فرق می کند و اگر بتوانید با انجام بازی ها اعتماد به نفس او را تقویت کنید و معاشرت را کمی به او یاد بدهید، در آینده راحت‌تر وارد اجتماع می شود و با محیط بیرون بهتر ارتباط برقرار می کند.

انواع بازی با کودکان 4 ساله وجود دارد که می توانید با کودکتان تجربه کنید. درست است که بسیاری از بچه ها به بازی با موبایل و تبلت عادت کرده‌اند، با این حال انجام بازی های خانوادگی و پرتحرک برای آن ها لازم است. از این طریق می توانید ارتباط خود را نیز با کودکتان تقویت کنید. در این سن کودکان معمولاً دوست دارند بازی های مختلف را امتحان کنند و به دنبال تجربه هستند زیرا شخصیتشان در حال شکل گیری است و شما می توانید به عنوان یک همراه خوب و دلسوز کنار آن ها باشید و به راحتی بازی های متفاوت را همراه هم دیگر انجام دهید.

تفاوت بازی کودک ۴ ساله با کودکان کوچکتر

در این سن با توجه به بالا رفتن توانایی ها و مشخص شدن برخی ویژگی های شخصیتی، بازی با کودکان 4 ساله نیز کمی پیچیده‌تر می شوند و کودکان به این پیچیدگی و تازگی پاسخ مثبت می دهند زیرا آمادگی آن را دارند. از طرفی آن ها کم کم حل مسئله را یاد می گیرند و دوست دارند خودشان با موانع مواجه شوند و آن ها را حل کنند. همچنین از آنجایی که در این سن به مدرسه رفتن نزدیک می شوند، می توانید بازی هایی که کمی مربوط به این فضا می شود، مانند شعر خواندن را با آنان تمرین کنید.

در این سن کودکان و به ویژه پسر بچه ها، شیطنت بیشتری دارند و نیاز به فعالیت فیزیکی در آن ها افزایش پیدا می کند. برخی نیز به ورزش های خاصی علاقه‌مند‌ می شوند. کتاب ها و برنامه کودک هایی که می بینند و حتی تصاویر کتاب و مجلات، در شخصیت و خواسته های آنان در این سن نقش خواهند داشت. تنوع طلبی در پیدا کردن دوستان نیز در این سن خود را نشان می دهد و کودکان تمایل به پیدا کردن دوست و حتی دوست های خیالی پیدا می کنند. آن ها دوست دارند چیز های تازه بدانند و با افراد تازه آشنا شوند.

انواع بازی مناسب کودک چهار ساله

همان‌طور که دانستید، بازی های این سن متفاوت هستند و برای اینکه کودکتان بهترین دوران را تجربه کند، می توانید انواع بازی های مناسب این سن را با آنان انجام دهید. در این بخش چند بازی برای کودکان 4 ساله را توضیح می دهیم.

ساخت کلاژ

می توانید برگ ها و گل ها و عکس های مختلف را برای کودکتان آماده کنید و به او کمک کنید با استفاده از قوه ی تخیل خود کلاژ های زیبا بسازد. در این حین می توانید او را با شگفتی ها و فضای اطرافش نیز آشنا کنید و اطلاعات زیادی را همراه بازی به او انتقال دهید. کلاژ سازی ذهن آن ها را خلاق می کند و اوقات شادی را برای آنان به ارمغان خواهد آورد. در کنار این بازی های دیگری هم هستند که کودک شما می تواند یاد بگیرد در کنار این ارتباط برقرار نکردن کودک با دیگر کودکان هم موضوعی مهمی هست که حتما باید در فرزند دلبندتان بررسی کنید.

تئاتر عروسکی

کافیست با عروسک هایی که دارید بازی کنید و هرکدام یک یا چند نقش را قبول کنید. در بازی با کودکان 4 ساله می توانید از داستان هایی که موردعلاقه کودکتان هستند هم استفاده کنید. این کار باعث می شود مهارت گفت و گوی آنان تقویت شود و خلاقیتشان در داستان سرایی نیز افزایش می یابد. یکی از مهم‌ترین شاخصه های این دوره، ذهن باز و خلاق است که با این بازی می توانید آن را در کودکتان تقویت کنید.

عروسک بازی

اگر کودک شما دختر باشد، عروسک بازی و خاله بازی را دوست خواهد داشت. عروسک بازی یک بازی کودک 4 ساله است که می تواند ارتباط شما و کودکتان را بهبود ببخشد. آن ها در این سن دوست دارند احساس استقلال کنند و بزرگ شدن خود را نشان دهند و این بازی به نوعی به آنان کمک می کند در بازی نقش های جدیدی داشته باشند.

سنگ کاغذ قیچی

ذهن کودکان چهار ساله آماده ی یادگیری است و می توانید بازی های ساده و دوست داشتنی را به آن ها یاد بدهید. در بازی سنگ کاغذ قیچی هر بار دو نفر باهم رو به رو می شوند و هر بار یکی از علامت های سنگ، کاغذ و یا قیچی را با دستشان نشان می دهند. برای سنگ دست را مشت می کنید، برای علامت قیچی نشان پیروزی را نشان می دهید و برای کاغذ دست را با حالت باز بیرون می آورید. می توانید برای برنده جایزه بگذارید تا کودکتان کشش بیشتری برای انجام بازی داشته باشد. در این بازی سنگ قیچی را می زند، قیچی کاغذ و کاغذ سنگ را.

بازی خرید و فروش

در بازی با کودکان 4 ساله می توانید مغازه بازی کنید و طبق علاقه‌اش برخی از وسایل را چیده و یک مغازه‌ فرضی درست کنید. هر بار یک نفر نقش فروشنده و یک نفر نقش خریدار را ایفا می کند و از همین طریق می توانید ساعت ها سرگرم شوید. از طرفی مهارت ورود به اجتماع و مفهوم خرج کردن را به کودکتان یاد می دهید.

توپ و سبد

می توانید یک توپ پلاستیکی که سر و صدایی ندارد را به همراه یک سبد بردارید و سعی کنید هر بار مانند یک مسابقه آن را داخل سبد پرتاب کنید. هر بار دورتر بروید و هرکس که بتواند از فاصله‌ دورتری توپ را داخل سبد بی اندازد، برنده شده است.

بازی من میگم تو انجام بده

یکی از بازی‌های مهیج که می‌توان با کودک چهار ساله هم به صورت انفرادی و هم به صورت گروهی انجام داد، «بازی من میگم تو انجام بده» می‌باشد.‌ فرآیند این بازی به این صورت است که شما نقش رئیس را در بازی دارید و به کودک دستورات مختلفی می‌دهید، مثلا بشین، پاشو، چشم‌ها بسته، یک پا بالا، دست‌ها باز و… ، بعد از آن که شما در یک مرحله رئیس بودید، نقش ریاست را به کودک ۴ ساله بدهید تا او نیز فرمان دادن را تجربه کند. این بازی کمک زیادی به افزایش تمرکز کودک و تخلیه انرژی درونی او می‌کند.

بازی برج‌های بادگیر

بازی برج‌های بادگیر یکی از انواع بازی برای کودک ۴ ساله در خانه است، در این بازی کودک باید اجسام مختلف را روی هم بچیند بدون آن که فرو بریزند! می‌توانید از کودک بخواهید تا با اسباب‌بازی‌های خود بلندترین برج ممکن را بسازد، او می‌تواند در این بازی از اسباب‌بازی‌های کوچک و مکعبی مانند خود نیز کمک بگیرد. همچنین شما با استفاده از این بازی می‌توانید خیلی ساده مفهوم انرژی باد را به کودکتان نشان دهید، کافیست بادبزنی به کودک خود بدهید، سپس از او بخواهید با تکان داد آن برج بادگیری که ساخته است را فرو بریزد.

سایه بازی

شما برای انجام این بازی با کودک ۴ ساله نیاز به یک منبع نور دارید، بازی سایه بهتر است در یک اتاق تاریک با نور یک لامپ انجام گیرد، از کودک خود بخواهید رو به روی دیوار بنشیند، شما هم در پشت سر او و مقابل نور لامپ قرار بگیرید، حالا اجسام مختلف را مقابل نور لامپ قرار دهید و از کودکتان بخواهید تا از روی سایه آنها حدس بزند که این وسیله‌ها چه چیزی می‌باشند. همچنین می‌توانید با دست خود اشکال مختلفی بر روی دیوار بسازید، کودک می‌تواند به منبع نور نزدیک شود و تلاش کند تا خودش نیز با دستش شکل پرنده، روباه و… بسازد. این بازی تأثیر زیادی بر تقویت هوش فضای کودک ۴ ساله دارد.

بازی پرتاب حلقه

انجام بازی با کودکان ۴ ساله به آنها کمک می‌کند تا به تخلیه هیجانات درونی خود بپردازند و مهارت‌های حرکتیشان تقویت یابد، از جمله این بازی‌ها، بازی پرتاب حلقه می‌باشد. در این بازی شما تعدادی حلقه کوچک یا بزرگ را به کودک بدهید و نقطه مشخصی را معین کنید، حال ار کودک بخواهید حلقه‌ها را طوری پرتاب کند که به نقطه مورد نظر برسند، این بازی نقش موثری بر افزایش تمرکز کودک دارد و موجب هماهنگی چشم‌ها و دستان کودک می‌شود.

بازی انتقال تخم مرغ

این بازی نیاز به یک تخم مرغ پلاستیکی و یک قاشق یکبار مصرف دارد، شما باید تخم مرغ  را بر روی قاشق بگذارید، سپس قاشق را در درون دهان کودکتان قرار دهید، کودک باید بدون آن که تخم مرغ بیفتد، در مسیر مشخصی با قاشق حاوی تخم مرغ راه برود تا به ظرفی برسد و تخم‌مرغ را درون آن بگذارد، کودک اجازه استفاده از دست را ندارد. این بازی علاوه بر تقویت ماهیچه‌های دهان کودک، موجب افزایش تمرکز او نیز می‌گردد.

بازی فکری برای کودکان 4 ساله

بازی های فکری می توانند یک بازی برای کودکان 4 ساله باشند و ذهن آن ها را بازتر کنند. بازی های فکری زیادی هستند که انجامشان کودکان را در این سن سرگرم می کند و باعث بالا رفتن هوش آن ها می شود. کودکان در این سن هوش بالایی دارند و دریافت های آنان می تواند تأثیر مستقیم و مهمی روی طرز فکر و توانایی‌هایشان داشته باشد. ممکن است بسیاری از افراد این نکته را سرسری بگیرند اما انجام بازی های فکری در کنار فعالیت های دیگر می تواند ذهن کودکان دوست داشتنی شما را پرورش دهد و آنان را با این‌گونه فعالیت ها آشنا کند. در ادامه برخی از بازی های فکری مناسب کودکان 4 ساله را بازگو می کنیم.

بازی فکری برای کودکان 4 ساله

منچ

منچ یک بازی مهیج و سرگرم کننده است که می توانید با کودکتان بازی کنید. در این بازی می توانید تا سقف 4 بازیکن داشته باشید و به کمک تاس مهره ها را روی خانه های صفحه حرکت دهید. برای ورود هر مهره به بازی باید 6 بیاورید و هر بار یک نفر 6 بیاورد می تواند به عنوان جایزه یک بار دیگر هم تاس بریزد. بعد از یک دور طی کردن هرکس می تواند وارد خانه‌ نهایی شود و هرکس رود تر از دیگران 4 مهره را داخل خانه های نهایی ببرد، برنده‌ بازی می باشد. در راه نیز اگر یک نفر تاس بی اندازد و به طور مثال با عدد 3 روی خانه‌ای قرار بگیرد که مهره‌ شخص دیگری در آن قرار دارد، او را می زند و آن مهره از بازی خارج می شود تا آن شخص دوباره 6 بیاورد و از ابتدا شروع کند. این نکته بازی را بسیار هیجان انگیز خواهد کرد.

پازل

برای بازی با کودکان 4 ساله خود؛ انواع پازل ها هستند که می توانید آن ها را تهیه کنید. پازل ها دنیای بسیار وسیع و متفاوتی دارند و می توانند هوش کودکان را بسنجند. می توانید پازل هایی که مخصوص این سن هستند را خریداری کرده و به کودک خود کمک کنید آن را سر هم کند.

فلش کارت

بازی با فلش کارت ها می تواند برای کودکان در این سن بسیار جذاب باشد. می توانید کلمات انگلیسی، ضرب المثل ها، شغل ها و بسیاری از اطلاعات دیگر را همراه بازی به آن ها یاد بدهید. حتی می توانید فلش کارت ها را به عنوان کاردستی با کودکتان درست کنید. این یک بازی برای کودکان 4 ساله است که می تواند بسیار مفید و آموزنده باشد.

بازی فکری نخ و دکمه

یکی از بهترین و موثرترین بازی‌های فکری که موجب رشد ذهنی کودکان می‌گردد، بازی نخ و دکمه می‌باشد. این بازی متشکل از تعدادی دکمه پلاستیکی و نخ‌های بافته‌ شده رنگی می‌باشد، زمانی که کودک به نخ کردن دکمه‌ها می‌پردازد، علاوه بر تقویت ماهیچه‌های ظریف دستش، هماهنگی بیشتری بین چشم‌ها و دست‌های او حاصل می‌گردد و ذهن او بازتر می‌شود.‌

بازی جدول

یکی دیگر از بازی‌های فکری که موجب تقویت تمرکز کودک ۴ ساله می‌شود، بازی جدول می‌باشد. شما در این بازی دو جدول بکشید، یکی از جدول‌ها سایز کوچک و دیگری ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد. این دو جدول باید مشابه بوده، سپس شما در خانه‌های جدول کوچک اشکال ساده مانند مربع، دایره، استیکرهای لبخند، گریه، اخم و… را بکشید، حال از کودک ۴ ساله خود بخواهید دقیقا مثل شما جدول بزرگ را با همین شکل‌ها پر کند.

بازی شباهت و تفاوت

شما برای انجام این بازی با کودکان ۴ ساله باید دو شی را در نظر بگیرید، حالا از کودک خود بخواهید تا خوب فکر کند و تفاوت‌های این دو شی را بگویید، سپس در مورد شباهت‌های آنها هم از او سوال کنید. این بازی موجب می‌شود تا کودک تفاوت‌ها و شباهت‌های اشیاء اطرافش را بیشتر بسنجد و با دقت بیشتری به اطراف خود نگاه کند.

بازی لمس کردن و حدس زدن

نحوه انجام این بازی به این صورت است که در ظروفی خوراکی‌های مختلف مانند انگور حبه حبه شده، کره، پنیر، سیب، بادام، گردو و… بریزید، چشمان کودکتان را با دستمالی ببندید و ظروف را در کنار هم و جلوی کودک قرار دهید، حال از کودک بخواهید تا خوراکی‌ها هر ظرف را لمس کند و فکر کند و حدس بزند که محتویات هر ظرف چه خوراکی می‌باشد. این بازی فکری علاوه بر افزایش دقت کودک، به رفع بد غذایی او نیز کمک ‌می‌کند.

بازی گروهی کودک 4 ساله

همان‌طور که پیش‌تر نیز به این نکته اشاره کردیم، کودکان در این سنین یاد می گیرند چطور با محیط پیرامون خود ارتباط برقرار کنند و از آنجایی که باید چند سال بعد به مدرسه و کودکتان بروند، انجام فعالیت ها و بازی های گروهی می تواند آن ها را آماده ی مواجهه با این مسائل کند و ترس و سوا لاتشان را از این موضوع برطرف سازد. وجود انواع بازی های گروهی این اجازه را به شما می دهد که بازی های مناسب و موردعلاقه کودک خود را انتخاب کنید تا هم اوقات خوشی را بگذرانید و هم مهارت های ارتباطی او را تقویت کنید.

قایم موشک

در این بازی یک نفر گرگ می شود و چشم می گذارد. بقیه افراد نیز در جاهای مختلف قایم می شوند و بعد گرگ باید بعد از تمام شدن شمردن آن ها را پیدا کند. اگر بتواند آن ها را پیدا کند سک سک می گوید و آن شخص می بازد. اگر فردی بتواند بدون اینکه گرگ بازی او را ببیند، به محلی که گرگ در آن چشم گذاشته بود برود و بگوید سک سک، برنده شده است و فردی که توسط گرگ دیده شده باید چشم بگذارد.

نمایش خلاق

می توانید زمانی که تعداد افراد زیاد است، به کمک کودکان یک نمایش خلاقانه را با آن ها برنامه ریزی کنید و از هرکس بخواهید نقشی را بازی کند. داستان نیز می تواند متعلق به بچه ها باشد و یک تئاتر بداهه کودکانه ترتیب دهید تا بتوانید خلاقیت آن ها را تقویت کنید و آن ها را آماده کنید تا در جمع استعدادشان را بروز دهند.

پانتومیم

پانتومیم هم یکی دیگر از بازی های کودکانه در خانه است که می توانید با کودکانتان امتحان کنید. در این بازی یک جمله یا کلمه را با زبان بدن و بدون اینکه کلمه‌ای بگویید طوری بازی می کنید که هم تیمی شما آن را حدس بزند. کافیست دو گروه تشکیل دهید و هر بار بازیگری از گروه مقابل انتخاب می شود و باید کلمه‌ای که گروه دیگر برای او انتخاب کرده‌اند را به هم تیمی خود بفهماند. دقت کنید که برای بازی با کودکان 4 ساله باید از مفاهیم ساده استفاده کنید.

بازی ‌کودک نابینا

این بازی برای تقویت قدرت ذهن و تخیلات کودک بسیار مفید است، برای انجام این بازی به ۴ یا تعداد بیشتری کودک ۴ ساله نیاز است، باید بچه‌ها دو به دو پشت به هم بنشینند، حالا عکسی را به یکی از کودکان نشان دهید اما کودک دیگری نباید آن را ببیند. حالا کودکی که عکس را دیده باید به توصیف عکس بپردازد، طوری که کودک پشت او بتواند مطابق با توضیحاتش به نقاشی تصویر عکس بپردازد تا به تصویر اصلی برسد. مثلا عکس سیب را به یکی از کودک‌ها نشان دهد، او بگوید مثلا عکس گرد است و کودک دیگر تصویر دایره‌ای شکل بکشد و آنقدر ادامه دهند تا نقاشی سیب تکمیل شود.

بازی قطار دیوانه

قطار دیوانه بازی سرگرم‌کننده و بسیار مهیج برای کودکان ۴ ساله است، تعداد بچه‌ها باید در این بازی  ده نفر یا بیشتر باشد. کودکان همانند یک قطار پشت سر هم می‌ایستند و با دستور شما شروع به حرکت می‌کنند. شما باید کاری کنید که نظم قطار به هم بخورد، مثلا  دستور دهید که قطار تندتر برود، بچه‌ها با سرعت بیشتری می‌دوند، سپس دستور ایست بدهید تا قطار متوقف شود. فرمان‌های یهویی شما موجب می‌شود تا کودکان تعادلشان را از دست بدهند و نظم قطار از بین برود.

بازی پریدن روی خط

بازی پریدن روی خط یکی از انواع بازی‌های سالم و گروهی می‌باشد که میان ۱۰ تا ۱۵ نفر از بچه‌های این گروه سنی انجام می‌شود. جهت انجام بازی یک خط با نوارچسب، کاغذ رنگی و… روی زمین بکشید و یک طرف آن را درست و طرف دیگر را غلط نام‌گذاری کنید. همه بچه‌ها باید دقیقاً روی خط بایستند، شما باید سوالاتی از کودکان بپرسید، در صورتی که جواب آنها صحیح بود به سمت درست بروند و در صورتی که جواب غلط دادند، هم باید به سمت غلط بروند، اگر کودکی جابجا ایستاد به معنی باخت او است و باید از بازی خارج شود.

بازی مکالمه چشم بسته

این بازی نیز میان گروهی ده تا ۱۵ نفره از بچه‌های ۴ ساله انجام می‌شود. در این بازی باید چشمان یکی از کودکان بسته شود، سایر کودکان نیز همانند یک دایره دور این بازیکن چشم بسته حلقه بزنند.‌ بازیکن چشم بسته باید دور خود بچرخد و انگشتش را به سمت یکی از بچه‌ها نشانه برود، کودکی که انگشت به سمت او بود، باید صدای از خود درآورد یا بخندد تا کودک چشم بسته بتواند اسم او را از روی صدا تشخیص دهد. در صورتی که اسم این بازیکن را درست حدس بزند باید جای آنها با هم عوض شود، اگر تشخیص او اشتباه بود باید دوباره بچرخد و کس دیگری را نشانه بگیرد؛ همین طور بازی ادامه می‌یابد.

بازی هوش برای کودکان 4 ساله

انواع بازی هوش برای کودکان 4 ساله وجود دارند که می توانید با بچه های خود بازی کنید و هوش آنان را تقویت کنید. دکارت، یکی از فیلسوفان قدیمی می گوید، همه‌ افراد از مغز یکسانی برخوردارند اما نحوه‌ به کارگیری و گرایشاتشان باهم فرق دارد. همچنین به اثبات رسیده است که هوش های مختلفی مانند هوش هیجانی، هوش اجتماعی و چندین هوش دیگر داریم که می توانید با انجام این بازی ها هم ذهنیت کودک خود را تقویت کنید و هم از هوش و استعداد او با خبر شوید. در ادامه چند بازی هوش که مخصوص کودکان 4 ساله است را برایتان توضیح می دهیم.

بازی کلمه

در این کلمه از یک حرف شروع می کنید و مثلاً می گویید میز، نفر بعدی باید با حرف پایانی کلمه نفر قبلی یعنی ز، یک کلمه بگوید. این حتی بازی کودکان 4 ساله نیز محسوب می شود و باعث می شود هوششان تقویت شود و بتوانند کلمات جدیدتری یاد بگیرند. کسی نباید کلمه تکراری بگوید وگرنه از بازی حذف می شود. این بازی کودکانه در خانه باعث تقویت هوش و حافظه کودکان می شود.

بازی با لگو

بازی با لگو ها در عین حال که بسیار هیجان انگیز است و کودکان به آن کشش دارند، یک بازی هوش برای کودکان 4 ساله محسوب می شوند، زیرا یاد می گیرند اجزاء مختلف آن را به هم وصل کنند و اشکال گوناگون بسازند. لگو ها انواع مختلفی دارند و برای هر سلیقه‌ای، انتخاب های گوناگونی دارند. از طریق این لگو ها همچنین می توانید ساعت ها با آن ها بازی کنید و سرگرم باشید.

هد بند

این بازی را حتی می توانید با اعضای خانواده و کودک چهار ساله خود بازی کنید. درواقع یک بازی کودکان 4 ساله است که بسیار شاد و خلاقانه است. در این بازی روی یک تکه کاغذ کلمه‌ای را می نویسید و به کمک هد بند یا یک چسب روی پیشانی هر فرد که نوبت اوست می گذارید، بعد آن شخص با پرسیدن سوا لاتی باید حدس بزند نوشته روی کاغذ چیست. برای بازی با کودکان 4 ساله اگر بازی هدبند را انتخاب کرده اید؛ بهتر است کلمات ساده بنویسید و در صورت لزوم کمی راهنمایی کنید.

بازی حافظه با رنگ‌ها

شما در این بازی ۴ تا ۸ تکه کاغذ بردارید، سپس روی هر کدام یک رنگ بکشید، حالا آنها را با ترتیب دلخواهتان بچینید، حال از کودکتان بخواهید ترتیب رنگ‌ها را به ذهن بسپارد، اکنون برگه‌ها را جمع کرده و به هم بزنید، سپس آنها را به کودک ۴ ساله‌ بدهید، حالا از او بخواهید به همان ترتیبی که شما برگه‌ها را چیدید، دوباره او هم بچیند. این بازی تاثیر فراوانی بر تقویت ذهن و هوش کودکان دارد.

ماز

ماز از جمله بازی‌های می‌باشد که نقش موثری در تقویت هوش کودکان دارد. این بازی متناسب با گروه‌های سنی مختلف تولید گردیده، بنابراین بازی ماز را متناسب با سن چهار سال انتخاب کنید‌. مازها در واقع معماهای هستند که از پیچیدگی خاصی برخوردارند و کودکان با دنبال نمودن مسیر آنها با قلم به شکل‌های مختلفی می‌رسند و می‌توانند معماها را حل کنند. مثلا یک نمونه از این بازی، اختاپوس می‌باشد، در طرف دیگر مار، جغد و خرس وجود دارد که مسیرهای متعددی از سمت اختاپوس به سمت آنها وجود دارد، در این بازی پرسیده می‌شود که اختاپوس به کی زنگ زده؟ کودک باید مسیر درست را با کشیدن خط مشخص کند تا بتواند بفهمد اختاپوس به کدام حیوان زنگ زده است.

بازی با حیوانات

یکی دیگر از بازی‌های که از طریق آن می‌توان به تقویت هوش کودک ۴ ساله بپردازید، بازی با حیوانات است. در این بازی شما عکس چند حیوان را به کودکتان نشان دهید، سپس در مورد نام حیوان، محل زندگی، نوع غذا و صدا حیوان اطلاعاتی به کودک بدهید. حالا یکی یکی دوباره عکس‌های حیوانات را به کودک نشان دهید و از کودک سوالاتی در مورد حیوان بپرسید تا جواب دهد.

بازی مرتب سازی از بلند به کوتاه

شما چندین نوار کاغذی در طول‌های مختلف درست کنید، حال از کودکتان بخواهید نوارهای کاغذی بلند را در یک سمت و نوارهای کوتاه را در سمت دیگر بگذارد، همچنین شما می‌توانید از کودکتان بخواهید با کمک چسب ماتیکی بر روی کاغذ به ترتیب نوارها با طول‌ بلند را تا کوتاه‌ترین نوار بچسباند و ردیفی مرتبی از نوارهای کاغذی بلند تا کوچکی ایجاد کند.

اسباب بازی مناسب کودک 4 ساله

کودکان چهار ساله در سن حساسی هستند. آن ها در این سن کمی خشمگین هستند و می توانید با انجام بازی های پرتحرک این خصلت را در آنان کنترل کنید. دنیای خیالی آن ها در اوج خود است و دوستان خیالی پیدا می کنند. بازی با اسباب بازی برای کودکان 4 ساله می تواند آن ها را سرگرم کند و هوششان را نیز تقویت کند. در این بخش چند اسباب بازی جذاب برای کودکان 4 ساله را معرفی می کنیم. از اسباب بازی برای بازی کودک 4 ساله می توان به منچ، توپ بازی، عروسک، ماشین، لگو، پازل، مکعب یادگیری، فلش کارت، آجر بازی، خمیر بازی، شن اسباب بازی و غیره اشاره کرد.

اسباب بازی برای پسر 4 ساله

پسر ها در این سن شیطنت بیشتری دارند و نیاز دارند تا دنیای پیچیده آن ها را درک کنید. گاهی ممکن است خشم خود را نشان دهند و دوست داشته باشند فعالیت های خشنی را انجام دهند. به ویژه خود را ابر قهرمان ها مقایسه می کنند و همین نکته باعث می شود اسباب بازی های خوبی داشته باشند تا بتوانند این انرژی را با بازی کردن تخلیه کنند. بنابراین در بازی با کودکان 4 ساله حتما به ایمنی بچه ها به ویژه پسرها در حین بازی توجه کنید.

از اسباب بازی های جذاب و خوب برای پسران 4 ساله می توان به ماشین کنترلی، انواع ماشین های کوچک و بزرگ و موتور ها اشاره کرد. آن ها همچنین به توپ و بازی هایی از این دست علاقه دارند. تفنگ، دارت و بسیاری از بازی های دیگر می تواند برای آن ها جذاب باشد.

حضور کودکان در خانه بازی کودک و مهد کودک ها می تواند آن ها را از قبل با محیط بیرون و حضور در آن آشنا کند. می توانید کودک خود را به چنین محیط هایی ببرید و اوقات خوبی را برای آن ها فراهم کنید. درست است که بخش زیاد و مهمی از اوقات کودک در خانه می گذرد، با این حال حضور آن ها در محیطی که هم سن و سال‌هایشان هستند می تواند اعتماد به نفسشان را تقویت کند و آداب معاشرت را در آن ها درونی کند.

همانطور که تا اینجای مقاله متوجه شدید؛ در بازی با کودکان 4 ساله نیاز است به نکاتی توجه کنید که شاید جزئی و ریز به نظر برسند اما تثیر زیادی در تربیت اجتماعی کودک دارند. خانه کودک بالونیا با بهترین امکانات و خدمه قابل اعتماد، بعد از انجام تحقیقات و بررسی های انجام شده، محیطی شاد و کاملاً امن را برای کودکان و همچنین خانواده هایشان فراهم کرده است. می توانید با خیال راحت کودکانتان را برای بازی به این مجموعه بیاورید و کافه‌ای که برای خانواده در نظر گرفته شده است، در کنار محوطه بازی است. درواقع بازی، هم بازی و اسباب بازی در این دنیای دوست داشتنی جمع شده‌اند تا شما و کودک دلبندتان اوقات خوشی را در آن سپری کنید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *