بازی های کارگاه مادر و کودک

معرفی بازی های مادر کودک

اگر قصد شرکت در بازی های کارگاه مادر و کودک را دارید به شما تبریک می‌گوییم چون قدم بزرگی برای تربیت درست فرزندت برداشته‌ای. در کارگاه مادر و کودک بازی های مهیج و آموزنده‌ای برای کودکان برگزار می‌شود که باید با همراهی مادرش باشد. اما این بازی ها چیست و چه کمکی به فرزند دلبند شما می‌کند؟ در این مطلب قصد داریم به انواع بازی هایی که در این کارگاه برگزار می‌شود بپردازیم.

انواع بازی های کارگاه مادر و کودک

این نوع بازی ها در مراکز تخصصی بازی کودک مثل خانه بازی بالونیا برگزار می‌گردد که هدف از آنها تقویت مهارت‌های کودک، بهبود رابطه مادر و کودک و افزایش روحیه همکاری و تعامل اجتماعی است. بازی های زیادی وجود دارند که در این کارگاه‌ها برگزار می‌شوند که هر کدام از آنها برای سنین خاصی مناسب هستند.

بازی برای نی نی ها

این نوع بازی ها مخصوص کودکان زیر دو سال است و همه روزه در کارگاه برگزار می‌شود. این بازی ها با هدف تقویت مهارت‌های حرکتی، دیداری و شنیداری نوزاد انجام می‌شود. برای کودکان کمتر از یک سال بازی ها بیشتر مربوط به حرکت دست و پا می‌باشد. برای کودکان یک تا دو ساله بازی هایی انجام می‌شود که مهارت‌های حرکتی و همچنین کلامی آنها را تقویت کند. همچنین باعث کاهش اضطراب و وابستگی کودک نسبت به مادر و محیط جدید شود و بتوانند با هم‌سن و سالان خود تعامل بهتری داشته باشند. بازی های ریتمیک جز جدایی‌ناپذیری از بازی های کارگاه مادر و کودک هستند که برای تمام سنین به ویژه نی نی ها برگزار می‌شود.

 بازی لگو

لگو از بازی های کارگاه مادر و کودک

از مهیج‌ترین و سرگرم کننده‌ترین بازی های کودکانه‌ای که در این کارگاه برگزار می‌شود انواع بازی لگو می‌باشد. بازی های لگو علاوه بر جنبه سرگرمی که دارند ماهیچه‌های دست کودکان را تقویت می‌کنند. بازی ها لگو برای کودکان 2 تا 3 سال بسیار مناسب هستند و توانایی حل مسئله، مهارت ریاضی و هوش فضایی را افزایش می‌دهند. البته برای سایر سنین نیز مناسب هستند. به عنوان مثال کودکانی که هنوز مدرسه نرفته‌اند زمانی که لگو بازی می‌کنند ماهیچه دست آنها برای انجام کارهای ظریف تقویت می‌شود در نتیجه راحت‌تر می‌توانند با مداد بنویسند و آن را در دست بگیرند. زیرا ماهیچه‌های دست آنها قوی شده است. همچنین در صورتی که به دنبال بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان هستید لگو خانه‌سازی بازی ایده‌آلی است.

کنار هم چیدن لگوهای کوچک برای ساخت یک خانه بزرگ و زیبا نیاز به تمرکز و دقت دارد. ممکن است چند بار هنگام تلاش برای انجام این کار لگوها فرو بریزد و کودک مجبور شود دوباره آنها را سر جای خود بگذارد. این باعث می‌شود صبر و تلاش برای رسیدن به خواسته‌هایش را یاد بگیرد.

بازی های حرکتی

این نوع بازی های کارگاه مادر و کودک انواع مختلفی دارند. این بازی های حرکتی را هم مادر و هم کودک انجام می‌دهند که فواید درمانی زیادی نیز دارند. به عنوان مثال باعث رفع گودی کمر، انحراف زانوها، صافی کف پا، قوی کردن عضلات، چربی‌سوزی، فرم دهی به بدن و… می‌شوند. از جمله بازی های ورزشی که در این کارگاه برگزار می‌شوند می‌توان به والیبال، ژیمناستیک، یوگا پیلاتس، بازی های ورزشی آبی و ورزش‌های گروهی اشاره کرد.

یکی دیگر از بازی های ورزشی هیجان انگیز، ورزش‌های ریتمیک و ایروبیک همراه با موسیقی است. مادران و کودکان همچنین می‌توانند با یکدیگر آواز بخوانند و هم‌زمان ورزش نیز انجام دهند.

بازی های تقویت حس لامسه

دستت را کثیف نکن، لباست را کثیف نکن! این جمله را شاید کودک بارها و بارها شنیده باشد. توجه داشته باشید وقتی کودکی از تماس با موادی که بی‌ضرر هستند اما از ترس کثیف شدن بدن یا لباسشان منع می‌شوند حس وسواس در آنها زیاد می‌شود. یکی از اهداف بازی این است که کودک آزادانه بتواند کثیف کاری کند البته با مواد بی‌ضرر و مفید تا حس وسواس در وی کم شود. بعلاوه حس لامسه را نیز تقویت می‌کند.

بازی های دو زبانه

این مدل بازی ها باعث توانایی یادگیری زبان فارسی و انگلیسی به کودکان و نونهالان است. آموزش زبان همراه با بازی باعث می‌شود کودک بهتر و سریع‌تر زبان را یاد بگیرد. همچنین راحت‌تر آن را به خاطر بیاورد. زیرا کودکان در دنیای کودکانه خود همه چیز را با بازی یاد می‌گیرند. بعلاوه وقتی این بازی با حضور مادر باشد لذت یادگیری چند برابر خواهد شد.

در کارگاه مادر و کودک بالونیا چخبر است؟

بازی های کارگاه و کلاس مادر و کودک

این کلاس ها در چند جلسه برگزار می‌شود که لازم است هم کودک و هم مادر حضور داشته باشند. در صورتی که مادر شاغل باشد و نتواند در این کلاس ها شرکت کند مادر بزرگ، خاله یا حتی پرستار کودک می‌تواند به جای مادر حضور داشته باشد. در این کارگاه‌ها مادر و کودک در کنار هم بازی های مهیجی انجام می‌دهند. علاوه بر اینکه کودک فرصت دوستی با هم سن و سالان خود را پیدا می‌کند مادر نیز می‌تواند با سایر مادران آشنا شده و حتی با آنها دوست شود.

مزایای بازی های کارگاه مادر و کودک

شرکت در بازی های کارگاه مادر و کودک هم برای مادر و هم برای کودک مزایای زیادی به همراه خواهد داشت. با این کار علاوه بر اینکه کودک شما از شانس آموزش و پرورش و افزایش خلاقیت در محیطی شاد لذت خواهد برد بلکه از مزایای زیر نیز بهره‌مند خواهد شد:

  • افزایش مهارت تمرکز و توجه
  • توانایی بهتر برای حل مسئله
  • افزایش صبر و تلاش و ناامید نشدن در برابر مشکلات
  • تقویت هماهنگی چشم و دست
  • تقویت ماهیچه‌های دست و بهبود نوشتن (این بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان بسیار مفید است)
  • بهبود تعامل مثبت با مادر
  • افزایش ظرفیت هوش کودک
  • تقویت تجربه هیجانات مثبت
  • رشد خودباوری و تقویت اعتماد به نفس
  • افزایش تجارب حسی و حرکتی هیجان انگیز برای کودک و مادر
  • بهبود سلامتی هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی

جمع بندی

شرکت در بازی های کارگاه مادر و کودک علاوه بر اینکه باعث رشد و توسعه کودک می‌شود برای مادران نیز بسیار مناسب است و باعث تقویت روحیه و بهبود سلامت روحی و جسمی آنها خواهد شد. مادران در این کارگاه‌ها می‌آموزند چطور با کودکان تعامل مثبتی داشته باشند و مشکلات و ضعف‌های ارتباطی را بهتر می‌توانند برطرف سازند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *