بازی توپ و قاشق

معرفی بازی توپ و قاشق

بازی توپ و قاشق یک بازی یک بازی بسیار جذاب و آموزنده است که صرف نظر از مقرون‌به‌صرفه بودن کمک زیادی به رشد کودک خواهد کرد. بعلاوه تفریحی است که کودکان در هر سنی از آن لذت می‌برند. قاشق یکی از اولین و محبوب‌ترین وسایلی است که کودک به‌واسطه غذا خوردن با آن آشنا می‌شود؛ بنابراین معمولاً تمام کودکان با این وسیله آشنایی دارند و می‌توانند آن را در دست بگیرند بنابراین بازی کردن با قاشق برایشان بسیار آسان است.

به سادگی و با انجام چند تکنیک می‌توان از قاشق یک اسباب‌بازی مهیج ساخت که تا ساعت‌ها می‌تواند کودک دلبند شما و دوستانش را سرگرم سازد. برای این کار تنها به یک قاشق و یک توپ کوچک مثل توپ پینگ پونگ نیاز خواهید داشت. این بازی را می‌توان آن را به شیوه‌های مختلفی انجام داد که ما در بالونیا می‌خواهیم به محبوب‌ترین آن‌ها بپردازیم.

آموزش بازی توپ و قاشق

در اینجا ما لیستی از انواع روش‌های اجرای بازی توپ و قاشق را برایتان فراهم ساخته‌ایم که همانند بادکنک بازی بچه ها برای کودکان بسیار مهیج است. بسته به نوع فضای آموزشی خود، تعداد کودکان، اهداف آموزشی یا سرگرمی می‌توانید یک یا چند مورد از این بازی‌ها را به کودکان خود آموزش دهید.

بازی پرتاب توپ با قاشق

در این بازی کودکان می‌توانند با استفاده از یک قاشق توپ را به سمت هدف مشخصی پرتاب کنند. این بازی می‌تواند باعث تقویت مهارت‌های حرکتی و تعادلی کودک شود. همچنین بازی پرتاب توپ با قاشق گزینه ایده‌آلی برای مراکز آموزشی مثل مهدکودک‌ها، خانه‌های بازی مثل خانه کودک بالونیا، پیش دبستانی‌ها و … می‌باشد. بازی را می‌توان هم به صورت تکی و هم به صورت گروهی انجام داد. می‌توانید مسابقه‌ای ترتیب داده و از کودکان بخواهید بازی پرتاب توپ با قاشق را انجام دهند و با هم مسابقه بدهند.

برای انجام بازی توپ و قاشق به صورت گروهی می‌توانید به هر کدام از کودکان یک توپ و یک قاشق بدهید تا توپ را به ترتیب به سمت هدف مشخصی پرتاب کنند. اگر به هیچان بیشتری نیاز دارید در چند سبد توپ‌های مختلف بگذارید. سپس از کودکان بخواهید با قاشق توپ‌ها را به سمت هدف مشخص پرتاب کنند. هر کودک که بتواند توپ بیشتری را به هدف بزند برنده خواهد بود. هدف می‌تواند روی دیوار یا روی زمین باشد.

 آموزش بازی با توپ و قاشق

بازی تعادلی با توپ و قاشق

در این بازی سرگرم کننده کودکان باید توپ را روی قاشق گذاشته و سعی کنند بدون اینکه توپ به زمین بیفتد مسیری را طی کنند. این بازی باعث افزایش مهارت‌های حرکتی و حفظ تعادل بیشتر در کودکان می‌شود. همچنین در این بازی کودکان می‌توانند توپ را با قاشق به بالا یا جلو و عقب حرکت دهند و سعی کنند توپ را در حالات مختلف به حرکت در آورند و خودشان نیز حرکت نمایند. اما توپ نباید در هنگام حرکت به زمین بیفتد.

بازی با توپ و قاشق

برای انجام این بازی توپ و قاشق به یک ظرف، 8 قاشق و دو توپ کوچک نیاز خواهید داشت. قاشق‌ها را به دو دسته 4 تایی تقسیم کنید. سپس ظرفی را در جلوی کودک قرار داده و چهار قاشق را به صورت ردیفی و مرتب شده در سمت چپ و چهار قاشق نیز در سمت راست آن قرار دهید. یک توپ را در آخرین قاشق سمت راست و توپ دیگر را در آخرین قاشق سمت چپ بگذارید. در این بازی خانگی توپ و قاشق، از کودک بخواهید همزمان هر دو قاشق سمت چپ و راست (قاشقی که توپ‌ها در آنها قرار دارد) را بردارد. به عنوان مثال قاشق شماره 4 سمت چپ و قاشق شماره 4 سمت راست. سپس توپ‌های هر دو قاشق را به طور همزمان در قاشق بعدی از همان سمت (قاشق شماره 3 سمت راست و قاشق شماره 3 سمت چپ)  منتقل کند. سپس از قاشق‌های شماره 3 به صورت همزمان به قاشق‌های شماره 2 و سپس به قاشق‌های شماره 1 منتقل کند. و در آخر نیز به ظرف منتقل سازد.

تنیس روی میز با توپ و قاشق

یکی از بازی‌های خلاقانه‌ای که می‌توانید با استفاده از یک توپ و قاشق انجام دهید یک تنیس‌روی‌میز است. این بازی را می‌توان هم در خانه و هم در محیط‌های آموزشی انجام داد. برای انجام این بازی با توپ و قاشق، تعداد کودکان باید دو نفر باشد. این فعالیت بدنی پرنشاط باعث تقویت ماهیچه‌های دست، هماهنگی عصب و عضله، تناسب اندام، کالری‌سوزی و همچنین افزایش دقت و تمرکز کودکان می‌شود.

بازی قاشق و توپ

در این بازی تمرکزی توپ و قاشق که هم به صورت تکی و هم به صورت گروهی برگزار می‌شود به دو ظرف بزرگ، یک توپ پینگ پونگ و قاشق نیاز خواهید داشت. تفاوت این بازی با دیگر بازی‌هایی که کمی قبل‌تر گفته شد در این است که به جای دست کودک باید از لب‌های خود برای برداشتن توپ و حرکت دادن آن استفاده کند. به هر کدام از کودکان یک قاشق بدهید. آنها باید قاشق را با دهان خود نگه داشته و سپس توپ پینگ پونگ را به جای دست با دهان خود بردارند. سپس آن را به ظرف هدف منتقل کنند. کودکی که بتواند بیشترین توپ را در زمان مشخص به ظرف هدف منتقل کند برنده خواهد بود. همچنین می‌توانید از هر کودک بخواهید که فقط توپ با رنگ مشخصی را به ظرف منتقل کند و وقتی به تعداد مشخصی رسید جایزه‌ای به او بدهید. کودک در این بازی برای نگه داشتن قاشق از قدرت دندان‌های خود استفاده می‌کند.

بازی حمل توپ با قاشق

در این بازی کودکان در دو دسته گروه بندی می‌شوند. به عنوان مثال دو گروه 4 نفره. هر کدام از اعضای گروه در فاصله معینی از هم می‌ایستند. با شنیدن صدای سوت شروع بازی، نفر اول هر گروه باید توپ را با قاشق برداشته و به سرعت تا جایی که نفر دوم ایستاده است توپ را حرکت دهد. بدون اینکه توپ در مسیر به زمین بیفتد آن را به نفر دوم برساند و سپس به جای خود برگردد. نفر دوم نیز باید همین کار را تکرار کند و توپ را به نفر سوم و نفر سوم نیز به نفر بعدی برساند. هر تیم که این کار را سریع‌تر انجام دهد برنده خواهند بود.

در این بازی گروهی کودکان می‌توانند الگوهای حرکتی مختلف را با استفاده از قاشق و توپ تمرین کرده و سعی کنند آنها را به دقت اجرا کنند. بازی توپ و قاشق می‌تواند باعث تقویت الگوهای حرکتی و همچنین افزایش مهارت کارگروهی شود. برای اینکه بازی خلاقانه‌تر باشد می‌توان مقرراتی مثل تعیین نگه داشتن قاشق با دست یا با دندان را تعیین کرد.

بازی حمل توپ با قاشق

مزایای بازی با توپ و قاشق برای کودکان

بازی توپ و قاشق برای کودکان فواید زیادی دارد. این بازی‌ها می‌توانند باعث تقویت مهارت‌های حرکتی، تعادل، دقت، هماهنگی چشم و دست، انعطاف پذیری، تقویت اعتماد بنفس و افزایش قدرت تمرکز کودکان شوند. از طرف دیگر این بازی‌ها علاوه بر جنبه سرگرمی جنبه آموزشی نیز دارند و کودکان را تشویق می‌کنند تا فعالیت‌های بدنی و تحرک بیشتری داشته باشند.

 به طور کلی، این بازی می‌تواند به رشد و تقویت جسمانی و ذهنی کودکان کمک کنند و آن‌ها را برای انجام فعالیت‌های روزمره و مدرسه آماده سازند.

جمع بندی

بازی با توپ و قاشق گرچه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود؛ اما هر کدام از این روش‌ها علاوه بر سرگرمی جنبه آموزشی نیز دارند. این بازی‌ها باعث افزایش اعتمادبه‌نفس، افزایش تمرکز، افزایش هماهنگی چشم و دست، تقویت مهارت‌های حرکتی خواهند شد. با این حال این بازی‌ها باید به شکل منسجم و برنامه‌ریزی شده انجام شوند تا بیشترین تأثیر را بگذارند. در نهایت بازی توپ و قاشق را می‌توان به‌عنوان یک فعالیت بدنی روزمره در مدرسه و خانه بازی انجام داد.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *