بازی با تاس برای کودکان

بازی های کودکان با تاس

اصولاً بازی‌های که برای کودکان طراحی می‌شوند، باید دارای اصول و برنامه‌ریزی‌های هدفمند باشند تا موجب تقویت مهارت‌های مختلف در کودکان گردند؛ بنابراین انواع گوناگون بازی با تاس برای کودکان بسیار هدفمند هستند که موجب رشد مهارت‌های درونی آن‌ها می‌گردد، بنابراین زمانی که کودکان نمی‌خواهند به انجام بازی‌های بپردازند که نیاز به تحرک بالایی دارند، می‌توانند با انجام این بازی‌های فکری با تاس هم سرگرم شوند و هم استعدادهای خود را بهتر بشناسند. به همین دلیل در این مقاله درباره انواع بازی‌ها با تاس برای کودکان بیشتر صحبت می‌کنیم.

انواع بازی با تاس برای کودکان

اکثر بازی‌های که با تاس انجام می‌شوند ساعت‌ها می‌توانند کودکان را سرگرم کنند و مهارت‌های مختلفی را در کودک تقویت نمایند؛ بنابراین با توجه به اشتیاق و علاقه کودکان جهت انجام بازی با تاس در ادامه به معرفی برخی از انواع بازی با تاس برای کودکان می‌پردازیم:

بازی تاس و لگو

یکی از بازی‌های کودکانه با تاس که نقش موثری بر افزایش سرعت عمل و تمرکز کودکان دارد، بازی تاس و لگو می‌باشد. بسیاری از مربیان در خانه بازی کودک تهران و مهدکودک‌ها این بازی هدفمند را انجام می‌دهند. وسایل لازم برای شروع این بازی لگو خانه‌سازی و تاس می‌باشد. اکنون کودک باید تاس را بیندازد اگر عدد روی تاس دو بود، کودک باید بر روی دو لگو قبلی یک لگو جدید سوار کند، این بازی نوبتی است و یک بار کودک و بار بعد کودک رقیب یا مربی باید به انداختن تاس بپردازند، بازی آنقدر باید ادامه پیدا کند که به هنگام اضافه کردن سازه جدید، سازه‌های قبلی بیفتند. کسی که سازه‌ها در نوبت او بریزند بازنده بازی می‌باشد؛ بنابراین در بازی تاس و لگو کسی که فکر هوشمندانه‌ای داشته باشد، برنده بازی است، چرا که باید لگوها را طوری اضافه کند که تعادل لازم در آن‌ها ایجاد شود، زمانی که یک طرف لگو سنگین‌تر از طرف دیگر شود، قطعاً سازه می‌افتد و کودک بازنده بازی می‌گردد.

بازی کودک با تاس و کاغذ

بازی تاس و کاغذ

بازی تاس و کاغذ یکی از بهترین بازی‌ها جهت تقویت مهارت ریاضی بچه‌ها می‌باشد، در این بازی یک جفت تاس، کاغذ و مداد را به کودکان بدهید، حال از کودکان بخواهید به صورت نوبتی تاس را بیندازند، با هر بار انداختن تاس عدد را نوشته و با عدد قبلی جمع کنند، کودکی که زودتر امتیازش ۱۰۰ شود، برنده بازی می‌گردد.

بازی تاس و مهره

بازی با تاس برای کودکان بسیار هیجان‌انگیز است، یکی از این بازی‌های جذاب بازی تاس و مهره می‌باشد که نقش موثری در تقویت حافظه دیداری و شنیداری و میزان تمرکز کودکان دارد. در این بازی دو ردیف شش‌تایی از مهره‌ها در رنگ‌های مختلف را باید به کودک نشان دهید، کودک باید به خوبی آن‌ها را ببیند و رنگ مهره‌ها را به خاطر بسپارد، حال مهره‌ها را به طور وارونه در جعبه با ۱۲ تا خانه خالی بگذارید. کودک باید جا و رنگ هر کدام از مهره‌ها را به خاطر بسپارد. اکنون تاس را بیندازد، هر عددی که آمد کودک باید تشخیص دهد که مهره خانه آن عدد چه رنگی است، برای عددهای بالاتر دو تاس باید انداخت. کودکی که بتواند رنگ خانه‌ها را درست حدس بزند، امتیاز بالاتری بدست می‌آورد و برنده بازی است.

بازی جمله سازی با تاس

یکی از انواع بازی برای کودکان با تاس که به تقویت انشانویسی کودکان کمک می‌کند، بازی جمله سازی با تاس است. برای این بازی ابتدا جدولی با هفت سطر و هفت ستون تهیه نمایید. عدد یک تا شش را در سطرها و ستون‌ها بنویسید، اکنون داخل جدول را با کلمات مختلف همانند کلمات ربطی، افعال مختلف، حروف اضافه و… پر کنید. این کلمات هیچ ارتباط معنایی با هم ندارند، اکنون کودک باید تاس را دو بار بیندازد، اگر بار اول عدد روی تاس دو باشد و بار دوم عدد روی تاس ۵ باشد، یعنی باید کلمه‌ای که در ردیف دوم و ستون پنجم قرار گرفته است را پیدا کند. حال دوباره تاس را باید انداخت تا کلمه دیگری را بیابد. اکنون کودک با دو کلمه یافته شده باید به ساخت جمله بپردازد. استفاده از این بازی در کارگاه مادر و کودک می‌تواند به صورت هدفمند انجام گیرد و منجر به یادگیری شمارش اعداد، آشنایی با قوانین جمله‌سازی، تقویت حافظه و… کودک گردد.

انواع بازی کودکان با تاس

بازی مار و پله

بازی مارپله یکی از بازی‌های تخته‌ای می‌باشد که مخصوص کودکان طراحی شده است. هر صفحه از خانه‌های این بازی صد خانه دارد که در برخی از خانه‌ها مار و در برخی خانه‌ها نردبان قرار گرفته است. شروع بازی با پرتاب تاس شروع می‌شود، هر بازیکن به تعداد شماره تاس باید بر روی صفحه جلو برود؛ اگر به خانه‌ای رسید که ابتدای نردبان در آن قرار داشت، باید از نردبان بالا برود، همچنین با رسیدن در خانه‌های هم که سر مار قرار گرفته باید تا انتهای دم مار پایین بیاید. در این بازی بازیکنی برنده می‌شود که به خانه آخر برسد. این بازی تاثیر فراوانی بر تقویت مهارت شمارش اعداد و حافظه کودکان دارد.

بازی منچ

یکی دیگر از بازی‌های گروهی برای کودکان که با پرتاب تاس همراه می‌باشد، بازی منچ است. روند بازی به این صورت می‌باشد که ابتدا چهار مهره در کنار صفحه بازی قرار می‌گیرد، سپس بازیکنان باید تاس را طوری بیندازند که عدد شش بیاورند و آنگاه بازی شروع می‌گردد. حرکت مهره‌ها با پرتاب تاس همراه است و بازیکنی که بتواند هر چهار مهره خود را به ستون اصلی عمودی با افقی، هم‌رنگ مهره‌هایش برساند برنده بازی می‌باشد.

مزایای بازی با تاس برای کودکان

مزایای بازی والدین با کودک با تاس

بازی با تاس برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده است و مزیت‌های فراوانی نیز برای آن‌ها به همراه دارد. به همین دلیل در ادامه برخی از مزایای بازی‌های مهیج کودکانه با تاس را این چنین بیان می‌کنیم:

  • بازی تاس مهارت حل مسئله را در کودکان افزایش می‌دهد.
  • هوش و حافظه دیداری و شنیداری کودکان با انجام این بازی‌ها قوی‌تر می‌گردد.
  • مهارت‌های حرکتی یا سرعت العمل و مهارت‌های بینایی با انواع بازی با تاس در کودکان تقویت می‌شود.
  • بچه‌ها با استفاده از این بازی‌ها اعتماد به نفسشان افزایش می‌یابد و مهارت‌های اجتماعی و تعامل با دیگران را فرا می‌گیرند.
  • بازی با تاس قوه تفکر را در کودکان فعال می‌کنند، به‌طوری‌که آن‌ها می‌توانند سریع‌تر تصمیم‌گیری نمایند.

جمع بندی

با توجه به رشد تکنولوژی در عصر حاضر، بسیاری از بازی‌ها که کودکان انجام می‌دهند با موبایل و کامپیوتر هستند که آسیب زیادی به روح و جسم آن‌ها وارد می‌کند؛ بنابراین والدین به جای سرگرم نمودن دلبندانشان با لپ‌تاپ و تبلت، می‌توانند با فراهم نمودن شرایط انواع بازی با تاس، مهارت‌های زیادی را در کودکان خود شکوفا سازند تا در آینده نیز به موفقیت برسند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *