معجون برای کودک یک ساله

تهیه معجون برای کودک یک ساله

معجون برای کودک یک ساله، از تغذیه‌های مهم و ضروری برای رشد کودک در این دوره‌ی مهم می‌باشد. همان‌طور که می‌دانید، تغذیه یکی از نکات اساسی و مهم برای رشد کودکان است که والدین باید با دقت بیشتری به آن بپردازند. تغذیه ناسالم در مرحله اولیه‌ی زندگی و رشدی، می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌ها در مرحله‌های بعدی زندگی فرد باشد. حتی قبل از این دوران و در زمان بارداری مادر که بافت‌های اصلی در حال شکل‌گیری هستند، تغذیه از مهم‌ترین نکات قابل توجه است.

با داشتن تغذیه مناسب با استفاده از معجون برای کودک ده ماهه، می‌توانید سلامتی را به فرزندان خود تقدیم کنید؛ اما به‌طورکلی کیفیت زندگی بچه‌ها در آینده، بستگی به تغذیه‌ی آن‌ها در این دوران دارد؛ بنابراین رژیم غذایی‌ای که تمام ویتامین‌ها و املاح معدنی مورد نیاز بدن کودک یک ساله را داشته باشد، بهترین تغذیه برای کودک خواهد بود. همچنین این موضوع تأثیر ویژه‌ای بر روی رشد ذهنی و جسمی کودک خواهد گذاشت.

امروزه با توجه به افزایش تنوع تنقلات صنعتی دارای مواد نگهدارنده‌ی مضر، بچه‌ها میل بیشتری به این نوع خوراکی‌ها پیدا کرده‌اند؛ زیرا دسترسی بیشتری نیز دارند؛ اما اگر می‌خواهید که فرزندتان سالم و قوی باشد، بهتر است از همان سنین کم به فکر تغذیه او باشید. در این مقاله درباره معجون‌هایی که برای کودک یک ساله شما مناسب‌اند، صحبت کرده‌ایم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

فواید معجون برای کودک یک ساله

معجون برای کودک ده ماهه

به غذای کودک یک ساله در کنار شیر مادر باید توجه بسیاری شود؛ زیرا رشد و سلامت آینده آن‌ها در گرو این موضوع است. از این رو نگرانی اکثر والدین این است که نمی‌خواهند بدن کودکشان هیچ کمبودی داشته باشد. باید گفت که عادات غذایی کودک، می‌توانند از همان سنین یک تا دوسالگی شکل بگیرند. همان‌طور که می‌دانید، وزن کودک در اولین سال تولدش بهتر است در حدود ۳ برابر وزن بدو تولدش باشد؛ بنابراین اگر کودک برای مدت طولانی وزن اضافه نکند یا حتی وزن کم کند، می‌توان با انجام بررسی و آزمایش‌ها تحت نظر پزشک، علت آن را جویا شد و از معجون برای وزن گیری کودک یک ساله و جبران کمبودهای بدن او استفاده نمود.

بعضی از بچه‌ها به سختی غذا را می‌خورند و یا به برخی غذاهای مغذی آلرژی نشان می‌دهند، نمی‌توانند به خوبی وزن اضافه کنند. همچنین رفلکس یا اسهال مداوم کودک، مانع جذب کالری مورد نیاز آن‌ها می‌شود. در این صورت تعداد زیادی معجون برای کودک ده ماهه وجود دارند که والدین می‌توانند از آن‌ها برای افزایش وزن کودک خود کمک بگیرند.

البته این معجون‌ها از مواد طبیعی تهیه شده‌اند و موجب عدم استفاده از مواد شیمیایی و گیاهی برای افزایش و جبران کمبود وزن کودک می‌شوند. انتخاب معجون، میان وعده و نوشیدنی مقوی برای کودکان در سن یک سالگی، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا علاوه بر وزن گیری، با طعم‌های جدیدی آشنا شوند؛ بنابراین برای رشد ذهنی و جسمی و تقویت سیستم ایمنی بدن کودکان یک ساله، نباید انتظار داشت که نیازهای کودکان فقط با شیر مادر تأمین شوند؛ بلکه بخصوص بعد از سال اول زندگی آن‌ها، باید حداقل روزانه ۵ وعده غذا به کودکان داده شود.

برای افزایش وزن کودک و میل او به غذا خوردن، می‌توان در هنگام بازی و سرگرمی به او غذا داد. همچنین غذا دادن به کودک در فضای بیرون از خانه و در کنار دیگر کودکان، برای او لذت‌بخش‌تر است. برای تشویق کودک به چشیدن طعم‌های جدید، می‌شود از راهکارهای مهیج استفاده کرد. به طور معمول زمانی که کودکان فعالیت زیادی دارند یا هیجان‌زده شده‌اند، اشتهای بیشتری خواهند داشت.

از این رو بالونیا با ایجاد کافه کودک خود و سرو انواع نوشیدنی‌ها و معجون مقوی برای کودکان شما، به کمک روش‌هایی اصولی و مهیج به سلامت تغذیه‌ای کودکان کمک ویژه‌ای می‌کند. مهم‌ترین مواد و ویتامین‌هایی که کودکان برای رشد و سلامت خود به آن‌ها نیاز دارند، عبارت‌اند از کلسیم، آهن، ویتامین C، ویتامین B12، ویتامین A و ویتامین D که بسیاری از این مواد در معجون‌های مخصوص کودکان یافت می‌شوند. البته نمی‌توان از دریافت کافی روی و ید نیز چشم پوشی کرد. برخی از کودکان بیمار، به دریافت بیشتری از مواد مغذی نیاز دارند که باید به آن رسیدگی شود.

انواع معجون برای کودک ده ماهه

انواع معجون برای کودک یک ساله

باید برای غذای کودکان یک ساله اهمیت زیادی قائل باشید؛ زیرا همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، پایه و اساس سلامت آن‌ها در این دوره گذاشته می‌شود. کودک یک ساله قادر است که اغلب میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین‌ها و غلات را بخورد. کودکان نیز در این سن می‌توانند از همان تغذیه‌ای استفاده کنند که والدین آن‌ها می‌خورند؛ البته لازم است در برخی موارد برای سهولت و ایمن‌تر شدن، تغذیه را به صورت پوره، له یا نرم شده به کودکان بدهند. والدین و سایر اعضای خانواده نباید کودک را مجبور یا تنبیه کنند، بلکه باید گزینه‌های متنوع تغذیه‌ای برای کودک فراهم نمایند.

دقت داشته باشید که کودکان یک ساله به تغییرات شکلی واکنش نشان می‌دهند. در این صورت اگر میوه خاصی را دوست نداشتند، سعی کنید آن را به شکل‌های مختلفی در نوشیدنی‌های خوشمزه ترکیب کنید. در زمان صرف اغذیه مقوی با دیگر افراد، میل و اشتهای آن‌ها بیشتر خواهد شد. از آنجایی که هیچ برنامه غذایی واحدی برای همه کودکان مناسب نیست؛ به همین دلیل می‌خواهیم چند معجون برای کودکان یک ساله با دستورالعمل‌های مخصوص را به شما معرفی کنیم. همان‌طور که گفتیم، علاوه بر تغذیه کودکان نوپا می‌توان از معجون برای وزن گیری کودک یک ساله نیز کمک گرفت.

معجون میوه و مغزیجات

از این معجون می‌توان به عنوان بمب انرژی و برای تقویت سیستم ایمنی و همچنین تقویت قوای کودکان به دلیل مواد بسیار مقوی و مغذی که در تهیه آن استفاده‌شده است، بهره برد. این معجون بسیار خوشمزه، کالری بالایی داشته و میان وعده عالی برای کودکان محسوب می‌شود.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه این معجون: ۱ عدد موز، ۲ عدد خرما، مقداری پودر بادام یا پسته، نصف پیمانه شیر و مقداری از بستنی مورد علاقه‌ی کودک

در ابتدا موزها را خرد کرده و به همراه خرما و شیر داخل مخلوط کن می‌ریزیم، سپس بستنی و پودر مغز را به آن‌ها اضافه کرده و مخلوط می‌کنیم.

معجون برای وزن گیری کودک یک ساله

معجون بادام و عسل

در ابتدا باید گفت که این مکمل غنی از ویتامین و مواد معدنی است که برای مغز، رشد و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها، سیستم عصبی کودکان و همچنین تأمین انرژی مورد نیاز آن‌ها مفید است.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه این معجون: بادام، آب و عسل

ابتدا یک پیمانه بادام را به مدت ۵ الی ۶ ساعت خیس می‌کنیم تا بادام‌ها حجیم و نرم شوند. سپس آب بادام‌ها را خالی کرده و مجدد همراه با چهار پیمانه آب به داخل مخلوط کن می‌ریزیم و حدود ۳ دقیقه مخلوط می‌کنیم و در آخر مخلوط به دست آمده را از صافی رد کرده و شیر بادام حاصل می‌شود. از عسل می‌توانیم برای شیرین کردن آن استفاده کنیم و این ترکیب فوق‌العاده مغذی و مقوی را تهیه نماییم.

معجون مغزیجات مقوی

این معجون به دلیل وجود آرد گندم خانگی که بسیار برای نوزادان و کودکان مفید است، سرشار از فیبر غذایی، اسیدهای آمینه ضروری و ریز مغذی‌ها می‌باشد. علاوه‌برآن به دلیل وجود مغزی جات مختلف، ویتامین‌ها و پروتئین‌های مختلفی که به رشد جسمی و مغزی کودک کمک می‌کنند، در آن وجود دارند. ترکیب این مواد انرژی بسیار زیادی را برای کودکان محیا کرده است و موجب شادی و نشاط آن‌ها می‌شود. همچنین سلامت دهان و دندان و دستگاه گوارش را نیز به همراه خواهد داشت.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه این معجون: آرد گندم خانگی، مقداری مغزی جات، آب و نبات

 ابتدا یک قاشق غذاخوری مغزهای بادام، گردو، پسته و فندق را آسیاب می‌کنیم و در یک ظرف دربسته، داخل یخچال قرار می‌دهیم. سپس دو قاشق مرباخوری آرد گندم خانگی، یک قاشق چای‌خوری نبات برای خوش‌طعم کردن و مخلوط مغزهای پودر شده را به همراه ۱۰۰ سی‌سی آب روی شعله ملایم قرار می‌دهیم. این مخلوط به دست آمده را به مدت یک ربع دائماً به هم می‌زنیم تا ته نگیرد. غلظتی نهایی آن باید مشابه غلظت فرنی شود.

تهیه چند معجون مقوی برای کودکان

معجون شیره انگور

بسیاری از کودکان از طعم شیره‌ی انگور خوششان نمی‌آید؛ اما شما می‌توانید با مخلوط کردن با شیر، این معجون مقوی برای کودکان را خوش‌طعم کنید. این معجون موجب افزایش اشتهای کودک می‌شود. همچنین مشکلات کم‌خونی و یا ضعف بدنی را برطرف می‌کند. مصرف آن در آخر شب برای کودک توصیه می‌شود. این معجون میتواند یک عصرانه ساده برای بچه ها باشد.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه این معجون: شیر و شیره انگور

یک قاشق غذاخوری شیره انگور را در یک لیوان شیر مخلوط می‌کنیم و به همین راحتی قابل سرو می‌شود.

معجون موز و سیب

این معجون مقوی علاوه بر طعم دل‌نشینی که دارد، می‌تواند مواد معدنی مورد نیاز برای کودکان را نیز به خوبی فراهم کرده و سیستم ایمنی را تا حدود زیادی تقویت کند. علاوه بر این موز و سیب می‌تواند یکی از بهترین ترکیبات برای تهیه معجون برای کودک ده ماهه باشد، چراکه از بافتی نرم برخوردار بوده و جویدن را برای کودکان راحت‌تر می‌کند.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه معجون موز و سیب: برای تهیه معجون موز و سیب به یک چهارم موز و مقداری سیب پخته شده نیاز دارید.

برای تهیه معجون موز و سیب برای کودک تنها کافی است موز را به همراه سیب پخته شده به خوبی له کرد و باهم به صورت یکدست مخلوط کنید. در این شرایط اگر سیب و موزی که استفاده می‌کنید از بافت نرمی برخوردار است می‌توانید بدون نیاز به پختن آن‌ها را با استفاده از غذا ساز پوره کنید.

معجون حمص

حمص برای کودک ده ماهه

معجون حمص ترکیبی از نخود، روغن زیتون و ارده است که با بافت نرمی که دارد می‌تواند بهترین معجون برای کودک یک ساله باشد. این معجون منبع مفید و غنی از پروتئین، چربی و فیبر بوده و علاوه بر تأمین انرژی، به وزن گیری کودک شما نیز کمک می‌کند.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه معجون حمص: برای تهیه معجون حمص به مقداری نخود، ارده، نمک و سبزی‌های معطر نیاز دارید.

ابتدا مقدار کمی نخود را خیسانده و سپس خوب بپزید؛ در ادامه مقداری ارده به نخودهای پخته شده بیفزایید و به ترکیب به دست آمده مقداری نمک و سبزی معطر اضافه کرده و ترکیب به دست آمده را تا جایی میکس کنید تا به ساختاری شبیه به بافت بستنی برسد.

معجون تخم مرغ

تخم مرغ یکی از مهم‌ترین منابع غذایی برای کودکان است که بخش مؤثری از پروتئین مورد نیاز آن‌ها را تأمین می‌کنید. در این شرایط معجون تخم مرغ می‌تواند منبعی غنی از انواع ویتامین‌ها و همین‌طور امگا 3 باشد؛ بنابراین اگر قصد دارید کودک شما در مدت زمانی سریع و به طور پایدار وزن گیری کند، معجون تخم مرغ می‌تواند راه‌حلی طلایی برای شما باشد.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه معجون تخم مرغ: برای تهیه این معجون به یک عدد تخم مرغ و در صورت تمایل مقداری سیب زمینی نیاز دارید.

تهیه این معجون بسیار ساده است؛ تنها کافی است یک عدد تخم مرغ را آب پز کرده و سپس له کنید؛ در ادامه و در صورت امکان و تمایل می‌توانید مقداری سیب زمینی آب‌پز و به معجون تخم مرغ اضافه کنید.

معجون اوتمیل

معجون اوتمیل برای کودک ده ماهه

اوتمیل در سراسر دنیا به عنوان وعده‌ای محبوب شناخته شده و با ترکیبات مختلفی مصرف می‌شود؛ این ماده غذایی مؤثر، فواید بسیاری نیز برای کودکان داشته و می‌تواند یک معجون مقوی برای کودکان جهت تأمین کلسیم باشد. این فواید را می‌توانید با افزودن سایر ترکیبات مغذی افزایش داده و معجون اوتمیل خوش‌طعم برای کودکان بپزید.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه معجون اوتمیل: برای تهیه معجون اوتمیل به حدود یک فنجان شیر، یک چهارم موز و یک قاشق مرباخوری جو له شده و مقداری عسل نیاز دارید.

ابتدا شیر، موز و اوتمیل را خوب باهم مخلوط کرده و سپس با توجه به سلیقه غذایی کودکان، به آن مقداری عسل اضافه کنید. هم زدن اوتمیل را روی حرارت تا زمانی که به بافت مطلوب رسیده‌اید ادامه دهید و سپس معجون را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود.

معجون سیب و نارگیل

معجون سیب و نارگیل نمونه‌ای دیگر از معجون‌های اوتمیل است که از ترکیباتی بی‌نظیر برخوردار بوده و می‌تواند از جنبه‌های مختلفی برای بدن کودک شما مفید باشد. اگر به دنبال راهی برای افزایش وزن و یا تأمین انرژی کودکان فعال خود هستید، مطمئناً معجون سیب و نارگیل می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سلامت کودک شما باشد.

طرز تهیه:

مواد لازم برای تهیه معجون سیب و نارگیل: برای تهیه معجون کودکان سیب و نارگیل یک عدد سیب، نصف پیمانه جوی پخته و له شده، یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی، نصف پیمانه شیر نارگیل، نصف قاشق چای‌خوری و نصف پیمانه آب سرد نیاز دارید.

برای تهیه معجون سیب و نارگیل ابتدا جو، شیر نارگیل و آب را باهم ترکیب کرده و روی حرارت قرار دهید تا به بافتی یکدست برسد. در ادامه سیب را رنده کرده و به همراه سایر مواد لازم، به ترکیب اضافه کرده و خوب هم بزنید. پس از اینکه معجون ساختاری یکدست پیدا کرد آن را از روی حرارت برداشته و اجازه دهید خنک شود. بسته به سلیقه کودک می‌توانید مقداری وانیل نیز به معجون اضافه کنید.

جمع بندی

همان‌طور که در ابتدای این مقاله به تغذیه سالم کودکان یک ساله و نیازهای بدن او پرداختیم، از فواید معجون برای کودک یک ساله که در بهبود رشد و نمو آن بسیار مفید می‌باشد، اشاره نمودیم. در نتیجه متوجه جدیت این موضوع برای سلامت کودکان شدیم. برای اینکه کودک یک ساله‌ی شما یک صبحانه یا میان وعده‌ای مقوی و کامل داشته باشد، می‌توانید از معجون‌های سالم و مغذی برای سلامت آن‌ها استفاده کنید که در این مقاله، طرز تهیه و فواید چند نوع از نوشیدنی‌های مقوی مخصوص کودکان را آموزش دادیم.

یکی از نکات قابل توجه در مصرف معجون برای کودک ده ماهه، این است که قبل از مصرف هرکدام از آن‌ها، باید دقت شود که کودک آلرژی و یا حساسیتی نسبت به مواد تشکیل‌دهنده معجون‌ها نداشته باشد؛ زیرا عدم توجه به این موضوع می‌تواند مشکل‌آفرین باشد. از این رو برای تغذیه کودکان به شیوه‌ی اصولی و با انواع معجون‌ها و نوشیدنی‌های مقوی، بالونیا می‌تواند به شما در این امر یاری برساند. با توجه به این نکته که شیر مادر یا شیرخشک برای کودکان زیر شش ماه کافی و کامل است، این مطالب برای کودکان بالای یک سال نوشته شده‌اند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *