عصرانه ساده برای بچه ها

انواع عصرانه ساده برای بچه ها

زمانی که از یک عصرانه ساده برای بچه ها سخن می‌گوییم منظور ما خوراکی‌های سالم و خوشمزه‌ای هستند که برای کودکان در نیمه‌روز مناسب هستند نه اینکه بخواهید این خوراکی‌ها را جایگزین غذا برای کودکان نمایید. فرزند شما از دوره نوزادی تا زمانی که دوره ابتدایی را به پایان می‌رساند به نحوی در دوره کودکی قرار دارد و رشد او نیز به‌شدت حائز اهمیت است.

کودکان باید تا قبل از دوره نوجوانی (که اصولاً با ورود به دوره متوسطه همراه است) از یک رشد شناختی، فیزیکی و حتی عاطفی برخوردار باشند به نحوی که بتوانند با دنیای اطراف خود به خوبی ارتباط برقرار کرده و از هیجانات خود به خوبی لذت ببرند. این امر در گرو مسائل مختلفی است که یکی از آن‌ها عصرانه‌های مقوی و خوراکی‌های مناسب با سن کودکان می‌باشد. انواع عصرانه ساده برای بچه ها را در ادامه معرفی کرده‌ایم.

انواع عصرانه ساده برای بچه ها

یک عصرانه ساده برای بچه ها را نمی‌توان برای تمام رده‌های سنی در دوره کودکی تجویز کرد. عصرانه‌ای که یک نوزاد شیرخوار باید دریافت کند با عصرانه برای کودک یک ونیم ساله و بچه‌ای که راهی مدرسه شده است متفاوت می‌باشد؛ بنابراین باید در زمان سرچ عصرانه ساده برای بچه ها، از درج سن و تشخیص غذای مناسب با سن فرزند خود غافل نشوید و این نکته‌ای هست که در کافه بالونیا بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد تا بهترین عصرانه و نوشیدنی‌ها به کودکان داده شود تا هم خوشمزه و هم درعین‌حال مناسب سن کودک باشد. در ادامه به انواع عصرانه ساده برای بچه ها اشاره می‌کنیم.

پوره سیب‌زمینی

پوره عصرانه برای کودک یک ونیم ساله

یک عصرانه ساده برای بچه ها که حتی قبل از یک سالگی نیز می‌تواند در رژیم غذایی کودک قرار گیرد پوره سیب‌زمینی است. غذایی که به راحتی در هر کافه کودک پیدا می‌شود. همچنان کسی راز اینکه چرا اغلب کودکان از مصرف سیب‌زمینی لذت می‌برند را نمی‌داند اما به نظر می‌رسد بافت نرم سیب‌زمینی و طعم ملایمی که دارد باعث این همه محبوبیت شده باشد. برای تهیه پوره سیب‌زمینی کافی است تا سیب‌زمینی‌ها را آب پز کرده و سپس همراه اندکی نمک و کره آن‌ها را له کنید. البته مصرف سیب‌زمینی در یک وعده را برای کودک خود محدود کنید چرا که در صورت مصرف زیاد باعث دل درد و نفخ می‌شود. سیب‌زمینی منبع ویتامین B6 و ویتامین C بوده و برای سلامتی بسیار مفید است و به عنوان یکی از منابع اصلی پتاسیم شناخته می‌شود.

پوره یا سوپ کلم بروکلی

کودک هشت ماهه شما می‌تواند در طول هفته مقداری کلم بروکلی میل کند آن هم به صورت پوره یا سوپ بسیار رقیق! این هم یک عصرانه ساده برای بچه ها است و خواص زیادی هم دارد. اگر نمی‌خواهید فرزند دلبندتان این ماده پر از خاصیت را از دست بدهد ابتدا کلم بروکلی‌های قطعه شده را داخل آب جوش ریخته و سپس آبکش کنید. این گونه طعم تلخ و گس مانند کلم‌ها گرفته می‌شود. سپس آن‌ها را بخارپز کرده و حسابی له کنید. اگر هم کودک شما بیشتر از یک سال سن دارد می‌توانید پوره کلم بروکلی را با ماست مخلوط کرده و یک عصرانه مقوی بسازید. سوپ کلم بروکلی نیز پیشنهاد دیگری است برای کودکانی که خوراکی‌های آبکی را ترجیح می‌دهند. کلم بروکلی یکی از خوراکی‌های سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فیبر، پتاسیم، سلنیم، ویتامین A، منگنز، تریپتوفان، ویتامین B۶ و فسفر است.

موز با ماست

اگر می‌خواهید یک عصرانه ساده برای بچه ها را بشناسید توجه زیادی به ماست و موز داشته باشید. شما می‌توانید یک خوراکی غلیظ و کش‌دار با استفاده از پوره موز و ماست پاستوریزه تهیه کنید. البته این عصرانه بسیار آرامش‌بخش است و اگر کودک خواب مناسبی در طول شب ندارد بهتر است قبل از خواب سرو شود اما اگر کودک شما به خوبی می‌خوابد و برنامه مشخصی دارد می‌توانید عصر هنگام و درست زمانی که گرسنه به نظر می‌رسد این عصرانه مقوی را برای او تهیه کنید. موز منبع عالی پتاسیم و ماده مغذی مسئول انتقال اکسیژن به مغز است. ماست انسان را از امراضی همانند اگزما و کهیر حفظ می‌کند و به علت داشتن فسفر تقویت‌کننده حافظه است و همچنین به علت داشتن ویتامین D، استخوان‌ها را محکم می‌کند.

کته با ماست

کته با ماست را به کودک خود بدهید تا کم‌کم با غذاهایی که بزرگ‌سالان می‌خورند آشنایی پیدا کند. کته با ماست علاوه بر اینکه یک عصرانه ساده برای بچه ها به حساب می‌آید یک غذای کامل نیز می‌باشد. این غذا بسیار سبک و دل‌چسب است. در میزان نمک و کره‌ای که روی کته می‌ریزید دقت کنید. برنج نیم‌دانه نیز برای تهیه این عصرانه مناسب‌تر است. اگر کودک شما شیرخواره است در مصرف ماست دقت کنید چرا که نباید مصرف زیاد از حد لبنیات، شرایط مناسب برای دریافت سایر ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن را از بین ببرد. کته منبع عالی ویتامین‌های گروه ب است و خواص ماست را نیز در مبحث اخیر بیان کرده‌ایم.

تست کره بادام‌زمینی و موز

تست بادام زمینی عصرانه ی مقوی برای کودکان

اگر کودک شما دو سال را رد کرده است می‌توانید اندکی کره بادام‌زمینی به او بدهید؛ کره بادام‌زمینی به تنهایی نیز می‌توانید یک عصرانه ساده برای بچه ها باشد. اگر واکنش‌های آلرژیک داشت که نباید این کار را ادامه دهید اگر هم مشکلی ایجاد نشد می‌توانید یکه تکه نان تست که آغشته به کره بادام‌زمینی و چند حلقه موز است را در وعده عصرانه او قرار دهید. دقت کنید که به‌هیچ‌وجه در مصرف کره بادام‌زمینی برای کودک خود زیاده‌روی نکنید چرا که به احتمال زیاد دچار اسهال خواهد شد. البته این وعده برای کودکانی که از یبوست مزمن رنج می‌برند مفید است. کره بادام‌زمینی سه نیاز اصلی بدن به کربوهیدرات، چربی و پروتئین را تأمین می‌کند.

سیب‌زمینی پخته با سس خانگی

کودکان بعد از دوسالگی آمادگی استفاده از سس‌های خانگی را دارند. با این کار می‌توانید قدری ادویه را به وعده غذایی آن‌ها اضافه کرده و آن‌ها را برای پذیرش غذای بزرگ‌سالان آماده نمایید؛ بنابراین دست بکار شده و یک سس خانگی لذیذ بسازید. سیب‌زمینی‌ها را آب‌پز کرده و با مقداری کره تفت دهید. سپس آن‌ها را پوره کرده و با سس خانگی که دارای ادویه‌های معطر است به استقبال از کودک خود بروید. سس‌های خانگی دارای مقادیر بالایی از ویتامین سی هستند و در عین حال باعث باز شدن اشتهای کودک شما نیز می‌شوند بنابراین به عنوان بخشی از عصرانه ساده برای بچه ها شناخته می‌شود.

تست شکلات و توت‌فرنگی

تکه‌های بسیار ریزی از توت‌فرنگی را تهیه کرده و روی یک تست آغشته به شکلات بگذارید. بهتر است از شکلات با ترکیب فندق استفاده کنید. شکلات با ترکیب کنجد چندان برای کودکان در دوره خردسالی مناسب نیست. اغلب کودکان از این عصرانه عالی به وجد می‌آیند. فقط دقت کنید که تکه‌های توت‌فرنگی بسیار ریز و نازک باشند تا جویدن آن‌ها برای کودک راحت باشد. شکلات صبحانه دارای ویتامین‌های زیادی مانند ویتامین‌های خانواده B ازجمله D1 و B2 و B3 می‌باشد. کاکائو موجود در شکلات صبحانه حاوی املاحی مانند قلع و منیزیم هستند که وجود این املاح برای عملکرد واکنش‌های قطع سلولی مفید و مؤثر است. توت‌فرنگی نیز دارای انواع مختلفی از ویتامین‌ها، پروتئین و منیزیم است.

خرما و گردو

سه عدد خرما و یک عدد گردو کافی است تا یک عصرانه کم‌حجم و بسیار مقوی را برای کودک خود درست کنید. خرما و گردو به‌شدت سیرکننده هستند بنابراین مراقب باشید که در یک زمان خاص، حجم زیادی از این خوراکی‌ها را به کودک ندهید. البته همه کودکان نمی‌توانند خرما و گردو مصرف کنند بنابراین از توانایی کودک خود برای جویدن این غذاها مطمئن شوید. این عصرانه را از دو یا سه‌سالگی به بعد در رژیم غذایی کودک قرار دهید. خرما به طور طبیعی سرشار از ویتامین‌های B6، A و K است‌. گردو نیز منبع مفیدی از چربی، فیبر و پروتئین است. ترکیب این دو ماده باعث افزایش هورمون‌های شادی در بدن می‌شود.

پاپ کورن خانگی با طعم‌های مختلف

پاپ کورن عصرانه مقوی برای کودکان

کودکان در سه سالگی به استقبال خوراکی‌های سرگرم‌کننده‌ای همانند پاپ کورن می‌روند. منظور ما از پاپ کورن به عنوان یک عصرانه ساده برای بچه ها این است که حتماً در خانه تهیه‌شده باشد؛ بنابراین به هیچ وجه پاپ کورن های صنعتی که آغشته به مواد نگهدارنده و مقادیر بالایی سدیم هستند را به کودک ندهید. پاپ کورن ها را می‌توان به صورت‌های مختلفی تهیه کرد. متداول‌ترین نوع تهیه پاپ کورن نیز نوع نمکی است اما تقریباً می‌توان گفت شما از هر طعم‌دهنده‌ای که در خانه دارید می‌توانید برای طعم‌دار کردن پاپ کورن استفاده نمایید. ذرت بوداده یا پاپ کورن جزو خوردنی‌های سالم بوده و منبع طبیعی ترکیبات فنولیک، آنتی اکسیدآن‌ها، فیبرها و مواد معدنی است.

تست کره و مربا

بهتر است در ابتدا با شهد مربا شروع کنید و اگر کودک شما از این کار استقبال کرد کم‌کم پوره‌ها را هم اضافه کنید. می‌توانید از نان لواش نیز استفاده کنید اما در کل نان تست آن هم اگر به خوبی تست شده باشد برای کودکان دل‌چسب‌تر است. مربای هویج و آلو نیز در این خصوص حرف اول را می‌زنند. در مصرف کره و مربا نیز نباید زیاده‌روی کنید چرا که قرار نیست در یک وعده، حجم زیادی از چربی و شیرینی را به بدن کودک تزریق نمایید. این عصرانه برای کودکان لاغر بسیار مفید است.

سیب‌زمینی سرخ‌شده

درست است که همیشه از مضر بودن سیب‌زمینی سرخ‌شده صحبت به میان میاید اما باید باور کنیم که هیچ ماده مضری در دنیا وجود ندارد مگر اینکه میزان مصرف آن از حد مجاز بگذرد. برای همین بهتر است حداقل ماهی یک بار با یک سیب‌زمینی سرخ‌شده داغ و فلفلی از کودک خود پذیرایی کنید. قطعاً مشاهده خواهید کرد که اشتهای او برای روزهای بعد نیز بیشتر می‌شود.

بستنی خانگی

اگر در فصل تابستان هستید بهتر است به خاطر فرزندتان هم که شده نحوه درست کردن بستنی خانگی را یاد بگیرید. بستنی‌ها یکی از مقوی‌ترین خوراکی‌هایی هستند که می‌توانید برای کودک تهیه کنید و مطمئن باشید که فرزند شما نیز از آن استقبال می‌کند اما متأسفانه اغلب مادران ترجیح می‌دهند این خوراکی سالم و مقوی را از فروشگاه‌ها تهیه کنند و باید بگوییم که خاصیت چندانی هم برای فرزند شما ندارند. انواع بستنی‌ها دارای کلسیم، فسفر، ریبوفلاوین، ویتامین A و ویتامین D هستند.

پیتزای خانگی

پیتزای خانگی عصرانه مقوی برای نوجوانان

لازم نیست هر بار یک پیتزای بزرگ تهیه کنید. دوتکه پیتزا نیز می‌تواند عصرانه‌ای رویایی را برای کودک خلق کند. اگر می‌خواهید یک عصرانه ساده برای بچه ها را بشناسید بهتر است تا نظر خود را در مورد پیتزا تغییر دهید. شما می‌توانید در خانه یک پیتزای فوق‌العاده سالم تهیه کرده و به رشد کودک خود کمک کنید. نکته مهم این است که در تهیه این پیتزا از سوسیس و کالباس استفاده نکرده و میزان پنیر را به حداقل ممکن برسانید. بهتر است تا سس پیتزا را هم به صورت خانگی تهیه کنید.

کتلت سیب‌زمینی

کتلت سیب‌زمینی نیز یک غذای سرخ‌کردنی است اما در معرفی انواع عصرانه ساده برای بچه ها جایگاه ویژه‌ای دارد. اگر در مصرف این غذاها احتیاط کنید هیچ مسئله‌ای برای فرزند دلبندتان ایجاد نمی‌شود. کتلت سیب‌زمینی را به همراه سس قرمز و به شکل‌های مختلفی سرو کنید. برای این کار می‌توانید از قالب‌هایی که برای شکل‌دهی به مواد خوراکی استفاده می‌شوند کمک بگیرید.

تخم‌مرغ و سیب‌زمینی تنوری

اگر به دنبال یک بمب انرژی برای کودک لاغر خود هستید از این میان وعده فوق‌العاده خوشمزه و پرانرژی غافل نشوید. تخم‌مرغ را آب‌پز کرده و سیب‌زمینی را به صورت تنوری آماده کنید. اکنون مواد را میکس کرده و با سبزیجات خشک و یک تکه کره آن را خوش‌طعم کنید. ساندویچ تخم‌مرغ آب پز و سیب‌زمینی تنوری یک انتخاب عالی برای کودکان فعال و بخصوص کودکان مدرسه ایست. تخم‌مرغ سرشار از ویتامین آ، ویتامین ای و سرشار از پروتئین است.

سیب‌زمینی تنوری و پنیر ذوب شده

سیب‌زمینی تنوری عصرانه مقوی برای نوجوانان

 

یک سیب‌زمینی بزرگ را تنوری کنید و بعد از اینکه از پخت آن مطمئن شدید داخل آن را برش بزنید؛ یک تکه کره و مقداری پنیر روی آن گذاشته و اجازه دهید تا ذوب شوند. اکنون همه را مخلوط کرده و مقداری ذرت، نخود سبز و هویج پخته ریز شده را به آن اضافه نمایید. اگر کودک شما از این سبزیجات استقبال نمی‌کند همان بخش اول را انجام داده و قدری سبزی خشک روی آن بریزید تا هم آن را معطر نماید و هم اینکه هضم غذا را راحت‌تر کند. این عصرانه نیز یک پیشنهاد عالی برای کودکانی است که فعالیت بسیار زیادی دارند.

چیپس میوه

شاید کودکان در دوره خردسالی علاقه چندانی به چیپس میوه نداشته باشند اما بعید است که این وضعیت تا دوره ابتدایی دوام داشته باشد. اصولاً کودکان دبستانی به‌شدت از چنین خوراکی‌هایی استقبال می‌کنند. اگر می‌خواهید مطمئن شوید که فرزند شما از چیپس میوه به عنوان میان وعده استقبال می‌کند کافی است تا خودتان در خانه دست به کار شده و با همراه نمودن کودک، مشغول برش زدن میوه‌ها و خشک کردن آن‌ها شوید. قطعاً در پایان کار متوجه خواهید شد که فرزند شما تا چه اندازه برای خوردن این چیپس‌ها هیجان دارد. هر کدام از میوه‌ها می‌توانند ویتامین‌های مختلفی داشته باشند اما با توجه به اینکه قند آن‌ها بالاست باید از مصرف زیاد چیپس میوه پرهیز کنید.

جمع‌بندی

بازی کردن کودکان، رشد احساسات و عواطف آن‌ها، قدرت جسمانی و خواب مناسب کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد اما به جرئت می‌توان گفت که خوراکی‌های سالم مهم‌ترین بخش از زندگی یک کودک را تشکیل می‌دهند. در تهیه عصرانه ساده برای بچه ها خود تنبلی نکنید چرا که دوران کودکی به عنوان مهم‌ترین مرحله زندگی شناخته می‌شود و اگر این زمان را از دست بدهید قطعاً نمی‌توانید در راستای جبران آن گام بردارید.

هر کدام از خوراکی‌های متنوع و خوشمزه‌ای که به عنوان عصرانه ساده برای بچه ها شناخته می‌شوند دارای فواید متعددی هستند که ازجمله آن‌ها می‌توان به دریافت انرژی و افزایش هیجانات کودک یا حتی افزایش احساس آرامش و خواب سالم اشاره کرد. شما نیز می‌توانید خوراکی‌های مورد علاقه فرزند خود را در این لیست پیدا کرده و آن را با طعم دلخواه کودک خود تهیه کنید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *