آموزش اعداد به کودکان با بازی

انواع آموزش اعداد به کودکان با بازی

درک اعداد مهارت مهمی است که مهدکودکی‌ها باید بر آن مسلط شوند. افراد از دوران کودکی با مفاهیم مختلفی از ریاضیات، مانند مقایسه کمیت و تشخیص الگو مواجه می‌شوند؛ اما هنگامی‌که به سن پیش‌دبستانی رسیدند، ضروری است آموزش اعداد را به روشی سرگرم کننده و تعاملی با آن‌ها آغاز کنید. آموزش اعداد به کودکان با بازی، یکی از بهترین راه‌ها برای همراه کردن بچه‌ها با مربیان در یادگیری اعداد است. معمولاً مربیان در مهدکودک ابتدا با آموزش مفاهیم شمارش به بچه‌ها شروع می‌کنند؛ اما شما می‌توانید مهارت‌های ریاضی را زودتر از آن به کودک خود آموزش دهید. وقتی بچه‌ها حدوداً یک سال سن دارند، والدین می‌توانند با الگوبرداری از تکنیک‌های یادگیری، آموزش اعداد و شمارش به کودکان را آغاز کنند.

مهارت‌هایی که به کودک خود می‌آموزید، می‌توانند در مهدکودک به‌صورت یک پیش‌فرض به آن‌ها کمک کنند تا در یادگیری عملکرد بهتری داشته باشند. آموزش شمارش به کودکان، می‌تواند با استفاده از راهبردهای ساده، سرگرم کننده و آسان انجام شود. درنتیجه به کودک شما کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری با اعداد ارتباط برقرار کند. اگر شما هم می‌خواهید تکنیک‌های به‌روز و سرگرم کننده را برای آموزش اعداد به کودکان با بازی، یاد بگیرید، در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین بازی‌ها را با شما در میان بگذاریم. بی شک این بازی‌ها می‌توانند اوقات خوش و مفیدی را برای شما و کودکتان بسازند.

بهترین سن آموزش اعداد به کودکان

شاید فکر کنید که شناخت اعداد و شمارش مربوط به دوره پیش دبستان و بعد از آن است. در حالی که کودکان از همان ابتدا که شروع به شناخت دنیای اطراف خود می‌کنند، مفاهیم عددی را نیز شناسایی می‌نماید. در واقع درک اعداد یک توانایی غریزی است، اما یادگیری نماد اعداد نیاز به آموزش و تمرین دارد.

آموزش اعداد پیش از دو سالگی به صورت شعر و موسیقی انجام می‌شود. برخی کودکان می‌توانند در این سن برخی عددها را بشناسند و تکرار کنند. اما زمان اصلی آموزش اعداد به کودکان، سنین ۲ تا ۴ سال است. در این بازه سنی رشد زبانی کودک سرعت گرفته و توانایی شناخت نماد اعداد را پیدا می‌کنند. آموزش اعداد به کودکان با بازی در سنین ۲ تا ۴ سال موجب می‌شود آن‌ها تا عدد ۱۰ یا حتی بیشتر را یاد بگیرند؛ البته امکان جابه‌جا گفتن اعداد یا جاانداختن آن‌ها وجود دارد.

آموزش اعداد به کودکان با بازی چقدر طول می‌کشد؟

برخی از کودکان در حدود سن دوسالگی، شروع به تشخیص اعداد می‌کنند؛ اما این استاندارد و نقطه شروع همگانی نیست. برخی از کودکان اعداد و حروف را سریع‌تر از بقیه تشخیص می‌دهند؛ بنابراین، تعجب نکنید اگر تشخیص اعداد برای فرزندتان به میزان قابل‌توجهی طول بکشد. گاهی اوقات تا حدود چهار یا پنج‌سالگی زمان می‌برد تا بچه‌ها اعداد را به طور منظم شناسایی کنند. این نباید شما را نگران کند. گاهی اوقات، یادگیری اعداد برای برخی بیشتر طول می‌کشد؛ اما آن‌ها درنهایت متوجه این مفاهیم خواهند شد.

هرگز کودکتان را سرزنش نکنید، زیرا باعث ایجاد اضطراب در کودک می‌شود و باید از چنین رفتارهایی اجتناب کنید. بچه‌ها با سرعت خودشان رشد می‌کنند و وقتی آماده شوند، یاد می‌گیرند و پاسخ می‌دهند. کودکتان را با سایرین مقایسه نکنید. این کار تنها روند آموزش را طولانی‌تر می‌کند. درست است که یادگیری به هوش و استعداد کودک شما نیز وابسته است؛ اما باید بدانید که گاهی اوقات عدم صبوری والدین و مسیر آموزشی غلط، باعث کاهش علاقه کودک شده و یادگیری را با تأخیر همراه می‌کند. استمرار آموزش اعداد به کودکان با بازی و صبوری در مسیر آموزش، مهم‌ترین نکاتی هستند که والدین باید انجام دهند.

آموزش اعداد به کودکان با بازی چگونه است؟

بازی برای آموزش اعداد به کودکان

آموزش شمارش به کودکان پیش‌دبستانی، آمادگی آن‌ها را برای یادگیری سایر مفاهیم ریاضی که در آینده با آن روبه‌رو می‌شوند، بالا می‌برد و آن‌ها را با مواردی مانند جمع و تفریق آشنا می‌کند. یکی از راه‌های شروع، این است که درحالی‌که تعداد صحیح انگشتانش را بالا نگه داشته‌اید، به کودک خود بگویید چند سال دارد. سپس از او بخواهید که مجدداً همین کار را انجام دهد. اگر کودک شما آمادگی الگوبرداری از این رفتار را ندارد، فقط به تلاش خود ادامه دهید. درنهایت، او تعداد صحیح انگشتان خود را بالا نگه می‌دارد. وقتی این کار را کرد، بگویید: درست است! به یاد داشته باشید که این فعالیت‌های آموزشی را سرگرم کننده و بی‌دغدغه نگه‌دارید. به آن‌ها فشار نیاورید و حتی برایشان جوایزی را تهیه کنید تا در صورت پاسخ درست، به‌عنوان تشویق آن را به کودکتان بدهید. این هدیه می‌تواند یک شکلات یا آب‌نبات باشد.

اما چگونه به کودکان یاد می‌دهید که اعداد را تشخیص دهند؟

به کودکان بیاموزید که اعداد را با استفاده از داستان‌های سرگرم کننده یا آواز خواندن برای هر یک بشناسند. نوشتن اعداد روی هوا، درست کردن کاردستی‌هایی به شکل اعداد، بازی با فوم و خمیربازی و فعالیت‌های مشابه بسیار تأثیرگذار هستند. دیدن اعداد در طول بازی آن‌ها بسیار مهم است. با به‌کارگیری بازی‌ها یادگیری اعداد، این آموزش ساده‌تر و سرگرم کننده‌تر ازآنچه فکر می‌کنید خواهد بود. در ادامه انواع شما را با بازی‌هایی آشنا می‌کنیم که به شما کمک می‌کنند اعداد را به کودکانتان بیاموزید. تقریباً همه این بازی‌ها را می‌توان در مدرسه، مهدکودک، خانه بازی و یا در خانه امتحان کرد.

بهترین روش آموزش اعداد به کودکان

آموزش اعداد به کودکان می‌تواند با روش‌های مختلفی انجام شود. استفاده از کارت، نقاشی و… می‌تواند به آموزش اعداد به کودکان کمک کند. اما روشی که بهترین و باثبات‌ترین یادگیری را در کودکان به وجود می‌آورد، روش بازی است. ما در خانه بازی بالونیا از آموزش اعداد به کودکان با بازی استفاده می‌کنیم که یادگیری را برای آن‌ها لذت بخش می‌سازد؛ بدین صورت کودک همیشه مشتاق و آماده یادگیری است. در ادامه چند بازی کاربردی برای آموزش اعداد به کودکان را معرفی می‌کنیم.

بازی درست کردن کتاب اعداد

برای یادگیری بهتر اعداد می‌توان از کودکان خواست یک کتاب کوچک برای اعداد درست کنند و در هر صفحه از آن یک عدد را بنویسند. همچنین از برچسب، نقاشی و… به دلخواه در آن استفاده کنند. بدین صورت کودک مالک یک کتاب شده است که هر بار که بخواهد می‌تواند با استفاده از آن اعداد را بخواند و تمرین کند.

آموزش اعداد ریاضی با بازی تشک اسکویشی

در یک کیسه شفاف کوچک یا مشما مقداری ژل مو یا مایع ضدعفونی کننده به همراه رنگ خوراکی بریزید و درب کیسه را پلمب کنید. مایع را در مشما پخش و صاف کنید. سپس از کودک بخواهید که عددی که خواسته می‌شود را با فشار دادن انگشت بر روی مشما بنویسد. سپس می‌توان مجدداً مایع را پخش و صاف کرد و عدد بعدی را روی آن نوشت.

بازی با شن و ماسه

بر روی سینی مقداری شن و ماسه بریزید؛ به طوری کاملاً سطح آن را بپوشاند. سپس از کودک بخواهید هر عددی که خواسته می‌شود را روی شن‌ها بنویسد. به همین سادگی شما سطحی را برای تمرین و بازی جهت آموزش اعداد به کودکان آماده کرده‌اید که به راحتی می‌تواند به حالت قبل برگردد. این بازی عملی به دلیل تحریک کردن حس لامسه برای کودکان لذت بخش است.

آموزش اعداد ریاضی با بازی لی لی

آموزش اعداد به کودکان با بازی لی لی

با استفاده از گچ روی زمین لی لی بکشید و عددها را داخل آن بنویسید. اگر نمی‌توانید این کار را در فضای باز انجام دهید، لی لی را با استفاده از مقوا یا کاغذ بسازید و روی زمین قرار دهید. سپس از کودک بخواهید با شنیدن هر عدد، به صورت لی لی روی عدد مورد نظر برود. لی لی می‌تواند علاوه بر آموزش اعداد به کودکان با بازی، تحرک آنها را هم بالا ببرد.

بازی مشما حباب دار

برای انجام این بازی مشمای حباب دار تهیه کنید و بر روی هر حباب یک عدد بنویسید. سپس عددی را بگویید تا کودک آن را پیدا کند و حباب آن را بترکاند. این بازی با اعداد برای کودکان بسیار لذت‌بخش است؛ به همین دلیل می‌تواند یادگیری را تسریع کند.

بازی لیوان و حبوبات

چند لیوان یک بار مصرف بردارید و بر روی هر کدام یک عدد بنویسید. سپس آن‌ها را در مقابل کودک بچینید و از او بخواهید در هر لیوان، به اندازه عدد نوشته شده روی آن، حبوبات بریزد. بهتر است از حبوبات بزرگ‌تر مانند نخود، لوبیا و… استفاده کنید.

بازی قایم موشک

در بازی قایم موشک کودکی که چشم می‌گذارد، باید اعداد را بشمارد. انجام این بازی با کودک باعث می‌شود به طور غیرمستقیم عددها را تمرین کند و یاد بگیرد. البته ممکن است در ابتدا، نتواند شمارش اعداد را درست و به ترتیب انجام دهد؛ اما به مرور این توانایی او بهتر می‌شود.

بازی با اسباب بازی

دسته‌ای از اسباب بازی‌ها جزو اسباب بازی‌های آموزشی هستند که استفاده از آن‌ها از مفیدترین روش‌های آموزش اعداد به کودکان با بازی است. برخی از این اسباب بازی‌ها با هدف یادگیری اعداد برای کودکان تولید شده‌اند. دلیل اثربخش بودن اسباب بازی‌ها، قابل لمس و عینی بودن آن‌ها است. بدین صورت کودکان نخست اعداد را به صورت عینی و بعد انتزاعی یاد می‌گیرند. اسباب بازی‌های تکمیل تخم مرغ، پازل‌های اعداد، تابلو شماره گیر و بستنی‌های هوشمند از جمله اسباب بازی‌های مفید برای یادگیری اعداد هستند.

بازی پازل اعداد

پازل، یک بازی جذاب و کاربردی است که می‌تواند برای آموزش اعداد ریاضی با بازی و دیگر انواع مفاهیم به کودکان مورد استفاده قرار گیرد. پازل اعداد را در مقابل کودک قرار دهید و از او بخواهید هر عدد را در جای مناسب خود قرار دهد. درک اعداد در این بازی بسیار راحت بوده و فعالیت‌های حرکتی ظریف نیز در آن گنجانده شده است.

آموزش اعداد ریاضی با بازی چرتکه

چرتکه به عنوان یک ابزار ریاضی فیزیکی، جهت درک اعداد و حتی شمارش برای کودکان بسیار کاربردی است. کودکان می‌توانند مهره‌های چرتکه را حرکت دهند و همین دست‌کاری، بازی را لذت‌بخش می‌کند. به کودک عددی را بگویید و از او بخواهید به اندازه آن عدد، مهره جابه‌جا کند.

آموزش اعداد ریاضی با بازی پازل

آموزش اعداد به کودکان با شعر

از قافیه‌ها و آهنگ‌های اعداد استفاده کنید. قافیه و آهنگ اعداد، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کودکان پیش‌دبستانی و مهدکودکی، برای یادگیری اعداد محسوب می‌شوند. ممکن است شما هم تعدادی شعر اعداد را بشناسید. شعرهای فارسی زیادی وجود دارند که برای آموزش اعداد به کودکان با بازی سروده شده‌اند. در ادامه به چند نمونه از این اشعار اشاره می‌کنیم:

آموزش عدد یک

یک دونه گنجیشک قشنگ

رو شاخه‌ها پر می زنه

دنبال دوست می گرده و

به هر طرف سر می زنه

در زمان خواندن این شعر می‌توانید از شکل گنجشک هم استفاده کنید.

آموزش عدد دو

دو تا قناری تو قفس

شبیه خورشید می مونن

با مهربونی پیش هم

موندن و آواز می خونن!

آموزش عدد پنج

پنج خیلی مهربونه

شبیه قلب می مونه

یا یک دایره‌ای که

داره زیرش دندونه

هنگامی‌که این آهنگ‌ها و قافیه‌ها را می‌خوانید، مطمئن شوید که انگشتان خود را نشان می‌دهید تا فرزندتان بتواند عدد را به تعداد انگشتانی که بالا نگه می‌دارید، مرتبط کند.

آموزش عدد شش

شش گربه‌ی ناز و ملوس

دیروز به دنیا اومدن

با مامان زرنگشون

تو جعبه‌ی کفش منن!

آموزش عدد نه

نه پینه دوز مهربون

رو گلدونای مادرم!

کفشم اگر پاره بشه

غصّه دیگه نمی‌خورم!

در هنگام خواندن این اشعار، می‌توانید از نقاشی یا اشکال هم استفاده کنید. شعرخوانی یکی از بهترین روش‌های آموزش اعداد به کودکان با بازی می‌باشد.

آموزش اعداد ریاضی با بازی

آموزش اعداد به کودکان با بازی خمیر

بچه‌ها عاشق بازی با خمیربازی هستند، بنابراین استفاده از آن برای یادگیری اعداد و تمرین شمارش، یک فعالیت یادگیری فوق‌العاده کاربردی است. راه‌اندازی این فعالیت بسیار ساده بوده و راهی عالی برای قرار دادن اعداد در معرض دید بچه‌های خردسال است. بازی با خمیر، به کودکان اجازه می‌دهد تفاوت مقادیر را به‌صورت بصری ببینند. این فعالیت را می‌توان با ایجاد اعداد کوچک‌تر یا بزرگ‌تر برای سطوح مختلف سنی تطبیق داد.

ساختن اعداد با خمیر بازی کودکان سبب می‌شود تا درک درستی از تعداد برای آن‌ها ایجاد شود. برای شروع این فعالیت، شما به یک بسته خمیربازی، صفحه‌ای حاوی اعداد چاپ شده، وردنه و چاقوی پلاستیکی نیاز دارید. داشتن قالب اعداد نیز کمک می‌کند. صفحه‌ای را که عدد چاپ شده روی آن قرار دارد، جلوی کودک بگذارید. به او یاد بدهید فرم عدد کشیده شده بر روی کاغذ را با خمیر درست کند و روی عدد قرار دهد.

هنگامی‌که شکل عددی درست شد. نوبت به ساختن تعداد آن است. اگر قالب اعداد را داشته باشید، کودک می‌تواند با وردنه خمیربازی را پهن کند. از او بخواهید با قالب اعداد، به تعداد هر عدد، شکل آن را درست کند؛ مثلاً در مورد عدد، ۳ شما یک ۳ بزرگ دارید و تعداد ۳ عدد ۳ کوچک‌تر. به‌جای قالب اعداد از قالب اشکال هم می‌توان استفاده کرد؛ مثلاً قالب حیوانات یا میوه‌ها را در نظر بگیرید. در این بازی کودک می‌تواند عدد را با تعداد تطبیق دهد و با مفهوم آن‌ها به‌خوبی آشنا شود.

داستان‌سرایی

برای آموزش اعداد به کودکان با بازی، از داستان‌ها استفاده کنید. داستان‌سرایی یک راه عالی برای شروع یادگیری اعداد است. از داستان‌ها برای آموزش مهارت‌های مختلفی استفاده می‌کنند. قصه‌گویی بر حس کنجکاوی و توجه کودکان تأثیر می‌گذارد. یکی از راه‌های انجام این تکنیک، داشتن یک کیسه حاوی چند اسباب‌بازی است. برای مثال، اگر شماره ۳ را معرفی می‌کنید، می‌توانید چنین داستانی داشته باشید: این شماره ۳ است. شماره ۳ امروز به یک ماجراجویی رفت. ۳ سنگ جادویی پیدا کرد (حالا آن‌ها را از کیسه بیرون بیاورید). سنگ‌ها را مالش داد و ۳ قورباغه از آن‌ها بیرون پرید. (قورباغه‌های اسباب‌بازی را از کیسه بیرون بیاورید). خوب است در طول داستان زمانی را هم صرف نگاه کردن به شکل عددی کنید که در داستان استفاده می‌شود. از کودک بخواهید آن را در هوا یا روی دست خود بکشند.

آموزش اعداد به کودکان با بازی نقاشی

آموزش اعداد به کودکان با نقاشی

نقاشی یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توان از آن برای آموزش اعداد به کودکان استفاده کرد. اعداد را در یک دفتر نقاشی یادداشت کنید و از فرزندتان بخواهید چیزی که نشان‌دهنده آن مقدار است بکشد. مثلاً ۳ را بنویسید و از او بخواهید سه گل بکشد. برای ۴، می‌توانید از کودک بخواهید چهار بستنی قیفی بکشد. شما همچنین می‌توانید برعکس این کار را هم انجام دهید. چندین مقدار از یک شی را بکشید و از کودک خود بخواهید که آن‌ها را بشمارد و عدد را به شما بگوید. کتاب‌هایی که برای رنگ‌آمیزی اعداد طراحی شده‌اند نیز ایده بسیار خوبی هستند. دفتر رنگ‌آمیزی‌های آماده با موضوع اعداد معمولاً در کنار شکل عدد، تعداد آن را هم با اشکال نشان می‌دهند.

اغلب کودکان می‌توانند اعداد را بخوانند، اما به طور کامل نمی‌دانند که اعداد نشان‌دهنده چیست. این فعالیت ترکیبی اعداد و بازی تطبیق اعداد، می‌تواند به کودکان در درک و مقایسه آن‌ها کمک کند. از مهر اشکال نیز می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید عدد موردنظر را نقاشی کنید. حالا از کودک بخواهید با مهر و استامپ اشکال، به تعداد آن عدد مهر بزند. باید این را به آن‌ها انتقال دهید که درک کنند اعداد فقط نماد نیستند، بلکه مقادیر را نشان می‌دهند. این یک مفهوم مهم برای کودکان پیش‌دبستانی محسوب می‌شود.

آموزش اعداد به کودکان با بازی فلش کارت

فلش کارت‌هایی با اعداد صفر تا نه درست کنید. از آن‌ها برای انجام بازی‌های اعداد مختلف با کودک خود استفاده نمایید. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید اعداد را به ترتیب تصادفی قرار دهید و به فرزندتان کمک کنید آن‌ها را به ترتیب صحیح مرتب کند. بچه‌ها سریع یاد می‌گیرند و می‌توانند مفاهیم را به‌راحتی درک کنند. معرفی اعداد به کودکان مهدکودک به شیوه‌ای سرگرم کننده، به آن‌ها کمک می‌کند تا اعداد را به‌راحتی درک نمایند. کودکان پیش‌دبستانی تمایل زیادی به حفظ اعداد دارند. زمانی که تعداد اشیا روزمره را به اعداد مرتبط می‌کنید، آن‌ها به‌تدریج شروع به درک معنای واقعی اعداد خواهند کرد.

سنگ‌های شماره

آموزش اعداد به کودکان با بازی سنگ‌ها

آیتم‌های زیبا و جالب در هر آموزشی مؤثر هستند. استفاده از سنگ‌ها در آموزش اعداد، می‌تواند یک منبع رایگان و طبیعی و درعین‌حال جذاب باشد. تنها چیزی که برای این تکنیک نیاز دارید، چند سنگ است. چند سنگ سفید و تمیز پیدا کنید که بچه‌ها واقعاً آن‌ها را دوست دارند. برای پیدا کردن سنگ‌ها، می‌توانید از خود بچه‌ها هم کمک بگیرید. ایده آموزشی این است که اعداد را روی برخی از سنگ‌ها بنویسید یا نقاشی کنید. کارهای دیگری نیز وجود دارند که می‌توانید برای آموزش اعداد به کودکان با بازی سنگ‌ها، انجام دهید؛ مانند ایجاد سنگ‌هایی با تعداد اشکال مختلف؛ مثلاً نقاشی ۵ تا کفشدوزک روی سنگ و یا کشیدن از المان‌هایی که کودک دوست دارد.

می‌توانید روی بعضی از سنگ‌ها، عدد را بنویسید و روی بعضی دیگر تعداد آن عدد را با نقاشی نشان دهید. این سنگ‌ها برای برخی از موارد عالی هستند. مواردی مثل بازی جفت کردن سنگ‌های شکل دار با سنگ‌های عددی و بسیاری از موارد دیگر از این موارد هستند. این فعالیت تنها یکی از راه‌های هیجان‌انگیز استفاده از سنگ و سنگ‌ریزه برای یادگیری است. همچنین می‌توانید تعدادی سنگ‌ریزه در کنار سنگ‌ها پیدا کنید. سنگ‌ریزه‌ها را به بچه‌ها بدهید. حالا با نشان دادن سنگ‌هایی که با عدد نقاشی شده، بچه‌ها می‌توانند تعداد مساوی سنگ‌ریزه را در کنار آن بچینند.

بازی های دسته‌جمعی

بچه‌ها وقتی با هم بازی می‌کنند بهتر یاد می‌گیرند. می‌توانید رقابت سالمی را در گروه راه بیندازید تا به آن‌ها انگیزه دهید. از آن‌ها بخواهید در یک دایره بنشینند و به‌نوبت اعداد را بشمارند. آموزش اعداد به کودکان با بازی شمارش، می‌تواند به راه‌های دیگری هم انجام شود. فقط به کمی خلاقیت نیاز دارد.

ترتیب اعداد را با اتصال نقاط، آموزش دهید

روش‌های جذاب برای آموزش اعداد به کودکان با بازی

آموزش اعداد به کودکان با بازی اتصال نقاط، ترتیب اعداد را به بچه‌ها آموزش می‌دهد. از یک تخته‌سیاه برای ایجاد یک شکل با نقاط شماره‌دار استفاده کنید. در مرحله بعد، به کودک خود کمک کنید تا نقاط را به هم متصل کند تا شکل موردنظر را کامل کند. به‌عنوان‌مثال، می‌توانید از ۸ نقطه برای ایجاد یک شکل هشت‌ضلعی استفاده کنید و به کودک خود کمک کنید تا یک هشت‌ضلعی بکشد. همچنین می‌توانید کتاب‌های نقاشی اتصال نقاط را بخرید. این کتاب‌ها نقاشی‌های متعددی دارند که با نقاط شماره‌دار مشخص شده‌اند. برای رسم شکل باید این نقاط به‌صورت متوالی به هم وصل شوند. پس از ترسیم شکل، به کودک خود اجازه دهید شکل را رنگ کند تا بازی سرگرم کننده‌تر شود.

پیوند شماره‌ها به کتاب‌ها

کتاب راه دیگری برای برانگیختن کنجکاوی و علاقه کودکان است. کافی است در کتاب‌ها فرصت‌هایی برای شمارش یا یافتن اعداد پیدا کنید، سپس می‌توانید صحبت درباره آن را شروع نمایید… اعدادی که در متن کتاب پیدا نمی‌کنید را مشخص کنید و با آن‌ها را به کمک کودکتان در هوا بنویسید؛ یعنی به بچه‌ها بگویید با دستشان این عدد را روی آسمان بکشند. بسیاری از کتاب‌ها وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

حتی برخی از کتاب‌ها به‌وضوح در مورد ریاضیات هستند که می‌توانید از آن‌ها برای آموزش این مفاهیم بهره ببرید. البته بسیاری از کتاب‌ها ربطی به شمارش ندارند، اما به‌هرحال می‌توانید اعداد را به آن‌ها ربط دهید. برای مثال می‌توانید کوتوله‌های سفیدبرفی را بشمارید و عددش را بنویسید. این یکی از روش‌های جذاب برای آموزش اعداد به کودکان با بازی است.

سایر ترفندها برای آشنایی کودکان با اعداد

آموزش اعداد به کودکان با بازی و سرگرمی

تشخیص اعداد، اولین قدم در آموزش است. برخی از کودکان این موضوع را با قرار گرفتن در معرض اعداد در محیط خود دریافت می‌کنند. بااین‌حال، برای اکثر کودکان این یک فرایند طولانی است و به تخصص و صرف وقت کافی نیاز دارد تا آن‌ها با اطمینان اعداد را تشخیص دهد.

  1. زمانی که غذا را با قاشق در بشقاب کودک می‌ریزید، حین انتقال هر قاشق، آن را با صدای بلند بشمارید.
  2. هنگام رنگ‌آمیزی، یک مداد رنگی به کودک خود بدهید و بگویید: «این یک مداد رنگی است.» دو تا به او بدهید و بگویید: «این هم دو مداد رنگی».
  3. به اشیایی در خانه خود اشاره کنید و آن‌ها را برای فرزندتان بشمارید.
  4. شمردن را به بخشی طبیعی از تعاملات خود با فرزندتان تبدیل کنید، او حتی متوجه نمی‌شود که در حال یادگیری است. شاید متوجه شوید که فرزندتان می‌خواهد شما را در این فعالیت همراهی کند. در صورت امکان و ایمن بودن این کار، به کودک خود اجازه دهید تا اشیایی که می‌خواهد بشمارد را لمس کند.
  5. وقتی با فرزندتان بیرون می‌روید، می‌توانید به اعداد روی تابلوهای تبلیغاتی یا وسایل نقلیه اشاره کنید. این کار تشخیص اعداد را برای او ساده می‌کند. در این صورت می‌تواند در آینده شمارش اعداد را بهتر انجام دهد.
  6. تمرین‌ها را به شکل جذاب و به‌دوراز تکرار بیش از حد نگهدارید. اگر آموزش آن‌ها را خسته کند، دیگر تمایلی به انجام آن نخواهند داشت.
  7. کودکان پیش‌دبستانی بازه توجه کوتاهی دارند، بنابراین باید فرصت‌های مناسبی را برای این بازی‌ها پیدا کنید و در به‌کارگیری روش‌های مختلف، خلاق باشید.
  8. حین رنگ‌آمیزی، همان‌طور که کودک شما شروع به شمارش می‌کند، می‌توانید از او بخواهید که یک شی مانند مداد رنگی را در دست شما قرار دهد. صبر کنید تا از سمت او پاسخی دریافت کنید. اگر پاسخ نداد، یک مداد رنگی بردارید و بگویید: «این یک مداد رنگی است». به نمایش دوره‌ای ادامه دهید. درنهایت، فرزند شما آنچه را که خواسته‌اید انجام می‌دهد و مداد رنگی را در دست شما می‌گذارد. بعدازاینکه این کار را به طور مداوم انجام داد، از او بخواهید دو شی را در دست شما قرار دهد. همین‌طور ادامه دهید تا با مفهوم اعداد آشنا شود.

جمع‌بندی

یادگیری و درک اعداد، مهارتی است که پیش‌دبستانی‌ها و مهدکودکی‌ها باید به آن مسلط شوند. وقتی زمان آموزش اعداد به کودکان فرا می‌رسد، ممکن است برایتان سؤال شود که چگونه می‌توانید این کار را به شکلی سرگرم کننده و تعاملی انجام دهید. در این مقاله سعی کردیم بعضی از روش‌هایی را که برای یادگیری ساده‌تر اعداد به کار می‌روند را با شما در میان بگذاریم. همان‌طور که مشاهده کردید، آموزش اعداد با بازی و سرگرمی بهترین راه محسوب می‌شود.

آموزش اعداد به کودکان را می‌توان با خمیربازی، شعر یا داستان خوانی، نقاشی، بازی با فلش کارت، سنگ‌های شماره، بازی‌های دسته‌جمعی و انواع کتاب‌های آموزشی همراه کرد. این روش‌ها آموزش اعداد به فرزندتان را ساده می‌کنند. زمان یادگیری اعداد برای کودکان کاملاً متفاوت است. اکثر کودکان اعداد را سریع‌تر از حروف یاد می‌گیرند. ازآنجایی‌که اعداد را همه‌جا می‌بینند، تشخیص آن‌ها برایشان آسان است. بااین‌حال، درک بیشتر از تشخیص زمان می‌برد، پس صبور باشید!

آموزش اعداد به کودکان با بازی، سرعت یادگیری را افزایش می‌دهد؛ اما در نظر داشته باشید که هر کودکی زمان یادگیری منحصربه‌فردی دارد و با سرعت خودش یاد می‌گیرد؛ بنابراین توصیه می‌شود از مقایسه توانایی‌های یادگیری کودکان مختلف خودداری شود. امیدواریم بهره کافی را از این مقاله برده باشید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *