خمیر بازی کودکان

خمیربازی کودکانه

خمیر بازی ازجمله بازی هایی است که برای تقویت مهارت دست ورزی کودکان، بسیار توصیه می شود. این بازی که ازجمله بازی های موردعلاقه کودکان هم می باشد؛ در روند رشد کودک بسیار مؤثر است. به همین دلیل روانشناسان کودک همواره تأکید دارند که در سنین خاصی، کودک حتماً این بازی را در برنامه بازی های خود داشته باشد. در این مقاله به چگونگی خمیر بازی کودکان و همراهی آنان و همچنین اهمیت آن اشاره خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

بازی با خمیر بازی کودکان

کودکان معمولاً در سنین خاصی تمایل به خلق اشکال مختلف دارند. خمیر بازی این امکان را برای کودک فراهم می آورد که بتواند انواع شکل ها را در رنگ های مختلف و با هنر دست خود، ایجاد کند و از این کار حسابی ذوق‌زده شود. همان‌طور که در مقدمه این مقاله ذکر کردیم؛ یکی از مهم‌ترین مزیت هایی که از خمیر بازی عاید کودک دلبندتان می شود؛ تقویت مهارت دست ورزی است. تقویت مهارت دستان در کودک نقش مهمی در زمینه رشد و سلامتی او دارد. کودکانی که در سنین پایین خمیربازی را انجام داده باشند؛ در آینده بهتر و راحت‌تر می ‌توانند از توانایی دستان خود در زمینه انجام کارهایی مثل نقاشی کردن، درست کردن کاردستی و… استفاده کنند.

پیام مشاور: خمیر بازی کودکان می تواند مهارت لازم در زمینه ایجاد هماهنگی بین چشم و دست را نیز ایجاد کند. کارهایی مثل فرم دادن به خمیر، پهن کردن و غلتاندن آن؛ عضلات ظریف و کوچک دست ها و مچ آنان را قدرت می بخشد. همین موضوع سبب می شود در آینده در زمینه انجام کار با دست به مشکل برنخورند.

خمیر بازی برای چه سنی مناسب است

یکی از رایج‌ترین سوا لاتی که والدین از خود می پرسند، این است که خمیر بازی بچه ها از چه سنی باید شروع شود؟! در پاسخ به این سؤال باید بگوییم بهتر است کودکان در سنی شروع به خمیر بازی کنند که دیگر تمایلی به خوردن این ماده نداشته باشند تا خطری آن ها را تهدید نکند. برخی از روانشناسان اعتقاد دارند که بهترین سن برای انجام این بازی ۱۸ ماهگی به بعد می باشد. البته این موضوع برای تمام کودکان صادق نیست؛ ممکن است کودکی در رده سنی بالاتری باشد اما هنوز هم خمیر بازی را بخورد و یا نسبت به طعم آن کنجکاو باشد و بخواهد اشیا را به دهان بگذارد؛ بنابراین برای اینکه تشخیص دهید زمان بازی با خمیر برای کودک شما رسیده است یا خیر، باید تمایل و عدم تمایل او به خوردن اشیا را بررسی کنید.

بهترین کار این است که خمیر بازی را به کودک بسپارید و از او بخواهید با آن بازی کند؛ اما او را تحت کنترل داشته باشید و منتظر عکس‌العمل او بمانید. برای خمیر بازی کودکان هیچ نیازی به آموزش نیست. اجازه دهید کودکتان با قدرت خلاقیتی که دارد؛ اشکال مختلف را خلق کند.

فواید خمیر بازی کودکان

پس از اینکه از عدم تمایل کودک نسبت به چشیدن و خوردن خمیر بازی اطمینان پیدا کردید؛ بهتر است این بازی را جزء برنامه های روزانه او قرار دهید؛ زیرا خمیر بازی برای بچه ها فواید زیادی دارد. البته برای اینکه بتوانید از مزایای خمیربازی بهره ببرید؛ باید خمیر بازی کاملاً بهداشتی و سالمی برای او تهیه کنید. خمیربازی نباید هیچ‌گونه ماده شیمیایی داشته باشد، چرا که کودکان نسبت به بزرگ‌سالان حساس‌تر بوده و بیشتر مستعد بیمار شدن هستند. از آنجایی که کودک ممکن است ساعت ها مشغول بازی با خمیر باشد؛ باید محصول موردنظر استانداردهای لازم را داشته باشد. خمیر بازی فواید زیادی برای کودکان دارد که برخی از آن ها عبارت‌اند از:

تقویت مهارت های حرکتی

زمانی که کودک سعی دارد از خمیر بازی یک آدمک خلق کند؛ مجبور است برای تشکیل دادن سر و بدن، خمیر را در دستان خود بگیرد، آن را به شکل دایره درآورد و روی سطحی صاف بغلطاند. انجام تمامی این کارها باعث می شود عضلات ظریف و کوچک انگشتان کودک، قدرتمند شوند.

خمیربازی کودکانه شاد

کاهش استرس

خمیر بازی بچه ها یکی از بهترین ابزارها برای رفع استرس می باشد. کودکی که استرس داشته باشد نمی تواند به آسانی چیزهای جدید را یاد بگیرد و به همین دلیل روانشناسان پیشنهاد می کنند اسباب بازی هایی مثل خمیر بازی که در کاهش استرس تأثیر دارند را در اختیار کودک قرار دهید. کودکی که از سال های قبل از پیش‌دبستانی با خمیر بازی کرده است، به آسانی می ‌تواند در مدرسه مداد را در دستان خود به صورت صحیح نگه دارد و هیچ اضطرابی بابت آن نداشته باشد. خمیر بازی کودکان ناخودآگاه باعث بهبود تمرکز و توانایی و کاهش تنش و همچنین تخلیه انرژی در کودک می گردد.

افزایش دقت و تمرکز و خلاقیت

هر چیزی برای ساخته شدن نیاز به تمرکز و دقت دارد. بازی با خمیر بازی کودکان این تمرکز و دقت را افزایش می دهد و باعث نوآوری و خلاقیت و همچنین تقویت قوه تخیل او می گردد.

افزایش اعتماد به نفس

لازم نیست برای خمیر بازی به بچه ها آموزش دهید و بهتر است از قوه خلاقیت و توانایی خودشان برای این کار و ساختن اشکال مختلف استفاده کنند؛ بنابراین هرگز نباید او را برای ساخت اشکالی که مدنظر خودتان است، تحت فشار قرار دهید. کودک زمانی که خود به تنهایی یک شکل و یا موجود خیالی را ایجاد نماید؛ احساس ارزش و استقلال می کند و همین احساس است که موجب تقویت اعتماد به نفس او می شود. کودکی که اعتماد به نفس بالایی داشته باشد؛ در آینده و در ارتباط با همسالان خود به مشکل بر نخواهند خورد.

افزایش توانایی انجام کار

بازی با خمیر بازی کودکان نیاز به دقت و ظرافت انگشتان دارد. کودکی که بتواند این کار را به خوبی انجام دهد، در آینده برای انجام کارهای ظریف، حوصله و صبر بیشتری پیدا می کند و این‌گونه کارها را راحت‌تر می پذیرد.

خلاقیت با خمیر بازی

همان‌طور که گفتیم، خلاقیت یکی از مهم‌ترین مزایای بازی با خمیر برای کودکان می باشد. البته می توانید الگوهای آماده را هم در اختیار آنان قرار دهید؛ اما بهتر است کودکان خود دست به ساخت اشکال گوناگون بزنند. در هر صورت قدرت خلاقیت در کودکانی که با خمیر بازی می ‌کنند به نسبت سایر کودکان افزایش می یابد. ممکن است کودک در ابتدا تنها بتواند اشکال ساده‌ای را با خمیر درست کند؛ اما با کمی تمرین می تواند اشکال پیچیده‌تری را هم بسازد.

تأثیر خمیر بازی کودکان در تقویت دست ها

همچنین تقویت مهارت دست ورزی یکی از تأثیرات مثبت خمیر بازی برای بچه ها می باشد. برای این کار از کودک بخواهید که خمیر بازی را در دستان خود ورز داده و یا به آن فرم دهد. البته که در ابتدای کار همان فشار دادن و غلطاندن خمیر بازی هم می تواند تا حد زیادی به کودک در تقویت کردن مچ و کف دست کمک کند. از کودک بخواهید اشکال ساده مثل مربع، مثلث و دایره را با استفاده از خمیری که در اختیار دارد، بسازد. اگر در ابتدا نتوانست این اشکال را بسازد؛ جای نگرانی نیست، زیرا با انجام تمرینات مداوم؛ مهارت دست کودک کامل شده و انجام این کار برای او ساده‌تر می شود.

خانه بازی کودک بالونیا امکان بازی با خمیر بازی کودکان را در مکانی شاد و مفرح به خوبی فراهم کرده است و شما به عنوان والدین کودک می توانید بدون هیچ نگرانی، کودک را برای بازی به این مکان شاد و کودکانه ببرید و او را برای بازی با دوستان خود تنها بگذارید.

آموزش خمیربازی کودکان

انواع خمیر بازی کودکان

ممکن است برای تهیه خمیر بازی بچه ها به یک فروشگاه اسباب بازی فروشی بروید و با تنوع زیادی از این محصولات روبرو شوید. خمیر بازی آن‌قدر محبوب واقع شده است که حتی نوع خاصی از آن برای بزرگ‌سالان هم در جهت کاهش تنش و ایجاد احساس آرامش تولید شده است. خمیر بازی شنی، خمیر بازی اسلایم و خمیر بازی کلاسیک و یا معمولی، انواع مختلفی از خمیر های بازی برای کودکان می باشند.

خمیر بازی اسلایم کودکانه

خمیر اسلایم نوعی از خمیر بازی بچه ها است که حالت ژله‌ای مانند دارد و رنگ های آن بسیار شفاف، متنوع و شاد است. ساختار این خمیر بازی به گونه‌ای است که حتی بزرگ‌سالان هم برای تمدد اعصاب و ریلکس شدن از آن استفاده می ‌کنند. خمیر اسلایم یک اسباب بازی سرگرم کننده برای کودک شماست که می تواند او را ساعت ها به خود مشغول کند.

خمیر بازی شنی کودکان

از آنجایی که یکی از تفریحات کودکان بازی با شن و ماسه می باشد؛ بافت این خمیر به گونه‌ای است که دانه ‌های شن را در خود دارد. البته این دانه ها آن‌قدر ریز هستند که شبیه به پودر دیده می ‌شوند.

خمیر بازی معمولی

خمیر بازی معمولی که به آن خمیر بازی کلاسیک هم گفته می ‌شود؛ همان نوع قدیمی است که در بسته های چند رنگ مانند مداد رنگی، به فروش می رسد. این خمیر بازی در بسته های مقوایی و در برخی موارد به صورت سطلی، عرضه می شود. اگر برای تهیه خمیر بازی، نوع سطلی را تهیه کنید؛ معمولاً همراه با آن ابزارهایی مثل سرنگ، میله، قالب، کاتر و رنده خمیر هم وجود دارند که می‌ توانند در ساخت اشکال مختلف به کودک، کمک کنند.

بهترین مارک خمیر بازی کودکان

توصیه می شود برای تهیه خمیر بازی بچه ها تنها به سراغ برندهای معتبری بروید که از استاندارد بودن محصول، اطمینان بیشتری داشته باشید. آریا برند مطرح در این زمینه است که می توانید خمیر بازی ۱۰ رنگ وکیومی و یا خمیر بازی ۱۴ رنگ آدمکی آریا را برای کودک خود، تهیه کنید.

خطرات خمیربازی کودکان

خطرات بازی با خمیر بازی برای کودکان

خمیربازی یک بازی کودکانه در خانه است و تنها خطر بازی با خمیر بازی کودکان، همان مزه کردن یا بلعیدن خمیر توسط کودک است. به همین دلیل می توانید در منزل برای کودک خود، خمیر بازی تهیه کنید. در این صورت اطمینان دارید که تمامی مواد به صورت خوراکی هستند و اگر توسط کودک خورده شوند؛ مشکل خاصی ایجاد نمی کنند. با استفاده از موادی مثل رنگ های خوراکی و نشاسته ذرت، می توان خمیرهای بی‌ضرری تهیه کرد. حتی خمیری که مخصوص کیک و شیرینی می باشد و به خمیر فوندانت مشهور است هم می ‌تواند انتخاب خوبی برای این کار باشد؛ زیرا کل ترکیبات آن به صورت خوراکی هستند.

ساخت خمیر بازی کودکان در خانه

همان‌طور که گفتیم، بیشترین نگرانی والدین از بازی با خمیر بازی کودکان این است که کودک آن را به دهان ببرد. این موضوع مخصوصاً برای کودکان کم سن و سال، با احتمال بیشتری رو به رو خواهد بود. از طرفی خمیر بازی، مخصوصاً به عنوان بازی کودکان 4 ساله، آن‌قدر مزایا در جهت رشد مهارت و خلاقیت کودک دارد که نمی توان آن را از برنامه بازی های کودک، حذف کرد. بر همین اساس می توانید در منزل و با مواد خوراکی یک خمیر بازی کاملاً بی‌خطر برای کودک تهیه کنید. در ادامه یک دستور از ساخت خمیر بازی را به شما ارائه می دهیم که برای تهیه آن به مواد خاصی نیاز نداشته باشید. تقریباً تمامی مواد مورد نیاز برای ساخت خمیر بازی خانگی در اکثر منازل، پیدا می شود.

مواد لازم برای ساخت خمیر بازی:

  • ۲ فنجان آرد
  • یک فنجان نمک
  • دو قاشق غذاخوری روغن مایع
  • یک و نیم فنجان آب
  • رنگ خوراکی به میزان لازم

طرز تهیه خمیر بازی

برای تهیه خمیر بازی بچه ها، تمامی مواد را به جز رنگ خوراکی در یک ظرف باهم مخلوط کنید و خمیر را به خوبی ورز دهید. پس از آن خمیر را به چهار قسمت تقسیم کنید و هر قسمت را با استفاده از رنگ خوراکی به شکل خمیرهای رنگی درآورید. در نهایت خمیر تهیه شده را می توانید در یک ظرف پلاستیکی نگهداری کنید. فواید بازی با خمیر بازی کودکان در جهت رشد مهارت دست ورزی کودکان به قدری زیاد است که به هیچ عنوان نمی ‌توان آن را از برنامه بازی های کودک حذف کرد. بهتر است با رسیدن کودک به سن مناسب برای خمیر بازی؛ این ابزار را برای او فراهم آورید و یا اگر نگران ناسالم بودن خمیرهای بازی آماده هستید؛ به راحتی با مواد در دسترس که در منزل دارید، آن را برای کودک خود تهیه کنید. برای آشنایی با بازی کودکان 5 ساله به لینک مربوطه، رجوع کنید.

پیام مشاور: چنانچه تمایل دارید کودک با دیگر هم سن و سال های خود بازی کند و یا ترجیح می دهید او را در محیط های شاد بیرون از خانه مشغول کنید؛ پیشنهاد می کنیم به خانه بازی کودک بالونیا بروید؛ زیرا در این مجموعه بازی های متنوع در زمینه های مختلف اجتماعی و جسمانی کودکان وجود دارد که انجام هرکدام از آن ها در جهت رشد کودک، تأثیر بسزایی دارد.

در کنار فضای بسیار شاد برای بازی کودکان؛ کافه دلچسبی هم برای والدین فراهم شده است تا بتوانند مدت زمانی را بدون نگرانی و دغدغه سپری کنند. به منظور رزرو وقت بازی برای کودک خود؛ می توانید با شماره های درج شده در وب سایت خانه بازی بالونیا، تماس بگیرید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *