بازی برای کودکان بیش فعال

انواع بازی برای کودکان بیش فعال

بازی برای کودکان بیش فعال یکی از موضوعات مهمی است که باید با آگاهی کامل با آن برخورد شود. در گذشته مردم ذهنیت چندانی راجع به کودکان بیش فعال نداشتند، به‌طورکلی باید بگوییم که این کودکان بیمار نیستند؛ بلکه در مقایسه با هم سن و سالان خود تحرک بیشتری داشته و اصطلاحاً بیشتر از درودیوار بالا می‌روند. با گذر زمان و آشنایی افراد با این کودکان هراس خانواده‌ها در درمان و استفاده از داروهای مختلف افزایش یافت. طولی نکشید تا این مسئله به اثبات رسید که داروهای روان‌پزشکی که برای این دسته از کودکان دوست داشتنی تجویز می‌شود اثر دائمی نداشته و تنها در مدت کوتاهی پاسخ‌گوی این مشکل هستند، آن‌ها دریافتند که روش‌های روان‌شناختی و غیردارویی همچون بازی درمانی روی کودکان بیش فعال اثر بیشتری داشته است. در ادامه قصد داریم که به مسئله بازی کودکان بیش فعال بپردازیم.

علایم کودکان بیش فعال

می‌دانید که کودکان بیش فعال تحرک بسیار بالایی دارند، به‌طوری‌که فعالیت آن‌ها از حد نرمال خارج است. اما این کودکان به‌جز تحرک بالا، چه ویژگی‌های دیگری دارند؟ در ادامه علایمی که نشان می‌دهند کودکی بیش فعالی دارد را معرفی می‌کنیم.

  • کودکان بیش فعال بیشتر از سایر کودکان به فعالیت‌هایی همچون پرتاب کردن، گرفتن، چیدن دویدن و… می‌پردازند؛ بنابراین تحرک و فعالیت بدنی بیش از حدی دارند.
  • قادر نیستند برای مدتی آرام در یک مکان بنشینند.
  • در بیشتر موارد پیش از آنکه سوال به پایان برسد پاسخ می‌دهند و وسط حرف دیگران می‌پرند.
  • کمتر می‌توانند انتظار را تحمل کنند و حتی در بازی‌های گروهی منتظر نوبت خود نمی‌مانند.
  • معمولاً کارهای خطرناکی می‌کنند که پیش از آن به عواقب آن فکر نکرده‌اند. برای مثال ممکن است ناگهان به وسط خیابان بپرد، از نرده‌ها بالا برود یا به بخاری دست بزند.
  • این کودکان نافرمان هستند و در مدرسه هم از معلم خود حرف شنوی ندارند.
  • قوانین را زیر پا می‌گذارند و به درس گوش نمی‌دهند.
  • معمولا تن صدای کودکانی که بیش فعالی دارند، در هنگام صحبت بالاتر از حد معمول است. این کودکان بازی‌های پر سر و صداتری دارند.
  • معمولاً این کودکان نمی‌توانند کاری که شروع کرده‌اند را به پایان برسانند و از کاری به سراغ کار دیگر می‌روند.
  •  با اختلالات حافظه و تفکر در فرایند یادگیری مواجه می‌شوند.
  • توجه کردن برای کودکان بیش‌فعال دشوار است. به همین دلیل آنها در توجه به تکالیف و مسئولیت‌های خود با مشکل مواجه می‌شوند.
  • نمی‌توانند به درستی کارها را ساماندهی کنند.
  • غلت زدن و تقلا کردن در هنگام خواب در میان این کودکان بسیار بیشتر است.
  • معمولاً کودکان بیش فعال به عوامل تحریک کننده حتی موارد ساده همچون نور، صدای بلند و… واکنش شدیدی نشان می‌دهند.
  • معمولا لباس‌های خود را پاره می‌کنند و ظاهرشان ژولیده است.
  • مدام وسایل خود همچون مداد، کتاب و… را گم می‌کنند.
  • به دلیل طرد شدن از سوی دیگران اعتماد به نفس پایینی دارند.
  • بیشتر کودکان بیش فعال قادر به نشان دادن واکنش مناسب نسبت به احساسات و تغییرات آن همچون حس شادی، خشم، نگرانی و… نیستند و حساسیت بیش از حدی دارند.
  • حس ترس و اضطراب در آن‌ها زیاد است.
  • گاهی اوقات کودکان بیش فعال به مشکلات دیگری مانند افسردگی و اضطراب نیز دچار می‌شوند.

چه بازی‌هایی برای کودکان بیش فعال مناسب است؟

کودکان بیش فعال معمولاً نمی‌توانند یک بازی را به درستی به اتمام برسانند و به طور معمول آن را نیمه کاره رها می‌کنند، این مسئله در زمانی که آن‌ها باید به مدرسه بروند و مشغول یادگیری شوند برایشان مشکل‌ساز می‌شود؛ به‌گونه‌ای که حتی ممکن است اختلال‌های جدی را در امر آموزش و یادگیری برایشان ایجاد شود. جالب است بدانید بدترین تنبیه برای این دسته از کودکان آن است که از او بخواهید مدت زمان طولانی را مشغول کاری شود که نیازمند توجه و تمرکز است. بازی برای کودکان بیش فعال معمولاً با هدف تحقق سه مهم صورت می‌پذیرد:

  1. احساسات آن‌ها را یکپارچه سازد و حرکات بیش از حد آن‌ها را تعدیل کند که شامل ده فعالیت مجزا است.
  2. افزایش تحمل با استفاده از فعالیت‌های سه‌گانه
  3. افزایش میزان تحمل آن‌ها توسط فعالیت‌های چهارگانه
  4. افزایش توجه و تمرکز آن‌ها بر یک مسئله که با استفاده از سه فعالیت صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: شما را به مطالعه مقاله “بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان” دعوت می‌کنیم. این مقاله به شما راهنمایی می‌کند که چگونه با استفاده از بازی‌های آموزشی، مهارت های شنیداری را در کودکان خود تقویت کنید.

بازی برای افزایش تمرکز کودکان بیش فعال

بازی برای افزایش تمرکز بچه های بیش فعال

با توجه به گفته‌ها در بخش‌های قبلی مقاله برای برطرف ساختن مشکلات عدم تمرکز کودکان بیش فعال لازم است از بازی‌های مخصوصی استفاده شود، از جمله بازی برای کودکان بیش فعال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برج هیجان

انجام این بازی روزی بیست دقیقه می‌تواند موجب افزایش تمرکز کودک شما شود. برج هیجان یکی از بازی های محبوب در خانه بازی است. بچه ها دور هم جمع می‌شوند و با تشویق و هیجان کودکانه‎شان این بازی را انجام می‎دهند. چیدن قطعات چوبی روی هم و مراقبت از اینکه روی زمین نریزد توجه و دقت آن‌ها را بالا می‌برد؛ اما به‌طورکلی بچه‌های بیش فعال از انجام این بازی امتناع می‌کنند چرا که این بازی علاوه بر تمرکز به میزان صبر و شکیبایی بالایی هم احتیاج دارد که متأسفانه بچه‌های بی فعال از شکیبایی بسیار کمی برخوردار هستند.

هدایت توپ به وسیله فوت کردن

در این بازی باید یک توپ سبک مانند توپ پینگ پونگ را روی میز قرار دهید و با سبدی یک طرف میز بایستید، از او بخواهید آن طرف میز بایستد و سعی کنید با فوت کردن توپ را به داخل سبدی که نگه داشته‌اید بیندازد. در بازی هدایت توپ با فوت؛ کودک به سوی صبر و شکیبایی و افزایش تمرکز سوق داده می‌شود.

بازی با اعداد

از جمله بازی‌های سنتی که برای افزایش تمرکز کودکتان می‌توانید از آن بهره بگیرید، بازی با اعداد است. این بازی با نام هپ شناخته می‌شود که همه شما حداقل یک بار آن را انجام داده‌اید. این بازی مستقیماً بر روی میزان تمرکز کودکان اثر می‌گذارد. به‌گونه‌ای که با انجام مستمر این بازی تمرکز کودک به صورت قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

بازی‌های گفته شده تنها تعدادی از بازی برای کودکان بیش فعال بودند که با هدف افزایش تمرکز انجام می‌شوند، برای شناخت بازی‌های دیگر می‌توانید به وب‌سایت‌های اینترنتی مختلف مراجعه کنید.

انواع بازی برای کودکان بیش فعال

بهترین روش کنترل کودکان بیش فعال، انجام بازی‌های مختلف می‌باشد. بازی‌های مختلف متناسب با نوع طراحی‌شان به تقویت تمرکز، کنترل احساسات و تقویت حافظه کودکان می‌پردازد. بازی برای کودکان بیش فعال بهترین روش درمانی برای کنترل این کودکان است.

بازی ایفای نقش

بازی شاد برای کودکان بیش فعال

در این بازی داستانی را برای کودک تعریف کنید و از او بخواهید یکی از شخصیت‌های داستان را انتخاب و نقش او را اجرا کند. این بازی به کودکان بیش فعال که توجه و دقت کمی دارند، کمک می‌کند که بتوانند داستان را حفظ کنند و بر اجرای آن تمرکز کنند. علاوه بر این ممکن است این کودکان شب‌ها دیر به خواب بروند؛ بنابراین انجام این بازی برای تخلیه انرژی و خواب راحت‌تر آن‌ها مفید است.

بازی با لیوان

برای انجام این بازی لازم است تا یک لیوان آب سرخالی را به کودک بدهید و از او بخواهید مسافتی در حدود یک متر را با لیوانی که در دست دارد طی کند و در عین حال مراقب باشد تا آب از لیوان بیرون نریزد. این بازی علاوه بر تقویت تمرکز به حفظ تعادل دست‌وپای کودک کمک می‌کند. پس از انجام چند روزه این بازی لازم است سطح آن را بالا ببرید و از او بخواهید با همان لیوان در دست سه یا چهار پله را بالا و پایین برود.

بازی برگ کاغذ

اگر می‌خواهید تمرکز کودک را در زمینه شنیدن و به خاطر سپردن، در مواردی همچون دیکته نوشتن بالا ببرید باید از این بازی برای کودکان بیش فعال استفاده کنید. این بازی به این صورت است که یک برگ کاغذ را جلوی دهان خود نگه دارید و یک واژه را با صدای آرام بگویید، در این حالت کودک باید سعی کند تا با استفاده از ساختار شنیداری خود و به کار بردن تمرکزش آن کلمه را تشخیص بدهد. هدف از نگه داشتن برگ کاغذ جلوی دهان آن است که کودک نتواند لب‌خوانی کند. در ادامه این بازی باید از کودک بخواهید کلماتی را که شما تکرار می‌کنید به طور منظم بازگو کند. (مثلاً شما می‌گویید درخت و پس از بازگو کردن کودک می‌گویید میوه، فرزند شما باید کلمات را با همین ترتیب تکرار کند)

راه رفتن روی جدول

برای این بازی کودک را به کوچه ببرید و از او بخواهید لب جدول راه برود و این کار را در حالی انجام بدهد که دست‌های خود را باز نگه داشته است. کودک این بازی را به صورت متناوب انجام دهد و هر مدت زمان راه رفتن روی جدول را افزایش دهد. این بازی به حفظ تعادل افزایش تمرکز کودک بیش فعال کمک می‌کند.

بازی حرکت شعله شمع

برای انجام این بازی لازم است از کودک بخواهید شعله شمعی را که روشن کرده‌اید با فوت کردن به حرکت در بیاورد. نکته انجام این بازی آن است که شعله نباید خاموش شود و تنها باید حرکت کند. این بازی و هر بازی دگری که برای مشکلات بیش فعالی کودک مورد استفاده قرار می‌گیرد ممکن است او را خسته کند در چنین حالتی شما باید او را تشویق کنید تا به ادامه آن مشغول شود. این بازی از جمله بازی‌هایی است که به مرور موجب تقویت صبر و بردباری کودک می‌شود و تمرکز او را افزایش می‌دهد.

بازی یخ‌زدگی

در این بازی از کودک می‌خواهیم به فعالیت و بازی بپردازد و زمانی که کلمه یخ بزن را شنید، متوقف شود و برای چند ثانیه در یک حالت بماند. زمان مناسب برای تعیین مدت یخ‌زدگی در آغاز، ۱۰ ثانیه است. اگر کودک نتوانست، چند بار با او این بازی را انجام دهید تا در نهایت موفق به انجام این کار شود. اگر در او خستگی و بی حوصلگی را مشاهده کردید می‌توانید خود نیز وارد بازی شویم و یک بار او یخ بزند و یک بار شما. اگر کودک توانست ۱۰ ثانیه توقف را عملی کند، لول بالاتری از این بازی را اجرا کنید؛ بدین صورت که او را به یک نمایش افسانه‌ای ببرید که کودک در حال خواب یا یخ زدگی است. سپس شما می‌آیید و به او فوت می‌کنید تا او از خواب بیدار یا یخ آب شود. این بازی برای کودکان بیش فعال که قادر نیستند مدت طولانی به یک حالت بمانند کمک می‌کند این توانایی خود را تقویت کنند.

بازی بدون صدا حرف بزن

بازی برای کودک بیش فعال

از کودکان حین بازی بخواهید که بدون صدا صحبت کنند؛ به عبارت دیگر گفتگوی درونی داشته باشند. برای این کار می‌توانید بازی‌های مختلفی طراحی کنید. به طور مثال هنگامی که مشغول خانه سازی است با خود بگوید: «من دارم یک خانه آبی رنگ می‌سازم، بعد یک خانه اینجا قرار می‌دهم و یک خانه هم آنجا قرار خواهم داد و…» برای تشویق بیشتر کودک شما نیز می‌توانید این کار را با صدا آهسته انجام دهید. به طور مثال: «الآن باید گوشت را در قابلمه بریزم و کمی نمک اضافه کنم. یکم زیاد ریختم. با قاشق بر می‌دارم و…»

بازی‌های نشسته پشت میز

همراه کودک پشت میز بنشینید و بازی‌هایی را با یکدیگر انجام دهید. به طور مثال می‌توانید بازی پازل، نقاشی، رنگ انگشتی، اوریگامی، حباب سازی، ریختن آب از یک بطری به بطری دیگر، بستن درب ظروف و… را انجام دهید. بازی‌های دیگری که توجه کودک را جلب و او را بر کاری متمرکز می‌کنند نیز می‌توانند اجرا شوند. بدین صورت کودک بیش فعال یاد می‌گیرد در یک جا بنشیند و بر کاری تمرکز کند. در حین بازی تشویق کردن کودک را فراموش نکنید.

بازی آدم آهنی همراه با موسیقی

در این بازی کودک مانند یک آدم آهنی است و هر کاری که به او گفته می‌شود را باید انجام دهد. به طور مثال با شنیدن این جملات که یک قدم به جلو برو، برگرد، بپر و… باید آن‌ها را اجرا کند. این بازی توجه کودک را بهبود می‌بخشد. در حین انجام این بازی یک موسیقی نیز پخش کنید. نقش موسیقی بر افزایش میزان توجه و تمرکز به اثبات رسیده است؛ بنابراین می‌توان برای بهبود این قابلیت‌ها در کودکان بیش فعال از موسیقی استفاده کرد.

بازی سکه‌ها

برای انجام این بازی باید چند سکه تهیه کنید که رنگ و اندازه آنها با یکدیگر متفاوت باشند. سپس ۵ سکه‌ها را به شکل دلخواه، کنار هم روی زمین قرار دهید و از کودک بخواهید با دقت به آن‌ها نگاه کند. سپس سکه‌ها را با جعبه کفش بپوشانید و از کودک بخواهید سکه‌ها را به همان ترتیب و رنگی که دیده‌اند، بچینند. مدت زمانی که طول می‌کشد تا چینش سکه‌ها را انجام دهد را اندازه بگیرید و به تناسب آن امتیاز دهید. سپس جعبه را بردارید و ترتیب و رنگ سکه‌ها را مقایسه کنید. اگر چینش اشتباه بود، از او بخواهید دوباره آن را انجام دهد. بدین صورت تمرکز و توجه کودک بیشتر خواهد شد.

بازی‌های نوبتی

بازی‌هایی مثل منچ، مار و پله، چارمنچو زینگو و… از جمله بازی‌های نوبتی هستند که می‌توانند تاثیرات مثبتی بر عملکرد کودکان بیش فعال داشته باشند. همان‌طور که اشاره کردیم معمولاً این کودکان قادر به صبر کردن و تحمل انتظار نیستند؛ به همین دلیل نوبت را رعایت نمی‌کنند. اما با انجام بازی‌های نوبتی که اشاره شد آنها می‌آموزند که باید به دیگران نیز توجه کرده و منتظر نوبت خود بماند. در نتیجه توانایی و درک کودکان تقویت می‌شود.

ساختن کاردستی

بازی درست کردن کاردستی، فعالیتی اثربخش برای کودکان بیش فعال است. درست کردن کاردستی به آن‌ها کمک می‌کند که با تمرکز، فعالیتی که هدف ملموسی دارد را دنبال کنند. برای انجام این بازی می‌توانید انواع و اقسام کاردستی‌ها را با توجه به توانایی کودک انتخاب و اجرا کنید. این فعالیت مستقل، از شدت وابستگی آن‌ها به والدین نیز می‌کاهد. همچنین احساس کودکان درگیر کار می‌شود و می‌تواند استعداد و خلاقیت آن‌ها را شکوفا کند. بدین صورت اعتماد به نفس آن‌ها نیز بیشتر می‌شود.

بازی فانتزی

بازی فانتزی برای کودکان بیش فعال

این بازی برای کودکان بیش فعال زمانی به کار می‌آید که کودک به خواسته خود نرسید و از این بابت عصبانی است. به طور مثال قرار بوده به باغ وحش برود، اما به دلیل آب و هوای نامناسب این اتفاق نیفتاده است و او ناامید و عصبی است. در این موقعیت می‌توان او را به دنیای فانتزی برد و به کودک پیشنهاد داد که در قسمتی در حیاط خود یک باغ وحش درست کنیم. همچنین می‌توانیم از او بخواهیم حیواناتی که دوست دارد در باغ وحش خود قرار دهد را بر روی کاغذ بکشد و باغ خود را بسازد.

بازی آنلاین مثلث روبیک

این بازی از جمله بازی‌های آنلاین و رایگان است که همه می‌توانند از آن استفاده کنند. در این بازی یک مثلث سه رنگ وجود دارد و هر لحظه میله‌های رنگی به سمت آن می‌آیند. این مثلث باید توسط کودک چرخانده شود تا رنگ قسمت بالایی مثلث با میله‌های رنگی یکی شود. بدین صورت رنگ‌های شبیه هم حذف شده و به کودک امتیاز داده می‌شود. این بازی موجب تقویت تمرکز، توجه، سرعت عمل و هماهنگی چشم و دست کودک می‌شود.

بازی آنلاین توپ سرگردان

در این بازی یک توپ سفید وجود دارد و مربع‌ها در هر لحظه به سمت پایین سرازیر می‌شوند. کودک برای برنده شدن باید توپ را در مسیر درست هدایت کند تا با مربع‌ها برخورد نکند. این بازی موجب افزایش سرعت عمل و قدرت تصمیم‌گیری کودک می‌شود؛ چرا که مربع‌ها با سرعت بالایی به سمت توپ حرکت می‌کنند و کودک باید به‌سرعت مسیر درست را برای توپ پیدا کند. همچنین دقت و تمرکز کودکان با انجام این بازی افزایش پیدا می‌کند.

بازی آنلاین فکری ملودی نورها

در این بازی یک مربع چهار تکه وجود دارد که هر تکه از آن صدای متفاوتی تولید می‌کند. در مرحله اول، هر تکه به ترتیب روشن می‌شود؛ سپس کودک باید با یاد سپاری ترتیب آن‌ها، سعی کند بر روی همان تکه‌ها به ترتیب کلیک کند تا ملودی زیبایی تولید شود. انجام درست این کار باعث امتیاز گرفتن کودک می‌شود. بدین صورت قدرت حافظه کوتاه مدت او افزایش پیدا کرده و با سرعت و تمرکز بیشتری قادر به انجام فعالیت است.

بازی آنلاین تمرکزی فلش بازی

در بازی دو فلش مشکی و راه راه وجود دارد که وقتی فلش مشکی دیده می‌شود، کودک باید دست خود را هم جهت با فلش بر روی صفحه بکشد. اگر هم فلش راه راه را مشاهده کند، باید بلافاصله دستش را در خلاف جهت فلش بر روی صفحه بکشد. اگر کودک تعلل کند فلش قرمز می‌شود و امتیاز از دست می‌دهد. اگر هم این کار را اشتباه انجام دهد، امتیازی نخواهد گرفت. بدین صورت توجه، توانایی و سرعت تصمیم گیری کودک افزایش پیدا می‌کند.

بازی های فکری برای کودکان بیش فعال

بازی برای بچه های بیش فعال

به‌طورکلی هدف از بازی برای کودکان بیش فعال کارهایی است که بتواند مشکلاتی مانند عدم تمرکز، تحمل اندک، نداشتن خودکنترلی و… را برطرف کند. بازی‌های فکری هم با همین هدف ایجاد می‌شوند، این بازی‌ها سبب تحقق اهداف بزرگی مانند افزایش عزت نفس در مواجه با مشکل بیش فعالی، تغییر برداشت منفی احساسات کودک و والدین، کاهش یا بر طرف ساختن رفتارهای مشکل‌ساز، مسئولیت‌پذیری و… می‌شود.

بازی های حرکتی برای کودکان بیش فعال

به‌طورکلی بازی‌های حرکتی یا به عبارت دیگر ورزش‌هایی که سبب کنترل فعالیت‌های بیش از حد کودکان بیش فعال می‌شود. پرت کردن توپ به حلقه‌های بسکتبال، گذاشتن کتاب روی سر و طی کردن مسافت‌های بلند و کوتاه، بازی پرتاب حلقه و… بازی‌هایی هستند که در ضمن حرکت، سبب افزایش تمرکز کودک می‌شود. ورزش نیز در آرام کردن کودکان بیش فعال تأثیر به سزایی دارد؛ انجام برخی از فعالیت‌های ایروبیک در غالب بازی که تمرکز ذهنی را افزایش می‌دهند و انرژی بیش از حد کودک را تخلیه می‌کند می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. بازی لی لی و زمین آتشفشانی از دو تا از بازی کودک بیش فعال هستند.

اسباب بازی برای کودکان بیش فعال

به‌طورکلی اسباب بازی‌هایی که می‌توانند عملکرد را در کودکان بیش فعال بهبود ببخشند و انرژی اضافه آن‌ها را تخلیه کنند پیشنهاد خوبی به حساب می‌آیند. انتخاب اسباب بازی برای این دسته از کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به عقیده روان‌شناسان استعداد آن‌ها باید مدیریت و تقویت شود. شاید با بازی هایی مثل یه قل دو قل نتوانید آنها را یکجا نگه دارید و انرژیشان را تخلیه کنید. باید بازی ها و اسباب بازی هایی را انتخاب کنید که هم دوست داشته باشند و هم پر تحرک و پر انرژِ باشند. از جمله اسباب‌هایی که انتخاب مناسبی برای کودکان بیش فعال هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

دروازه فوتبال نوباوه

دروازه فوتبال نوباوه یکی از ابزارهایی است که می‌تواند فعالیت کودک شما را هدفمند سازد؛ او در این بازی سعی می‌کند تا هماهنگی مناسبی بین فرمان‌های مغز و حرکات دست پا برقرار کنند.

اسباب بازی تنی بال

این اسباب بازی در واقع یک ابزار تخلیه انرژی اضافه کودک است و در کنار انجام این مهم او را با تکنیک‌ها و قوانین بازی بدمینتون که بازی برای افزایش تمرکز است آشنا می‌کند.

فوتبال دستی کوچک سالار تویز

به‌طورکلی بازی‌های دو نفره یا دسته جمعی عاملی شگرف برای رشد مهارت‌های اجتماعی کودکان، به خصوص کودکان بیش فعال است. آن‌ها با این اسباب بازی یاد می‌گیرند چگونه با دیگران ارتباط و تعامل سازنده داشته باشند.

بازی‌های کارتی

کارت بازی برای کودکان بیش فعال

افزایش مهارت در برقراری ارتباط چشمی هدف این دسته از اسباب بازی‌هاست. اسباب بازی‌های کارتی به کودکان بیش فعال کمک می‌کنند تا برخلاف شرایط عادی روی یک تصویر تمرکز کنند و به عبارتی تمرکز دیداری آن‌ها را افزایش می‌دهد.

اسکوتر

یکی از اسباب بازی‌هایی که فعالیت بدنی مناسبی را برای کودک بیش فعال ترتیب می‌دهد، بازی با اسکوتر است. این بازی عضلات مختلف کودک را درگیر کرده و از طرفی تمرکز و تعادل او را افزایش می‌دهند.

انواع پازل ها

تمرکز برای چیدن تکه‌های مختلف پازل و تشکیل طرح مورد نظر باعث می‌شود تا کودک بی‌آنکه متوجه شود زمان زیادی را صرف جور درآمدن تکه‌های پازل کند. این اتفاق سبب افزایش قوه تحمل و تمرکز کودک می‌شود.

بازی‌های فکری

همان‌طور که در بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم، بازی‌های فکری ذهن کودکان را در زمینه‌های مختلف به چالش می‌کشد و به عبارتی آن‌ها در غالب بازی وادار به تمرکز می‌کند.

انواع منچ

تحمل کم در کودکان بیش فعال یک موضوع شایع است اسباب بازی مثل منچ آن‌ها به منتظر ماندن تا رسیدن نوبت تشویق می‌کند این مسئله می‌تواند تحمل آن را افزایش بدهد.

بریک آجره و ساختنی

چیدنی‌های متعدد و سرگرم کننده باعث می‌شود تا آن‌ها برای ساخت طرح مورد نظرشان بیندیشند و تمرکز کنند. وظیفه والدین در این بازی‌های آن است که پس از اتمام طرح خود ساخته کودکشان او را مورد توجه و تشویق قرار بدهند. انواع لگو ها و آجرهای رنگی جز این دسته هستند.

مهم‌ترین نکته در زمان انتخاب اسباب بازی برای این دسته از کودکان دوست داشتنی آن است که به رنگ مورد علاقه و شخصیت آن‌ها توجه شود، این مسئله باعث می‌شود تا به اسباب بازی مورد نظر توجه بیشتری نشان بدهند و برای استفاده و بازی با آن‌ها شوق بیشتری داشته باشند. ارتباط و تعامل والدین می‌تواند در کنار رفع مشکلات کودک بیش فعال، او را با اعتماد به نفس و جسور بار بیاورد، تعامل اجتماعی و ارتباط با دیگران را به او بیاموزد و اعتماد به نفسش را بالا ببرد.

جمع بندی

برخلاف عقیده اشتباه برخی از افراد، کودکان بیش فعال بیمار نیستند. تنها تفاوت این دسته از کودکان با سایر بچه‌ها فعالیت بیش از حد، عدم تمرکز، تحمل و خود کنترلی کمتری دارند. این تحرک‌های بیش از حد باعث می‌شود که بچه‌ها به طور دقیق نتوانند روی مسائلی مانند تکالیف مدرسه و… در مدت زمان طولانی تمرکز داشته باشند. اصولاً این بچه‌ها در پاسخ به کارها شتاب زده عمل می‌کنند و همین امر باعث می‌شود که عموم کارهای این دسته از بچه‌ها به درستی و طبق روال صورت نگیرد. پدر و مادر در تربیت و شکل‌گیری شخصیت بچه‌ها بسیار مؤثر هستند. در صورتی که اعلام بیش فعالی در کودک محرز شد به انجام بازی‌های مختلف و طبق نظر روان‌شناس به درستی می‌توانند بهترین عملکرد را در تربیت و هدایت کودک خود داشته باشند. بازی برای کودکان بیش فعال بهترین و اصولی‌ترین روش برای درمان بیش فعالی اوست.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *