بازی فکری برای کلاس اول

انواع بازی فکری کلاس اول

بازی فکری برای کلاس اول، به توسعه‌ی مهارت‌های زبانی و استدلالی کودکان کمک می‌کند. در بیشتر بازی ها برای استفاده از آن نیاز به توانایی خواندن و نوشتن دارند. همچنین به آن ها کمک می‌کند تا مهارت‌ها و خلاقیت‌های مختلفی را کشف کنند و یاد بگیرند. این بازی‌ها به گونه‌ای هستند که کودکان را در جهت یادگیری هر چه بهتر یاری می‌دهند. همان‌طور که می‌دانید، بچه ها در این سنین دوست دارند به بازی مناسب کلاس اول و سرگرمی بیشتری بپردازند؛ اما با ورود آن ها به دنیای تحصیلی و شروع چالش‌های درسی، کمتر فرصتی برای بازی و تفریح آن‌ها پیش می‌آید.

همین‌طور والدین و معلم‌ها در اکثر اوقات، آن‌ها را از بازی منع می‌کنند و بیشتر کودکان را به یادگیری و رفتن به سراغ درس و مشق‌ها تشویق می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید که این منع و تشویق‌ کردن‌ها، ممکن است آن‌ها را از دنیای آموزش و درس دورتر کند. بهتر است که تعادل را بین بازی و یادگیری برای آن‌ها ایجاد کنید و یا آن‌ها را با یکدیگر تلفیق نمایید. در این صورت با بازی های فکری مناسب کلاس اول ابتدایی، ذهن آن‌ها به درک بهتر مباحث درسی و آموزشی آماده‌تر خواهد شد.

خانه کودک بالونیا به همین منظور، مکان فوق‌العاده‌ای را برای انجام بازی فکری برای بچه های کلاس اول و کودکان بزرگ‌تر فراهم آورده است تا در عین لذت و شادابی، توان فکری، تمرکزی، آی کیو و ای کیو آن‌ها را به چالش بکشد. در این مقاله قصد داریم مطالب مهمی از اهمیت و تأثیر و انواع بازی‌ فکری برای کلاس اول ابتدایی را بازگو کنیم، پس با ما همراه باشید.

انواع بازی فکری برای کلاس اولی‌ها

بازی فکری برای کلاس اولی ها

بازی فکری برای کلاس اولی، به مرور باعث پیشرفت توانایی های کودک می‌شود. هر کدام از این بازی‌های فکری بر اساس دسته بندی و نوع خود، بر یک یا چند قدرت و توانایی مغز و ذهن کودک تأثیر می‌گذارند. بازی‌ فکری برای کودکان کلاس اول؛ موجب آن می‌شود که آن‌ها در ذهن خود نقشه بکشند، تلاش کنند و اطلاعاتی را در خاطر نگه دارند که در شکست دادن حریف هایشان به درد آن‌ها می‌خورد. شاید بدانید که هر چه از مغز به اندازه کافی استفاده شود، از پیری و آلزایمر و… دور تر خواهید ماند. درواقع هدف از انجام بازی های فکری، بهبود عملکرد حافظه، افزایش قدرت تفکر و سرعت انتقال و تقویت مهارت‌ها است.

اپتیکال

در این بازی هر بازیکن باید یک بار تاس رنگی بی اندازد و سپس یک کارت از بین کارت‌های روی میز انتخاب کند. روی هر کارت، سه کلمه با رنگ‌های مختلف وجود دارد. بازیکن باید کلمه‌ای که رنگش، با رنگ روی تاس مطابق است را به خاطر بسپارد تا دیگر بازیکنان متوجه نشوند. حالا بازیکن باید عینکی که لنز سبز دارد را روی چشم گذاشته و در مدت زمان مشخصی شروع به نقاشی آن کلمه کند و بازیکن‌های دیگر از روی شکل کشیده شده، کلمه روی کارت را حدس می‌زنند. بازی فکری اپتیکال می‌تواند هم کودکانی که عاشق نقاشی کشیدن هستند و هم آن‌هایی که تمایلی به کشیدن نقاشی ندارند را جذب کند.

جفت و جور

این بازی بازی فکری برای کلاس اول، بازی با کارت‌هایی است که در دست بازیکنان قرار دارند. درواقع قرار است با کارت‌های مشابه وسط بازی جفت شوند. این بازی برای ۲ تا ۵ نفر طراحی شده‌است. بازیکنی که قدرت پردازش بیشتری و سرعت عمل بهتری داشته باشد، برنده این بازی خواهد شد.

ست

بازی فکری ست نیز یکی دیگر از بازی های آموزشی کلاس اول ابتدایی کارتی است. در هر سری از بازی، ۱۲ کارت در وسط گذاشته می‌شود که هر کدام از این کارت‌ها دارای رنگ، عدد، شکل و سطح هستند. هر بازیکنی که بتواند زودتر ۳ کارت از بین آن ها انتخاب کند که یا در همه ویژگی ها با هم شباهت یا با هم فرق داشته باشد، برنده بازی است. این بازی مناسب کلاس اول چالشی مزایای زیادی برای ذهن کودک شما دارد. از مزایای آن که در مقطع تحصیلی به درد آن‌ها می‌خورد می‌توان به قدرت تمرکز، قدرت بصری و تقویت مهارت‌های اشاره کرد.

هفت رنگ

این بازی فکری برای کلاس اول دارای تعدادی کارت دایره‌‌ای شکل است که سه ویژگی مهم دارند. یکی رنگ آفتاب پرستی است که در وسط کارت نشسته، دیگری رنگ نوشته‌هایی است که دور آفتاب پرست قرار دارند و سومی، رنگی است که این نوشته‌ها به آن اشاره دارند؛ مثلاً یک کارتی که دارای آفتاب پرست آبی که دور تا دور آن با رنگ قرمز، سبز نوشته شده باشد. در دفترچه راهنمای آن ۸ روش برای اجرای کارت وجود دارد که خسته‌کننده نیستند. هدف در این بازی، زودتر پیدا کردن کارت‌های مورد نظر می باشد که توجه کودک را به خود جلب می‌کنند.

هوش‌چین ارتباطی الفبا

کارت بازی فکری کلاس اول

صفحه این بازی شبیه به ماهی یا لاکپشت است و ۵ جایگاه خالی در خود دارد. ۲۴ تشتک حروف الفبا و ۹۶ تشتک تصویری هم در آن تعبیه شده‌اند. بازیکن باید یک تشتک از حروف را در وسط قرار بدهد و ۴ تشتک دیگر را که حرف اول آن ها با تشتک انتخابی شما یکی باشد، در جایگاه‌های صفحه قرار دهد. این بازی فکری_آموزشی علاوه بر آموزش الفبا به کودکان، به بهبود قوه‌ی تمرکز آن ها نیز کمک می‌کند و برای ابتدای سال تحصیلی کودکان اول ابتدایی نیز مناسب است.

دکتر اکتشاف

این بازی در کلاس دارای ۳۶ کارت الگو، ۲۴ توپک رنگی و ۱۲ لوله‌ی آزمایش می باشد. طراحی آن برای ۴ نفر انجام شده‌است و برای شروع آن، کارت‌ها در وسط قرار می‌گیرند و به هر بازیکن ۳ لوله و ۶ توپ داده می‌شود. سپس یک کارت را بر می‌گردانند که الگویی برای ریختن توپ‌ها در لوله روی آن وجود دارد. بازیکنی که توپ‌ها را سریع‌تر از بقیه و طبق الگوی کارت در لوله قرار دهد، یک دستیار ویژه برای دکتر خواهد بود و برنده بازی می‌شود. البته بازیکن‌ها در طی بازی نباید به توپ‌ها دست بزنند و یا آن ها را روی زمین بی اندازند. مهارت‌هایی چون هماهنگی چشم و دست، سرعت عمل، قدرت تطبیق و آموزش حل مسئله در کودک، با انجام بازی دکتر اکتشاف افزایش می‌یابند.

مکعب های قصه گویی

 مکعب‌های قصه‌گویی یک بازی فکری برای کلاس اول است که از ۹ مکعب تشکیل شده است. بر روی هر وجه آن تصویری وجود دارد و بازیکن‌ها باید همه‌ی این ۹ مکعب را با هم و هم‌زمان روی زمین بریزند و با تصاویری که آمده است، یک داستان جالب که هر ۹ تصویر را دربر بگیرد، بسازند. این بازی برای تخیل کودکان ۷ ساله که بسیار قوی است، مناسب می‌باشد. می‌توان گفت که تخیلات و خیال‌بافی‌های آن‌ها از ویژگی‌هایی هستند که با این بازی پرورش می‌یابند.

تیزبین الفبای فارسی

این یک بازی ساده و اما جذاب است. تیزبین الفبای فارسی محبوب‌ترین بازی فکری برای کلاس اولی ها است که در آن تعدادی کارت وجود دارد که روی آنها کلماتی نوشته شده است. در ابتدا بازیکن‌ها باید کلمات روی کارت را یکی یکی بخوانند و به خاطر بسپارند. حال مسئول کارت یکی از آنها را روی میز می‌گذارد و بازیکن‌ها باید بتوانند از دیگر کارت‌هایی که کلمات مشابه با کارت روی میز دارند، اسم ببرند. در این صورت کارت روی میز را به عنوان جایزه بر می‌دارند و در نهایت کسی که تعداد کارت‌های بیشتری داشته باشد برنده بازی خواهد بود.

بازی فکری ست

بازی فکری برای کلاس اول ابتدایی

این بازی هیجان بسیار زیادی دارد و قدرت ذهن و سرعت عمل بچه ها را تقویت می‌کند. در این بازی تعدادی کارت با تصاویر میوه، اعداد، کلمات، شکل و… طراحی شده است. کارت‌ها در دسته‌های ۱۲تایی روی میز قرار می‌گیرد. هر کسی که بتواند زودتر سه تا از کارت‌ها را که از نظر ویژگی با هم شباهت دارند و یکسان هستند تشخیص دهد، با گفتن کلمه ست کارت‌ها را برمی‌دارد. حال در آخر شخصی برنده خواهد بود که تعداد کارت‌های بیشتری جمع کرده باشد.

بازی فکری بزنگاه

اگر به دنبال یک بازی فکری برای کلاس اول هستید، بازی فکری بزنگاه یک انتخاب عالی خواهد بود. هیجان این بازی بسیار زیاد است و می‌توان جزو بازی‌های رقابتی برای کودکان کلاس اولی آن را معرفی کرد. در این بازی شرکت‌کننده‌ای برنده می‌شود که سرعت عمل بالایی داشته باشد. کودکان یاد می‌گیرند که سریع باشند و زود تصمیم بگیرند. ذهن آنها باز می‌شود و اوقات شاد و خندانی را کنار هم سن و سالان خود خواهند داشت.

بازی فکری بزنگاه یک بازی فکری کلاس اول است که به شیوه‌های مختلفی اجرا می‌شود و در آخر هر کسی تعداد کارت بیشتری داشته باشد، برنده خواهد شد. در این بازی کارت‌ها به صورت یک شکل هستند اما نقاط مشترک آنها فرق می‌کند. هرکسی بتواند زودتر این نقاط را شناسایی کند با زنگ زدن، کارت‌ها را برای خود می‌کند و در نهایت هرچه تعداد کارت‌ها بیشتر باشد شانس بیشتری برای برنده شدن خواهد داشت.

جعبه حروف فارسی و وایت برد

بازی با آهنربا برای کودکان بسیار هیجان انگیز است. چرا که آنها انرژی مغناطیسی ایجاد شده بین آهن و آهن ربا را درک نمی‌کنند و برای آنها ناشناخته است. به همین خاطر برای امتحان کردن جعبه حروف فارسی و وایت برد بسیار هیجان زده هستند. به واسطه بازی جعبه حروف فارسی و وایت برد می‌توانید یک بازی مفرح و هیجان انگیز به آنها معرفی کنید که ضمن ایجاد شادی و سرگرم کردن کودکان کلاس اولی آن‌ها را برای مطالعه و یادگیری خواندن و نوشتن بسیار ترغیب می‌کند.

این بازی کلاس اول ابتدایی متشکل از یک تخته وایت برد و 190 تکه حروف الفبای فارسی است که شامل حروف بزرگ و کوچک می‌شود. همچنین اعداد نیز در این تکه‌ها وجود دارد. پشت تکه‌ها آهن ربا است که به راحتی روی تخته می‌چسبد و از آن جدا می‌شود. بچه های کلاس اولی حسابی می‌توانند با این بازی فکری سرگرم شوند و اعداد را بشناسند. کلمات جدید بسازند و املا خود را هم تقویت کنند.

اهمیت و تأثیر انجام بازی فکری برای بچه‌های کلاس اول

اهمیت بازی مناسب کلاس اول

مغز انسان علاوه بر تفکر، کارکردهای بیشتری هم دارد. با انجام بازی‌های فکری، می‌توان این عضو ارزشمند را تقویت و ورزیده کرد. البته فلسفه‌ی بازی فکری برای کلاس اولی‌ها و بزرگ‌سالان در جهاتی شبیه و در برخی موارد متفاوت است. روش تعاملی، یکی از بهترین روش‌ها برای آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان می باشد. دانش آموزان معمولاً در این روش درک بهتر و بیشتری از مفاهیم خواهند داشت و همچنین موضوعات مختلف راحت‌تر به ذهن آن ها سپرده می‌شوند.

از آنجایی که بازی فکری برای کودکان کلاس اول، در افزایش تمرکز و یادگیری کودک تأثیرگذار می باشد؛ بنابراین یادگیری از طریق بازی فکری کودکان در خانه نیز یکی از این روش‌های تعاملی است. از تأثیرات مهم این بازی ها در این رده سنی، یادگیری سریع تر می باشد. اگر مدارس به نقش بازی‌های فکری در یادگیری توجه کنند، فرآیند آموزش نیز تسریع و تسهیل می‌شود. حال به مهم‌ترین تأثیرات این بازی‌های فکری بر این کودکان می‌پردازیم. برجسته‌ترین تأثیر بازی‌ فکری خوب برای کلاس اول، بهبود رشد مغزی و کارکرد ذهنی آن‌ها است، اما چگونه موجب رشد مغزی آن ها می‌شود؟

  • با افزایش و تقویت تمرکز، توجه و ادراک که نقشی اساسی‌ای در رشد کودک دارند و اگر این مهارت های ذهنی کارایی نداشته باشند، آموزش در سال‌های بالاتر با شکست مواجه خواهد شد.
  • با تقویت تخیل و افزایش خلاقیت، کودک از ذهن خود کمک می‌گیرد و حقایقی را با تجزیه و تحلیل در ذهن خود کشف می‌کند.
  • فواید دیگر بازی فکری کلاس اول، برای رشد روانی و شخصیت فردی آن‌ها است که زمینه‌ای برای رشد اجتماعی محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید که فرزندتان عملکرد مناسبی در اجتماع داشته باشند، باید نخست زمینه‌های فردی آنان را تقویت کرد؛ اما چگونه؟
  • یکی از را ه ها تقویت اعتمادبه‌نفس کودکان می باشد که مطابقت نوع بازی با سن و توانایی‌های کودک که در این مورد به صورت ویژه قابل توجه است. درک توانستن، طی فرآیند های مراحل بازی های فکری برای کودک، موجب تقویت اعتمادبه‌نفس می‌شود.
  • از طرفی کاهش استرس و اضطراب و فشار روانی می تواند به این موضوع کمک کند؛ می‌توانید از طریق بازی فکری برای کلاس اول موجب رشد روانی و شخصیتی کودک ‌شوید. بازی های فکری معمولاً با جلب توجه به موضوعی خاص، افکار آشفته را سروسامان می‌دهند. همچنین در بهبود عملکرد ذهن در مسیر حل مسائل نیز بسیار مؤثرند.
  • همچنین به افزایش تعاملات میان کودک با اعضای خانواده کمک می‌کند زیرا این بازی ها جذابیت بالایی برای تمام اعضا دارند. در این صورت، کودک ارتباط متفاوتی با اعضای خانواده برقرار می‌کند و ممکن است طی بازی، به بیان و رفع نیازهای خود را از روش‌های دیگری تجربه کند. مهم‌تر از آن‌ها، افزایش مسئولیت‌پذیری کودکان در طی انجام بازی است که تجربه‌ی بی‌نظیری برای آن ها رقم می‌زند.

از دیگر اثرات بازی فکری کلاس اولی، می‌توان به کمک برای رشد اجتماعی کودک اشاره کرد؛ زیرا در این شرایط، کودک در جریان بازی‌ها، هم‌بازی دارد؛ بنابراین در روند بازی های فکری، کودکان در تمرکز، توجه و نتیجه‌گیری‌ها به یکدیگر یاری می رسانند. آن‌ها با بیان افکار و ایده‌های مختلف خود با یکدیگر، به تجزیه و تحلیل یافته‌های ذهنی هم می‌پردازند و در نهایت با مجموع این افکارهای متفاوت به نتایجی می‌رسند.

بازی برای کلاس اولی ها

جمع‌بندی

امروزه اهمیت و بازی فکری برای کلاس اول به‌وسیله‌ی پژوهش‌های گسترده مورد توجه قرار گرفته است. همان‌طور که در این مقاله اشاره شد؛ این بازی‌ها روی رشد جسمی، عاطفی، ذهنی، آموزشی، اخلاقی، شخصیتی و اجتماعی تأثیر بسزایی می‌گذارند. اکنون به وضوح تحقیقات و پژوهش‌های زیادی نشان داده‌اند که هر گونه آموزشی از راه انواع بازی‌ها موثرتر خواهد بود.

تأثیرات زیادی که بازی فکری کودکان برای مغز و فکر آن‌ها می‌گذارند، بسیار زیاد و ارزشمند هستند؛ به‌طوری که نمی‌توان از خیر آن‌ها گذشت و نادیده‌شان گرفت. این بازی‌ها همچنین در رشد و شکوفایی استعدادهای کودکان بسیار مؤثر خواهند بود و نقش زیادی در یادگیری آن‌ها دارند؛ بنابراین این بهترین روشی است که می‌توان برای ایجاد تعادل میان سرگرمی و یادگیری برقرار کرد و خیال والدین را از بسیاری از جهات برای کودکشان آسوده نمود.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *