بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان

بازی برای تقویت حافظه شنوایی کودکان

بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان بسیار موثر است. بازی بخش مهمی از زندگی هر کودک است که از طریق آن هیجانات و احساسات خود را بروز می دهد و می تواند مهارت های جدید کسب کند. درواقع کودکان بیشتر وقت خود را به بازی اختصاص می دهند و بسیاری از خلاقیت ها و استعداد های آنان نیز، در حین بازی شکوفا می شوند. یکی از مهارت های بسیار مهمی که هر کودک باید کسب کند، حافظه شنیداری است. خوشبختانه می توانید به راحتی این مهارت را تقویت کنید و مشکل را در سنین کم برطرف سازید. یکی از بهترین راه ها آموزش مهارت شنیداری از طریق بازی است. کودکان به همراه بازی راحت‌تر آموزش می بینند و کار ها را با اشتیاق بیشتری انجام می دهند. در این مقاله به چند بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان اشاره می کنیم.

تأثیر بازی در تقویت حافظه شنیداری کودکان

حافظه شنیداری به کودکان کمک می کند یادگیری بهتری داشته باشند و بتوانند درس ها، مهارت ها و تمامی آموزش ها را به بهترین شکل بیاموزند. کسانی که در نوشتن املا، حروف را جا به جا می نویسد و یا کلمات یا حروف را جا می اندازند، در این مهارت مشکل دارند. امروزه کودکان بسیاری دچار این مشکل هستند که این نکته می تواند به دلیل عدم توانایی کودک در تجزیه و تحلیل شنیداری و یا مشکلات دیگر باشد. بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان بسیار مؤثر است و باعث می شود آنان مهارت شنیداری خود را تقویت کنند. داشتن حافظه شنیداری قوی، به معنی یادگیری سریع‌تر است و می تواند در پیشرفت تحصیلی و رشد فردی کودک، مفید واقع شود. همچنین کودکانی که قدرت یادگیری بالاتری دارند، اعتماد به نفس بیشتری برای انجام کار های مختلف دارند. البته قبلا بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان را بطور کامل آموزش داده ایم و یک لیست بلند از بازی های انفرادی و گروهی را معرفی کرده ایم.

لازم به ذکر است که گوش کردن و شنیدن، باهم متفاوت هستند. شنیدن یعنی شما می توانید اطلاعات شنیداری را از طریق گوش‌هایتان دریافت کنید و اگر از نظر جسمی سالم باشید، قدرت شنیدن را نیز به طور ذاتی دارید. با این حال گوش کردن یک حرکت ارادی و آگاهانه است که به گونه‌ای به شما توانایی سنجش می دهد و واکنش هایی را در بر دارد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم، چیز هایی را می شنویم، اما گوش کردن و تجزیه و تحلیل اطلاعات شنیداری، کاملاً ارادی و آگاهانه است.

مهم‌ترین کاری که می توانید برای کودکان انجام دهید، انجام انواع بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان است. به راحتی می توانید از طریق بازی این مهارت را در آن ها تقویت کنید. زمانی که آن ها بتوانند تمرکز شنیداری خوبی داشته باشند، محتوا و اطلاعات را دقیق تر یاد می گیرند و علاوه بر مهارت شنیداری، حافظه کوتاه مدت و حافظه بلند مدت آنان نیز تقویت می شود.

 بازی برای تقویت مهارت‌‌ شنیداری کودکان

بر اساس تحقیقات یک محقق و کارشناس گوش و حلق و بینی فرانسوی به نام آلفراتوماتیس که روی مهارت های شنیداری و حافظه شنیداری کودکان مطالعه داشته است، گوش انسان ها مهم‌ترین عضو در یکپارچه کردن سیستم های عصبی می باشد. به همین دلیل است که متخصصین بازی هایی را برای افزایش مهارت شنیداری و تمرکز پیشنهاد می دهند. امروزه حجم اطلاعات وارد شده به سیستم شنیداری و ذهن ما بسیار زیاد است. علاوه بر افراد و اطرافیان، تلویزیون، شبکه های مجازی، موسیقی و بسیاری از منابع دیگر، اطلاعات زیادی را به گوش ما وارد می کنند. زمانی که کودک نتواند به خوبی این داده ها را کنترل کند، ممکن است تمرکز شنیداری کمتری داشته باشد و دچار اختلالاتی شود. به همین دلیل است که امروزه در خانه بازی کودک هم این بازی ها به صورت گروهی انجام می شوند. چون این مشکل ممکن است حتی در آن ها به حواس پرتی و نداشتن تمرکز کافی منجر شود. این نکته حتی می تواند در بزرگ‌سالی نیز شخصیت و حتی آینده آن ها را تحت تأثیر قرار دهد. انجام بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان از بهترین راه ها برای یاد دادن مهارت شنیداری و تقویت آن در کودکان محسوب می شود.

انواع بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، می توانید از طریق بازی، مهارت ها و نکات مختلف را به کودکان آموزش دهید. آن ها حین بازی کردن، تمرکز بیشتری دارند و علاقه و اشتیاقشان نیز به یادگیری بیشتر است. با افزایش و تقویت مهارت های شنیداری، می توانید یادگیری او را نیز تقویت کنید. در کنار این ها، با رشد توانایی های تمرکزی، حافظه بلند مدت و کوتاه مدت او نیز تقویت می شود و می تواند به راحتی هنر ها و علوم مختلف را تجزیه و تحلیل کند.

حدس بزن

شما می توانید چند قوطی را انتخاب کنید که ترجیحاً یک اندازه و یک شکل باشند. سپس آن ها را با مواد مختلف مانند عدس، نخود و غیره پر کنید و درب آن ها را ببندید. بعد چشم های کودکتان را ببندید و قوطی ها را به نوبت، بدون اینکه بداند داخل آن چیست، به او بدهید و از او بخواهید حدس بزند در داخل ظرف چیست. این کار می تواند مهارت شنیداری و دقت او به صداها را بیشتر کند. می توانید برای تشویق او، خودتان نیز در بازی شرکت کنید و حتی جایزه‌ای برای او در نظر بگیرید. جایزه می تواند بسیار کوچک باشد مانند یک شکلات و یا خوراکی.

کلمه بازی

می توانید کلمه یا جمله‌ای را بگویید و از کودکتان بخواهید آن را چند بار تکرار کند. همچنین می توانید چند کلمه بگویید و بعد کلمه‌ای را مشخص کنید و بگویید به ترتیب چندمین کلمه بوده است. به طور مثال بگویید توپ، سبز، کیف، میز. بعد به او بگویید دومین کلمه‌ای که گفتید چه بوده است. می توانید هر بار حدس درست را برای او یک امتیاز مثبت حساب کنید و در آخر او را تشویق کنید و یا جایزه‌ای را برایش در نظر بگیرید. این بازی می تواند دقت و تمرکز شنیداری را تقویت کند و همچنین حافظه را به چالش بکشد.

نشون بده

بازی نشون بده برای تقویت حافظه شنیداری کودک

می توانید وسایلی که کودکتان به خوبی با آن ها آشنایی دارد را جمع کنید و جلوی او بگذارید. سپس از او بخواهید نگاهی به آن ها بی اندازد و بعد چشم هایش را ببندید. بعد از او بخواهید اسم هر وسیله‌ای که می گویید را به کمک لمس کردن پیدا کند و به شما نشان دهد. باید دو الی سه ویژگی از وسیله را به کودکتان بگویید تا بتواند راحت‌تر آن را پیدا کند. می توانید تعداد وسیله ها را کمتر شروع کنید و بعد به آن ها اضافه کنید. بهتر است وسایل از ابزار مورد علاقه کودکتان باشند. این بازی مهارت شنیداری و قدرت حدس و تمرکز آنان را تقویت می کند.

بازی پیدا کردن کلمه

شما می‌توانید کلمه یا کلماتی را برای کودک به عنوان هدف بازی تعیین کنید، حالا صدای را برای این کلمه‌ها مشخص نمایید، اکنون متنی را بخوانید تا بین کلماتی که برای کودک می‌خوانید، در صورتی که کلمه هدف را شنید صدای مشخص شده را بازگو کند. مثلا اسم حیوانی همچون گربه را هدف قرار دهید، در صورتی که کودک بین کلماتی که خواندید کلمه گربه را شنید، صدای گربه (میو میو) را بیان کند. سایر کلمات هدف می‌توانند گاو، ماشین، مرغ و… با صدای ما، بیب، قدقد و… باشد.

بازی صدای حیوانات

برای آن که بتوان به تقویت مهارت شنیداری کودکان پرداخت، تصویر چند حیوان را جلوی کودک قرار دهید، اکنون صدای یکی از این حیوانات را پخش کنید، حالا به از کودکتان بپرسید صدای پخش شده مربوط به کدام حیوان است.

بازی با ظروف آشپزخانه

ظروف آشپزخانه تنها جهت پخت و پز استفاده نمی‌شود، از این ظروف می‌توان جهت تقویت حافظه شنیداری کودکان نیز استفاده کرد. اکنون از کودک بخواهید پشت به شما بنشیند یا چشمانش را ببندد، حال ظروف مختلف آشپزخانه را به صدا در آورید، کودک اجازه دیدن و لمس اشیاء آشپزخانه را ندارد و تنها از قوه شنیداری خود باید استفاده کند و بگوید که این صدا متعلق به کدام ظرف آشپزخانه می‌باشد.

انجام کارها

می توانید از او بخواهید چند کار را به ترتیب انجام دهد. به طور مثال اول میز را جمع کند و بعد یک لیوان آب بیاورد. می توانید رفته رفت تعداد این تقاضا ها را بیشتر کنید و هر بار کارش را درست انجام داد، او را تشویق نمایید. دقت کنید مهم نیست او بتواند تمام کار ها را عالی انجام دهد، چیزی که در این جا اهمیت دارد، ترتیب کار ها و دقت به آنچه شنیده می شود است. می توانید کار های کوچک و جزئی را از او بخواهید. کودکان دوست دارند زودتر به نتیجه برسند و احساس موفقیت می تواند مشوق خوبی برایشان باشد.

بازی بقیشو بگو برای تقویت حافظه شنیداری کودک

بقیشو بگو

می توانید کلمه‌ای را بگویید و بعد از کودکتان بخواهید آن را به صورتی که معنی داشته باشد، ادامه دهد. به طور مثال بگویید من و از او بخواهید آن را ادامه دهد، او می تواند بگوید من زیبا هستم. بعد شما می توانید کلمات بیشتری را اضافه کنید و یا به طور کلی از کودکتان بخواهید با کلمات مختلف، جمله بسازد. می توانید چند کلمه مرتبط را به او بدهید تا بتواند ارتباط بین کلمات را نیز بهتر درک کند. هرچه تعداد نفرات بیشتر باشد، این بازی چالش برانگیز تر خواهد شد. توجه به بازی هایی که یک کودک انجام می دهد، می تواند در تقویت مهارت های آن ها و همچنین شکوفایی استعدادشان نقش داشته باشد. به طور مثال بازی های مانند خمیربازی کودکان، نقاشی، داستان سرایی و غیره، همگی می توانند دروازه‌ای برای یادگیری هنر و علمی باشند که او در بزرگ‌سالی ادامه می دهد.

بازی تعقیب صدا

یکی دیگر از بازی‌های مهیج که موجب تقویت شنیداری کودکان می‌گردد، بازی تعقیب صدا می‌باشد. شما می‌توانید برای انجام این بازی جعبه موسیقی، ساعت زنگ‌دار یا موبایل در حال پخش آهنگ را در جایی پنهان کنید، اکنون از کودکتان بخواهید با تعقیب صدا این اشیاء را پیدا کند.

بازی تشخیص صدای محیط

یکی از انواع بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان مناسب است، بازی تشخیص صدای محیط می‌باشد. اگر در مکانی زندگی می‌کنید که انواع و اقسام صداها به گوش می‌آید، این بازی شنیداری جذاب را انجام دهید تا دقت شنیداری کودکتان افزایش یابد. از کودکتان بخواهید در یک بازه زمانی مشخص هر صدای را که شنید به شما بگوید، مثلا صدای آمبولانس، صدای آژیر پلیس، صدای بوق ماشین، صدای تیک تیک ساعت، صدای موتور، صدای گاز ماشین و…، شما هم هر صدای شنیدید به او بگوید، کسی که تعداد صدای بیشتری را در این این بازه زمانی بیان کند برنده بازی است.

بازی با تلویزیون

این بازی نیز تاثیر فراوانی در تقویت مهارت شنیداری کودکان دارد، شما برنامه‌ای از تلویزیون همچون برنامه کودکی که فرزندتان با شخصیت‌های آن آشنا است را انتخاب کنید، حالا از کودک بخواهید پشت به تلویزیون قرار گیرد و هر چه را می‌شنود همانند یک راوی بیان نماید. مثلا «الان گربه به موش گفت من خیلی گرسنه هستم»، می‌توانید خودتان نیز به کودک بپیوندید و بخش‌های از شنیده‌ها را روایت نمایید تا این بازی جذاب‌تر گردد‌.

قصه خوانی

قصه خوانی برای تقویت حافظه شنوایی کودک

بله درست است، حتی داستان گفتن هم می تواند به نوعی به سرگرمی و بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان تبدیل شود. اگرچه کتاب ها به خودی خود، نکات آموزنده‌ای را به کودکان یاد می دهند، اما در کنار این فواید، می توانید از کودکان سوا لاتی را درباره داستان بپرسید تا به مرور به اشتیاق جواب دادن به سؤالات شما، قصه را با دقت بیشتری گوش کند. برای ایجاد انگیزه در کودکان، می توانید قصه هایی که دوست دارند را برایشان تعریف کنید. این کار مهارت تمرکزی و شنیداری آن ها و همچنین حافظه‌شان را تقویت خواهد کرد.

بازی های دسته جمعی برای تقویت حافظه شنیداری

ممکن است وقت نداشته باشید همیشه با کودکتان بازی کنید و یا حتی بخواهید او با هم سن و سالان خود نیز ارتباط برقرار کند. نگرانی ها و حساسیت های تربیتی شما کاملاً طبیعی هستند و می توانید برای اطمینان از سلامت فضای بازی، کودکتان را به انواع خانه بازی در تهران ببرید تا اوقات خوشی را بگذراند. همچنین کودکان می توانند بازی هایی را زیر نظر مربیان محیط انجام دهند که به تقویت مهارت شنیداری آن ها کمک می کند و زمانی که این کار را با هم‌سالان خود انجام می دهند، اشتیاق بیشتری نشان خواهند داشت.

دور یا نزدیک

اگر می خواهید بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان را به گونه‌ای انجام دهید که بسیار مهیج باشد و از طرفی شدت و ضعف صدا را نیز بسنجید، می توانید این بازی را اجرا کنید. کافی است از کودکتان بخواهید نگاهی به وسایل داخل اتاق بی اندازد و با دقت جای آن ها را حفظ کند. بعد بیرون از اتاق منتظر باشد تا شما جای وسیله یا وسایلی را عوض کنید و بعد از او بخواهید وسیله را پیدا کند.  قانون این است که هرچه او به وسیله‌ای که نزدیک کرده‌اید نزدیک‌تر شود باید محکم‌تر دست بزنید و هرچه دور شود، صدای دست زدنتان باید آرام‌تر باشد. این بازی می تواند اوقات خوشی را برای شما و کودکتان رقم بزند و باعث می شود مهارت های او نیز تقویت شوند.

بازی صدای چه کسی؟

بازی صدای چه کسی از جمله بازی‌های دسته جمعی است که کمک فراوانی به افزایش تمرکز و دقت شنیداری می‌نماید، در این بازی بازیکنان باید بدون آنکه همدیگر را ببینند، از روی صدا تشخیص بدهند که چه کسی حرف زده است. در این بازی تعداد بازیکنان محدودیتی ندارد، برای انجام آن نیاز به کارت‌های اسامی بازیکنان و یک کیسه نایلونی می‌باشد.‌ قبل از بازی اسامی بازیکنان روی کارت‌ها نوشته می‌شود و در کیسه نایلونی قرار می‌گیرند، اکنون کیسه را خوب تکان داده و از بین کارت‌ها، یکی از آنها را به طور تصادفی انتخاب کنید. اسم بازیکنی که روی کارت است را بخوانید و از او بخواهید به جلو کلاس برود و پشت به بقیه بایستد، حالا کارت بعد را از داخل کیسه درآورید، اسم هر بازیکنی که روی کارت‌ است باید نشان داده شود تا او کلمه یا جمله‌ای را با صدای بلند بخواند. اکنون کارت‌های دیگر را تا چهار عدد بیرون آورده و هر اسمی که نشان داده می‌شود باید با صدای بلند کلمه و جمله‌ای را بیان کند. حالا از بازیکن پشت به کلاس باید بپرسید صدای چه کسانی را شنیده، او باید تشخیص بدهد! مثلاً این گونه صدای نرگس، مریم، لیلی، زهرا. اگر هر چهار اسم را درست تشخیص بدهد، یک امتیاز خواهد گرفت، سپس دوباره کارت‌ها به داخل کیسه ریخته می‌شوند و بازی آنقدر ادامه می‌یابد که هر کدام از بازیکن‌ها یکبار در جلوی کلاس بایستند.

کدوم طرف

بازی کدوم طرف برای تقویت حافظه شنیداری کودک

می توانید کودکتان را بنشانید و پشت سر او قرار بگیرید. چشم هایش را ببندید و بعد با یک قاشق و کاسه، سمت راست و یا چپ کودکتان صدا ایجاد کنید. او باید حدس بزند صدان از کدام طرف می آید. می توانید از او بخواهید دستش را به طرفی که صدا را از آن می شوند دراز کند و یا آن سمت را نشان بدهد. بهتر است دائماً به ترتیب چپ و راست را انتخاب نکنید و گاهی بازی را برایش سخت کنید؛ مثلاً چند بار فقط در سمت چپ او صدا ایجاد کنید.

بازی گوش کن و بگو

این بازی نیز به تقویت تمرکز و مهارت شنیداری کودکان کمک فراوانی می‌کند، در این بازی کودکان باید به کلماتی که گفته می‌شود به دقت گوش دهند و کلمات بدون نقطه را پیدا و بیان کنند. تعداد بازیکنان می‌تواند بین دو نفر تا ده نفر باشند. وسایل لازم جهت این بازی مداد و کاغذ است. بازیکنان باید به دو گروه تقسیم شوند و هر کدام بیست کلمه را روی کاغذی بنویسند که حداقل ۷ کلمه‌اش بدون نقطه باشد. الان یکی از گروه‌ها با قرعه کشی انتخاب می‌شود، این گروه کلمات خود را می‌خواند و اعضای گروه دوم با دقت به این کلمات گوش می‌دهند، اما نباید چیزی را یادداشت کنند. بعد از خواندن کلمات، گروه دوم باید کلمات بدون نقطه که به یاد می‌آورند را بیان کنند هر کلمه یک امتیاز دارد. حالا در دور بعد گروه دوم به خواندن کلمات خود می‌پردازد و گروه اول باید به دقت گوش دهد و کلمات بی‌نقطه را در پایان بیان کند. گروهی که بیشترین کلمه را بگوید، امتیاز بیشتری بدست می‌آورد و برنده بازی است.

بازی مرغ و جوجه

یکی از بازی‌های جذاب که به تقویت حافظه شنیداری کودکان کمک می‌نماید، بازی مرغ و جوجه است. برای انجام این بازی نیاز به یک تاس می‌باشد. یکی از بازیکنان به عنوان مرغ انتخاب می‌شود و از کلاس خارج می‌شود. یک نفر از بازیکنان تاس را می‌اندازد، عدد تاس تعداد جوجه‌ها را نشان می‌دهد، حالا فردی که تاس را انداخته باید بدون حرف زدن، مطابق با عدد تاس با زدن ضربه بر روی شانه برخی از بازیکنان را به عنوان جوجه انتخاب نماید. اکنون بازیکنی که تاس را انداخته از بازیکن مرغ می‌خواهد به کلاس بیاید، حالا همه بازیکنان سرش را رو به پایین می‌گیرند به طوری که دهانشان مشخص نباشد، بازیکنان‌های جوجه باید با صدای ملایمی جیک جیک کنند تا مرغ بتواند جوجه‌ها را پیدا کند. هر بازیکن جوجه‌ای که مرغ پیدا کند باید پشت سر مرغ راه برود و دیگر صدا جیک جیک نکند. بازیکن‌های جوجه باقی مانده باید هنگامی که مرغ نزدیکشان می‌شود، صدای جیک جیک را قطع کنند و زمانی که مرغ فاصله می‌گیرد، دوباره جیک جیک نمایند. زمانی که مرغ توانست با دقت شنیداری خود تمام بازیکنان جوجه را انتخاب کند، دوباره یکی دیگر از بازیکنانی که جوجه نشده است و تاس نینداخته‌، به عنوان مرغ انتخاب می‌گردد و بازی به همین طریق ادامه می‌یابد.

جمع‌بندی

بازی با کودک 5 ساله با بازی با کودکان بزرگ‌تر، بسیار متفاوت است و هرکدام نیاز به ترفند های خاص خود دارند. کودکان در هر سنی نیاز های متفاوتی دارند، با این حال مهارت شنیداری قدرتی است که می توانید در سنین مختلف آن را در کودک خود تقویت کنید و هرچقدر زودتر شروع به این کار نمایید، می توانید تأثیر فوق‌العاده آن را در یادگیری، حافظه و اعتماد به نفس کودکتان مشاهده کنید.

خانه بازی کودک بالونیا، محیطی کاملاً امن و شاد را برای کودکان طراحی کرده است تا بدون دغدغه در آن با هم‌سالان خود بازی کنند و به کسب تجربه های جدید بپردازند. در این خانه بازی تمام بازی ها به بچه ها آموزش داده می شوند از بازی برای تقویت حافظه شنیداری کودکان گرفته تا بازی های هوش و .. مربیانی که در این خانه بازی کار می کنند، همگی دارای توانایی ها و مهارت های لازم جهت شناسایی نیاز های کودکان هستند و به خوبی می دانند چگونه با انجام بازی ها و سرگرمی های مختلف، توانایی کودکان را شکوفا کنند. شما نیز می توانید در محیطی آرام که مجموعه بالونیا برای والدین در نظر گرفته است استراحت کنید و کودک دلبندتان را تماشا کنید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *