مضرات بازی پابجی چیست

عوارض و مضرات بازی پابجی

مضرات بازی پابجی برای کودکان کم نیست! والدین حواسشان را به بازی کودکانشان جمع کنند. والدین دغدغه‌مند همواره به دنبال سرگرم کردن کودکانشان با بازی های مناسب با رده سنی آن‌ها هستند. در شرایطی ممکن است برخی از کودکان و نوجوانان بدون اطلاع والدین اقدام به دانلود و نصب بازی‌هایی مثل پابجی و فورتنایت کنند. این بازی ها اصلاً برای گروه‌های سنی نوجوانان و کودکان طراحی و تولید نشده‌اند. والدینی که در رابطه با ترویج خشونت و استفاده از کلمات نامناسب و توصیف صحنه‌های ناهنجار، دغدغه‌هایی دارند بهتر است تا انتهای این مطلب همراه ما باشند تا به پاسخ سؤال آیا پابجی برای کودکان مناسب است؟ برسند.

بازی پابجی چیست

قبل از اینکه بگوییم مضرات بازی پابجی چیست بهتر است اول بگوییم که خود بازی پابجی چیست. این بازی در کره جنوبی در سبک اکشن و بقا برای پلتفرم‌های اندروید، ایکس‌باکس، مایکروسافت و ویندوز طراحی شده است و توانسته است ۳۰ میلیون نسخه فروش داشته باشد. البته محتوای این بازی علی‌رغم جذابیتی که دارد، اصلاً مناسب کودکان و نوجوانان نیست. محبوبیت فوق‌العاده این بازی در بین بازیکنان بزرگسال در کنار گرافیک بالای آن باعث شده است تا بسیاری از کودکان جذب آن شوند. این بازی باعث بروز مشکلات روحی و جسمی در بازیکنان و بروز رفتارهای پرخاشگرانه در آن‌ها می‌شود. از آنجا که عوارض پابجی منجر به تحریک رفتارهای غیر سالم می‌شود، بازی کردن آن توسط کودکان اصلاً پیشنهاد نمی‌شود. به خاطر تاثیر بازی پابجی بر روان کودکان بهتر است انها را برای بازی به خانه بازی کودک ببرید تا بتوانند بازی های هدفمند را با دوستان جدید خود باز یکنند. همراه ما باشید تا در ادامه با مضرات بازی پابجی برای کودکان آشنا شوید.

رده سنی بازی پابجی

تاثیر بازی پابجی بر روان کودکان

در این بازی اوج خشم و هیجان را می‌توان مشاهده کرد، به‌طوری‌که بازیکنان برای رفتن به مراحل بالاتر باید با نهایت خشم و عصبانیت، به از بین بردن حریفان خود بپردازند. از این رو ترویج قتل، دزدی و… موجب شده تا تاثیر بد بازی پابجی بر روان کودکان و بزرگسالان نمایان شود، به همین دلیل بسیاری از کشورها از جمله کشور امارات، این بازی را مناسب هیچ رده سنی نمی‌دانند و انجام بازی پابجی را ممنوع کرده‌اند.

بنابراین، اگر می‌خواهید بدانید مناسب‌ترین رده سنی بازی پابچی چیست، باید گفت فارغ از سن و جنسیت، مضرات بازی پابجی به‌قدری زیاد بوده که بهتر است سایر بازی‌های مفید موبایلی را جایگزین آن کرد. هیچ خانواده‌ای دوست ندارد، یک بازی همانند پابجی، روح و روان کودکشان را به بازی بگیرد و آن را به فردی پرخاشگر، افسرده و… تبدیل کند.

مضرات بازی پابجی چیست

جالب است بدانید که در برخی از کشورها اعم از امارات، نپال و… بازی پابجی حتی برای بزرگسالان نیز ممنوع اعلام شده است. این بازی به‌شدت اعتیادآور است و به هیچ عنوان مناسب رده سنی کودک و نوجوان نیست؛ بنابراین پاسخ ما به سؤال آیا پابجی برای کودکان مناسب است؟ خیر است. این بازی تأثیرات بسیار مخربی بر روح و روان کودک می‌گذارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

اتلاف وقت و میل به انزوا

این بازی بسیار اعتیادآور است و به خاطر گرافیک با کیفیتی که دارد، می‌تواند باعث شود تا کودک شما ساعاتی از روز را با این بازی تلف کند. در موارد شدیدتر کودک منزوی می‌شود و علاقه‌ای به انجام فعالیت‌های فیزیکی نخواهد داشت و تنها دوست دارد در اوقات فراغت، به تنهایی پابجی بازی کند.

بازی با عقاید ذهنی کودک

این بازی به خاطر موارد بسیاری خشم مسلمانان را در سراسر جهان برانگیخت؛ زیرا خشم و خشونت علیه مسلمانان در این بازی وجود دارد و تمامی افراد قاتل پیش از صعود در مرحله سجده می‌کنند. این نمادها باعث شده است تا در سراسر جهان مردم با نگرش بدی به مسلمانان نگاه کنند.

ترویج خشونت از مضرات بازی پابجی

ترویج خشونت و عادی شدن قتل

این بازی به‌قدری خشن است که روان‌شناسان نسبت پیامدهای این بازی در روح و روان کودکان از همان ماه‌های اولیه ورود این بازی به بازار، هشدار دادند. تأثیر محتوای ویدئویی خشن بر کودکان بدین صورت است که کودک با این تصور که می‌تواند در دنیای واقعی نیز همین‌قدر خشن باشد وارد جامعه می‌شود. میل به کشتن و غارت کردن در بازی پابجی باعث افزایش رتبه و امتیاز در هر مرحله می‌شود. ورود این الگو در پس زمینه ناخودآگاه کودک باعث می‌شود تا نتواند در آینده تصمیمات درستی بگیرد و خشونت خود را کنترل کند. توجه کنید که خشونت در این بازی فقط آزار جسمی انسانی نیست و ممکن است آزار جسمی و روحی حیوانات نیز باشد. داد و فریادها و همچنین سروصداهایی که در این بازی در کنار دشنام‌گویی‌ها و بددهنی‌ها رخ می‌دهد، باعث می‌شود تا تخریب اسباب و وسایل، کشت و کشتارجمعی و… همگی هیجان‌انگیز و جذاب‌تر به نظر برسند.

عادی شدن عدم پیروی از قوانین

در این بازی تخریب اموال مردم، نابود کردن طبیعت، بالا بردن صدا، درگیری تن به تن جزو قوانین اصلی هستند و بازیکنان برای صعود به مراحل بالاتر باید در محیط‌های جنگی شبیه‌سازی‌شده به وحشی‌ترین نوع شکل ممکن حریفان خود را به قتل برسانند، بنابراین ممکن است کودکان نتوانند فرق واقعیت و بازی ها را در این سن درک کنند و با این تصور به جامعه بروند که می‌توانند تمامی رفتارهایی که در ناخودآگاه آن‌ها عادی به نظر می‌رسد را در دنیای واقعی نیز عملی کنند. پرخاشگری و تأثیرپذیری از این افکار پرخاشگرانه کاملاً نامحسوس در کودکان رخ می‌دهد و آن‌ها با دیدن ستایش پرخاشگری، قتل و حملات فیزیکی در این بازی، ناخودآگاه حساسیت و معصومیت خود را در رابطه با خشونت و قانون‌گریزی از دست می‌دهند و این امر برایشان بسیار عادی خواهد شد.

تضعیف بینایی

یکی از مضرات بازی پابجی ضعیف شدن چشم‌ها است، از آنجایی که بازی پابجی، نوعی بازی اعتیادآور است، به همین دلیل گیمرها مدت طولانی به صفحه دسکتاپ یا موبایل خیره می‌شوند، بنابراین این بازی بر سلامت جسمانی آنها اثر می‌گذارد، به‌طوری‌که برخی از بازیکنان دچار انواع مشکلات همانند ضعیف شدن چشم‌ها، قرمزی و تاری دید، بروز میگرن و… می‌شوند.

انفجار گوشی موبایل به دلیل گرمایش

بسیاری از گیمرها از نسخه‌های موبایلی بازی پابجی استفاده می‌کنند. برخی از طرفداران این بازی با خالی شدن باتری موبایلشان هم دست از این بازی نمی‌کشند، آنها به هنگام شارژ گوشی خود نیز بازی کردنشان را ادامه می‌دهند، این کار موجب داغ شدن گوشی موبایل و حتی ترکیدن باتری آن می‌گردد. گرمایش بالایی موبایل امکان انفجار باتری آن را چندین برابر می‌کند.

اعتیادآوری بالا

تاثیر بازی پابجی بر روان کودکان و بزرگسالان را نباید دست کم گرفت، چرا که این بازی بسیار اعتیادآور است؛ بنابراین انجام این بازی زمینه بروز حالات افسردگی و اضطراب را در کودکان بالا می‌برد. بازی کردن در تایم طولانی، فکر کردن به بازی در حین انجام فعالیت‌های مختلف، بازی کردن به صورت مخفیانه و به دور از چشم دیگران و… همگی نشانه‌ای از اعتیاد بازیکنان به بازی پابجی است.

از دست دادن تمرکز

عوارض بازی پابجی روی تمرکز

یکی از عوارض بازی پابجی، عدم تمرکز است، چرا که بازی پابجی می‌تواند در طولانی مدت بر تفکر کودکان و بزرگسالان اثر نامناسبی بگذارد و آسیب جدی به تمرکز آنها وارد کند، به طوری نتوانند حواس خودشان را به هنگام فعالیت‌های دیگر همانند درس خواندن جمع کنند. خیلی‌ها فکر می‌کنند، انجام این بازی، قدرت تمرکز را افزایش می‌دهد، اما برعکس انجام بیش از حد این بازی بر تمرکز بازیکنان آسیب جدی وارد می‌کند.

ولخرجی و اصراف

بسیاری از بازیکنان نوجوان، میزان پولی که دارند را برای ارتقا سطح بازی پابجی خرج می‌کنند. بدین ترتیب دیگر نمی‌توانند مدیریت درستی جهت خرج کردن پولشان داشته باشند، این مسئله در آینده بر روی تصمیم‌های مالی آنها اثر سوی می‌گذارد.

ضعف در مدیریت زمان

خیلی از بازیکنان آن‌قدر معتاد بازی پابجی می‌شوند که به هنگام بازی همه چیز را فراموش می‌کنند. برهم خوردن برنامه غذایی، زمان خواب، زمان مطالعه، زمان حمام و… از عوارض استفاده و عادت به بازی پابجی است. بدین ترتیب کودکان و بزرگسالان با انجام این بازی، مدیریتی بر زمان خود ندارند تا بتوانند فعالیت‌های مختلفشان را انجام دهند و از کارهایشان عقب می‌مانند.

ورزش نکردن و معضل چاقی

از آنجایی که بازیکنان سریع به بازی پابجی خو می‌گیرند، بنابراین با انجام این بازی در بلندمدت، از خوردن غذای مناسب و ورزش کردن دور می‌شوند، عدم انجام فعالیت‌های ورزشی، موجب افزایش وزن و مشکل چاقی در کودکان، نوجوانان و… می‌گردد.

نوسانات خلقی

بازی پابجی مخاطبان خود را در مدت زمان طولانی به سوی خود جذب می‌کند، نشستن طولانی مدت و انجام بازی باعث بروز دردهای عضلانی، سردرد، تاری دید و… می‌شود که موجب بداخلاقی بازیکنان خواهد شد. از طرفی تاثیر بازی پابجی بر روان کودکان را نباید دست کم گرفت، زمانی که کودکان در این بازی شکست را چندین بار تجربه کنند، دچار استرس و اضطراب خواهند شد و خلق‌و‌خوی ناراحت و عصبانی به دست می‌آورند.

جمع بندی

والدین آگاه هیچ‌گاه اجازه انجام بازی های ویدئویی مثل پابجی را به کودکان خود نخواهند داد، زیرا انواع خشونت‌ها در این بازی مشاهده می‌شود و کودک با الگو گرفتن از رفتارهای پرخاشگرانه، ممکن است در آینده نتواند روانی سلامت باشد. در رابطه با بازی‌های ویدئویی مثل پابجی که بیش از حد خشن هستند، والدین باید با به‌کارگیری سواد رسانه‌ای و اولویت دادن تفریحات واقعی، کودک را از این بازی دور کنند. البته پیشگیری بهتر از درمان است! بهتر است حتماً قبل از خرید بازی های ویدئویی و یا دانلود آن‌ها، در رابطه با این بازی ها تحقیق کنید. برای بار اول، قبل از فرزندانتان خودتان کمی بازی کنید تا سواد و آگاهی شما در رابطه با این بازی افزایش پیدا کند تا بتوانید تشخیص دهید که این بازی برای کودک شما مناسب است یا خیر. امیدواریم با خواندن این مطلب توانسته باشید اطلاعات کاملی در رابطه با تأثیرات مخرب و عوارض پابجی بر روحیه کودک کسب کرده باشید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *