چگونه چادر بازی کودک درست کنیم؟

ساخت چادر بازی کودک

بازی یکی از جنبه‌ها مهم زندگی کودکان است. کودکان با بازی علاوه بر سرگرم شدن، چیزها جدیدی یاد می‌گیرند و رشد فکری در آن‌ها رخ می‌دهد. به همین دلیل پدر و مادر کودک باید بر نوع بازی کودکان خود نظارت داشته باشند و بازی‌ها را متناسب با سن کودک خود انتخاب کنند. بازی‌ها انواع مختلفی دارند که یکی از آن‌ها ساخت و ساز وسایل مختلف مانند ساخت چادر بازی کودک است که مزایا گوناگونی برای کودکان دارد. در ادامه این مقاله، با ما همراه باشید تا با انواع این بازی و مزایا آن آشنا شوید.

ساخت چادر بازی کودک با پتو

برای ساخت چادر بازی با استفاده از پتو، روش‌های مختلفی وجود دارد؛ اما در ساده‌ترین روش، می‌توان برای چهارچوب چادر بازی از یک میز استفاده نمود و سپس بر روی آن پتو قرار داد. اگر میز در دسترس ندارید می‌توانید از بالشت‌ها مختلف استفاده کنید و یا بین دسته دو مبل، پتو قرار دهید تا چادر بازی خیلی ساده برای کودکان خود ایجاد کنید.

استفاده از پتو و بالشت یک راه ساده دیگر برای ساخت یک مخفیگاه کوچک برای کودک دلبندتان است. این روش گرچه ساده به نظر می‌رسد اما تاثیر زیادی روی افزایش اعتماد به نفس کودکان دارد. برای انجام این کار می‌توان خانه دو طبقه بالشتی ساخت و سپس پتو را روی آن انداخت.

روش دیگر این است که یک فضای مربعی را برای نشستن کودک در نظر بگیرید. سپس در هر کدام از گوشه‌های ان یک صندلی قرار دهید. پس از انجام این کار یک پتو روی صندلی‌ها بیندازید. بدین ترتیب یک چادر بازی بسیار دنج برای کودک خود می‌توانید بسازید. در صورتی که پتو از روی صندلی لیز می‌خورد می‌توانید روی هر کدام از گوشه‌های پتو که روی صندلی قرار گرفته کتاب یا وسیله دیگری که کمی سنگین باشد اما به کودک صدمه‌ای نرساند قرار دهید تا پتو در جای خود ثابت بماند.

ساخت چادر کودک با لوله

در ساخت چادر بازی کودک با استفاده از لوله، باید به جا استفاده از چهارچوب چوبی از لوله استفاده کنید و با بست‌های مختلف، آن‌ها را به هم متصل کنید و سپس پارچه را بر روی آن قرار دهید. لوله بهترین وسیله برای ساخت یک چادر بازی سرخ‌پوستی است. برای انجام این کار می‌توانید از هر نوع پارچه ساده یا طرح داری که کودک دوست داشته باشد استفاده کنید. بزرگی این مدل چادر بازی به ارتفاع لوله بستگی دارد. هر چقدر ارتفاع لوله کمتر باشد چادر کوچک‌تری می‌توان ساخت.

برای انجام این کار به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • بست کمربندی یا طناب 2 متری
  • 4 عدد لوله با ارتفاع یکسان
  • پارچه با طرح دلخواه

ابتدا 4 قطعه لوله را به صورت ایستاده در کنار هم قرار داده و از یک طرف به فاصله 30 سانتی‌متر از سر پایه لوله به هم ببندید و کاملاً محکم کنید. یک مربع در نظر بگیرید و هر کدام از باید در یک گوشه از مربع قرار داشته و سر دیگر آنها به هم وصل باشد. این کار را تا زمانی انجام دهید که پایه‌ها کاملاً بتوانند بایستند و سر آنها که به هم وصل است کاملاً باید محکم شود. سپس چادر را روی پایه‌ها بکشید و با چسب به لوله بچسبانید. برای جلوگیری از افتادن پارچه باید از قسمت بالای چادر که سر لوله‌ها را به هم وصل کرده‌اید چادر را نیز با طناب یا بست ببندید.

ساخت خانه با چادر نماز برای کودکان

همان‌گونه که گفته شد، از وسایل گوناگونی برای ساخت خانه‌های بازی می‌توان استفاده نمود که یکی از این وسایل، ساخت خانه با چادر نماز است. در واقع چادر نماز را می‌توان به عنوان جایگزین برای پارچه در نظر گرفت؛ اما اگر می‌خواهید که دوباره از چادر نماز خود استفاده کنید، نباید آن را به چهارچوب منگنه بزنید. از چادر نماز، می‌توانید بر روی دسته‌های مبل، چند بالشت و میز استفاده کنید تا فضایی به عنوان چادر بازی برای فرزندان خود ایجاد کنید که این روش، روش کم‌خطرتری می‌باشد و کودکان از آن بیشتر لذت می‌برند. چراکه به سادگی خودشان می‌توانند چادر بازی خودشان را بسازند و آن را مطابق با سلیقه خود تغییر دهند. از طرفی این نوع از چادرهای بازی، فضای بیشتری را نیز برای کودکان ایجاد می‌کند.

از خاطره‌انگیزترین مدل خانه چادری که می‌توان برای کودکان ساخت، خانه بازی چادر نمازی است. برای ساخت این نوع چادر می‌توان یک گوشه چادر را به دستگیره در وصل کرد. سپس دو بالشت را در فاصله کمی از در روی هم قرار داد و گوشه دیگر چادر را نیز روی آن انداخت. بدین ترتیب یک چادر بازی بسیار ساده و دوست داشتنی برای کودک خود می‌توانید بسازید. بعلاوه، می‌توان به جای دستگیره در از ستون خانه، دستگیره پنجره یا حتی گوشه مبل هم استفاده کرد.

یکی دیگر از روش‌های ساخت خانه با چادر نماز این است که چادر را روی میز ناهارخوری بیندازید و آن را به یک خانه مخفی برای کودک تبدیل کنید. مزیت این روش نسبت به چادر سرخ‌پوستی این است که نیازی به چسب زدن یا منگنه زدن چادر نیست و می‌توان بعد از بازی آن را پوشید.

آموزش ساخت چادر بازی کودکان

چادر بازی کودک، یکی از وسایل بازی است که کودکان به آن علاقه زیادی دارند چراکه خود می‌توانند آن را بسازند و در آن، به انواع بازی‌ها مختلف مشغول شوند. هر کسی می‌تواند متناسب با وسایل در دسترس خود، یک چادر بازی برای کودکان خود ایجاد کند. در ساده‌ترین روش، می‌توان یک میز را در گوشه‌ای از خانه قرار داد و سپس با استفاده از پارچه روی آن را پوشاند. حال چادر بازی کودک شما آماده است و او می‌تواند در این چادر بازی، به انجام کارها مورد علاقه خود برسد. توجه داشته باشید، روش نام برده شده، یکی از روش‌ها ایجاد چادر بازی کودک است و در این مورد روش‌ها دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

وسایل لازم برای ساخت چادر بازی کودک

اگر می‌خواهید کودکان خود را شاد کنید، بهتر است با کمک خودشان چادر بازی بسازید. ساخت چادر بازی کودک به سبک سرخپوستی به وسایل زیر نیاز دارید:

  • پارچه‌ای مورد نظر به طول 2.5 متر
  • پارچه طوری با طرح مد نظر به طول یک متر
  • 4 قطعه چوب
  • 5 متر روبان 2 سانتی متری
  • 2.5 متر طناب
  • بست کمربندی
  • منگنه زن
  • چسب که بهتر است چسب حرارتی باشد.
  • متر
  • چکش

همان‌طور که گفته شد، این وسایل برای ایجاد یک چادر بازی به سبک سرخپوستی است. برای ایجاد چادرها دیگر، نیاز به وسایل متفاوتی دارید اما در نظر داشته باشید، در همه این چادر بازی‌ها به پارچه و چهارچوبی برای قرار گیری پارچه بر روی آن نیاز دارید و بقیه وسایل و طرح چادر، می‌تواند مطابق با سلیقه شما متفاوت باشد.

روش ساخت چادر بازی کودک

نحوه ساخت چادر بازی کودکان

برای ایجاد چادر بازی کودکان به سبک سرخپوستی، باید مراحل را به ترتیب انجام دهید تا یک چادر بازی مناسب داشته باشید. این مراحل به شرح زیر می‌باشد:

ایجاد چهارچوب چادر بازی

در ایجاد چادر بازی برای کودکان، در ابتدا باید چوب‌ها را به هم متصل کنید. برای این کار چوب‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید و با بست کمربندی آن‌ها را به هم متصل کنید. سپس این پایه‌ها را حول یک محور بچرخانید تا پایه‌ها به صورت متعادل بر روی زمین قرار بگیرند. در این مرحله از ساخت چادر بازی کودکان باید دقت داشته باشید که فواصل پایه‌ها از یکدیگر باید یکسان باشد تا تعادل برقرار شود. پس از اطمینان از برقراری تعادل در پایه‌ها، باید به وسیله طناب آن‌ها را به هم محکم کنید. برای این کار از طناب استفاده کنید و محلی که با بست بسته‌اید را طناب پیچ کنید تا چوب‌ها به حالت پایدار باقی بمانند.

نصب پارچه

برای نصب پارچه، سعی کنید پارچه‌ای را انتخاب کنید که عرض آن برابر با طول چوب‌ها باشد تا نیاز به دوختن و برش دادن نباشد. پس از انتخاب پارچه مناسب، از یک پایه شروع کنید و پارچه را روی آن بکشید. برای محکم کردن پارچه بهتر است از منگنه استفاده کنید. پس از آن باید پارچه را به پایه دوم متصل کنید. در این مرحله باید پارچه را به آرامی بکشید تا چروکی در پارچه ایجاد نشود. این کار را برای هر چهار پایه باید تکرار کنید اما باید یک طرف را باز بگذارد. پس از اتمام، پارچه اضافه را برش دهید به صورتی که دو الی سه سانتی متر اضافه باشد. پس از آن، چهار سانتی متر اضافه را تا کنید و به پایه آخر، منگنه کنید.

ساخت ورودی چادر بازی کودک

در مرحله بعدی از ساخت چادر بازی برای کودکان باید ورودی چادر را بر روی چهارچوب نصب کنید. یک پارچه توری را از وسط برش دهید ولی این برش تا انتها نباشد. سپس این توری را به چوب‌ها متصل کنید. حال در ورودی آماده شده است.

تزئین چادر بازی کودک

برای زیبایی کار، باید روبان‌ها را بر روی محل منگنه قرار دهید. برای این کار روبان خود را آغشته به چسب حرارتی کنید و سپس بر روی منگنه‌ها بچسبانید. حال چادر بازی شما آماده است و کودک شما می‌تواند در آن بازی کند. البته توجه داشته باشید، روش‌ها دیگری نیز برای ساخت چادر بازی وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

مزایای ساخت چادر بازی کودک در خانه

ساخت چادر بازی کودک در خانه

ساخت چادر بازی کودک دارای مزایا متعددی است و برخی از ویژگی‌ها اخلاقی و اجتماعی مثبت را در کودکان پرورش می‌دهد. از جمله این مزایا:

رشد جسمی کودکان

کودکان برای ساخت این چادر، فعالیت زیادی انجام می‌دهند و وسایل مختلف را برای ایجاد آن گرد هم می‌آورند و پس از ایجاد آن، در چادر بازی‌ها گوناگونی می‌کند و فعالیت خود را افزایش می‌دهد. این فعالیت‌ها باعث می‌شود کودکان به خوبی رشد کنند و نیم‌کره‌ها مغز آن‌ها به درستی با هم هماهنگ شوند که این موضوع بسیار در مجموعه بالونیا که یک  خانه بازی کودک در تهران است مورد توجه قرار می گیرد چون این فعالیت ها  به رشد جسمی کودکان کمک زیادی می‌کند.

ایجاد خلاقیت در کودکان

در ساخت این چادر بهتر است کودکان نیز حضور داشته باشند و با توجه به سلیقه آن‌ها چادر ساخته شود و وسایل در آن قرار بگیرد. کودکان در ساخت، می‌توانند خلاقیت خود را آزاد بگذارند و چادر را به صورت دلخواه خود که می‌تواند یک خانه شخصی، قلعه، غار و غیره تبدیل کنند و وسایل خود را در آن قرار دهند. این موضوع باعث می‌شود کودک بتواند نظرات خود را آزادانه بیان کند و خلاقیت در او تقویت شود.

آموزش شیوه صحیح کار گروهی و معاشرت

کودکان برای ساخت چادر بازی کودک باید با افراد بزرگ‌تر خود و کودکان همسال خود، همکاری کنند تا بتوانند چادر بازی مد نظر خود را ایجاد کنند. کودک در این بین نیاز دارد تا ایده‌ها خود را بازگو کند تا بقیه در ساخت این چادر، بتوانند به او کمک کنند. این کار باعث می‌شود کودک بتواند با دیگران به درستی ارتباط برقرار کند و طرز صحیح بیان خواسته‌ها خود را بیاموزد. این کار در آینده کودک تأثیر گذار است و او می‌تواند در زندگی بزرگ‌سالی خود نیز از این آموزش بهره ببرد.

افزایش دایره واژگان در کودکان

در زمان ساخت این چادرها بازی، کودکان با وسایل مختلف و نام آن‌ها آشنا می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود دایره واژگان در کودکان افزایش یابد. همان‌طور که بیان شد، ساخت چادرها بازی در کودکان مهارت‌هایی ایجاد می‌شود که به رشد آن‌ها کمک می‌کند. به همین دلیل، والدین بهتر است در خانه ساخت این چادرها بازی را با همکاری کودکان خود انجام دهند تا این نتایج را در کودکان خود مشاهده کنند و رابطه خود را با کودکان، بهبود ببخشند.

جمع بندی

کودکان مهم‌ترین سرمایه والدین هستند و به همین دلیل، والدین آن‌ها برای تربیت و رشد آن‌ها تلاش زیادی می‌کنند. یکی از روش‌ها رشد در کودکان، ساخت و ساز وسایل مختلف است. چراکه در این نوع از ساخت و سازها خلاقیت کودکان فعال می‌شود و آن‌ها چیزها زیادی را می‌آموزند. یکی از این ساخت و سازها ساخت چادر بازی کودک است که مزایا مختلفی را به همراه دارد. با استفاده از وسایل مختلفی می‌توان این چادر بازی‌ها را ساخت و شما متناسب با وسایل در دسترس خود و با کمک و سلیقه کودک خود، می‌توانید چادر بازی زیبایی را ایجاد کنید و با انواع وسایل روشنایی و وسایل بازی آن را تزئین کنید تا کودکتان از آن لذت ببرد و سرگرم باشد.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *