بازی گردو شکستم

آموزش بازی گردو شکستم

این روزها دیگر خبری از آن بازی‌های پرشور و حال و پرهیاهو دوران کودکی نیست. گردو شکستم، یه قل دو قل، هفت سنگ، الک دولک، گرگم و گله می‌برم و… همه جای خود را به پلی استیشن، گوشی، تبلت و کامپیوتر داده‌اند. دیگر مانند گذشته صدای کودکان قد و نیم قد در کوچه و محله نمی‌پیچد و بسیاری از آن بازی‌های دسته جمعی منقضی شده است. دور شدن از آن فضا برای کودکان نتایج مثبتی نداشته و بر روحیه و وضعیت سلامت آن‌ها تأثیرات منفی گذاشته است. این موضوع برای والدین به یک دغدغه بدل شده است.

اما یک راه خوب دارید؛ و آن اینکه کودکان را با بازی‌های سنتی و قدیمی آشنا کنید. مطمئن باشید برخی از این بازی‌های سنتی برای آن‌ها جذاب و دوست داشتنی خواهد بود. یکی از این بازی‌های بی‌نظیر، گردو شکستم است. این یک بازی صرفاً سرگرم کننده نیست. بلکه نکات آموزشی بسیار زیادی در آن نهفته که برای تربیت کودک مفید است.

تاریخچه بازی گردو شکستم

بازی‌ها جزئی از فرهنگ و آداب و رسوم ما ایرانی‌ها هستند. اگر به تاریخ نگاهی بی اندازیم، متوجه می‌شویم که در هر دورانی کودکان برای سرگرم شدن به بازی‌های خاصی رو می‌آورند. برخی از این بازی‌ها نسل به نسل و سینه و به سینه به نسل‌های بعدی منتقل می‌شد. مثلاً بازی گردو شکستم. این بازی‌ای نیست که در سال‌های اخیر بین کودکان رواج پیدا کرده باشد.

برای شناخت تاریخچه بازی گردو شکستم باید پرنده خیال خود را به پرواز درآورید و به صدها سال پیش بازگردید؛ زمانی که کودکان به دور از هرگونه تکنولوژی و فناوری، دور هم جمع می‌شدند و بازی دوست داشتنی و آرام گردو شکستم را انجام می‌دادند. این بازی نسل به نسل جلو آمد تا به ما رسید و امروز نوبت کودکانمان است که آن را انجام دهند و از فراز و نشیب آن نهایت لذت را ببرند. بچه‌های قدیمی با انجام بازی گردو شکستم، نظم و هماهنگی در کارها را می‌آموختند و رفاقت بین یکدیگر را مستحکم می‌نمودند.

یادتان باشد که حتماً این بازی را به کودکان خود یاد بدهید و از آن‌ها بخواهید با دوستان خود این بازی را انجام دهند. البته این بازی را معمولا بچه ها در خانه بازی انجام می دهند. با گردو شکستم یک تیر و دو نشان می‌زنید؛ اولاً کودکان را سرگرم می‌کنید و ثانیاً در زنده نگه‌داشتن یک بازی سنتی قدیمی ایفای نقش خواهید کرد. کودکان شما نیز پلی برای معرفی این بازی به نسل‌های بعد از خود می‌شوند و این موضوع از هر نظر ارزشمند و قابل تحسین است.

اموزش نحوه بازی گردو شکستم

نحوه بازی گردو شکستم

بازی گردو شکستم در اکثر مواقع به عنوان یک بازی مقدمه برای شروع بازی‌های دیگر انجام می‌شود. مشابه آن بازی گل یا پوچ یا بازی سنگ کاغذ قیچی است که هر دو قبل از آغاز بازی‌هایی مانند وسطی برای تعیین سرگروه یا گروه وسط صورت می‌پذیرد؛ اما آیا می‌دانید نحوه بازی گردو شکستم چگونه است؟

روش اول بازی گردو شکستم:

  • برای شروع دو نقطه انتخاب می‌شود. این نقطه باید با یکدیگر فاصله داشته باشند.
  • گروه اول در سمت نقطه اول و گروه دیگر در مقابل آن قرار می‌گیرند و هر گروه نماینده‌ای را انتخاب می‌کند.
  • نماینده اول در حالی که پای راست خود را جلوی پای چپ گذاشته از یک طرف بازی را شروع می‌کند و می‌گوید گردو!
  • نماینده روبرو که دقیقاً همین کار را انجام داده می‌گوید: شکستم.
  • این بازی با جلو آمدن دو بازیکن ادامه پیدا می‌کند و در نهایت هر کدام هر کدام از بازیکنان که پایش با پای حریف برخورد کند، برنده بازی خواهد بود.
  • گروه منتسب به برنده، بازی را آغاز می‌کند.
  • بازیکنان دو گروه برای ایجاد هیجان بیشتر این شعر را زمزمه می‌کنند: «گردو با پا می‌شکنم / چه بی‌صدا می‌شکنم»

روش دوم بازی گردو شکستم:

  • کودکان به دو گروه تقسیم می‌شوند.
  • روی زمین دو خط بلند زیگزاگ ترسیم شده و در ابتدا و انتها این دو خط ظرفی پر از گردو قرار داده می‌شود.
  • دو نفر به نمایندگی از دو گروه انتخاب می‌شوند و در دو سمت خط قرار می‌گیرند.
  • بچه‌های گروه شروع به شمارش می‌کنند و با گفتن ۱.۲، ۳ گروه اول می‌گوید گردو!
  • بچه‌های گروه دوم می‌گویند شکستیم.
  • در این لحظه هر دو نماینده از روی خطوطی که ترسیم شده عبور می‌کنند.
  • اگر پایشان از خط بیرون برود بازنده خواهند بود. اگر برنده شوند باید دو گردو از ظرف بردارند و به داخل گروه برگردند.
  • حال نوبت دو نفر دیگر است که این کار را انجام دهند و پس از آن همه بازیکنان دو به دو وارد بازی می‌شوند.
  • در نهایت همه دور هم جمع می‌شوند و گردوها را با سنگ می‌شکنند و می‌خورند.

قوانین بازی گردو شکستم

بازی گردو شکستم قوانینی دارد که پایبندی به آن الزامی است. هیچ یک از کودکان نمی‌توانند از انجام این قوانین سرباز زنند. این قوانین به بازی نظم می‌دهد و نتیجه را عادلانه‌تر از همیشه می‌کند. این قوانین دقیقاً چه مواردی را شامل می‌شود؟

  1. در ابتدا باید به تعداد بازیکنان اشاره کنیم که حتماً باید زوج باشد. مهم نیست ۶ نفر یا ۲۰ نفر؛ آنچه اهمیت دارد زوج بودن تعداد بازیکنان است.
  2. نقطه‌ای که دو تیم برای شروع بازی انتخاب می‌کنند باید با فاصله باشد. البته فاصله متعادل و نه بیش از حد زیاد.
  3. بازیکنان باید پای خود را به صورت صاف بر زمین بگذارند.
  4. کسی که می‌بازد، باید باخت خود را بپذیرد و به آن احترام بگذارد.

اهداف بازی گردو شکستم

حرکت پا گردو شکستم

بازی گردو شکستم، تنها یک بازی سرگرم کننده نیست. اگر با دیده انصاف به این بازی نگاهی بی اندازیم، متوجه می‌شویم که انجام این بازی برای کودکان مزیت‌های بی‌شماری خواهد داشت. در واقع برخی از ارزش‌ها را به آن‌ها یاد می‌دهد و این موضوع اهمیت بسیار زیادی دارد.

  • ایجاد سرگرمی و گذراندن اوقات خوش
  • آموختن نظم و ادب
  • آموختن نظم و هماهنگی در امورات
  • تقویت حس دوستی و رفاقت بین بچه‌ها

نکته مثبت بازی گردو شکستم، گروهی بودن آن است. گروهی بودن یک بازی یعنی کودک شما یک قدم به تقویت مهارت ارتباطی نزدیک می‌شود و یاد می‌گیرد که چگونه با دیگران ارتباط برقرار کند و ضمن رعایت حقوق کودکان دیگر، با آن‌ها وارد رقابت شود.

جمع‌بندی

اهدافی که در بخش قبل به آن اشاره کردیم، ارزش آن را دارد که شما با صبر و حوصله بازی جذاب گردو شکستم را به کودکان خود آموزش دهید. البته می‌توانید روش بهتری را نیز امتحان کنید و آن اینکه فرزند خود را به خانه کودک بالونیا بسپارید. در این خانه کودک نه تنها بازی گردو شکستم، بلکه ده‌ها بازی دیگر به کودکان آموزش داده می‌شود و این موضوع اهمیت بسیار زیادی از هر نظر دارد. کادر حرفه‌ای که در این خانه کودک فعالیت دارند، با روش‌های بسیار مناسبی این بازی‌ها را به کودکان می‌آموزند و شیوه بیان آن‌ها برای بچه‌ها جذاب و انگیزه بخش خواهد بود. ضمناً این بازی به صورت دسته جمعی انجام می‌شود و در خانه کودک بالونیا، کودکان زیادی حضور دارند و می‌توانند دوست خوب کودک شما باشند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *