بازی فکری کودکان در خانه

بازی های فکری کودکان در خانه

بازی فکری کودکان در خانه، برای همه اعضای خانواده جذاب است. شما می‌توانید با آموختن این بازی‌ها، سرگرمی جذابی برای کودکان خود بیابید و او را از بازی‌های مجازی دور کنید. بازی فکری انواع مختلفی دارد. در این مقاله مفصلاً به آن می‌پردازیم و تعدادی از این بازی‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد. البته در کنار آن، چند ایده برای ساخت بازی فکری نیز ذکر شده و شرحی از مزایای بازی فکری کودکان در خانه به شما عزیزان ارائه خواهد شد. همراه ما باشید!

اوقات خوش و خاطره‌انگیز ما در کودکی با بازی کردن در کنار دوستان هم سن و سال گذشته است. محال است آن دوران را به یاد نیاوریم! آن بازی‌ها، آن شلوغی و هیاهو، آن دویدن و خسته نشدن، آن زمین خوردن و دوباره پا شدن، همه و همه در آلبوم خاطرات ما، تصویری فراموش نشدنی است. البته بازی کردن صرفاً برای نسل ما جذاب نبوده است. بلکه کودکان از هر نسلی که باشند، عاشق بازی کردن‌اند. بازی کردن حس زندگی را در قلب آن‌ها زنده می‌کند. کودکان با بازی کردن یاد می‌گیرند که مبارزه کنند و هرگز تسلیم نشود. همچنین پیروز شدن بدون زیر پا گذاشتن حقوق دیگران را می‌آموزند.

جالب است بدانید که بسیاری از این بازی‌ها و سایر بازی‌های فکری در خانه بازی بالونیا توسط کادری مجرب و حرفه‌ای آموزش داده می‌شود. البته نه تنها کودکتان، بلکه خود شما نیز می‌توانید انواع بازی کودک را در این خانه بازی بیاموزید. در واقع کارگاه مادر و کودک در خانه کودک بالونیا، به شما فرصتی می‌دهد که در کنار فرزندتان، بازی کردن با او را بیاموزید و وقتی در خانه با او هستید، به بهترین نحو با او بازی کنید و لحظات شیرینی را با او بسازید. جالب است مگر نه؟

مزایای بازی فکری کودکان در منزل

بازی‌های فکری دارای رده‌بندی سنی هستند. اگر می‌خواهید از مزایای بازی فکری در خانه برای کودکان بهره‌مند شوید، باید بازی را انتخاب کنید که مناسب سن کودک باشد. البته در نظر گرفتن روحیات کودک و علائق او نیز موضوع بسیار مهمی است.

  • بازی‌های فکری نقش مهمی در رشد اجتماعی کودک دارند.
  • از بهترین فواید بازی فکری کودک، افزایش اعتماد بنفس او است.
  • با انجام بازی فکری، توجه، تمرکز و قدرت استدلال در کودک افزایش می‌یابد.
  • با انجام بازی فکری، خلاقیت در کودک شکوفا شده و قوه تخیل او تقویت می‌شود.
  • وقتی کودک بازی فکری انجام می‌دهد، مفاهیم درسی را به شکل بهتری درک خواهد کرد.
  • بازی فکری کودکان در خانه حس دوستی و اعتماد بین آن‌ها و اعضای خانواده را افزایش می‌دهد.
  • تجربه نشان داده که انجام بازی فکری از سوی کودک یا حتی یک فرد بزرگ‌سال، موجب کاهش استرس و فشار روحی می‌شود.

مزایای بازی فکری کودکان در خانه

این موارد بخشی از مزایا بازی فکری برای کودکان بود. امیدوار هستیم که شما والدین عزیز با مطالعه آن، اهمیت این نوع از بازی‌ها در توانمندسازی مغز فرزندانتان را درک کرده باشید. هرگز فراموش نکنید که افزایش قدرت ذهنی در دوران کودکی، تأثیرات مطلوبی در بزرگ‌سالی خواهد داشت. اگر مهارت‌های فردی و اجتماعی کودک در این دوران رشد یابد و تقویت شود، در آینده انسانی متکی و مستقل و مسئولیت‌پذیر خواهد شد. موردی که نباید آن را از قلم بی اندازیم، نقش بازی فکری در کاهش ابتلا به آلزایمر و دیگر بیماری‌های مرتبط با سیستم عصبی در دوران پیری است.

انواع بازی فکری کودکان در خانه

محیط بازی همیشه کوچه و خیابان نیست؛ در خانه نیز می‌توان بازی‌های مختلفی را انجام داد. البته به شرط آنکه بازی کردن را صرفاً فوتبال و الک دولک و هفت سنگ تعریف نکنید! بازی فکری کودکان در منزل بهترین گزینه برای بازی کردن در خانه هستند. نه سروصدا دارند و نه نیاز به جست و خیز! و از همه مهم‌تر به رشد فکری کودکان بسیار کمک می‌کنند. دیگر از یک بازی مناسب در خانه چه انتظاری دارید؟ شاید با شنیدن نام بازی فکری کودکان در خانه، به یاد بازی‌هایی مانند منچ و پازل بیفتید. البته که این‌ها از بهترین بازی‌های فکری برای کودکان محسوب می‌شوند؛ اما به غیر از این‌ها گزینه‌های دیگری نیز هست که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد.

مجسمانه

مجسمانه نمونه‌ای از بازی‌های شبیه‌سازی و بازی فکری در خانه برای کودکان است که معمولاً کودکان علاقه زیادی به آن نشان می‌دهند؛ در این بازی لازم است که موزیکی مهیج پخش کنید و از کودکان بخواهید فعالیت خاصی را نمایش دهند. سپس به‌محض قطع شدن موسیقی کودکان باید به هر حالتی که هستند، بی‌حرکت بمانند؛ این وضعیت تا زمانی ادامه دارد که یکی از بازیکنان شروع به حرکت کند. این بازی نقش بسزایی در آموزش مهارت‌های خاص به کودکان است که با آمیختن خلاقیت می‌توانید تأثیر آن را چندین برابر کنید.

زبان آموزی

آموزش زبان دوم می‌تواند یکی از فعالیت‌های فکری مؤثر برای کودکان باشد و دایره لغات، توانایی تلفظ و ادبیات کودک را در بلند مدت تقویت کند. درواقع سنین کودکی می‌تواند به عنوان دوره طلایی آموزش زبان در نظر گرفته شود و مغز کودک را به خوبی پرورش دهد. این فعالیت را می‌توانید با بازی‌های مختلف آمیخته کنید و هیجان کودک را برای یادگیری بیشتر افزایش دهید. به عنوان مثال می‌توانید دوره‌های منظمی از روز را به پرسش فلش کارت‌های زبان دوم اختصاص داده و در صورت موفقیت کودک، به او پاداشی مانند خوردن خوراکی یا تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه و…، اختصاص دهید.

بازی های کاغذی

همه ما با بازی‌های کاغذی خاطره‌های خوشی داریم؛ این بازی‌ها را می‌توان به عنوان در دسترس ترین بازی از انواع بازی‌های فکری در خانه در نظر گرفته که به راحتی و به صورت دو یا چند نفره قابل انجام هستند. بسته به رده سنی کودک می‌توانید بازی‌هایی از جمله نقطه بازی، اسم فامیل و… را انجام دهید. بدین ترتیب کودکان نهایت تمرکز و دقت خود را به کار خواهند گرفت تا برنده باقی باشند. همچنین انجام برخی بازی‌های کاغذی به تدریج بر دانش و اطلاعات عمومی کودکان خواهد افزود و آن‌ها را با فرایندهای یادگیری آشنا خواهد کرد.

آواز و سازهای موسیقی

بازی فکری در خانه برای کودکان

آواز خواندن و نواختن سازهای موسیقی یکی از روش‌های مؤثر برای تقویت قوه تفکر کودکان است که به خوبی مغز را تحریک کرده و توانایی کودک شما را آموزش می‌دهد. در این شرایط حافظه کودک برای به یادسپاری و یادآوری نت‌های موسیقی تقویت شده و زمینه‌سازی خلاقیت‌های او در آینده نیز به خوبی فراهم خواهد شد. به منظور تسهیل فرایند آموزش می‌توانید این فعالیت را در خانه با کمک آموزش‌های آنلاین و یا مربی‌های خصوصی، به انجام برسانید. علاوه بر این اگر کودک شما در سنین اولیه رشد قرار دارد می‌توانید با خرید سازهای موسیقی اسباب‌بازی، پایه‌های رشد مهارت‌های آینده کودک را فراهم کنید.

بازی لی لی

لی لی نیز از دیگر بازی های فکری کودکان در خانه است که بسیار محبوب و خاطره‌انگیز است؛ در این شرایط می‌توانید مربع‌های لی لی را با استفاده از ماژیک یا نوار چسب روی سرامیک یا موکت ایجاد کرده و قوانین بازی را به کودکان آموزش دهید. این بازی نقش مؤثری در تقویت تفکر حل مسئله کودکان داشته و حس رقابت و اعتماد به نفس آن‌ها را افزایش خواهد داد. علاوه بر این بازیکنان لی لی هنگام بازی معمولاً هیجان و تمرکز بالایی دارند که در دراز مدت در تقویت قوه تفکر آن‌ها بسیار مفید است.

بازی دنبال کردن خط

حفظ تعادل یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که باید در کودکان تقویت کنید؛ در این شرایط انجام بازی‌های تعادلی مانند دنبال کردن خط می‌تواند گزینه بسیار کاربردی برای شما باشد. بدین ترتیب خطی راست روی زمین ایجاد کرده و از کودکان بخواهید با حفظ تعادل تا پایان خط بروند. این بازی را می‌توانید با پخش موسیقی‌های شاد هیجان‌انگیزتر کرده و آیتم‌های خلاقانه دیگری را نیز به آن اضافه کنید. به عنوان مثال می‌توانید از کودک بخواهید اشیایی را تا انتهای خط حمل کند و یا مسیر را برعکس و به عقب طی کند.

بازی پیدا کردن گنج

این بازی فکری کودکان در خانه علاوه بر تحریک کنجکاوی، هیجان و انگیزه کودکان را نیز هنگام بازی افزایش خواهد داد؛ برای انجام بازی پیدا کردن گنج لازم است شیء مورد نظر خود را در محلی پنهان کرده و سپس نشانه‌های مختلفی را برای پیدا کردن شیء در مکان‌های مختلف قرار دهید. در ادامه اولین نشانه را به بازیکنان بدهید و ضمن ارائه قوانین بازی، از آن‌ها بخواهید گنج را پیدا کنند. به عنوان مثال به کودکان بگوئید اولین نشانه زیر میز قرار دارد و سپس کاغذی زیر میز قرار دهید و روی آن بنویسید دومین نشانه در کشو قرار دارد و به همین ترتیب تا پیدا کردن گنج راهنمایی‌ها را ادامه دهید.

بازی سیب زمینی داغ

بازی سیب زمینی داغ درواقع هیجان‌انگیزترین بازی فکری کودکانه در خانه است که می‌تواند مهارت‌های حرکتی و تمرکز آن‌ها را تا حدود زیادی بهبود ببخشد. علاوه بر این بازی سیب زمینی داغ یکی از بازی‌های گروهی است که مهارت‌های اجتماعی کودک را نیز تقویت می‌کند. برای انجام این بازی یک وسیله مانند توپ یا سیب زمینی آماده کنید و از بازیکنان بخواهید یک حلقه نشسته تشکیل دهند. در ادامه توپ را به بازیکن اول بدهید و موزیک هیجان‌انگیزی پخش کنید؛ بازیکنان باید در سریع‌ترین حدی که می‌توانند توپ را به نفر بعدی بدهند و زمانی که آهنگ متوقف شد، فردی که توپ را در دست دارد از حلقه بازی خارج می‌شود. این بازی تا جایی ادامه دارد که تنها یک نفر به عنوان برنده از بازیکنان باقی بماند.

بازی جمله سازی

بازی جمله سازی یکی از مؤثرترین بازی‌های تقویت حافظه کودکان است که امکان شکوفایی خلاقیت‌ها را نیز برای آن‌ها فراهم می‌کند. در این بازی که به صورت گروهی انجام می‌شود باید اولین بازیکن، بازی را با بیان یک جمله ناقص آغاز کند. در ادامه نفر بعدی جمله را کامل کرده و نفر بعدی جمله قبلی را تکرار و بخش دیگری به آن اضافه می‌کند. این بازی تا جایی ادامه خواهد داشت که فرد بدون فراموشی بخشی از آن، تمام جملات قبلی را به یاد داشته و چیزی به آن اضافه کند. همچنین افرادی که جمله قبلی را فراموش می‌کنند، به تدریج از دایره بازی خارج می‌شوند.

بازی حباب سازی

بازی فکری حبابسازی کودکان در خانه

حباب سازی را می‌توانید با کمی خلاقیت به یک بازی فکری گروهی برای کودکان تبدیل کنید؛ برای این بازی فکری کودکان در خانه می‌توانید از ابزارهای حباب ساز و یا از نی و مایع ظرف شویی استفاده کنید. در ادامه از کودکان بخواهید که حباب بسازند و برای بازیکنی که بتواند حباب بزرگ‌تری ایجاد کند، جایزه در نظر بگیرید. علاوه بر این می‌تواند خودتان حباب سازی را به عهده گرفته و از کودکان بخواهید حباب‌ها را بترکانند. شمارش حین ترکاندن و ساختن حباب نیز از دیگر روش‌های تقویت تفکر، تمرکز و حافظه کودکان است.

بازی لمس اشیا

بازی حدس اشیا از طریق لامسه را می‌توانید به روش‌های مختلفی انجام دهید؛ به عنوان مثال می‌توانید این بازی را به صورت گروهی انجام دهید و چشم‌های کودکان را بپوشانید و از آن‌ها بخواهید اجسام مختلف را لمس کرده و اسم شیء را حدس بزنند. در این شرایط سایر بازیکنان نیز می‌توانند یکدیگر را راهنمایی کنند. همچنین می‌توانید جعبه‌ای تهیه کرده و بیرون آن را کاملاً بپوشانید و جسم مورد نظر خود را در جعبه قرار دهید. در ادامه از بازیکنان بخواهد جسم را لمس کنند و با پرسیدن سؤال، اسم جسم را حدس بزنند.

بازی توپ و سبد

توپ و سبد می‌تواند به عنوان یک بازی فکری جذاب برای کودکان و شبیه‌سازی برای بازی بسکتبال باشد و به عنوان ورزشی مفید برای تقویت سلامت مغز کودکان در نظر گرفته شود. این بازی را می‌توانید به صورت گروهی انجام داده و فضایی رقابتی برای افزایش هیجان کودکان ایجاد کنید. برای این کار سبدی در محل بازی قرار داده و از بازیکنان بخواهید توپ را در داخل سبد بیندازند؛ پس از هر بار پرتاب موفق، بازیکنان یک قدم به عقل می‌رود. درنهایت فردی برنده بازی است که توپ را از فاصله بیشتری به داخل سبد بیندازد.

بازی اسم

یکی دیگر از بازی هایفکری کودکان در خانه، بازی با اسم‌هاست؛ در این بازی کودکان با حرف آخر اسم قبلی، اسمی جدید می‌گویند و ابن کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که یکی از بازیکنان نتواند اسمی برای بیان کند. این وضعیت را می‌توانید با بیان اسم حیوانات، میوه‌ها و… هیجان‌انگیزتر کنید. به‌طورکلی اگر بازی اسامی را با ایده‌های جدید تقویت کنید می‌توانید به طور مؤثر حافظه، قدرت تلفظ و دایره لغات کودکان را تقویت کرده و آن‌ها را با عبارات جدید آشنا کنید.

بازی داستان و تصاویر

برای انجام بازی داستان و تصویر لازم است چندین نقاشی یا تصویر که به داستان مورد نظر ارتباط دارد را انتخاب کرده و مقابل کودک قرار دهید. در ادامه داستان گفتن را شروع کنید و از کودک بخواهید هنگام شنیدن اسم هر تصویر در هنگام قصه، به تصویر اشاره کنید. این بازی یکی از بهترین فعالیت‌های افزایش تمرکز کودکان زیر 5 سال است که آن‌ها را وادار به توجه و دنبال کردن داستان می‌کند. بازی داستان و تصاویر را می‌توانید با اضافه کردن تصاویر و افزایش سرعت خوانش داستان، برای کودکان هیجان‌انگیزتر کنید.

بازی جدول

دو صفحه کاغذ بردارید و روی یکی از آن‌ها یک مربع بزرگ‌تر و روی دیگری مربع کوچک‌تری رسم کنید؛ در ادامه هر مربع را جدول بندی کرده و سپس در برخی خانه‌های آن علائم مختلفی ترسیم کنید. در ادامه کاغذها را در مقابل کودک قرار داده و از او بخواهید تصاویر را عیناً در همان محل‌ها، ترسیم کند. این بازی به تقویت هوش فضایی و قدرت تمرکز کودکان زیر 5 سال کمک می‌کند. در ادامه می‌توانید این کار را با ایده‌های جدید ترکیب کنید و مهارت‌های نقاشی را نیز به کودک آموزش دهید.

ساخت اوریگامی

بازی فکری اوریگامی کودکان در خانه

کودکان علاقه زیادی به کاردستی‌های ساده نشان می‌دهند و اوریگامی یکی از مؤثرترین نمونه‌های این کاردستی‌هاست. درواقع شما می‌توانید به سادگی با استفاده از کاغذ و قیچی، الگوهای مختلفی را از اینترنت دانلود کرده و اشکال متنوعی را برای سرگرم کردن کودک خود بسازید. این بازی به طور مؤثر در تقویت قوه خلاقیت و دقت کودک شما نقش خواهد داشت. همچنین این بازی می‌تواند تا ساعت‌ها کودک را به طور مفید مشغول نگه دارد و نتایج بسیار هنرمندانه‌ای نیز به دنبال خواهد داشت.

بهترین بازی فکری برای کودکان

به‌طورکلی بهترین بازی فکری کودکان در خانه، بازی است که کودک به طور فعالانه در آن همکاری داشته و به آن علاقه نشان دهد. علاوه بر این فاکتورهایی از جمله در دسترس بودن و ایجاد شرایط به‌کارگیری دقت و خلاقیت نیز از دیگر فاکتورهای انتخاب بهترین بازی فکری برای کودکان است. با این حال انتخاب بهترین گزینه ممکن است کمی چالش‌برانگیز باشد؛ بدین منظور در ادامه می‌توانید با نمونه‌هایی از بهترین بازی‌های فکری برای کودکان آشنایی پیدا کنید.

پانتومیم

پانتومیم یا ادا بازی را به روش‌های مختلفی می‌توانید برای کودکان خود جذاب کنید؛ در این شرایط لازم است عبارت‌های پانتومیم را روی کارت یا تکه‌های کاغذ بنویسید و در ظرف مخصوصی قرار دهید. درنهایت کودکان را به دو گروه تقسیم کرده و از آن‌ها بخواهید با حرکات نمایشی، منظور کلمه مورد نظر را به هم تیمی‌های خود انتقال دهند. در این شرایط برای افزایش هیجان بازی می‌توانید از اعمال محدودیت‌های زمانی برای مدت زمان انجام پانتومیم استفاده کنید. انجام بازی پانتومیم می‌تواند یکی از روش‌های مؤثری باشد که به کودکان آموزش می‌دهد که چگونه نقشه فکری خود را از طریق روش‌های غیرکلامی انتقال دهند.

بازی با سایه

بازی با سایه‌ها علاوه بر تقویت استعداد و خلاقیت کودکان، می‌تواند یکی از بهترین روش‌ها برای غلبه بر ترس آن‌ها از تاریکی باشد. بدین ترتیب می‌توانید فضایی تاریک ایجاد کرده و با استفاده از چراغ قوه روی دیوار اشکال مختلفی را با استفاده از دست‌های خود ایجاد کنید. علاوه بر این می‌توانید اجسام مختلفی را به سایه خود وارد کرده و با آن‌ها داستان‌سازی کنید و یا از کودکان بخواهید به جای شخصیت‌ها صحبت کنند. توجه داشته باشید که به‌هیچ‌وجه تصاویر ترسناک و استرس‌زا ایجاد نکنید تا از بروز اثرات منفی بر شخصیت کودک جلوگیری کنید.

بولینگ

بولینگ یکی از بهترین بازی های فکری کودکان در خانه است که برای تقویت مهارت و هماهنگی چشم و دست بوده و عملکرد نیمکره‌های مغز را تا حدود زیادی تقویت می‌کند. این بازی را می‌توانید با استفاده از اسباب‌بازی‌های آماده انجام دهید و یا با استفاده از لیوان‌های یک‌بارمصرف یا بطری و با همکاری کودکان، در خانه بولینگ بسازید. بدین ترتیب کودکان با روش‌های ارزان و خلاقانه برای ایجاد ابزار بازی آشنایی پیدا کرده و در دفعات بعدی به دنبال ایجاد آیتم‌های جدید در خانه با استفاده از وسایل در دسترس خواهند بود.

بازی رنگ ها

یکی از بازی‌هایی که می‌توانید برای تقویت مؤثر حافظه کودکان انجام دهید، بازی حافظه و رنگ است؛ برای انجام این بازی می‌توانید از تکه‌های کاغذ رنگی استفاده کرده و یا کاغذها را با مداد رنگی رنگ‌آمیزی کنید. بدین ترتیب کاغذهای رنگی را به ترتیب خاصی در مقابل کودک قرار داده و از او بخواهید چند دقیقه به آن‌ها نگاه کند. در ادامه کاغذها را جمع‌آوری کرده و مجدداً از کودک بخواهید به همان ترتیب، آن‌ها را قرار دهید. برای افزایش همکاری و هیجان کودک می‌توانید این کار را به طور متقابل انجام دهید.

بازی با حیوانات

برای تقویت حافظه کودکان می‌توانید از بازی با حیوانات به عنوان یکی از مؤثرترین بازی‌های فکری کودکان کمک بگیرید. برای انجام این بازی به تعدادی از عروسک‌های حیوانات نیاز دارید؛ بدین ترتیب عروسک‌ها را به ترتیب پشت سر هم قرار داده و از کودک بخواهید به آن‌ها نگاه کنید. در ادامه از کودک بخواهید چشمان خود را ببندد و یکی از عروسک‌ها را از صف خارج کنید؛ حالا از کودک بخواهید نام حیوانی که از صف خارج شده است را به یاد بیاورد. این بازی علاوه بر تقویت حافظه نقش مؤثری در تقویت قوه یادگیری کودکان خواهد داشت.

بازی بالش‌ها

یکی دیگر از بازی‌هایی که برای تقویت تعادل کودکان می‌توانید انجام دهید، بازی با بالش‌هاست؛ برای این کار می‌توانید چندین بالش و کوسن را در فواصل مناسب از یکدیگر قرار داده و از کودکان بخواهید مسیر را با پرش بر روی بالش‌ها طی کنند. در ادامه با افزایش فواصل بین بالش‌ها و یا قرار دادن موانع می‌توانید هیجان و تمرکز کودکان را برای انجام بازی افزایش دهید. به‌طورکلی کودکان علاقه زیادی به بالش‌ها نشان می‌دهند و این بازی می‌تواند به طور مؤثر تا چندین ساعت آن‌ها را سرگرم و فعال نگه دارد.

ایده برای ساخت بازی فکری کودکان در منزل

بازی فکری با کودکان در منزل

بسیاری از کودکان به بازی‌های فکری علاقه دارند و این اتفاق خوشایندی است؛ اما همیشه قرار نیست بازی‌های تکراری و قدیمی را انجام دهیم. چه بهتر است که به خلاقیت خودمان تکیه کنیم و بازی بسازیم. بر خلاف تصور این کار اصلاً سخت نیست و از قضا لذت‌بخش است و رابطه شما با کودکان را بهبود می‌بخشد.

  • پازل: برای ساخت پازل، به مقوا، قیچی، مداد، چسب، الگو و مداد رنگی نیاز دارید. در ابتدا بر روی یک مقوای ضخیم طرح کلی الگو را ترسیم کنید و پس از برش زدن آن را روی تکه‌ای دیگر از مقوا بچسبانید. حالا الگو را بر روی مقوایی دیگر با جزئیات رسم کرده و رنگ‌آمیزی کنید. آن را به قطعات هم اندازه تقسیم کنید و برش بزنید. از کودک بخواهید آن‌ها را در جایگاه اصلی بچسباند.
  • بازی حافظه: از تصاویر مختلف پرینت بگیرید. (می‌توانید با کمک کودک از تصاویری مثل میوه‌ها، حیوانات، اشیا و… نقاشی بکشید.) دقت داشته باشید که این تصاویر جفت باشند. کودک این تصاویر را به یاد می‌سپارد و زمانی که شما تصاویر را پشت و رو روی زمین چیدید، تصاویر مشابه را حدس خواهد زد. این بازی بسیار سرگرم کننده است.
  • تیله در مسیر: طرح یک مسیر پرپیچ و خم را بر روی یک صفحه مقوایی ترسیم کنید. دقت کنید که کارتن مورد نظر شما حتماً باید لبه دار باشد. روی خطوط چسب حرارتی بزنید و نی‌های رنگی را روی آن بچسبانید. یک گوی کوچک یا تیله را در صفحه قرار دهید و با حرکت دادن جعبه، آن را از موانع عبور دهید و به مقصد برسانید.
  • دوزبازی: این بازی دو نفره است. برای شروع باید یک کاغذ بردارید و روی آن جدولی با ۹ خانه بکشید. حالا خانه‌ها را یکی یکی علامت بزنید. هر کدام از شما که بتواند سریع‌تر از دیگری یک ستون یا قطر از جدول را تکمیل کند، برنده است.

جمع بندی

اگر سلامت روان کودک برایتان اهمیت دارد، حتماً ساعاتی را به بازی کردن و سرگرم نمودن او اختصاص دهید. یادتان باشد وظیفه شما تنها توجه به نیازهای اولیه کودک نیست و باید به فکر بازی او نیز باشید. با توجه به آنچه در این مقاله گفتیم حتماً متوجه شده‌اید که چرا بازی‌های فکری بهترین هستند. در این مقاله ضمن بازی فکری کودکان در خانه، سعی کردیم به بازی‌های فکری که می‌توان آن‌ها را ساخت نیز اشاره نماییم و از فواید بازی‌های فکری برای شما بگوییم.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *