عوارض انرژی زا برای کودکان

مضرات و عوارض انرژی زا برای کودکان

عوارض انرژی زا برای کودکان به هیچ عنوان کم نیست. به‌گونه‌ای که بر روی تمرکز و مهم‌تر از همه فعالیت کودک تاثیر بسیار مخربی می‌گذارد. طبق تحقیقات به عمل آمد، مصرف نوشابه انرژی زا باعث بیش فعالی کودک می‌گردد و حتی عوارض آن در کوتاه مدت بسیار روبه‌رشد است.
متاسفانه با تبلیغات گسترده نوشابه‌های انرژی زا اگر آموزش و تربیت صحیحی وجود نداشته باشد، کودکان با عوارض و خطرات نوشابه انرژی زا آشنا نشده و این چنین بهترین دوران زندگی خود را با شرایط نام به سامانی سپری می‌کنند. بالا رفتن فشار خون، ظربان قلب نامنظم و در برخی از موارد حاد تشنج را می‌توان از مضرات نوشابه انرژی زا عنوان نمود.

عوارض انرژی زا برای کودکان چیست؟

ایالات متحده آمریکا طبق آمار و ارقام به دست آمده اعلام کرده است که حدود 40% کنترل مسمومیت‌ها به خاطر عوارض انرژی زا برای کودکان زیر 6 سال در 2013 تا 2010 گزارش شده است. احتمالاً بدانید که نوشابه انرژی زا درون قوطی 400 میلی گرم کافئین را به خود اختصاص داده است و صددرصد این مقدار برای کودکان با ساختار بدنی خاصی که دارند کاملاً مضر است. از جمله مضرات این نوشیدنی انرژی زا برای کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تشنج

تشنج را می‌توان از جمله عوارض انرژی زا برای کودکان عنوان کرد. منقبض شدن بدن از جمله علائم تشنج به حساب می‌آید که در این حالت شما باید کودک را به پهلو خوابانده تا راه تنفسی وی باز شود و حتی نگه داشتن دست و پای کودک در هنگام تشنج به هیچ عنوان راهکار درستی نیست.
بدین ترتیب احتمال شکستگی بسیار زیاد است. رنگ پریدگی، کبودی و در برخی از موارد به سختی صحبت کردن از جمله مواردی است که بعد از تشنج ممکن است چند ساعتی مشاهده شود و از جمله عواملی که باعث تشنج می‌شود قند خون پایین، کمبود ویتامین دی و افت فشار خون است که تمام این موارد را شما می‌توانید جزء مضرات نوشابه انرژی زا در نظر بگیرید.

ضربان نامرتب قلب

آریتمی قلبی که با آن ضربان نامنظم قلب گفته می‌شود در بسیاری از موارد ضربان را بسیار سریع، کند و یا بسیار نامنظم توصیف می‌کند. ممکن است برخی از افراد که دچار نارسایی قلبی هستند، آریتمی قلبی را تجربه کنند. بدین ترتیب می‌تواند یک خطر جدی به حساب آید. از جمله علائمی که باعث ضربان قلب نامنظم می‌شود سرگیجه، تنگی نفس، ضعف ناگهانی وگیجی است. حال شما تصور کنید کودک چگونه می‌تواند تمامی این مشکلات را به خاطر مصرف نوشابه انرژی زا تحمل کند؟

بالا رفتن فشارخون

فشارخون بالا را می‌توان جزء عوارض انرژی زا برای کودکان نظر گرفت که اگر شما به این مشکل توجهی نداشته باشید، بیماری‌های قلبی تنها نمونه کوچک برای فشار خون بالا به حساب می‌آیند. بسیاری از بزرگسالان که با این بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند چه بسا به خاطر عدم رعایت بسیاری از نکات تغذیه ای در کودکی به این بیماری دچار شده اند. در بسیاری از مواقع علامت خاصی مشاهده نمی‌شود اما با این حال احتمال آسیب به چشم، کلیه، قلب و مغز جزء آسیب‌های جدی فشار خون بالا محسوب می‌شود.

مسمومیت

مسمومیت از عوارض انرژی زا برای کودکان

مسمومیت یکی از رایج‌ترین و شایع‌ترین عوارض انرژی زا برای کودکان است. به واسطه اختلالات بدن مسمومیت ایجاد می‌شود و بدن زمانی که ماده ای سمی را مشاهده می‌کند به خاطر واکنشی که نشان می‌دهد، مسمومیت ایجاد می‌شود و مسمومیت‌های غذایی که با جذب مواد غیر خوراکی به وجود می‌آیند را به هیچ عنوان نباید نادیده گرفت. متأسفانه برخی از والدین به هیچ عنوان به این نوع مشکلات که سلامتی کودک را تهدید می‌کنند توجهی ندارند و گاها مصرف بیش از حد نوشابه انرژی زا مسمومیت‌های بسیار شدید و جدی‌تری را به وجود می‌آورد.

نارسایی کبد

همان گونه که می‌دانید کبد را به عنوان مهم‌ترین عضو بدن البته دومین عضو بزرگ می‌شناسند. به خاطر وجود کبد است که شما می‌توانید به راحتی بخورید و بیاشامید. تبدیل مواد غذایی به انرژی و مواد مغذی باعث می‌شود تا شما در طول روز انرژی کافی را کسب کنید.
انواع ویروس و یا مواد شیمیایی هرکدام ضرر خاصی را به وجود می‌آورد که به راحتی می‌تواند به ساختار کبد آسیب جدی وارد آورد. نارسایی مزمن و نارسایی حاد کبد هر کدام به شکل خاصی بروز پیدا می‌کند که مسمومیت‌ها از جمله مواردی هستند که به نارسایی حاد کبد منجر می‌شوند و باید به این نکته توجه داشته باشید که نارسایی کبد یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین عوارض انرژی زا برای کودکان محسوب می‌شود که نباید این آسیب جدی را نادیده گرفت.

بی خوابی

به خاطر وجود ترکیبات نوشابه انرژی زا همچون کافئین متأسفانه برخی از والدین از این موضوع اطلاع ندارند که بی خوابی یکی از عوارض انرژی زا برای کودکان به شمار می‌آید که صددرصد از لحاظ روحی و جسمی می‌تواند سبک زندگی کودک را کاملاً دچار اختلال نماید. کودکی که خواب درست و منظمی نداشته باشد در طول روز کسل و بی حوصله است و نمی‌تواند تمرکز کافی را برای انجام فعالیت‌های خود به دست آورد. حالا با دانستن این اطلاعات جامع از مضررات نوشابه به اهمیت نوشیدنی‌ها و خطرات آن برای کودکان پی بردیم. به همین منظور مجموعه بالونیا مکانی را کافی شاپ مخصوص کودکان قرار داده است تا با بهترین و مقوی‌ترین نوشیدنی‌ها از کودکان پذیرایی شده که همین امر باعث می سود تا کودک جای خالی نوشیدنی‌های مضری مانند نوشابه را حس نکند .

جمع بندی

ما در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با عوارض انرژی زا برای کودکان به شکل جدی آشنا کنیم؛ چرا که امروزه با وجود تبلیغات گوناگون بسیاری از کودکان به هر دلیل اشتیاق خاصی به نوشیدن انواع نوشیدنی‌های انرژی زا پیدا کرده اند. در این بین، شما حتی برای کودکان ورزشکار را خود نباید از این نوع نوشیدنی‌ها استفاده کنید؛ چون که عوارض آن حقیقتاً بیشتر از فوایدی است که شما از آن انتظار دارید. متاسفانه برخی از والدین به این موضوع توجهی نشان نمی‌دهند و این چنین است که کودک در بزرگسالی با مشکلات و بیماری‌های زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. شکر و کافئین بیش از حد از جمله ترکیبات زیان آوری هستند که عوارض آن تاثیر بسیار وحشتناک است.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *