بازی مادر دختری در خانه

بازی های مادر دختری در خانه

بازی مادر دختری در خانه، یک روش تربیتی و در عین حال روحیه بخش به کودک دلبند شما است. در این دوران که غالب خانواده‌ها کم‌جمعیت و تک‌فرزند هستند، دغدغه مادران این شده که چطور فرزندشان را در خانه سرگرم کنند که آن‌ها فقط سراغ بازی‌های کامپیوتری و موبایلی کم‌تحرک نروند. همان‌طور که می‌دانید، کم‌تحرک شدن کودکان، مشکلاتی چون افزایش وزن و انواع بیماری‌ها را برای آن‌ها به همراه خواهد داشت. همچنین بیماری واگیردار و همه‌گیری کرونا نیز، مادران را به این وامی‌دارد که مانع از بیرون رفتن و بازی‌کردن کودکان دلبندشان در پارک‌ها و مکان‌های پرجمعیت شوند. همین امر باعث می‌شود که مادران، به دنبال راهکارهایی برای سرگرم کردن فرزندان خود در خانه باشند.

بازی مادر دختری در خانه به صورت تخصصی در مراکز تخصصی پرورش کودک مانند خانه بازی، برخی مهد کودک‌ها و حتی کلینیک‌های روان‌شناسی خاص تحت عنوان کارگاه مادر و کودک آموزش داده می‌شود. مادران می‌توانند با مراجعه به این مکان‌ها آموزش‌های لازم را در این زمینه بینند. علاوه بر این، اگر شما مادری هستید که می‌خواهید دختربچه دلبندتان را در خانه سرگرم کنید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله سعی داریم شما را با انواع بازی مادر دختری در خانه آشنا کنیم.

ایده‌های بازی مادر دختری در خانه

یک بازی مناسب خانگی باید علاوه بر سرگرم کننده بودن، مهارت‌های فکری و فیزیکی دختر دلبند شما را نیز تقویت کند. البته برای چنین بازی‌ای، لزوماً نیاز به تهیه وسایل گران و خاص نیست. شما می‌توانید با وسایلی ساده و بعضاً ارزان قیمت، لحظات مفرحی را برای خودتان و کودتان به رقم بزنید. اگر بخواهیم برخی از این ایده‌های بازی‌های مادر دختری در خانه را معرفی کنیم، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اجرای نمایشنامه
  • بازی با سایه‌‌ها
  • بازی حبا‌ب‌ساز
  • داستان­سرایی با عروسک
  • بولینگ
  • بازی فکری لگو
  • بازی حافظه با رنگ‌ها
  • انتقال تخم­مرغ
  • نقاشی بر روی بوم
  • خانه‌سازی
  • لی لی
  • بازی حافظه با حیوانات
  • اجرای نمایشنامه

دختر بچه‌ها همیشه عاشق شخصیت‌های پرنسسی والت دیزنی هستند. آن‌ها به کمک تخیلات قوی ای که دارند، خود را به جای شخصیت‌های محبوب کارتنی تصور می‌کنند. همین امر می‌تواند برای شما مادران عزیز ایده خوبی باشد تا بسته به علایق کودک دلبندتان، با هم در یک نمایشنامه بازی‌ کنید. فقط تماشاچی نباشید. یک شخصیت کارتنی انتخاب کنید و همراه دختر خود به ایفای نقش بپردازید.

بازی با سایه‌‌ها

اکثر کودکان مخصوصاً دختربچه‌ها، از تاریکی می‌ترسند. بازی با سایه‌ها در تاریکی، می‌تواند دختر دلبند شما را با فضاهای تاریک آشناتر کند و ترسش را کمتر نماید. این بازی مادر و دختری در خانه هم در زمان شب و هم زیر نور آفتاب، قابل اجرا است. از دخترتان بخواهید با کمک دستان یا اسباب بازی‌هایش، شکل‌های معنادار روی دیوار یا پرده ایجاد کند و به جای آن‌ها صحبت نماید. بازی سایه علاوه بر سرگرم‌ کنندگی، خلاقیت کودک را نیز تقویت می‌کند. البته این بازی برای دختربچه‌های بالای 5 سال جذابیت بیشتری دارد.

بازی مادر و دختر داخل خانه

بازی حبا‌ب‌ساز

به سادگی با یک ظرف گود، یک نی و کمی مایع ظرف‌شویی، می‌توانید مدت طولانی‌ای با دختر دلبند خود بازی حباب را اجرا کنید و لحظات شادی را کنار او تجربه کنید. به این صورت که کمی مایع ظرف‌شویی و آب در ظرف ریخته و با هم مخلوط نموده و از کودکتان بخواهید نی را درون ظرف بگذارد و به آرامی در آن فوت کند.

داستان سرایی با عروسک

یک بازی کاملاً پرطرفدار در بین دختربچه‌های کوچک، بازی و داستان سرایی با عروسک‌ هایشان است. در این بازی دختر دلبندتان را ترغیب کنید که با اسباب‌بازی‌هایش یک داستان برای شما تعریف کند. در طی این بازی مادر و دختر در خانه، شما نیز می‌توانید با کمک اسباب‌بازی‌ها داستان را هدایت کنید یا فقط یک شنونده خوب برای داستان دختر کوچکتان باشید.

بولینگ

از دیگر بازی‌های مادر دختری در خانه، می‌توان به بازی هیجان‌ انگیز بولینگ اشاره کرد. وسایل مورد نیاز، چند لیوان یک‌بار مصرف یا شیشه‌های نوشابه پلاستیکی به همراه یک توپ کوچک هستند. این بازی می‌تواند دختر شما را تا چندین ساعت مشغول و سرگرم کند. طی انجام آن، عملکرد چشم‌ها و دست کودک باهم هماهنگ می‌شوند. البته هدف‌ گیری فرزند شما نیز بهتر خواهد شد.

بازی فکری لگو

خانه‌سازی یا همان لگو، جزء بازی‌های فکری افزایش دهنده خلاقیت در کودکان 8 ساله محسوب می‌شود. جالب است بدانید که بازی لگو، مهارت گفتاری و زبانی دختر دلبند شما را نیز افزایش خواهد داد. این بازی جذاب و تمام نشدنی با امکان ساخت انواع شکل‌های خانه، شهر، آدمک و اشیاء مختلف، کودکان را به خلق تجربه های شیرین و جدید جذب میکنند. لگو به عنوان یک بازی کودکان 8 ساله در خانه موجب می شود که که مهارت‌های مهندسی و تفکر منطقی در کودک تقویت شود.

بازی حافظه با رنگ‌ها

برای این بازی نیاز است که چند کاغذ یک شکل در رنگ‌های مختلف نقاشی‌ کنید. حالا کاغذها را به هر ترتیبی که دوست‌ دارید، در کنار یکدیگر قرار دهید. از دختر دلبندتان بخواهید چند لحظه به آن ترتیب نگاه‌ کند و آن را به ذهن بسپارد. سپس ترتیب را برهم زده و از فرزندتان بخواهید همان ترتیب را بچیند. تأثیر این بازی مادر دختری در خانه، برای تقویت حافظه کودک بی‌نظیر است. طی بازی حتی می‌توانید به دخترتان رنگ‌های جدید را نیز آموزش دهید.

بازی مادر با دخترش در خانه

انتقال تخم‌مرغ

بر روی قاشق یک تخم‌ مرغ پلاستیکی قرار دهید و قاشق را در دهان دختر دلبندتان بگذارید. از کودک خود بخواهید در همین حالت بدون اینکه تخم‌ مرغ بیفتد، مسافت چند متر را طی کند. فرزند شما نباید از دست استفاده‌ کند. باید تنها با هماهنگی عضلات دهان و پاهایش، قاشق حاوی تخم مرغ را حمل کند. از مزیت‌های این بازی، صدای کم آن است. همچنین می‌تواند کودک شما را به انجام فعالیت و تحرک ترغیب کند. از دیگر ویژگی‌های این بازی، افزایش تمرکز کودکان است.

نقاشی بر روی بوم

نقاشی بر روی بوم با گواش یا آبرنگ، بسیار هیجان‌انگیزتر از نقاشی با مداد رنگی بر روی کاغذ است. در این نوع نقاشی دیگر محدودیت رنگ وجود ندارد و کودک با ترکیب رنگ‌ها، می‌تواند نمونه‌های جدید خلق کند. همین امر باعث افزایش خلاقیت دختر دلبند شما خواهد شد و شما در کنار هم یک نوع بازی مادر و دختری در خانه انجام داده‌اید که در آن دختر زیبای شما به‌زودی خسته نمی‌شود و می‌تواند مدت زیادی را مشغول شود.

خانه‌سازی

این بازی برای هر دختربچه‌ای جذاب است. کودکان دوست دارند یک خانه کوچک در گوشه‌ای از خانه و اتاق خود که فقط مختص آن‌ها است را داشته باشند. به کودک خود اجازه دهید تا با وسایل درون اتاقش و چند پتو و متکا، یک خانه کوچک برای خود بسازد و شما هم در ساختش به او کمک کنید.

لی­لی

سابقه بازی لی­لی به زمان‌های قدیم برمی گردد. زمانی که این بازی، کودکان را در کوچه‌ها و حیاط خانه‌ها ساعت‌ها مشغول می‌کرد، اما این روزها دیگر اکثراً خانه‌ها آپارتمانی هستند و دیگر نمی‌توان این بازی را به شیوه سنتی انجام داد. شیوه جدید بازی لی‌لی این‌گونه است که شما می‌توانید با چسب‌های رنگی بر روی سرامیک، خانه‌های لی‌لی را درست نمایید. سپس با یک توپ پارچه‌ای به جای قلوه سنگ، با دختر دلبند خود مشغول بازی شوید. البته باید این کار را به کمک انگشتان دست انجام دهید.

بازی حافظه با حیوانات

یکی از چالش‌های مادران، آموزش اسامی حیوانات به کودکانشان است؛ چراکه کودکان، بسیاری از این حیوانات را از نزدیک ندیده‌اند؛ اما شما می‌توانید به کمک عروسک‌هایی که در شمایل حیوانات ساخته شده‌اند، در قالب یک بازی، این اسامی را به آن‌ها آموزش دهید.

در ابتدا هر یک از عروسک‌ها را به دختر دلبندتان نشان‌ دهید و اسم آن‌ها را جداگانه به او بگوید. سپس عروسک‌ها را به هر ترتیبی که دوست‌ دارید، کنار هم در یک صف بچینید و از فرزندتان بخواهید چشم خود را ببندد. در این مرحله، از عروسک‌ها را از صف حذف کرده و از کودک خود بخواهید چشمانش را باز کند و بگوید کدام حیوان در صف نیست. از مزیت‌های این بازی مادر دختری در خانه، می‌توان به تقویت حافظه و ایجاد انگیزه یادگیری در کودک، اشاره کرد. حتی با کمک این روش، می‌توانید اسامی انگلیسی حیوانات و اعداد را نیز به دختر شیرین خود آموزش دهید.

آموزش بازی در کارگاه مادر و کودک

کارگاه‌های مخصوص آموزش بازی مادر دختری در خانه

همان‌طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، کارگاه‌هایی به نام کارگاه مادر و کودک وجود ­دارند. مادران می‌توانند با شرکت در این کارگاه‌ها، بیاموزند چطور هوش و خــلاقیت و اســتقلال کودک خود را افزایش دهند. از روش‌هایی که یک مادر می‌تواند موارد فوق را در دختر خود تقویت کند، یادگیری انواع بازی مادر دختری در خانه است. همچنین شناخت علایق کودک در این کارگاه‌ها، به مادران آموزش داده می‌شود. به کمک این موارد، مادران می‌توانند با بهره‌گیری از علایق فرزند خود، استعدادهای نهفته او را کشف کرده و پرورش‌ دهند.

به‌طورکلی اهداف کارگاه مادر و کودک را می‌توان این‌گونه برشمرد:

  1. افزایش هوش هیجانی کودک
  2. پرورش و افزایش خلاقیت کودکان
  3. تقویت ارتباط مابین فرزند و مادر
  4. کشف و پرورش استعداد کودک
  5. شناخت نقاط قوت و ضعف کودک
    و …

علاوه بر این کارگاه‌های آموزشی، مکان‌های دیگری نیز وجود دارند که به آن‌ها خانه بازی کودک یا همان خانه کودک می‌گویند. خانه‌های کودک فضایی امن به همراه وسایل بازی سرگرم‌کننده و آموزشی برای بازی کردن کودکان فراهم می‌آورد. در این خانه‌ها، کودکان می‌توانند بازی‌هایی انجام دهند که به ارتباطشان با محیط اطراف کمک کند.

جمع بندی

تمام بازی‌هایی که در این مقاله تحت عنوان بازی مادر دختری در خانه به شما مادران گرامی معرفی‌شده، می‌توانند علاوه بر سرگرم کردن کودک دلبندتان، ارتباط شما با او را نیز تقویت‌ کنند. همچنین طبق تحقیقات انجام شده، بازی‌های مفید و پویا به رشد جسمی و فکری کودکان کمک بسیاری می‌کنند. همچنین این بازی‌ها باعث می‌شوند، کودکان در آینده شخصیتی مستقل‌تر داشته باشند و با اعتماد به نفس بالاتری وارد جامعه شوند. به همین خاطر است که روان‌شناسان تأکید می‌کنند که بچه‌ها در سنین پایین، بازی‌هایی انجام دهند که در آن تحرک دارند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *