بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان

بازی برای افزایش سرعت عکس العمل کودکان

کودکان ذهن آماده‌ای دارند، به همین دلیل باید با استفاده از راهکارهای به آنها کمک کرد تا کارهایشان را خیلی سریع انجام دهند. کودکانی که سرعت عملشان جهت انجام فعالیت‌های مختلف بالا است، در حقیقت از قدرت تمرکز و یادگیری بالایی برخوردارند، علاوه بر این افزایش سرعت عکس‌العمل کودکان اثر زیادی بر اعتماد به نفس آنها دارد، در نتیجه آنها در آینده شخصیت قوی، مستقل و موفقی می‌شوند. اگر شما هم می‌خواهید این مهارت را در فرزندانتان رشد دهید، می‌توان گفت بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان راهکاری فوق‌العاده است، بنابراین در این مقاله برخی از رایج‌ترین بازی‌ها جهت تقویت این مهارت در کودکان را بازگو می‌کنیم.

چگونه سرعت عمل کودکان را بالا ببریم؟

سرعت عمل از جمله مهارت‌های می‌باشد که فراگیری آن ضروری است، چرا که تأثیر زیادی بر سرعت انجام کارها دارد و مانع از اتلاف وقت می‌گردد. کسب این مهارت برای کودکان بسیار ضروری است، از آنجایی که موجب رشد شخصیت و شکوفایی استعدادهای کودکان می‌گردد. اما چگونه سرعت عمل کودکان را بالا ببریم؟ در ادامه برخی از روش‌ها جهت افزایش سرعت عمل کودکان را بیان می‌کنیم.

توجه به نحوه انجام فعالیت‌ها

ابتدا باید کارها و فعالیت‌های که انجام آنها برای کودک ضروری است را به دقت مشخص کرد تا کودک در مدت زمان کوتاهی موظف به انجام این کارها گردد و این گونه در وقت خود صرفه جویی نماید. مثلا انجام تکالیف و بازی‌های فکری در کارگاه مادر و کودک یا مهدکودک‌ها که بهتر است به سرعت و با دقت کافی انجام شود تا کودک با کمک والدین یا مربی بتواند برنامه‌ریزی مناسبی برای زمان باقی‌مانده خود برای انجام فعالیت‌های دیگر داشته باشد.

تحکیم مهارت‌ها

انجام کارهای که رابطه مستقیمی با مهارت‌ها و توانایی‌های کودکان دارد. بدین ترتیب هر چقدر میزان مهارت کودک در انجام فعالیتی بیشتر باشد، به همان اندازه نیز سرعت عکس عمل کودک افزایش می‌یابد. مثلا اگر به همه بچه‌ها تصاویری یکسان داده شود و از آنها خواست که تصاویر را رنگ‌آمیزی کنند، کودکانی که دقت بالا و توانایی بیشتری جهت رنگ‌آمیزی تصاویر دارند، زودتر از همسالان خود تصاویر را رنگ زده و تحویل می‌دهند. همچنین برخی از بچه‌ها مهارت بالایی در زمینه شعرخوانی و شاهنامه خوانی دارند و خیلی سریع متن را حفظ کرده و ارائه می‌دهند.

بازی برای مهارت سرعت عمل کودکان

مشخص نمودن اهداف برای تقویت سرعت عمل

زمانی که کودکان هدف از انجام فعالیت خود را بدانند، قطعا با سرعت عمل بیشتری به انجام فعالیت خود می‌پردازند، مثلا اگر تکه‌های پازل را در نظر بگیرید، هدف ایجاد تصویر پازل است؛ بنابراین با گذاشتن تکه‌های پازل در جای درست معمای پازل را می‌توانند خیلی سریع حل کنند، بنابراین با انگیزه و سرعت بیشتری تلاش می‌کنند تا کنجکاوی خود را برطرف سازند.

زمان‌بندی کارها

والدین می‌توانند با زمان‌بندی کارهای کودک، او را موظف به انجام آنها نمایند، مثلا وقتی را برای ورزش کردن کودک تعیین کنند، وقتی برای مطالعه، وقتی برای غذا خوردن و… ، بدین ترتیب بعد از گذشت مدتی می‌توانند مقدار زمان تعیین شده برای اجرای فعالیت را کم کنند تا کودک بتوانند در مدت زمان کوتاه نیز فعالیت‌های خود را به نحو احسن انجام دهد و سرعت عملشان بالاتر رود.

انگیزه

بازی برای افزایش سرعت عمل یکی از بهترین روش‌ها محسوب می‌گردد، چرا که همه کودکان عاشق بازی کردن هستند، به همین دلیل شور و انگیزه لازم جهت انجام بازی موجب افزایش سرعت عمل کودکان می‌گردد. از این رو در خانه بازی کودک، انواع بازی‌ها از قبل برنامه‌ریزی می‌شوند تا کودک هم سرگرم شود و هم بدون آن که متوجه شود مهارت‌های تمرکز، چالاکی، هماهنگی حرکات بدن، سرعت عمل و… در آنها تقویت گردد.

انواع بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان

والدین دوست دارند، فرزندانشان مراحل رشد و تکامل خود را به بهترین نحو سپری کنند، یکی از نیازهای بچه‌ها در دوران زندگی انجام بازی‌های فردی یا گروهی با همسالانشان است. انجام بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان بسیار سودمند می‌باشد، کودک در کنار بازی کردن به طور ناخودآگاه توانایی‌های خود را بیشتر می‌شناسد و خلاقیت‌هایش نمایان می‌گردد. می‌توان برخی از انواع بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان را این طور شرح داد:

 بازی گول بول

اگر به دنبال بازی هستید که به بالا بردن سرعت عمل در کودکانتان کمک کند، می‌توانید روی بازی فکری گول بول حساب ویژه‌ای باز کنید. این بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان مناسب است و قدرت تمرکز و تشخیص کودکان را تقویت می‌کند. بازی گول بول برای کودکان بالاتر از هفت سال طراحی شده اما والدین نیز می‌توانند با فرزندانشان بازی کنند و شاهد رشد سرعت عمل کودکانشان باشند. این بازی ۹۱ کارت دارد که دو طرف آنها شامل تصاویری از گول بول‌ها است، همچنین شامل ۶ کارت شناسایی می‌باشد که امکان بازی ۲ تا ۶ نفر را مهیا می‌کند. کارت‌های بازی شامل گول بول‌ها با رنگ‌ها و تعداد چشم‌های مختلفی هستند. ابتدا برای بازی یک کارت بین بازیکنان قرار می‌گیرد، باقی کارت‌ها بین بازیکنان به طور مساوی تقسیم می‌گردند، حال بازیکنان سه کارت از جلو خود برمی‌دارند و بازی شروع می‌شود. بازیکنان باید فورا بگویند روی کارت وسط کدام گول بول وجود ندارد، سپس باید بین کارت‌ها به دنبال گول بول گمشده باشد، بازیکنی که گول بول را پیدا کند کارت خود را روی کارت وسط می‌گذارد، دوباره بازی از ابتدا شروع می‌شود کسی که کارت‌هایش زودتر تمام شود برنده بازی است.

بازی بادکنک‌های بازیگوش

یکی از انواع بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان، بازی به نام بادکنک‌های بازیگوش است. در این بازی به هر یک از بچه‌ها بادکنکی باد شده می‌دهند، حال از آنها خواسته می‌شود بادکنک را به هوا بفرستند و با انجام حرکات بدنی مختلف مانع از افتادن آن بر روی زمین گردند. می‌توان بعد از کسب این مهارت از بچه‌ها خواست تنها با سر، دست یا پا مانع از افتادن بادکنک‌ها شوند. این بازی برای افزایش سرعت عکس‌العمل کودکان و تقویت عضلات کودکان بسیار مناسب است و موجب تمرکز آنها می شود. در مجموع بازی با بادکنک به عنوان یک راه عالی برای ترکیب تفریح و سرگرمی با تمرین ها و فعایت های بدنی در محیط های باز ایده خوبی است.

بازی با توپ

بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان

به طور کلی بازی‌های که با توپ انجام می‌شود، مانند فوتبال، بدمینتون، والیبال و… همگی جزء انواع بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان محسوب می‌گردند. همچنین علاوه بر سرعت عمل، میزان دقت بچه‌ها به‌واسطه این بازی‌ها افزایش می‌یابد و تخلیه هیجانی خواهند شد. یکی از بهترین بازی‌های که تاثیر فوق‌العاده برای پرورش این صفات در کودکان دارد، بازی جاگلینگ است. در این بازی توپ‌های کوچکی در هوا چرخانده می‌شوند و کودک وادار به تمرکز و واکنش جهت گرفتن آنها می‌کند.

بازی اتومبیل حرف گوش کن

برای انجام این بازی کارت‌های زرد، قرمز و سبز تهیه می‌کنیم. حال هر یک از بچه‌ها به عنوان یک اتومبیل محسوب می‌گردد، آنها باید بعد از دیدن رنگ کارت‌ها حرکات مشخصی انجام دهند. مثلا رنگ قرمز جهت توقف به کار می‌رود، با مشاهده رنگ زرد سرعتشان را کم کنند و کارت سبز یعنی دنده عقب بگیرید. کودکانی که به کارت‌ها بی‌توجه بودند، سریعا جریمه می‌شوند و به مدت دو دقیقه به پارکینگ مشخص شده باید بروند. این بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان فوق‌العاده است و علاوه بر آن موجب تقویت تمرکز، دقت و توجه بچه‌ها می‌گردد.

بازی با مخروط‌ها

بازی با مخروط‌ها برای بچه‌ها بسیار هیجان‌انگیز است، برای این منظور چند مخروط را در کنار هم با فاصله بچینید، حال از بچه‌ها بخواهید بین مخروط‌ها به طور مارپیچی بدوند، این بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان بسیار سودمند است، همچنین می‌توانید جای مخروط‌ها را تغییر دهید و بازی‌های متفاوت‌تری با مخروط طراحی کنید، مثلا مخروط‌ها را به صورت گرد بچینید، حال از بچه‌ها بخواهید دور آنها بچرخند یا در فاصله کمی نسبت به هم آنها را بگذارید و بچه‌ها با یک پا بین آنها راه بروند. کودکان با چند بار انجام دادن این بازی چالاک‌تر می‌گردند و این بازی تاثیر مستقیمی بر تخلیه هیجاناتشان دارد.

بازی قایم موشک

یکی دیگر از انواع بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان بازی قایم موشک است. این بازی از جمله قدیمی‌ترین نمونه بازی‌های کودکانه است و یک نفر چشم می‌گذارد تا باقی بچه‌ها پنهان شوند، سپس کم کم به یافتن بچه‌های پنهان شده می‌پردازد. در این بازی کودک سریعا تصمیم می‌گیرد که در مکانی پنهان گردد، بنابراین سرعت ارزیابی و واکنش او افزایش می‌یابد و مهارت حل مسئله را هم فرا می‌گیرد.

بازی مجسمانه

اگر به دنبال بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان خود هستید، استفاده از بازی‌های قدیمی را فراموش نکنید. بازی مجسمانه یکی از سنتی‌ترین و در عین حال موثرین بازی‌ها جهت تقویت عکس عمل کودکان است. علاوه بر این کودک شبیه‌سازی را تمرین می‌کند و تمرکزش چند برابر می‌شود‌. شما در این بازی می‌توانید موسیقی بگذارید و از بچه‌ها بخواهید برقصند، به محض توقف موسیقی باید حالت بدنشان را حفظ کنند، اگر بعد از به اصطلاح مجسمه شدن بدنشان تکان خورد، بازنده هستند.

بازی با ماشین، قطار و کامیون

امروزه تنوعی از بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان را شاهد هستیم، کودکانی که با ماشین، قطار و کامیون بازی می‌کنند و سعی دارند آنها را بر روی ریل، جاده و مسیر مشخصی حرکت دهند، علاوه بر ازدیاد تمرکزشان، سرعت عکس عمل آنها هم بالا می‌رود و این اسباب بازی‌ها را در مسیر درست هدایت می‌کنند‌. می‌توان با کمی خلاقیت، خودتان با استفاده از چسب برق مسیرهای مختلفی برای بازی کودک ایجاد کنید تا کودک بتواند میزان مهارت‌های خود را تقویت نماید.

بازی تگ

بازی بالا بردن سرعت عمل در کودکان

یکی از بازی‌های گروهی که در دسته بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان قرار می‌گیرد، بازی تگ است. در این بازی یکی از بچه‌ها صفتی همانند تگ یا گرگ دارد، گرگ برای لمس کردن دیگر بچه‌ها به دنبال آنها می‌دود و بچه‌ها از او فرار می‌کنند تا دست گرگ به آنها نرسد. بازی ادامه دارد تا تگ بتواند همه بچه‌ها را لمس کند، آخرین کودکی که توسط تگ یا گرگ لمس گردد، برنده بازی است و در بازی بعد تگ می‌شود. واکنش بچه‌ها به حملات تگ و چالاکی آنها برای فرار از دست تگ موجب افزایش سرعت عمل کودکان می‌شود.

بازی پرش در حلقه

این بازی که جزو بازی های افزایش اعتماد به نفس در کودکان هم به حساب می آید. نیاز به چند حلقه دایره‌ای دارد، حال می‌توان این حلقه‌ها را با مقوا درست نمود یا از هولی هوپ استفاده کرد. اکنون دایره‌ها را در کنار هم قرار دهید و ترتیب خاصی را مشخص کنید تا کودک بینشان حرکت کند. مثلا با شمارش یک روی دایره اول بپرد، شمارش سه روی دایره سوم، شماره دو روی دایره دوم و… . راه دومی نیز وجود دارد، دایره‌ها را کنار هم بچینید و آنها را شماره‌گذاری کنید، حال بر حسب شانس کودک یک شماره اعلام کنید تا کوپک بر روی دایره مورد نظر بپرد. این بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان و دقت آنها عالی است چرا که باید در یک لحظه در حرکتی سریع روی دایره مورد نظر بپرند.

بازی دستمال به سر

نمونه‌ای از بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان و سرگرمی آنها بازی دستمال به سر است که موجب هماهنگی اعضای بدن بچه‌ها با هم و تمرکز بالایشان می‌گردد. در این بازی روی سر همه بچه‌ها دستمال کاغذی می‌گذارند و با پخش موسیقی بچه‌ها شروع به رقصیدن می‌کنند، اما باید مواظب دستمال روی سرشان باشند، اگر دستمال آنها در حین رقصیدن از سرشان بیفتد، بازنده بازی می‌شوند.

بازی نورد

نورد بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان و حفظ تعادل بدنی آنها محسوب می‌گردد. در این بازی کودکان باید بر روی سطح ناصافی همچون یک قابلمه پشت و رو یا حتی یک سنگ و توپ بزرگ بایستند و بچرخند، در عین حال تعادل بدنی خود را هم حفظ کنند. این بازی علاوه بر چالاکی و بالا بردن سرعت عمل کودکان موجب رشد تمرکز آنها نیز می‌شود. روش دیگر جهت انجام بازی نورد غلتیدن می‌باشد، مثلا از بچه‌ها بخواهید روی یک تپه چمنی کوچک بغلتند، اولین کسی که به پایین برسد در این بازی برنده است.

بازی پرش از روی اجسام

این بازی برای افزایش سرعت عمل کودکان مفید است، برای این بازی برخی از اجسام همانند صندلی، دیوار، جعبه، کتاب و… را در مسیری قرار دهید، حال از کودک بخواهید تا از روی این اجسام بپرد، این بازی به تقویت چالاکی و هماهنگی حرکات کودک کمک زیادی می‌کند. هیجان بچه‌ها در بازی پرش از روی اجسام را باید دید که چه تلاشی می‌کنند تا از دوستان خود جلو بزنند و برنده بازی شوند.

جمع بندی

کودکان شاد و سرزنده مهارت‌های مختلفی را خیلی زود فرا می‌گیرند، بازی کردن یکی از بهترین راه‌ها جهت روحیه شاد و انرژی مضاعف بچه‌ها است. بازی می‌تواند در افزایش میزان سرعت عمل و چالاکی کودکان تاثیر زیادی بگذارد و موجب شود دقت کودک در انجام فعالیت‌های مختلفش افزایش یابد. از این رو در این مقاله به معرفی برخی از بهترین بازی‌ها برای افزایش سرعت عمل کودکان پرداختیم و چگونگی تقویت این مهارت‌ها در کودکان را شرح دادیم.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *