بازی با کودک سه ساله

بازی با کودک سه ساله

شاید بازی کردن کودکان در ابتدا امری بسیار ساده به نظر برسد و به راحتی از آن بگذرید؛ اما این مبحث بسیار قابل توجه است و باید به آن اهمیت داده شود. طبق تحقیقات و یافته های روانشناسی، بخش عمده‌ای از شخصیت و جهان بینی افراد، در سنین کودکی و بین 1 تا 7 سال شکل می گیرد. اطلاعاتی که از طرق مختلف به ذهن آن ها وارد می شود، می تواند نقش مهمی در رشد شخصیت آنان داشته باشد. بسیاری از این آموزش ها در قالب بازی ارائه می شوند.

کودکان در طول روز ساعت های زیادی را به بازی کردن اختصاص می دهند و می توانید مهارت های بسیاری را از این طریق به آن ها یاد دهید. کودکان در سنین مختلف، نیاز های متفاوتی نیز دارند و باید با توجه به توانایی ها و نیاز های آنان، بازی های مختص به سن آنان را انجام دهید. بازی با کودک سه ساله می تواند به گونه‌ای انجام شود که بتواند توانایی های آنان را گسترش دهد. در این مقاله به انواع بازی برای کودکان سه ساله و اسباب‌بازی های مختص به این سن، اشاره خواهیم کرد.

انواع بازی با کودک سه ساله

کودکان با بازی کردن احساسات خود را بروز می دهند و به نوعی خود را بیان می کنند. همچنین نکات زیادی را یاد می گیرد و می توانید نکات مختلفی را از این طریق به وی یاد بدهید. نوع بازی می تواند با توجه به نیاز های کودک در هر سنی متفاوت باشد. زمانی که بازی ها به نیاز های کودک شما به درستی پاسخ دهند، این نکته باعث می شود کودکان اعتماد به نفس بالاتری داشته باشند و در برخورد با مشکلات و چالش ها نیز، واکنش بهتری داشته باشند. زمانی که به موقع به نیاز های آن ها پاسخ داده شود، دیگر خبری از افسردگی، منزوی شدن، بیش فعالی و مشکلات دیگر نخواهد بود. بازی ها باید به گونه‌ای باشند که تمامی فعالیت های حرکتی، هوشی و آموزشی را در بر بگیرند و بتوانند کودک را به فعالیت وادارند. در این بخش به معرفی برخی از بازی با کودک سه ساله اشاره می کنیم.

آب بازی

آب بازی کودک سه ساله

یکی از مهم‌ترین و لذت‌بخش‌ترین کارهایی که می توانید برای تخلیه انرژی کودکان در این سن انجام دهید، طراحی بازی هایی است که در آن از آب استفاده می شود. اگر حیاط یا فضایی دارید، می توانید از تفنگ های آب پاش و یا بطری پر از آب استفاده کنید و ساعت ها مشغول آب بازی شوید. باید در این حین مراقب باشید که در طول بازی با کودک سه ساله، آسیبی به آنان وارد نشود و در هوایی بازی را انجام دهید که احتمال سرماخوردگی آنان نباشد. همچنین می توانید وان های مخصوص کودک را با آب پر کنید و انواع وسایل را به آن ها بدهید تا داخل وان شوند و با وسایل بازی کنند. فراموش نکنید که آب بازی در تابستان از جمله بازی های محبوب در خانه بازی بالونیا است.

قصه بگویید

یکی از مهارت هایی که باید در بازی با کودک سه ساله به آن توجه داشته باشید، مهارت گفتاری و افزایش دایره لات کودک است. از آن جایی که بچه ها در این سن به گفت و گو علاقه دارند و یاد می گیرند که چگونه با زبان و کلمات با دیگران ارتباط برقرار کنند، نسبت به یادگیری کلمات و مفهوم آن ها اشتیاق بیشتری نشان می دهند و می توانید با کتاب هایی که تصویر های جذابی دارند، آن ها را به این کار تشویق کنید. با گفتن داستان های مناسب سن آن ها، می توانید نکات مختلف و در کنار آن کلمات زیادی را به کودکتان آموزش دهید.

سایه بازی

کودکان در این سن معمولاً با نور آشنا شده‌اند و حتماً پیش آمده است که با سایه خود بازی کنند. شما می توانید  دربازی با کودک سه ساله، کودک را با این مفاهیم بیشتر آشنا کنید و با استفاده از چراغ قوه، در اتاقی تاریک مقدمات سایه بازی را برای او فراهم کنید. می توانید با دستتان شکل های مختلفی را با سایه درست کنید و حتی از کودکتان بخواهید با سایه ها بازی کند. برای جذاب‌تر شدن بازی ها می توانید قصه بگویید و حتی تئاتری طراحی کنید و با کودکتان با سایه ها شخصیت های نمایش را بازی کنید.

آشپزی

بازی آشپزی کودک سه ساله

بازی با کودک سه ساله تنها به اتاق او و اسباب‌بازی هایش خلاصه نمی شود. کودکان در این سن دوست دارند در فعالیت های بزرگ‌تر ها شرکت کنند و فکر می کنند این‌گونه بهتر می توانند خود را مطرح نمایند. متأسفانه بسیاری از افراد جلوی آن ها را می گیرند؛ اما کودکان نیاز دارند در برخی کار ها شرکت داده شوند و می توانید آن ها را در آشپزی سهیم کنید و کار های ساده ای را به آنان محول کنید. یک صندلی و چهارپایه بگذارید تا کنار شما بایستد و مثلاً ظرف ها و مواد غذایی را به شما بدهد. این کار به نوعی آموزش هایی هم به او می دهد و از طرفی کودک احساس مهم بودن می کند.

پرتاب

کودکان علاقه زیادی به پرتاب کردن و فعالیت های پر جنب و جوش دارند. می توانید یک سطل یا ظرف گود را انتخاب کنید و آن را در فاصله‌ای که کمی سخت است قرار دهید. بعد از کودکتان بخواهید وسایل مشخصی مانند توپ را داخل آن پرتاب کند. در این بازی با کودک سه ساله، باید دائماً او را تشویق کنید تا احساس موفقیت کند و اعتماد به نفس بیشتری برای ادامه پیدا کند. حتی می توانید بازی را کمی سخت‌تر کنید و خودتان نیز در آن شرکت نمایید تا اشتیاق بیشتری به بازی کردن داشته باشد. می توانید چند سطل رنگی را قرار دهید و از کودکتان بخواهید مثلاً توپ های قرمز را در ظرف قرمز بی اندازد. از این طریق، رنگ ها را نیز به او می آموزید.

حدس حیوان

این بازی می تواند به کمک تمامی اعضای خانواده انجام شود و اوقات خوشی را برای شما و کودکتان رقم بزند.  در بازی با کودک سه ساله باید بدانیم که کودکان در این سنین به توجه نیاز دارند و از این طریق، می توانید هم کنار او باشید و هم خودتان از یک بازی جذاب لذت ببرید. روند آن به این‌گونه است که باید از طریق درآوردن صدای حیوانات، تقلید حرکات آن ها و یا توصیفشان، کمک کنید حدس بزند منظورتان چه حیوانی است. این بازی می تواند مهارت های هوشی و حرکتی کودکتان را افزایش دهد و بسیار مفید باشد.

خمیربازی

خمیر بازی کودک سه ساله

می توانید از خمیربازی برای بازی با کودک سه ساله استفاده کنید. آن ها در این بازی آزادی عمل بیشتری دارند و می توانند شکل های مختلفی را با خمیر ها درست کنند. این بازی حتی می تواند استعداد های آنان را شکوفا کند و به نوعی یک سبک مستقل محسوب می شود. می توانید کنار او به خمیربازی بپردازید اما او را مجبور نکنید حتماً شیء خاصی بسازد. حتی می تواند آن ها را بدون شکل خاصی به هم وصل کند، تنها کنارش باشید تا آن ها را نخورد و اجازه بدهید خودش هم از خلاقیتش استفاده کند.

فیلم و تئاتر

کودکان عاشق کشف دنیاهای جدید هستند. به جای بازی با کودک سه ساله، می توانید اوقاتی را به دیدن انیمیشن ها و یا رفتن به تئاتر های مناسب سن آنان اختصاص بدهید. در این حین خاطرات خوشی را رقم می زنید و لحظات خانوادگی زیبایی را برای او خلق می کنید. می توانید خوراکی های موردعلاقه او را هنگام تماشای فیلم تهیه کنید. نکته‌ای که در این بین اهمیت دارد، این است که فیلم ها حتماً باید متناسب سن کودکان باشند. می توانید کارتون های جدید را باهم دیگر تماشا کنید. برخی از انیمیشن ها آن‌قدر جذاب‌اند که حتی بزرگ‌تر ها هم عاشق آن ها می شوند.

نمایش

می توانید با استفاده از عروسک های دستی و یا عروسک های کودکتان، نمایشی را ترتیب دهید و کودکتان را به عنوان مخاطب و یا یکی از نقش های بازی بگذارید و بعد شروع کنید به بازی داستان موردنظر. می توانید کودک خود را در دو موقعیت قرار دهید؛ یعنی گاهی او را به عنوان تماشاگر بگذارید و قصه‌ای را برایش با نمایش تعریف کنید. گاهی نیز از او بخواهید تا جای یکی از شخصیت ها باشد و صحبت کند. حتی اگر خواست به تماشای نمایش او بنشینید. حتی می توانید از او بخواهید بداهه گویی کند و از این طریق به همراه هم دیگر داستانی را طراحی کنید.

بازی هوش برای کودکان 3 ساله

این نکته به اثبات رسیده است که انجام بازی های هوشی و یا استفاده از بازی های هوش در بازی با کودک سه ساله، می تواند مهارت های کودک را افزایش دهد و او را از این نظر به چالش بکشد. انجام بازی های هوشی برای کودکان 3ساله باعث می شود کودکان مهارت های یادگیری خود را تقویت کنند و چون این کار در قالب بازی انجام می شود، این یادگیری قطعاً نتیجه بهتری به همراه خواهد داشت.

پازل

پازل بازی کودکان سه ساله

پازل ها یکی از جذاب‌ترین و کاربردی‌ترین وسایلی هستند که می توانید آن ها را برای بازی با کودک 1 ساله تا سه ساله و حتی بزرگ‌تر نیز به کار ببرید. پازل ها بسیار گوناگون اند و در ابعاد مختلفی ساخته می شوند. دقت کنید پازلی که تهیه می کنید، باید متناسب با سن کودکتان باشد. روی پازل ها بازه سنی درج می شود و از این طریق می توانید به راحتی گزینه های مختلف را بسنجید. بهتر است اول خودتان کنار او باشید تا با مفهوم و روند بازی آشنا شود و بعد می توانید از او بخواهید که خودش به تنهایی پازل را درست کند.

لگو و آجر سازی

بازی با کودک سه ساله راحت‌تر است زیرا می تواند با اشیاء ریز نیز بازی کند. لگو ها دنیای جذابی دارند و کودک می تواند با کنار هم چیدن آن ها، اشکال گونانی را بسازد. همچنین با مهارت های تازه و کاربردی مانند چینش، قرینه سازی، ساخت شکل، الگو سازی، رنگ و چیدمان آشنا می شود. کودکان می توانند با آجر ها و لگو ها ساعت ها سرگرم شوند و حتی خودشان با استفاده از آجر های رنگارنگ به راحتی اشکال مختلفی را بسازند.

ماز یا هزارتو

این بازی یک بازی فکری بسیار جذاب است که به گونه های مختلفی ساخته می شود. هدف این است که دو طرف مبدأ و مقصد را از بین راه های پیچ در پیچ که فقط یکی از آن ها درست است، به هم وصل کنید. کودک با این بازی، یاد می گیرد چطور تمرکز کند و دقت خود را برای پیدا کردن جواب به کار ببرد. این بازی هم روی کاغذ و مقوا وجود دارد و هم می توانید انواع برنامه های آن را داخل گوشی یا تبلت پلی کنید. دقت کنید بهتر است از نمونه فیزیکی آن استفاده کنید تا کودکتان وقت کمتری را با گوشی یا تبلت بگذراند. همچنین می توانید با کمک فرزندتان، یک ماز درست کنید.

موسیقی

می توانید انواع اسباب‌بازی هایی که با الگو برداری از ساز ساخته شده‌اند، مانند ارگ و یا گیتار های اسباب‌بازی را برای کودکتان تهیه کنید و با صدا ها با او بازی کنید. بازی با کودک سه ساله از طریق چنین وسایلی، می تواند مهارت های شنیداری او را نیز تقویت کند و از آنجایی که معمولاً کودکانی که در این سن قرار دارند، به تولید صدا علاقه نشان می دهند، می توانید آن ها را سرگرم کنید و اوقات خوشی را برایشان رقم بزنید.

اسباب‌بازی مناسب کودک سه ساله

بازی های کودکان 3 ساله

کودکان سه ساله دیگر می دانند نباید برخی مواد و وسایل را بخورند و درک نسبی از این مفاهیم دارند. به راحتی می توانید بسیاری از سرگرمی ها و اسباب‌بازی هایی که پیش از این برای آن ها محدودیت داشت را تهیه کنید. البته لازم است که در ابتدا حواستان را جمع کنید تا خطری آن ها را تهدید نکند. می توانید انواع اسباب‌بازی ها مانند رنگ انگشتی، پازل، لگو، اسباب‌بازی های چینشی، ماز، حباب بازی و دیگر وسیله ها را برای بازی با کودک سه ساله خود تهیه کنید. بسیاری از این وسایل حتی در سنین بالاتر نیز کاربرد دارند و برای بازی با کودک 4 ساله نیز به کار می روند و به راحتی می توانید فرزند خود را با آن ها سرگرم کنید.
یکی از اقداماتی که می تواند کودکان را در کنار سرگرم شدن، وارد اجتماع نیز کند، بازی در مکان های عمومی با هم سن و سالان خودشان است. درواقع کودکان در این سن، نیاز دارند با دیگران و افرادی غیر از خانواده نیز ارتباط برقرار کنند و دوست های خود را داشته باشند. این نکته باعث می شود در آینده با مواردی مانند خجالتی بودن و یا اضطراب اجتماعی مواجه نشوند. خانه بازی بالونیا، بهترین امکانات را در مکانی امن برای کودکان شما فراهم کرده است.

جمع‌بندی

بازی با کودک سه ساله کار سختی نیست. اگر فرصتش را ندارید؛ می توانید بدون هیچ‌گونه نگرانی و تنشی کودکتان را به خانه بازی بالونیا بیاورید. تمامی پرسنل و مربی هایی که با کودکان بازی می کنند و وظیفه مراقبت از آن ها را دارند، به صورت حرفه‌ای آموزش دیده‌اند و با نیاز های کودکان در سنین مختلف، به خوبی آشنا هستند. خانه بازی بالونیا، انواع بازی های مناسب سنین مختلف را به همراه اسباب‌بازی های جذاب کنار هم جمع کرده است تا کودکان شما، در محیطی امن، با هم‌سالان خود بازی کنند و به معاشرت بپردازند. همچنین والدین می توانند در جایگاهی که برای والدین طراحی شده است، استراحت کنند و از دیدن بازی و سرگرمی کودک خود لذت ببرند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *