نقش بازی در تربیت کودک

نقش بازی در تربیت کودکان

نقش بازی در تربیت کودک، بی شباهت به بهره‌گیری از حواس پنج گانه در شناخت دنیای پیرامون نیست. همان‌طور که این حواس ابزاری برای سنجش، اندازه‌گیری، مقایسه و دیگر موارد هستند، بازی نیز ابزاری است برای بیان عواطف، رشد جسمی و فکری کودک. بازی بزرگ‌ترین مربی کودکان برای یادگیری مفاهیم مختلف و بعضاً پیچیده است. بازی کردن می تواند در گسترش روابط اجتماعی کودکان و شناخت صحیح اصول و مبانی آن تأثیرگذار باشد. با توجه به نقش و اهمیت بازی کودکان، به خوبی در می یابیم که ارائه بازی های هدفمند و نظارت بر بازی توسط والدین و یا مربیان تا چه حد می تواند در افزایش سرعت انتقال مفاهیم گوناگون اخلاقی، ذهنی، تربیتی، اصول و مبانی فکری و ارزشی و نیز افزایش یادگیری کودکان مؤثر باشد. همچنین از این طریق می توان بازی را با توجه به نقش آن در هر یک از اهداف موردنظر و یا در طبقات انفرادی و گروهی تقسیم بندی نمود و با نظم به خصوصی نسبت به ارائه آن ها اقدام کرد.

اما آنچه که باید همواره موردنظر قرار گیرد، رعایت رده سنی کودکان در انتخاب بازی ها است. همچنین باید در نظر داشت که هدف غایی لذت بردن کودک از بازی است؛ بنابراین استفاده از ابزارها و وسایل بازی، انتخاب رنگ، فضای بازی و انتخاب هم‌بازی نیز نقش مهمی در القای مفاهیم و میل کودک به بازی دارد. حضور مربیان و یا والدین آگاه در این مسیر که بیشتر نقش هدایتی و نظارتی بر بازی‌ها را بر عهده می گیرند، نیز قابل ملاحظه است. خانه های بازی طراحی شده در اماکن مختلف، پیشنهادی است که پس از بررسی توسط والدین می تواند گزینه مناسبی برای بازی کودکان باشد. به عنوان مثال خانه بازی بالونیا، محیطی است که در آن تمام بازی ها با توجه به رده های مختلف سنی کودکان و با اهداف خاصی طراحی شده‌اند. مربیان کارآزموده این مجموعه نیز از کودک شما مراقبت خواهند کرد.

نقش بازی در تربیت دینی کودک

در تعالیم دینی و کتاب آسمانی تأکید فراوانی درباره نقش بازی در تربیت کودک شده است. از انتخاب نام گرفته تا تغذیه، سلامت روح و جسم کودکان رهنمود های ارزشمندی در این متون وجود دارد. درواقع بزرگان دینی نیز بر اهمیت تربیت همه جانبه انسان از دوران کودکی تأکید داشته‌اند. آموزه های دوران کودکی و تأثیرات آن بعضاً تا پایان زندگی همراه انسان است و گاهی از پیامدهای منفی آن گریزی نیست. یکی از تأثیرات بازی، ارتقای رشد و قدرت بدنی و جسمی است. از این رو در تعالیم دینی از ورزش هایی مانند اسب سواری، تیراندازی و شنا یاد شده است. پرداختن به سلامت جسمی و تقویت آن، در بازی های گروهی و انفرادی نهفته است که در آن کودک به تحرک واداشته می شود. بازی هایی که هم‌زمان با ایجاد میل به بازی و لذت بردن از آن در کودک، با هدف قرار دادن قسمت های مختلف بدن به تقویت عضلات و ماهیچه ها بپردازد.

سلامت فکری و ذهنی و ایجاد تفکر خلاق و پویا، از دیگر تأثیرات بازی است که می توان با در اختیار قرار دادن چنین بازی هایی کودک را به رشد شناختی، رشد ادراکی و رشد حافظه رساند. طراحی چنین بازی هایی بر فرآیندهای ذهنی کودکان ازجمله افزایش توانایی حل مسئله، قوه استدلال، خلاقیت، پرداختن به مفاهیم، یاد سپاری و برنامه ریزی تأثیر مستقیمی دارد. رشد اجتماعی_فرهنگی از دیگر اهداف ارزشمند بازی ها می باشد که در ادیان نیز بدان پرداخته شده است. احترام به حقوق یکدیگر، رعایت عدالت، صبر، انعطاف پذیری، پذیرش مسئولیت، تقسیم وظایف، جمع‌گرایی، تعامل با دیگران، رشد زبانی و برقراری ارتباط صحیح، همگی از مباحثی هستند که بر اساس تعالیم دینی و روانشناسی، در نتیجه بازی های هدفمند و رعایت قوانین بازی با نظارت ناظران، می توان بدان ها دست یافت.

ارزش هایی که کودکان در بازی یاد میگیرند

بازی کردن برای کودکان تنها سپری کردن اوقات نیست، بلکه مهم‌ترین بخش زندگی آنان را شامل می شود. از این رو افزایش آگاهی والدین و مراقبان کودک در این زمینه، می تواند سبب ایجاد تغییرات مثبتی باشد که در آینده کودک نیز اثرگذار شود. کودک از این طریق مرز بین خیال و واقعیت را شناخته دنیای پیرامون خود را درک کرده و آن را اداره می کند. نقش بازی در تربیت کودک شامل آموزش ارزش های فراوانی است که می توان به اختصار به موارد زیر اشاره کرد.

  • تکامل رشد فردی
  • تقویت قوای جسمی و ذهنی
  • رشد اجتماعی و فرهنگی
  • ارزش اخلاقی
  • ارزش آموزشی و تربیتی
  • تکامل شناختی
  • افزایش مهارت زبانی

فواید بازی در تعلیم کودکان

کودک از طریق بازی، مطالب آموختنی را بدون هیچ فشاری و با میل و رغبت می آموزد. بر مهارت هایش می افزاید و از این طریق می تواند استعداد خود را در زمینه های گوناگون بروز دهد. اگر درک درستی از بازی توسط والدین و یا مربیان کودک صورت پذیرد، می توان به دنیای درون و عواطف آن ها پی برد؛ که این یکی دیگر از ارزش های تربیتی بازی است. روحیات تجاوز کاری و خودخواهی که در سنین 6-5 سالگی در کودکان به اوج می رسد، می تواند در خلال بازی تعدیل یابد. کودک از همین طریق درباره خودش، رابطه‌اش با دنیای پیرامون خود اعم از انسان ها، حیوانات و محیط اطراف مطالب زیادی می آموزد.

خانه بازی کودک بالونیا، با در نظر گرفتن تمامی موارد یاد شده و بهره‌مندی از اساتید و روان شناسان زبده و فراهم آوردن محیطی شاد و کاملاً بهداشتی و نیز طراحی برنامه های بازی هدفمند، گامی مؤثر در جهت ایجاد اعتماد و اطمینان والدین درباره کودکانشان برداشته است. قرار گرفتن کودک در میان همسالان با نظارت کارشناسان و مربیان کارآزموده، اجرای بازی های هدفمند و نیز برقراری کارگاه های آموزشی برای والدین و بهره‌مندی مشاوره از اساتید فن در این مکان، ازجمله خدماتی است که موجبات رضایت کودکان و والدین را فراهم آورده است.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *