فرق خانه بازی با مهدکودک

تفاوت خانه بازی و مهد کودک

کودکان برای رشد جسمی و فکری نیاز به بازی و فعالیت‌های بدنی دارند. مهم‌ترین کاری که کودکان در دوران کودکی باید انجام دهند، بازی کردن است زیرا تحرک و جست و خیز باعث افزایش هوش و تقویت حافظه کودک می‌شود. والدین موظف‌اند تا زمینه‌ی فعالیت را برای فرزندان خود مهیا کنند. در خانه‌های امروزی با توجه محدود بودن فضای منازل و نداشتن حیاط، امکان بازی کردن آزادانه و راحت برای بچه‌ها وجود ندارد، بنابراین پدر و مادرها باید از فضاهای عمومی که برای این کار در نظر گرفته شده استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم فرق خانه بازی با مهدکودک را بیان کرده و به بررسی ویژگی‌ها‌ی هرکدام بپردازیم.

فرق خانه بازی با مهدکودک چیست؟

خانه بازی و مهدکودک در عین حال که در کلیات شبیه به هم هستند اما در جزئیات تفاوت‌هایی با هم دارند. به طور کلی فرق این دو در مدت‌زمان حضور بچه‌ها، نحوه آموزش، امکانات، مراحل تأسیس و ایمنی مکان هست. با ما همراه باشید تا در ادامه‌ی مطلب برای آشکار شدن بهتر این تفاوت‌ها، به تعریف هر یک پرداخته و به طور مفصل فرق خانه بازی با مهدکودک را بیان کنیم.

خانه بازی کودک چیست؟

تفاوت های خانه بازی کودک و مهد

خانه‌ بازی مرکزی است که در آن کودک به طور موقت نگه‌داری می‌شود و به آن خانه اسباب‌بازی و یا خانه کودک هم می‌گویند. خانه‌ کودک دارای محیطی است که در آن انواع وسایل بازی بزرگ و کوچک وجود دارد و به ‌دلیل تنوع امکانات، برای کودکان بسیار سرگرم‌کننده و دوست‌داشتنی است. اگر برای چند ساعت در طول روز کار دارید و به هر دلیلی نمی‌خواهید فرزندتان همراه شما باشد، خانه بازی بهترین انتخاب است. در واقع با سپردن کودک به این مکان، هم شما به کارتان می‌رسید و هم برای فرزندتان یک روز هیجان‌انگیز رقم می‌خورد و کودک شما تخلیه‌ی انرژی خواهد شد.

این اماکن نگه‌داری کودک، دارای امنیت کافی و مناسب برای کودکان هستند تا والدین بدون نگرانی و دغدغه فرزندانشان را به آنجا بسپارند.

خانه بازی کودک مناسب چه کسانی است؟

خانه بازی محلی برای شادی، بازی، سرگرمی و تعامل کودک با همسالان است و به طور عام همه خانواده‌ها می‌توانند از آن بهره ببرند. این مکان برای مادرانی که می‌خواهند در هنگام بازی همراه فرزندشان باشند ازاین‌جهت مناسب است که مانند یک کارگاه مادر و کودک عمل می‌کند و مادران همراه فرزندشان می‌توانند کارهای مختلفی را انجام داده و لذت ببرند. همچنین برای مادرانی که نیاز دارند چندساعتی از فرزندشان دور باشند هم بسیار کاربردی است و به‌طوری‌که از این چند ساعت هم مادر و هم کودک راضی خواهند بود.

مهد کودک چیست؟

مهد کودک مکانی است که به صورت جذاب و رنگارنگ تزیین شده و تا حدودی وسایل بازی هم دارد. در این محل کودکان ساعات طولانی نگه‌داری می‌شوند و علاوه بر بازی، آموزش‌های لازم را هم فرا می‌گیرند. در مهدها معمولاً برای کودکان برنامه‌ریزی می‌شود و ساعت‌‌هایی برای نرمش کردن، صبحانه خوردن، آموزش دیدن، بازی کردن، ساخت کاردستی و… تعیین می‌شود. کودکان در مدتی که در مهد حضور دارند مهارت‌های ارتباطی مانند نحوه درست غذا خوردن، ارتباط با بزرگ‌ترها، تعامل باهمکلاسی‌‌ها و… را فرا ‌گرفته و برای ورود به پیش دبستانی یا دبستان آماده می‌شوند.

مهد کودک مناسب چه کسانی است؟

بازی بچه ها در خانه بازی و مهد کودک

با توجه به اینکه امروزه بسیاری از پدر و مادرها هر دو شاغل هستند، نیاز به مهدکودک بیشتر از گذشته احساس می‌شود و همین امر باعث شده تا تعداد مهدها روز به روز بیشتر شود. برای والدینی که سرکار می‌روند و کسی نیست که از فرزندشان مراقبت کند، مهد کودک مناسب است علاوه بر این کسانی هم هستند که نه صرفاً به دلیل نگه‌داری، بلکه برای آموزش فرزندشان به مهدکودک مراجعه می‌کنند.

تفاوت مهدکودک و خانه کودک

مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت مهدکودک و خانه کودک در ساعاتی است که کودکان در این اماکن حضور دارند. در خانه بازی کودکان ساعت‌های کمی حدوداً بین 1 تا 3 ساعت نگه‌داری می‌شوند ولی حضورشان در مهد کودک معمولاً صبح تا ظهر و به صورت همه‌روزه است.
دومین فرق خانه بازی با مهدکودک در آموزش است. خانه اسباب‌بازی بیشتر برای بازی کردن بچه‌هاست و جنبه آموزشی ندارد ولی در مهدکودک به آموزش هم علاوه بر بازی اهمیت داده می‌شود و برنامه‌های منظمی برای کودکان در نظرگرفته می‌شود.

امکانات سرگرمی و وسایل بازی را می‌توان سومین فرق خانه بازی با مهدکودک دانست. در خانه کودک وسایل بازی بسیار متنوع و جذابی مانند مدل‌های متنوع تاب و سرسره‌، ترامبولین قلعه‌ی بادی، انواع تونل‌ها، استخرهای توپ و شن وجود دارد به‌طوری‌که برای بچه‌ها اصلاً خسته کننده نیست. در مهدکودک بر خلاف خانه بازی وسایل بازی بزرگ چندانی وجود ندارد.

از دیگر موارد فرق خانه بازی با مهدکودک می‌توان به نحوه تأسیس این دو مکان اشاره کرد. تأسیس یک‌خانه اسباب‌بازی مراحل پیچیده‌ای ندارد و معمولاً به سادگی انجام می‌شود اما برای تأسیس مهدکودک مراحل سخت‌تری باید طی شود و برای گرفتن مجوز آن باید شرایط خاصی را داشت.

پنجمین فرق خانه بازی با مهدکودک در این است که در خانه‌های بازی، برای ورود خردسالان زیر دو سال معمولاً این شرط وجود دارد که یکی از والدین باید همراه کودک حضور داشته باشد اما در مهدکودک نوزادان هم نگه‌داری می‌شوند.

آخرین فرق خانه بازی با مهدکودک در میزان ایمنی آن دو است. خانه بازی چون دارای وسایل بزرگ بازی است و امکان افتادن کودک وجود دارد باید سطح ایمنی بسیار بالایی داشته باشد تا جلوی خطرات احتمالی گرفته شود ولی در مهد کودک‌ها این خطرات خیلی کم‌تر است و یک ایمنی نسبی کفایت می‌کند.

خانه بازی و مهد چه فرقی دارند

جمع‌بندی

اگر برای ساعات کوتاهی و بعضی روزها برای مراقبت فرزندتان نیاز به جایی دارید، به خانه‌های بازی مراجعه کنید. اگر شاغل هستید و هر روز زمان‌های طولانی فرزندتان نیاز به مراقبت دارد، انتخاب مهدکودک بهتر است. برای رشد جسمی و ذهنی فرزند دلبندتان و یادگیری تعامل با دیگران گاهی او را به خانه‌های بازی ببرید. مهم‌ترین مواردی که برای فرق خانه بازی با مهدکودک می‌توان نام برد عبارتند از: مدت‌زمان حضور کودک در این دو محل، آموزش بچه‌ها، امکانات و وسایل بازی، شرایط تأسیس و امنیت.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *