راه های افزایش تمرکز کودکان

افزایش تمرکز در کودکان

یکی از مهم‌ترین دلایلی که بسیاری از افراد برای عدم حصول نتایج خود در هر کاری به‌ویژه در امر یادگیری عنوان می‌کنند، عدم تمرکز و پراکندگی حواس است. بنابراین راه های افزایش تمرکز کودکان که در این مقاله اورده ایم را به دقت دنبال کنید. این دسته از افراد معمولاً عنوان می‌کنند که نمی‌توانند ذهن یا فکر خود را کنترل کرده و خیلی زود از موضوعی که بر روی آن متمرکز شده بودند، تحت تأثیر عواملی بیرونی در محیط و یا عوامل درونی نظیر فکر و خیال منحرف می شوند. این موضوع درباره کودکان نیز مصداق پیدا می‌کند. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند کنترل حواس خود را از دست داده و جلب صدا، اشیا، افراد و یا اتفاقات پیرامون خود شوند. همچنین می‌تواند این موضوع به دنبال خیال پردازی ها و بازیگوشی آن‌ها اتفاق بیافتد؛ اما علت هر چه که باشد در طولانی مدت، تبدیل به عادت رفتاری کودک شده و در آینده تحصیلی و کاری وی تأثیرات نامناسبی ایجاد می‌نماید.

موانع افزایش تمرکز کودکان

تمرکز را می‌توان به دو نوع توجه تقسیم نمود. نخست توجه یا تمرکز بر کلیات است. در این حالت افراد تمام ابعاد یک مسئله را در مدت کوتاهی دیده و درک کلی از محیط به دست می‌آورند. به‌عنوان مثال وقتی وارد محیطی می شوند، توجه کلی به فضا داشته و به جزئیاتی مانند لباس افراد و یا صدا و بوی محیط توجهی نمی‌کنند؛ اما توجه جزئی که به‌صورت عام از آن به‌عنوان تمرکز یاد می‌شود، حالت دوم از توجه است که سبب می‌شود افراد نسبت به جزئیات با دقت نظر بیشتری توجه نموده و به درک کامل تری از محیط و یا موضوع دست یابند. در این حالت زمان مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل جزئیات، بیشتر خواهد بود. به همین دلیل ممکن است تحت تأثیر عوامل فوق الذکر از مسیر خارج شده و به پراکندگی حواس و عدم تمرکز منتج شود. هر دو نوع این توجهات برای زندگی لازم است زیرا توجه کلی سبب فعالیت قوه ابتکار شده و تمرکز جزئی به ما ثبات می‌بخشد. سیال بودن بین این دو حالت از تمرکز می‌تواند باعث ایجاد موفقیت شود.

یکی از موضوعاتی که مورد توجه بسیاری از والدین است مسئله تمرکز و بازی برای افزایش تمرکز و تقویت آن است. راه های افزایش تمرکز کودکان بی شباهت با بزرگسالان نیست:

  • دور کردن عوامل محرک محیطی مانند سر و صدا، رفت و آمد افراد، اشیا و اسباب بازی ها
  • خاموش کردن تلویزیون و کنار گذاشتن تلفن، موبایل، اینترنت و سایر وسایل ارتباطی
  • قرار گرفتن در اتاق و یا فضایی با نور کافی و تهویه هوای مناسب
  • استفاده از محیط و حتی وسایل اختصاصی،
  • برخورداری از خواب و تغذیه مناسب
  • استفاده از قوانین و مقررات مخصوص و برخورداری از تشویق و تائید والدین و مربیان که خود بیانگر توجه آن‌ها به کودک است
  • همراهی کودکان در زمان تمرکز

تمام موارد بالا از جمله راهکارهایی هستند که می‌توان از آن‌ها برای افزایش تمرکز بزرگسالان نیز بهره‌مند شد. اما یکی از اختصاصی ترین و مهم‌ترین روش های افزایش تمرکز کودکان، آموزش آن از طریق بازی است. نتایج آموزش هایی که تحت تأثیر بازی در کودک ایجاد می‌شود بقدری عمیق و سریع الانتقال است که با هیچ روش دیگری برابری نمی‌کند. تأثیر آموزه ها بوسیله بازی عمقی به وسعت طول عمر افراد دارد.

روش های افزایش تمرکز کودک

اختلالات خواب

کیفیت و مدت خواب تأثیر زیادی بر تمام جنبه‌های زندگی دارد. اختلالات خواب می‌تواند باعث اختلال در تمرکز و حافظه در بزرگسالان و کمبود توجه در کودکان شود. از آنجایی که خواب بدن و ذهن را التیام می‌بخشد، کمبود خواب مانع از عملکرد صحیح ذهن می‌شود. تنظیم الگو‌ی خواب یکی از بهترین راه های افزایش تمرکز کودکان محسوب می‌شود.

تغییرات هورمونی و دارو‌های شیمیایی

تغییرات هورمونی علائم مختلفی را ایجاد می‌کند که بارزترین آن‌ها مشکلات خواب، گیجی، خستگی و افسردگی است که هر کدام به عدم تمرکز ختم می‌شود. از طرفی محتوای برخی دارو‌ها می‌تواند اثرات جدی بر مغز داشته باشد. دوز و دفعات مصرف داروها و انتخاب داروی مناسب از مواردی است که باید تحت نظر و نظارت دقیق پزشک باشد.

استرس و اضطراب

مغز ما طوری طراحی شده است که در مواقع خطر آدرنالین ترشح می‌کند و بدن را در حالت استرس نگه می‌دارد. آدرنالین در ابتدا انرژی و تمرکز بالایی تولید می‌کند، اما اثرات آن در مدت کوتاهی از بین می‌رود و استرس باعث می‌شود مغز هورمون کورتیزول را ترشح کند. وجود مداوم کورتیزول در بدن با مکانیسم‌های طبیعی قشر جلوی مغز مختل می‌شود و زمانی که این قسمت از مغز به درستی عمل نمی‌کند، عدم تمرکز رخ می‌دهد.

تأثیر بازی بر افزایش تمرکز کودکان

برای اینکه بتوانیم روی توجه و تمرکز کودکان کار کنیم اولین گامی که باید برداشته شود جلب کردن توجه آن هاست. از این رو باید راه های افزایش تمرکز کودکان را کاملاً بدانیم به طوری که روش ها باید جالب و بازی گونه باشد به این ترتیب می‌توان توجه وی را به نحوی گسترش داد که در طول زندگی برای او مفید واقع شود. در شیرخوارگی مغز در حال رشد است؛ بنابراین باید بر روی توجه کلی آن ها کار کرد. در این میان انجام بازی هایی که باعث افزایش مهارت توجه می‌شود بسیار موثر است. در سنین بالاتر می‌توان از بازی هایی بهره‌مند شد که کودک را وادار به توجه و تمرکز بر روی جزئیات زندگی نماید. در واقع هرچه میزان توجه در کودک افزایش یابد، مهارت تمرکز او نیز بالاتر خواهد رفت. هرچه موضوعات و مسائل تازه تر و نو ظهورتری را مورد توجه کودک قرار دهیم، باعث برانگیختگی و افزایش دقت هنگام یادگیری می‌شویم. به این ترتیب کودک کمتر احساس خستگی و خواب آلودگی پیدا می‌کند.

در این میان بازی به عنوان یکی از مهم‌ترین راه های افزایش تمرکز کودکان ضمن ایجاد احساس شادمانی و رضایت در کودکان سبب افزایش تمرکز آن ها نیز می‌شود. والدین می‌توانند با در نظر گرفتن شرایط سنی کودکان نسبت به انجام بازی با کودکان خود در زمینه افزایش و تثبیت این توانمندی گام مهمی در زمینه تمرکز و توجه او بر دارند.

بازی در سنین مختلف برای تقویت توجه و تمرکز کودکان

یکی از اهداف مهم بازی ایجاد رضایت، شادی و سرگرمی برای کودکان است. کودک به هیچ وجه در حین بازی نباید احساس ناتوانی داشته باشد. این بدان معناست می بایست شرایط، چسمی، ذهنی و سنی کودک را هنگام انتخاب بازی در نظر بگیریم. بر همین اساس کارشناسان متخصص در زمینه روانشناسی کودک و بازی درمانگر، اقدام به طراحی انواع بازی ها با توجه به توانایی های مختص هر سن نموده اند. نمونه هایی از این بازی ها به شرح زیر است.

تا یک سالکی

در این سن می‌توان کودک را صدا کرده و به او لبخند بزنیم. پس از اینکه توجه او را جلب کرده زبان خود را بیرون آورده و کمی حرکت دهیم. با صدای ملایمی به او توضیح دهید در حال انجام چه کاری هستید همچنین می‌توان با صدا در آوردن وسیله ای توجه او را به خود جلب کنیم و هم زمان زبانتان را به او نشان دهید. تا زمانی که کودک خسته نشده و نسبت به صداها عکس العمل نشان می دهد به بازی ادامه دهید. هدف در این بازی اینست که به کودک کمک می‌کند که در آبنده توانایی ایجاد صداهای مختلف و لغات را پیدا کند. طی این بازی کودک روی توانایی که دارد تمرکز می‌کند. در این سن زبان شیرخوار جهت مکیدن شیر آماده است و با این بازی کودک مهارت کنترل عضلات را هم به دست آورده و خود آگاهی بیشتری پیدا می‌کند.

بازی برای تقویت توجه و تمرکز کودکان

یک تا سه سالگی

بازی با پر یکی از بازی های هدفمندانه و جذابی است که برای این سن مناسب است. در این بازی پری را از بالا رها می کنیم و کودک را تشویق می کنیم تا با چشم پر را تعقیب کند. می‌توان این بازی را گسترش داده و پر را از ارتفاعات مختلف رها نمود و برای ایجاد هیجان از کودک خواست تا با فوت کردن مانع افتادن آن شود. در این بازی تمرکز چشم ها روی حرکت پر بوده و تأثیر گردش هوا بر پرواز آن موجب افزایش تمرکز، قدرت و انعطاف عضلات چشم می‌شود.

سه تا شش سالگی

به کمک طناب توپ یا وسیله ای مانند آن را از شاخه درختی آویزان کنید. ارتفاع آن باید به اندازه ای باشد که کودک بتواند با دست به آن ضربه بزند. هدف از این بازی افزایش تمرکز و ایجاد هماهنگی بین چشم ها و دست است. هم چنین کودک با مشاهده جابجایی توپ به رابطه مستقیم بین میزان جابجایی توپ و انرژی وارده به آن پی می برد.

شش تا دوازده سالگی

در این بازه سنی کودک به رشد یادگیری رسیده است و اکنون زمان تقویت مغز به جهت تمرکز است. یکی از بازی های جذابی که در بالونیا انجام می شود و کودکان عاشق آن هستند؛ به خاطر سپردن نام افراد مهم، پایتخت کشورها، حیوانات و نام خیابان های مهم شهر است. این بازی را به راحتی در همه جا حتی در ترافیک نیز می‌توان با کودک انجام داد؛ مانند مسابقات بیست سؤالی که کودک بتواند با پرسش گری و گرفتن پاسخ های کوتاه به جواب سؤال مد نظر دست پیدا کند. این بازی علاوه بر هیجان و نشاط مناسبی که به همراه دارد به تقویت حافظه کودک کمک کرده و باعث ایجاد تمرکز وی می‌گردد.

نوجوانی

به خاطر سپردن اتفاقات خوب در طول روز چنانچه در آخر شب بیان و یا نوشته شوند، به ایجاد انگیزه مضاعف در جهت تمرکز بر روی تمامی اتفاقاتی که در طول روز برای نوجوان پیش آمده منجر می‌گردد. این بازی کمک شایانی به نوجوان می‌کند که اگر برای او اتفاق نا خوشایندی به وجود آمده در کنار آن نیز رویداد های خوبی نیز اتفاق افتاده. دیگر بازی در این سن خلاصه گویی از کتاب یا فیلم داستانی است که بسیار بر روند افزایش تمرکز موثر خواهد بود.

معرفی بازی برای افزایش تمرکز کودکان

این بازی‌ها علاوه بر این که به بهبود و افزایش تمرکز کودکان کمک می‌کند، به بهبود رابطه شما و کودکان نیز منجر خواهد شد؛ بنابراین از بازی کردن با کودک خود غافل نشوید و همیشه به خاطر داشته باشید که بازی برای کودک زندگی است. همان‌طور که اشاره کردیم، بازی یکی از راه های افزایش تمرکز کودکان است. در این قسمت قصد داریم چندین بازی را به شما والدین و مربیان محترم معرفی کنیم که باعث افزایش تمرکز در کودکان می‌شود.

  • راه رفتن با در دست داشتن یک لیوان پر از آب: یک فنجان پلاستیکی پر از آب را در کف دست کودک خود قرار دهید و بدون اینکه حتی یک قطره آب بریزد، و از او بخواهید که در اتاق و یک مسیر مشخص را راه برود.
  • راه رفتن با در دست داشتن راکت و توپ تنیس: کودک باید در حالی که تنیسی در دست دارد و توپی بر روی تنیس قرار گرفته راه برود و مراقب باشد که توپ از روی راکت نیفتد.
  • بازی کردن با حبوبات مخلوط شده: چند مدل حبوبات کوچک مانند عدس، نخود و ماش را در ظرفی مخلوط کنید و از کودک بخواهید از بین آن‌ها یک مدل را جدا کرده و در ظرفی دیگر بریزد.
  • انداختن توپ به داخل سبد: یک سبد در مرکز اتاق قرار دهید و از کودکتان بخواهید در فاصله مشخصی از سبد بنشیند و تعداد مشخصی توپ را پرتاب کند. در صورت موفقیت در مرحله بعد می‌توانید فاصله او تا سبد را افزایش دهید.

وارد کردن توپ با فوت به داخل سبد

یک توپ سبک روی میز قرار دهید. در یک طرف میز یک کودک وجود دارد، در طرف دیگر میز یک سبد قرار دارد که کودک باید فوت کردن توپ را به سبد وارد کند. این بازی به کودک شما اجازه می‌دهد تا تنفس، کنترل دم و بازدم و همچنین تقویت دقت و تمرکز را تمرین کند.

راه رفتن با کتابی بر روی سر

کتابی را روی سر کودک می‌گذاریم و از کودک می‌خواهیم طوری راه برود که کتاب از سرش نیفتد. ما همچنین می‌توانیم این بازی را به روش‌های خلاقانه ترکیب کنیم. یعنی در حین راه رفتن با کتاب می‌توانید زنگی به فرزندتان بدهید و از او بخواهید که بدون به صدا درآمدن زنگ راه برود. از این بازی برای حفظ تعادل نیز استفاده می‌شود.

نقاشی برای بالا بردن تمرکز کودکان

اسباب بازی برای افزایش تمرکز

بازی کودک برای افزایش تمرکز از طریق اسباب بازی و یا تمرینات مناسب فوایدی زیادی را در پی خواهد داشت که یکی از راه های افزایش تمرکز کودکان هم محسوب می‌شود. از جمله مهم‌ترین آن‌ها افزایش دقت در سن فعلی وتاثیر بلند مدت آن در سنین میانسالی و پیری است که می‌تواند مانع بروز زود هنگام زوال عقلی شود؛ اما بدون شک افراط در بکارگیری وسایل بازی و تمرینات می‌تواند نتیجه عکس ایجاد نماید. به‌عنوان مثال قرار دادن بیش از حد اسباب بازی در اطراف کودک او را گیج و خسته می‌کند؛ زیرا کودک بطور ذاتی تمایل دارد برای شناخت هر چه بیشتر محیط پیرامون خود آن‌ها را مورد بررسی موشکافانه قرار دهد. وجود بیش از حد وسایل بازی موجب می‌شود که او احساس ناتوانی نسبت به شناسایی هر یک از آن‌ها داشته باشد و همین موضوع می تواند از تمرکز او بر روی یکایک آن‌ها بکاهد.

  • وجود انواع بازی های فکری و تمرکزی با توجه به رده های سنی مختلف در بازار، امکان انتخاب اصلح را برای والدین فراهم نموده است. از جمله این بازی ها لگو یا بلوک های انتزاعی است که می بایست هنگام خرید به سایز و تعداد بلوک ها با توجه به سن کودک توجه نمود.
  • بازی ریاضی یکی دیگر از بازیهایی است که کودک می‌تواند با شناسایی اعداد، شمارش و جمع و تفریق مهارت تمرکز، هوش منطقی و توانایی حل مسئله را افزایش دهد.
  • پازل و شطرنج از قدیمی ترین بازی های طراحی شده برای کودکان و حتی بزرگسالان است که برای رشد حافظه، تفکر استراتژیک و تمرکز بسیار سودمند است. بازی های حافظه روشی سرگرم کننده برای پرورش ذهن و تمرکز بصری است و به عملکرد شناختی کودک کمک می‌کند.
  • قصه گویی و داستان سرایی یکی دیگر از انواع بازی هایی است که کودک را وادار به تمرکز روی شخصیت ها و پردازش آن‌ها و نیز تعقیب وقایع مرتبط با آن‌ها می‌کند. در این روش شنوندگان قصه با همراهی کودک از طریق پرسش و یا ایجاد عکسی العمل می‌توانند او را تشویق به روایت ادامه داستان نمایند. قصه گویی یکی از راهکارهای مناسب برای بیان احساسات و عواطف کودک بوده و یکی از آسان ترین راه های افزایش تمرکز کودکان است.

بهترین راه های افزایش تمرکز کودکان

والدین همیشه نگران تمرکز و توجه کودکان خود بوده و با مطالعه کتب فراوان و یا جستجو در اینترنت به دنبال راه های افزایش تمرکز کودکان خود هستند. در این قسمت به بیان بهترین راهکارها برای افزایش تمرکز کودکان می پردازیم.

پخش کردن موسیقی در محیط:  اگر در جستجوی راهکاری برای افزایش تمرکز فرزندتان هستید، پخش موسیقی ملایم و آرام‌بخش را نادیده نگیرید.

کنترل و مدیریت عوامل مؤثر بر حواس پرتی: صدای تلویزیون یا صدای خیابان که در اتاق نشیمن شنیده می‌شود به راحتی تمرکز کودک را مختل می‌کند. در این مواقع صدای تلویزیون را کم کنید و یا او را از عناصر دور کنید.

وسایل مورد نیاز کودک را در دسترس قرار دهید:  برای کمک به بهبود تمرکز کودک، مطمئن شوید که کودک شما قبل از انجام تکالیف، تمام وسایل لازم مانند کتاب، دفتر و غیره را همراه و در کنار خود دارد.

بازی یکی از راه های افزایش تمرکز کودکان به شمار می‌رود: همه کودکان عاشق بازی هستند و این می‌تواند یک راه عالی برای بهبود تمرکز آن‌ها باشد. فعالیت‌ها یا بازی‌های فکری می‌تواند به شما در آموزش مهارت‌های تمرکز مناسب به کودکتان کمک کنند.

از غذا‌های سالم برای بهبود و افزایش تمرکز کودکتان استفاده کنید

رژیم غذایی سالم کودک ارتباط مستقیمی با افزایش تمرکز و تقویت حافظه کودک دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که کودکان مقادیر زیادی کافئین را با نوشیدن و مصرف نوشابه‌های گازدار به بدن خود وارد می‌کنند. مصرف طولانی مدت این مواد برای آن‌ها مضر است و می‌تواند بر عملکرد مغز و تمرکز آن‌ها تأثیر منفی بگذارد.

قصه‌گویی به بهبود توجه کودکان کمک می‌کند

یکی از راه های افزایش تمرکز کودکان، قصه گفتن برای آنهاست. وقتی برای فرزندتان داستان می‌خوانید، باید به کلمات، اتفاقات و شخصیت‌ها توجه کند و داستان را تا آخر دنبال کند. این روند خواندن داستان باعث بهبود تمرکز کودکان می‌شود. اگر داستان خوانی به عادت و نظم تبدیل شود، قطعاً این تأثیر چند برابر خواهد شد. می‌توانید از فرزندتان در مورد شخصیت‌ها و اتفاقات داستان در طول داستان بپرسید یا از او بخواهید ظاهر شخصیت‌ها را با توجه به ایده‌هایش برای شما تعریف کند.

راه حل افزایش تمرکز کودکان

برای کمک به تمرکز بهتر فرزندتان اهداف کوتاه مدت تعیین کنید

وقتی کودک بداند که یک کار باید در یک زمان مشخص انجام شود، می‌تواند تمرکز خود را بهبود بخشد. به عنوان مثال، با تعیین یک محدودیت زمانی ۲۰ دقیقه‌ای به فرزند خود اجازه دهید تعداد معینی از صفحات یک کتاب را بخواند. این راهکاری مؤثر برای بهبود دامنه توجه کودک شما باشد. توجه داشته باشید که این اهداف باید هر روز قابل دستیابی باشند. به این ترتیب کودک روی دستیابی به هدف تمرکز خواهد کرد. استفاده از این روش می‌تواند به طور مؤثر توجه کودکان را بهبود بخشد.

به خواب و استراحت کودک خود اهمیت دهید.

برای کودکان، استراحت به اندازه تمرکز مهم است. در واقع می‌توان گفت که بین استراحت کافی کودک و بهبود تمرکز رابطه مستقیمی وجود دارد. حفظ کردن تمرکز برای کودکانی که خواب کافی در طول شبانه روز ندارند، کار چندان آسانی نیست. مطالعات نشان داده‌اند که چرت زدن کوتاه ۲۰ دقیقه‌ای بعد از مدرسه یا بعد از ظهر می‌تواند قدرت ذهنی و جسمی کودک شما را افزایش دهد.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *