بازی کودکان 5 ساله

معرفی بهترین بازی برای کودکان 5 ساله

انواع بازی کودکان 5 ساله در شکل گیری شخصیت اجتماعی آنها در آینده تاثیر بسزایی دارد. پنج سالگی زمان حساسی برای کودکان است. زیرا کودکان در این سن به تعادل رسیده اند و بیشتر از هر زمان دیگری نیاز دارند در جمع های دوستانه، شرکت کنند. کودکان 5 ساله علاقه زیادی به خواندن و نوشتن دارند و حس کنجکاوی زیادی در ارتباط با رفتار بزرگسالان، نشان می دهند. لازم است والدین نیازهای کودک را در این سن بشناسند و برای آن ها، برنامه ریزی داشته باشند. انتخاب بازی های مناسبی که به رشد و تعالی کودک کمک کند در این دوره سنی، لازم و ضروری به نظر می رسد. در این مقاله قصد داریم بازی های مناسب کودکان 5 ساله را معرفی کنیم.

بهترین بازی برای کودکان 5 ساله

شاید در وهله اول تصور کنید بازی با کودک 5 ساله کمی سخت است و حوصله زیادی می خواهد. در این مورد حق را به شما می دهیم اما اگر مزایای بازی با کودک را در قسمت قبل به خوبی مطالعه کرده باشید؛ خود برای بازی با کودکتان پیش قدم خواهید شد. بازی برای بچه های 5 ساله بسیار زیاد است. در ادامه به مواردی از آن ها اشاره می کنیم:

بازی با شن و خاک

عمده بازی کودکان 5 ساله در قدیم؛ خاک بازی بود. اطرافیان تصور می کردند کار بیهوده ای انجام می دهد در صورتی که امروزه طی تحقیقات انجام شده متوجه شده ایم که بازی با خاک یا شن باعث تقویت مهارت های دستی کودکان می شود. از آنجایی که این گونه بازی ها هزینه زیادی هم ندارد، به شدت توصیه می شود. البته اسباب بازی های مخصوصی هم برای شن بازی وجود دارد که می توانید برای کودک، تهیه کنید.

آب بازی با کودک 5 ساله

آب بازی بهترین بازی برای کودکان 5 ساله است که هیجانی وصف نشدنی برای او دارد. یک استخر پلاستیکی، آبپاش یا شلنگ آب، تهیه کنید و از آب بازی با کودک دلبندتان، لذت ببرید. کودک با آب بازی غرق نشاط و شادی شده و حسابی هیجان زده می شود. حتی می توانید آخر هفته ماشین شستن و یا هر کار دیگری که با آب سر و کار دارد را با کودک، انجام دهید.

بهترین بازی ها برای کودکان 5 ساله

بازی با موانع

در بازی کودکان 5 ساله؛ با استفاده از کارتن های خالی و یا وسایلی مثل کوسن می توانید موانعی را ایجاد کرده و از کودک بخواهید با پریدن از روی آن ها، امتیاز کسب کند. مطمئن باشید  این بازی آنقدر برای او جذاب می شود که با انرژی زیادی این کار را انجام می دهد.

توپ بازی با کودک 5 ساله

توپ از بهترین وسایل بازی برای سرگرم کردن کودکان است. شوت زدن و پرتاب کردن توپ می تواند حتی ساعت ها او را مشغول کند. بازی با توپ مهارت حرکتی کودک را تقویت کرده و او را در آینده برای موفقیت در ورزش هایی مثل فوتبال، آماده می کند.

عروسک بازی با کودک 5 ساله

با استفاده از عروسک های انگشتی و جورابی یک نمایش خلاقانه راه بیاندازید و از کودک بخواهید در آن، مشارکت داشته باشد. این کار قوه تخیل و گفتاری کودک را پرورش می دهد. بازی کودکان 5 ساله را جدی بگیرید؛ این بازی ها شخصت دختر کوچک شما را شکل می دهند.

بازی فکری کودکان 5 ساله

بازی هوش برای کودکان 5 ساله تنوع زیادی دارد. آنقدر وسایل بازی فکری در بازار وجود دارد که می توانید از آن ها برای پرورش قدرت هوش و حافظه کودک خود، بهره ببرید. نمونه ای از بازی فکری برای کودکان 5 ساله در زیر آمده است:

بازی نخ و مهره

این بازی با کودک 5 ساله موجب افزایش دقت و تمرکز او می شود. برای انجام این بازی به تعدادی مهره و نخ، نیاز دارید. از کودک بخواهید در مدت زمان مشخصی نخ را از بین مهره ها عبور دهد. نخ کردن مهره ‌ها فعالیتی جذاب و در عین حال مفید برای کودکان است.

بازی اشکال سازنده

این بازی کودکان 5 ساله را با اشکال هندسی مختلف آشنا می کند و به آنان یاد می دهد که می توان با ترکیب این اشکال، شکل های هندسی جدیدتری، ایجاد کرد. در این بازی کودکان می توانند با قطعات مختلف شکل های جدیدی خلق کنند. این کار موجب افزایش قدرت خلاقیت در کودکان می شود.

بازی ماهی سرخ کوچولو

این بازی برای کودکانی که عاشق هیجان هستند، مناسب است. ماهی سرخ کوچولو یک بازی گروهی و برای کودکان 5 سال به بالاست. محتویات آن شامل ۹ ماهی رنگی، ۱ ماهی سرخ، ۲ عدد تاس شکل و رنگ و راهنمای بازی است. نحوه بازی به این صورت است که ابتدا ماهی‌ها در برکه ‌ای گرفتار شده ‌اند. افراد حاضر در بازی باید ابتدا ماهی ها را از برکه بگیرند و با کمک ماهی سرخ کوچولو آن ها را به دریا بفرستند. از مزایای این بازی می توان به افزایش سرعت عمل و پرورش هوش هیجانی کودکان، اشاره کرد.

بازی معمای جنگل

این بازی با کودک 5 ساله قدرت حل مسئله را در او، افزایش می دهد. بازیکنان باید برای حل هر معما چهار قطعه پازل را روی صفحه بازی که با تصاویر حیوانات پوشیده شده است، قرار دهند؛ به گونه ای که فقط حیوانات مشخص شده معما، در جنگل انبوه پیدا باشند. هر صفحه دفترچه شامل یک معما می باشد که از معماهای آسان تر شروع می شود و تا معماهای پیچیده تر، ادامه می یابد. معمای جنگل یک بازی فکری بسیار مناسب برای کودکان 5 ساله، محسوب می شود.

بازی آموزشی کودکان 5 ساله

بازیهای آموزشی برای کودکان 5 ساله

اگرچه امروزه بیشتر بازی های آموزشی به صورت اندروییدی هستند اما اگر مایل نیستید فرزندتان با گوشی موبایل یا تبلت این بازی ها را انجام دهد؛ می توانید در منزل بدون هیچ نرم افزاری این کار را انجام دهید. تا جای ممکن سعی کنید بازی کودکان 5 ساله را از شکل موبایلی و تبلتی دور کنید. معمولا بازی های آموزشی باید به گونه ای باشد که کودک را برای ورود به پیش دبستانی و پس از آن دبستان، آماده کند. به طور مثال چند عدد از شکلات مورد علاقه او تهیه کنید و با او بازی جمع و تفریق را انجام دهید. این بازی باعث تقویت هوش کودک می شود. بازی های آموزشی اندروییدی هم وجود دارند که کودک می تواند به کمک آن ها زبان انگلیسی را یاد بگیرد. این موضوع باعث می شود کودک در آینده با اعتماد به نفس بیشتری این زبان را دنبال کند.

از بازی های آموزشی اندرویدی می توان به موارد زیر، اشاره کرد:

  • Toddler Kids Puzzles PUZZINGO
  • Starfall ABCs
  • Endless Alphabet
  • Moose Math by Duck Duck Moose
  • Starfall Learn to Read

حتی برای نقاشی کشیدن هم می توانید از تکنولوژی استفاده کنید. اپلیکیشن هایی در این زمینه وجود دارند که کودک با استفاده از آن ها می تواند بارها نقاشی کشیده و آن را حذف کند. این برنامه ها به عنوان بازی برای کودکان 4 ساله هم می تواند کاربردی باشد.

بهترین اسباب بازی برای کودکان 5 ساله

فکر می کنید کودکان 5 ساله چه اسباب بازی هایی دوست دارند؟! این سوالی است که در ذهن خیلی از والدین است. همانطور که گفتیم کودکان در این سن عاشق خلق کردن و کشف دنیای پیرامون خود هستند، دوست دارند به تماشای فیلم ها بنشینند و تحرک زیادی هم دارند. در بازی کودکان 5 ساله کودک نیاز دارد انرژی انباشته شده در بدن خود را به هر نحوی، تخلیه کند. از دوچرخه سواری و طناب بازی گرفته تا به قول قدیمی ها بالا رفتن از دیوار راست! به همین دلیل بهتر است اسباب بازی های متنوعی داشته باشد.

فهرست اسباب بازی های مناسب برای کودکان 5 ساله:

  • وسایل ساده خیاطی (نخ و سوزن کوبلن)
  • انواع پازل با 9 تا 15 قطعه
  • کلاه مأموران آتش نشانی و یا کلاه افسر پلیس
  • وسایل پزشکی
  • وسایل برش و چسباندن (چسب، قیچی)
  • توپ های رنگی
  • وسایل نقاشی (مداد رنگی، گواش، آبرنگ، ماژیک)
  • مهره های رج شونده
  • وسایل ساده نجاری (چکش، اره کوچک)
  • طناب برای طناب بازی
  • قطعه های چوبی و پلاستیکی برای خانه سازی
  • سه پایه و تخته سیاه
  • تلفن
  • ظرف های کوچک غذاخوری و آشپزی
  • وسایل بازی های تقلیدی
  • وسایل باغبانی (بیلچه، شن کش و…)
  • آهن ربا
  • وسایل باغبانی (بیلچه)

البته شاید موارد ذکر شده برای همه کودکان جالب نباشد. بنابراین قبل از خرید اسباب بازی نظر کودک را هم جویا شوید اما بیشتر مواردی که ذکر شد برای کودکان جزء اسباب بازی های هیجان انگیز به شمار می آیند.

مزایای بازی با کودک ۵ ساله در خانه

کودکی که مدام در حال بازی کردن و یادگرفتن چیزهای جدید است؛ همواه یک پله از دیگر کودکانی که از سمت والدین خود به سکون تشویق شده اند، جلوتر است. بازی با کودکان 5 ساله آنقدر مزیت دارد که اگر از آن ها آگاه باشید؛ این کار را جزء اولویت های خود، قرار خواهید داد. مزایای بازی کودکان 5 ساله شامل موارد زیر می شود:

افزایش مهارت و رشد روانی کودک

بازی کودکان 5 ساله باعث رشد عقلانی و روانی کودک شده و هوش و حافظه وی را تقویت می کند. بازی باعث شکل گیری شخصیت کودک و افزایش قوه تخیل او می شود. به عنوان مثال زمانی که کودک در تخیلات خود نقش یک راننده تاکسی را بازی می کند؛ این شما هستید که باید او را در این نقش تخیلی، همراهی کنید. شما باید برای یک راننده تاکسی خیالی نقش یک مسافر خیالی را بازی کنید و حتی موقع پیاده شدن دستتان را دراز کرده و به کودک پول خیالی بدهید. همین چیزهای به ظاهر ساده باعث رشد قوه تخیل و مهارت های فردی کودک می شود. همراه شدن والدین در بازی، برای کودک لذت بخش است.

تقویت عضلات حین بازی کودکان 5 ساله

شاید در نگاه والدین بازی تنها راهی برای سرگرم شدن و تفریح کودک باشد اما به واقع این تنها یکی از جنبه های مثبت بازی با کودکان است. در واقع پیامد مثبت بازی با کودک تنها به جنبه روانی محدود نمی شود. کودکی که بازی های حرکتی را در برنامه بازی هایش دارد؛ عضلات قوی تری خواهد داشت زیرا در زمان رشد همواره فعالیت داشته و ناخودآگاه آن ها را تقویت کرده است. بازی به دنبال خود نیاز به حرکات متناوب در بدن کودک دارد که همین امر موجب عملکرد بهینه بخش های مختلف بدن او می شود.

سرگرم شدن کودک

اگرچه همراهی والدین در بازی کودکان 5 ساله لازم به نظر می رسد اما این همراهی نباید به طور مداوم باشد. اجازه دهید کودک برخی اوقات با خود تنها باشد تا چیزهای جدیدی را به تنهایی، کشف کند و از کشف آن ها، لذت ببرد. این موضوع باعث می شود کودک بتواند در مواقعی که تنهاست، خود را به خوبی سرگرم کند. کودکی که کاری برای انجام نداشته باشد؛ به سرعت وارد فاز بهانه گیری می شود. پس لوازم بازی را برای او فراهم کنید و اجازه دهید کارش را بکند.

تشخیص اختلالات روانپزشکی در بازی کودکان 5 ساله

با نحوه بازی کردن کودک خیلی از اختلالات روحی و روانی کودک را می توان کشف و نسبت به درمان زودهنگام آن ها، اقدام کرد. به عنوان مثال کودکی که هیچ بازی را نمی تواند به سرانجام برساند، بسیار عجول و پرتحرک است. برای اینکه مطمئن شوید کودک شما این گونه نیست از او بخواهید یک نقاشی را به طور کامل، رنگ آمیزی کند. اگر بارها این کار را از او خواستید و کودک آن را ناتمام گذاشت، بهتر است برای  رفع پرتحرکی او، اقداماتی انجام دهید.

تخلیه تنش ها

بازی کودکان 5 ساله فرصتی است که کودک می تواند با استفاده از آن، تنش های روحی را تخلیه کند. ممکن است از حرف کسی دلخور شده باشد و یا با دوستش در مهد کودک بگو مگو پیدا کرده باشد. بازی باعث می شود کودک تمام اتفاقات ناخوشایند گذشته را فراموش کند و غرق بازی و لذت شود. بنابراین انتظار می رود بعد از بازی با روحیه بهتری نزد شما آید.

بهبود روابط اجتماعی

5 سالگی زمانی است که کودک ارتباط برقرار کردن با اطرافیان را یاد می گیرد. بیشترین معلم کودک در این سن، بازی است. به این منظور توصیه می شود با کودک بازی هایی انجام دهید که حین بازی نیاز به برقراری ارتباط کلامی و شنیداری داشته باشد. با این کار کودک یاد می گیرد در واقعیت و در تعاملات اجتماعی چگونه به سوالات دیگران پاسخ دهید و ارتباط خوبی با دیگران بگیرد.

تمامی مزایایی که در مورد بازی کودکان 5 ساله ذکر شد را می توانید با مراجعه به خانه بازی بالونیا به عنوان بهترین خانه بازی کودک در تهران، دریافت کنید.

اگر کودک دلبند شما از محیط تکراری خانه خسته شده است و برای بازی و سرگرمی نیاز به مکانی شاد و مفرح دارد؛ ما به شما خانه بازی بالونیا را پیشنهاد می کنیم. این مجموعه با ارائه بازی ‌های متنوع در حيطه ‌های مختلف شناختی، اجتماعی و جسمانی كودكان سعی دارد در مسير رشدی آن‌ ها، قدمی مؤثر بردارد. تنوع بازی ها در خانه بازی بالونیا آنقدر زیاد است که می تواند کودک را ساعت ها سرگرم کند در خلال اینکه مهارت های گفتاری، حل مسئله و… کودک هم در کنار بازی کردن، تقویت می شود. در كنار فضای بازی كودكان، كافه ای دلچسب همراه با آرامش برای والدين در نظرگرفته شده است تا ساعاتی بدون دغدغه و نگرانی به خودشان بپردازند.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *