بازی حمومک مورچه داره

حمومک مورچه داره کودکانه

بازی حمومک مورچه داره از بازی‌های آرام و جذابی است که کودکان به انجام آن اشتیاق دارند. این بازی با شرکت تعداد زیادی از کودکان انجام می‌شود و دختربچه‌ها بسیار آن را دوست می‌دارند. بخش مهمی از وقت کودکان با بازی کردن و جست‌وخیز سپری می‌شود. آن‌ها از بازی کردن لذت می‌برند و صدها نکته ریز و درشت می‌آموزند. بازی کردن بر فکر و رفتار آن‌ها تأثیرات مثبتی دارد و طعم زندگی را برایشان شیرین‌تر می‌کند.

در میان بازی‌های گوناگون، بازی‌های سنتی از بهترین‌ها هستند. همه ما در دوران کودکی بارها و بارها این بازی‌ها را انجام داده‌ایم و خاطرات بسیار دل‌انگیزی از آن داریم. ما حدس می‌زنیم که این بازی‌ها برای نسل جدید نیز جذاب باشد. بگذارید با مثال یک بازی جلو برویم؛ بازی حمومک مورچه داره! بازی کودکانه حمومک مورچه داره، یک بازی گروهی است و همین امر جذابیت آن را دوچندان می‌کند. در واقع کودک شما با دوستان خود این بازی را انجام می‌دهد و برای دقایقی سرگرم خواهد شد. اگر می‌خواهید بدانید بازی حمومک مورچه داره چیست و چگونه انجام می‌شود، این مقاله را تا انتها بخوانید. ما سعی کرده‌ایم به مهم‌ترین سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهیم.

بازی حمومک مورچه داره چیست؟

در این بازی بچه ها در خانه بازی کودک یا در هرجای دیگری دور هم جمع می‌شوند. (دایره‌وار می‌ایستند) دست همدیگر را می‌گیرند و ترانه حمومک مورچه داره را می‌خوانند. همان‌طور که می‌دانید در انتهای این شعر عبارت بشین و پاشو خوانده می‌شود و در این لحظه کودکان باید بلند شوند و بنشینند. کسی که بر اثر حواس پرتی این کار از انجام این حرکت باز بماند، بازنده بازی خواهد بود. بازنده از دور بازی خارج می‌شود و این بازی به همین ترتیب ادامه پیدا می‌کند.

ساختار کلی بازی حمومک مورچه داره در همه جا به یک ترتیب است، اما شعر آن در مناطق مختلف، به تبع لهجه‌ها و گویش‌های گوناگون تغییر پیدا می‌کند. در برخی نواحی گاه کاراکترهای جدیدی مانند دختر، پیرزن و گربه نیز وارد بازی می‌شوند و نقش خود را ایفا می‌کنند. مثلاً در شیراز و گیلان، پیرزن به عنوان یکی از شخصیت‌های اصلی در میان حلقه کودکان می‌ایستند و دولا دولا راه می‌رود.

بچه‌ها از او می‌پرسند: کجا میری؟ و پیرزن می‌گوید: به حمام شاه می‌روم. در این لحظه بچه‌ها دست می‌زنند و می‌خوانند «حموم شاه مورچه داره، بشین و پاشو خنده داره». پیرزن وسایلش را در همان میانه دایره می‌گذارد و به قصد سر زدن به خانه بچه‌ها از آن‌ها دور می‌شود. وقتی بازمی‌گردد، سراغ وسایلش را می‌گیرد. (در نبود او یکی از بازیکنان وسایل پیرزن را پنهان کرده است)

بازیکنان در پاسخ پیرزن می‌گویند: در طاقچه اول. منظور از طاقچه اول پای بچه‌ها است. پیرزن پای همه بچه‌ها را می‌بیند و چیزی پیدا نمی‌کند. سپس بچه‌ها به طاقچه دوم (زانوها) و طاقچه سوم (سینه) اشاره می‌کنند و در نهایت می‌گویند که بقچه پیرزن در طاقچه چهارم است. پیرزن طاقچه چهارم یا همان سر بچه‌ها را می‌گردد و باز هم چیزی پیدا نمی‌کند.

لازم به ذکر است که هر بار پیرزن یکی از این طاقچه‌ها را می‌گردد، به بچه‌ها می‌گوید بشین و پاشو و بچه‌ها در حین بلند شدن و نشستن این عبارت را می‌خوانند. «حموم شاه مورچه داره، بشین و پاشو خنده داره». در آخر بچه‌ها به پیرزن می‌گویند که گربه وسایل او را برده است. (نقش گربه به بازیکنی که وسایل پیرزن را پنهان کرده داده می‌شود.) پیرزن در حالی که می‌خواند: «اگر گربه رو ببینم، سر دمش رو می‌چینم»، بازیکن در نقش گربه را دنبال می‌کند و وقتی به او می‌رسد، بازی تمام می‌شود.

متن شعر بازی حمومک مورچه داره

حمومک مورچه داره بشین و پاشو خنده داره

همان‌طور که گفتیم متن شعر بازی حمومک مورچه داره، در هر اقلیم از سرزمینان متفاوت است. شمالی‌ها آن را به یک صورت می‌خوانند و جنوبی‌ها به شکلی دیگر. با این حال شعر حمومک مورچه داره بدین ترتیب است:

حمومک مورچه داره!

دور و ورش کوچه داره

جون تو خنده داره

بشین و پاشو خنده داره

یادم میاد اون وقتا که نازنازی بودم،

با بچه‌های کوچه هم بازی بودم،

با این ترانه گرم غوغا می‌شدیم

می‌خوندیم و می‌شستیم و پا می‌شدیم

حمومک مورچه داره!

دور و ورش کوچه داره

جون تو خنده داره

بشین و پاشو خنده داره

حالا اون پسر سرزنده که بازنده شده

یه چشش اشکو یه چشم دیگرش خنده شده

حالا مثل گل پرپر می‌مونه

حالا دیگه با غم دل می‌خونه

حمومک مورچه داره!

دوروبرش کوچه داره

جون تو خنده داره

بشین و پاشو خنده داره

آموزش نحوه بازی کودکانه حمومک مورچه داره

بازی حمومک مورچه داره قدیمی

بازی حمومک مورچه داره، بسیار ساده است و از آنجایی که به صورت گروهی اجرا می‌شود، کودکان به‌سرعت متن شعر و نحوه بازی کردن را می‌آموزند. اگر می‌خواهید بازی کودکانه حمومک مورچه داره را به کودکان خود بیاموزید، مطابق با دستورالعمل زیر اقدام کنید.

  1. در ابتدا تعدادی از کودکان دور هم جمع می‌شوند و یک دایره را تشکیل می‌دهند. در واقع دست یکدیگر را می‌گیرند تا یک حلقه شوند.
  2. یکی از این بچه‌ها که به عنوان سرگروه مشخص شده، شروع به خواندن شعر حمومک مورچه داره می‌کند و می‌گوید: حمومک مورچه داره، بشین و پاشو خنده داره، بشین و پاشو، بشین و پاشو. بچه‌ها با شنیدن بشین و پاشو، بلند می‌شوند و می‌نشینند.
  3. هر کدام از این بچه‌ها که بتواند پا به پای دیگر کودکان بنشیند و بلند شود، به عنوان بازنده مشخص شده و باید از بازی خارج شود. البته می‌توان جریمه‌ای قابل قبول را برای فرد بازنده در نظر گرفت و بر هیجان بازی افزود.

نکته: در فرایند بازی می‌توان به جای عبارت بشین و پاشو، جمله بشین و برخیز را گفت تا بیشتر کودکان به اشتباه بیفتند و بسوزند. بدین ترتیب بازی هیجان‌انگیزتر شده و از آن ریتم آرام خارج می‌گردد.

قوانین بازی حمومک مورچه داره

بازی کردن زمانی جذاب و هیجان‌انگیز می‌شود که برای آن چهارچوب‌ها و قوانینی در نظر گرفته شود. بر این اساس اگر کسی مطابق با این قواعد عمل نکند، بازنده بازی خواهد بود. فرقی نمی‌کند بازی ساده باشد یا پیچیده، در هر صورت این قوانین هستند که بازی را اداره می‌کنند و پیروی از آن‌ها ضروری است.

  • برای شروع بازی همه بچه‌ها دست در دست یکدیگر می‌دهد و حلقه تشکیل می‌شود.
  • وقتی سرگروه عبارت بشین و پاشو را می‌خواند همه بچه‌ها باید بنشینند و بلند شوند.
  • در این بازی بازنده کسی است که به دلیل حواس‌پرتی نتواند فرمان بشین و پاشو را اجرا کند.
  • بازنده باید به باخت خود را بپذیرد و جریمه در نظر گرفته شده را بپردازد.

جمع‌بندی

بازی کودکانه حمومک مورچه داره، برای کودکان شما بازی مناسبی خواهد بود؛ چرا که اولاً آرام است و هیچ اقدام خطرناکی در فرایند آن صورت نمی‌گیرد و ثانیاً یک بازی دورهمی است و مهارت‌های ارتباطی کودک شما را به طرز قابل توجهی تقویت می‌کند. پیشنهاد ما این است که کودک خود را با این بازی بی‌نظیر آشنا کنید و از او بخواهید به جای انجام بازی‌های کامپیوتری و یا بازی‌هایی که خطرناک هستند، این بازی را انجام دهند و از انجام آن لذت ببرند.

شما می‌توانید کودکان خود را به خانه کودک بالونیا ببرید و از خدماتی که این مجموعه در آموزش بازی‌های سنتی به کودکان انجام می‌دهند بهره‌مند شوید. در این خانه کودک بهترین بازی‌ها آموزش داده می‌شود که یکی از آن‌ها بازی کودکانه حمومک مورچه داره است.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *