آموزش رنگها به کودکان با بازی

آموزش رنگها به کودکان

آموزش رنگ به کودکان ممکن است در ابتدا سخت به نظر برسد اما تمام نکات ان را در این مقاله به شما خواهیم اموخت. بدون شک بازی با رنگ ها برای کودکان یکی از مهم ترین و طبیعی ترین ابزارها برای تعامل و شناخت با محیط برای این سنین است کودک از این طریق می‌تواند به بیان و اظهار مکنونات فکری، ذهنی و آموزشی خود بپردازد. این مقوله به قدری دارای اهمیت است که بسیاری از روانشناسان به این موضوع اذعان داشته و بزرگ‌ترین شرکت‌های سازنده بازی رنگ ها برای کودکان، هر روزه با استفاده از موضوعات روانشناسی به طراحی انواع بازی‌های متنوع برای کودکان اقدام می‌کنند.

بازی‌ها باید بتوانند توانایی‌های حسی، حرکتی، ذهنی کودکان را افزایش داده و سبب تقویت تعاملات آن‌ها با محیط اطرافشان شود. طراحی فضای بازی کودکان و به کار بردن رنگ های متنوع و شاد در محیط پیرامون، لباس ها اشیاء و وسایل بازی آن‌ها یکی از قدرتمندترین ابزارهای روانشناختی جهت آموزش رنگ به کودکان و ایجاد تنوع در نگاه کودک به محیط پیرامون می‌باشد. کودکان با یاد گرفتن نام رنگ ها و آموختن مفاهیم بنیادی طیف گسترده رنگ ها، بر دایره لغات خود می‌افزایند و از این طریق بهتر می‌توانند با سایرین ارتباط برقرار نموده و از قوه تخیل و خلاقیت خود به شکل مطلوب تری استفاده نمایند.

والدین و مربیان آگاه خانه بازی، برای آموزش رنگ به کودکان میتوانند با استفاده از بازی با رنگ ها برای کودکان باعث رشد فکری آن‌ها شده و از این طریق نسبت به درک بهتر دنیای کودک می‌پردازند. بازی رنگ ها را می‌توان با استفاده از رنگ‌های خوراکی از سنین دو تا چهارسالگی کودکان آغاز نمود. رنگها می‌توانند بر شخصیت کودکان نیز تأثیرگذار باشد و از این طریق می‌توان نسبت به اصلاح و یا تقویت برخی از رفتارهای کودک زیر نظر روانشناسان و آگاهان این حوزه اقدام نمود.

آموزش رنگ به کودکان از چه سنی مناسب است؟

ممکن است شما به عنوان پدر و مادر یک کودک کنجکاو باشید که بدانید نوزادان از چه زمانی قادر به دیدن رنگ ها و تمایز بین آن‌ها می‌باشند. در واقع باید گفت، تکامل بینایی در نوزادان با توجه به سرعت رشد نوزاد در ماه های اولیه تولد متفاوت بوده و بر همین اساس توانایی تمایز و تشخیص رنگ نیز از این قاعده مستثنی نیست.  نوزاد تازه متولد شده می‌تواند هنگام تولد تفاوت بین نور و تاریکی را تشخیص دهد آن‌ها هم چنین می‌توانند رنگ های سیاه، سفید و سایه‌های خاکستری را مشاهده کنند. اولین رنگ اصلی که نوزاد احتمالاً قادر به تشخیص آن است، رنگ قرمز است. او تا پنج ماهگی طیف کامل رنگ ها را مشاهده می‌کند. در هنگام دوازده ماهگی او حتی قادر به تشخیص سایه‌ها و سایه‌های مختلف رنگ ها می‌باشد. از این رو کودک انسانی پس از این سن آماده فرا گیری نام رنگ ها و بازی با آن‌ها است.

قرار دادن رنگ های مختلف در محیط پیرامون کودک کمک شایانی به آموزش رنگ به کودکان و فرآیند یاد گیری و تشخیص و تفکیک رنگ ها می‌نماید. بر این اساس کتاب ها و وسایل آموزشی رنگین بسیاری بر اساس روانشناسی رنگ ها طراحی شده و در بازار موجود است که از همان هفته های اولیه در جهت رشد و تکامل فعالیت‌های بصری و مغزی نوزادان می‌توان از آن‌ها استفاده نمود. آغاز این فعالیت از این سن کودک را مهیای ورود به دنیای رنگ ها با بهره گیری از فضایی شاد و مفرح می‌نماید.

بازی رنگ ها برای کودکان به‌طور تخصصی و هدفمندانه تر از سن دو سالگی آغاز می‌شود. در این سن آن‌ها می‌توانند در بازیهایی که در آن، خودشان نیز نقشی در رنگ آمیزی محیط پیرامون خود و یا صفحات سفید دارند نقش داشته باشند و از این طریق بیشتر تحت تأثیرات روانشناسی رنگها قرار گیرند. می‌توان گفت آموزش رنگ را هنگامی شروع می‌شود که کودک در مهارت‌هایی مانند تطابق، طبقه‌بندی از روی رنگ، حافظه بینایی و شنوایی و شناخت مناسب به حد مطلوب رسیده باشد. همچنین او باید پذیرای تمرکز مناسب، تقلید و دستور باشد.

این مقاله را از دست ندهید: آموزش اشکال هندسی به کودکان با بازی

اهمیت آموزش رنگ به کودکان

اموزش رنگها به کودکان 3 ساله

آموزش و کسب مهارت در هر فعالیتی می‌تواند سبب ارتقاء و بهبود سایر عملکردها در انسان شود به عنوان مثال افزایش توانمندی در فعالیت‌های حرکتی سبب رشد و تقویت اندام های حرکتی بدن شده و می‌تواند گستردگی فعالیت‌های مبتنی بر قوای جسمانی بالاتری را سبب شود. بر همین اساس فراگیری رنگ ها نیز می‌تواند در بر بهبود عملکرد حافظه بینایی تأثیر گذار باشد. البته باید توجه داشت سلامت چشم و دقت و تمرکز از جمله پیش نیاز های آموزش رنگ به کودکان می‌باشد یکی از مهم ترین تأثیرات آموزش رنگ به کودکان که می‌توان آن را از طریق بازی رنگ ها برای کودکان ایجاد نمود افزایش قوه خلاقیت آن‌ها است. رنگ ها می‌توانند موجب تحریک تخیلات و الهامات در کودکان شده و آن‌ها را به تفکر و ارائه ایده‌های جدید وا دارند.

از دیگر دلایل اهمیت آموزش رنگ به کودکان ارتقاء مهارت های حرکتی آن‌ها می‌باشد. بازی با رنگ سبب رشد عضلات ظریف انگشتان دست و مچ آن‌ها شده و این مقوله پیش‌نیازی برای بهتر شدن توانایی‌های نوشتاری و استفاده از اشیاء کوچک است. به این ترتیب می‌توان کودک را برای ورود به مدرسه و دست ورزی هایی که در آینده از آن‌ها خواسته می‌شود آماده نمود. رنگ آمیزی کتاب‌های نقاشی و دیوارهای پوشیده از صفحات سفید یکی از جمله ابزارهایی است که هنگام آموزش رنگ به کودکان می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. خوب است بدانید پیشنهاد رنگ آمیزی در سنین پایین در کودکان علاوه بر آنکه سبب افزایش مهارت و قدرت دست آن‌ها می‌شود، باعث کسب توانایی لازم جهت توجه به جزئیات نیز خواهد شد. بدین ترتیب کودک با بهره‌مندی از این مهارت مهم ترین پیش نیاز ضروری برای نوشتن را فرا گرفته و سبب می‌شود مهارت نوشتاری او بهبود یابد.

اولین تجربه رنگ آمیزی در کودک با خط خطی کردن به نمایش گذارده می‌شود ولی باید دانست که حتی همین کار نیز می‌تواند موجب درک بهتر مکنونات ذهنی او توسط روانشناسان شود. افزودن رنگ و بکارگیری آن در نقاشی ها و یا حتی تمایل کودکان به استفاده از رنگ‌های بخصوص، زیان گویایی از ارائه شخصیت و تفکرات او است که طی ارزیابی از طریق کارشناسان متخصص در زمینه روانشناسی کودک می‌توان نسبت به تحلیل فضای ذهنی آن‌ها اقدام نمود. حتی از این طریق می‌توان بر ترس‌ها و توهمات کودکان و یا فشارهای ذهنی که بر آن‌ها غلبه نموده آگاه شده و نسبت به بر طرف کردن آن‌ها جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی در آینده استفاده نمود. شناخت شخصیت درون گرایی و یا تظاهرات برون گرایی کودکان یکی دیگر از نتایجی است که از طریق تحلیل رنگ‌های مورد استفاده کودکان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و می‌توان با استفاده از رنگ‌های خاصی نسبت به ایجاد تعادل در جنبه های مختلف شخصیتی کودکان اقدام نمود.

آموزش رنگ به کودکان با بازی می‌تواند در افزایش تمایلات آن‌ها جهت مشارکت در برخی مجامع و حضور در مکان‌های خاصی نیز مورد توجه قرار گیرد. در واقع مهد کودک‌ها و خانه های بازی کودکان با استفاده از همین متد سبب جلب هر چه بیشتر کودکان به فضاهای مرتبط خود می‌شوند. افزایش اشتها و تحریک کودکان برای صرف غذا از طریق بازی با رنگها برای کودکان قابل دستیابی است. در واقع بکاربردن ظروف غذایی رنگین در کنار سبزیجات مختلف با رنگ‌های گوناگون می‌تواند کودک را جذب کرده و او را برای خوردن غذا تحریک نماید.

این مقاله را از دست ندهید: آموزش اعداد به کودکان با بازی

آموزش رنگ به کودکان با بازی

آموزش سه رنگ اصلی به کودکان

آموزش رنگ به کودکان با بازی یکی از بهترین راه کارهاست. تأثیر رنگ بر روحیه و روان انسآن‌ها از کودکی به خوبی خود را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال قرار گرفتن در فضای سبز و با طراوت باغ و بوستان موجب شادابی شده و ماندن در فضایی با رنگ های تیره و یا تک رنگ خیلی زود موجبات خستگی و کسالت افراد را فراهم می‌آورد. آگاهی از روانشناسی رنگ ها و تأثیر آن بر رشد مغزی و فعالیت ذهنی افراد سبب شده تا طراحان بسیاری در زمینه دکوراسیون اماکن مختلف از این موضوع بهره‌های فراوانی برده و سبب افزایش کاربری محیط شوند. اهمیت به موضوع شناسایی رنگ و تأثیرات مثبت آن در زندگی کودکان باعث شده تا بازی‌های بسیاری با محوریت رنگ، طراحی و اجرا شود. از جمله این بازی‌ها می‌توان به رنگ آمیزی کتاب‌های نقاشی، رنگ آمیزی دیوار و اشیای مختلف اشاره نمود.

رنگ آمیزی می‌تواند با استفاده از مداد رنگی، انواع ماژیک و پاستل‌های مختلف صورت پذیرد. همچنین می‌توان با استفاده از رنگ‌های قابل شستشو نسبت به رنگ کردن دیوار با دیوار پوش‌های مختص رنگ آمیزی کودک و یا حتی پوشیده شده از کاغذهای سفید بزرگ اقدام نمود. از این قبیل رنگ ها می‌توان برای نقاشی روی صورت، بادکنک و حتی ظروف سفالی نیز استفاده نمود. نقاشی و رنگ آمیزی با استفاده از رنگ های خوراکی یکی دیگر از انواع بازی با رنگ ها برای کودکان است. استفاده از کاغذهای رنگی و برچسب‌های متفاوت با رنگ های گوناگون از دیگر روش‌های بازی با رنگها برای کودکان محسوب می‌شود.

پیشنهاد می‌شود هنگام آشپزی نیز از بازی با رنگ برای کودکان بهره‌مند شد و از این طریق خاطره‌های خوشی را برای آن‌ها رقم زد. می‌توان برای تزیین انواع سالاد از کودکان خواست تا با استفاده از سبزیجات رنگی مختلف اشکال متفاوتی را روی آن‌ها ایجاد نمایند. یا برای تهیه انواع سس با ترکیبات مختلف رنگ های جدیدی بسازند. رنگ کردن تخم‌مرغ نیز یکی دیگر از فعالیت‌های شاد و مفرحی است که باعث می‌شود آن‌ها برای خوردن این ماده مغذی نیز تحریک نمایند.

این مقاله را بخوانید: آموزش ساعت به کودکان با بازی

روش‌های آموزش رنگها به کودکان با بازی

از آنجایی که آشنایی با رنگ ها در سنین 2 تا 4 سالگی اتفاق می افتد می‌توان با استفاده از بازی‌های گوناگونی فرآیند آموزش رنگ ها با بازی را به کودکان آموخت به این ترتیب می‌توان کودک را شاداب تر نموده و باعث تحریک سلول های مغزی او شد. هدف از بازی رنگ ها برای کودکان تنها آموزش نام رنگ ها نیست بلکه به او مفاهیم بنیادین رنگ ها نیز تعلیم داده شده تا بتواند علاوه بر گسترده تر نمودن دایره لغات خود با دیگران ارتباط بهتر و تعاملی تری برقرار نموده و قوه خلاقیت خود را به کار گیرد. بالونیا یک خانه بازی کودک شمال تهران است با بهرمندی از روانشناسی رنگ و دانشتن اهمیت آموزش رنگ به کودکان، نسبت به طراحی انواع بازی رنگ ها برای کودکان به طور کاملا بهداشتی زیر نظر کارشناسان متخصص در زمینه روانشناسی کودک اقدامات چشمگیری داشته است. از جمله روش‌های آموزش رنگ ها با بازی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

آموزش رنگها به کودکان با استفاده از اشیاء

در این روش کودک از قبل به طور ضمنی با نام برخی از رنگ ها آشنایی دارد هنگام بازی می‌توان با در نظر گرفتن زمانی از کودک خواست که با توجه به رنگی که اعلام می‌شود شروع به پیدا کردن وسیله ای با آن رنگ نماید. در این بازی برای اینکه کودک متوجه گذشت زمان شود باید شروع به شمردن عدد ها نمود و از او خواست پیش از اتمام شمارش آن رنگ را پیدا کند. با کوتاه تر کردن زمان و یا افزایش تعداد رنگ ها می‌توان نسبت به ایجاد تنوع و هیجان در بازی اقدام کرد.

یادگیری رنگ ها با بازی

آموزش رنگ به کودکان با استفاده از تکه های پارچه، دگمه و نخ

در این بازی به تعدادی پارچه، دگمه و نخ در رنگ های مختلف احتیاج داریم روی هر پارچه ای شکل‌های مختلفی را با رنگ های متفاوتی می‌کشیم و یک شیار روی آن‌ها به عنوان جای دگمه ایجاد می‌کنیم سپس روی پارچه بزرگ‌تری دگمه‌هایی را که آن‌ها نیز می‌بایست رنگ های مختلفی داشته باشند را با فاصله از هم می‌دوزیم اکنون از کودک می‌خواهیم که هر شکلی به دگمه هم رنگ خودش وصل کند.

آموزش رنگ به کودکان با استفاده از غذا

یکی از پرطرفدارترین آموزش ها برای آموختن رنگ به کودکان در بین والدین، استفاده از غذا است. آن‌ها می‌توانند از این طریق ضمن تأمین سلامتی کودک با استفاده از غذاهای متنوع و مغذی نسبت به معرفی رنگ نیز اقدام کنند. حتی اوقات صرف غذا را به یکی از مفرح‌ترین زمان‌ها برای کودک تبدیل کرده و موجب افزایش اشتهای آن‌ها شوند.

در این روش می‌توان از کودک خواست با ترکیب غذاهای مختلف رنگ‌های جدیدی بسازد؛ مثلاً با ترکیب مربای آلبالو و ماست رنگ صورتی ایجاد نمایند. همچنین می‌توان هنگام استفاده از هر یک از ترکیبات غذا از او خواست نام رنگ را بگوید و یا آن رنگ را در بین ترکیبات غذا پیدا کند و اگر هنوز با رنگ ها آشنا نیست ضمن خوردن به معرفی و بر شمردن نام رنگ ها پرداخت.

آموزش رنگها به کودکان در پیاده روی با استفاده از کاغذ

در این بازی از کودک خواسته می‌شود یک برگه کاغذ رنگی به دلخواه همراه خود برای پیاده روی بیاورد. هنگامی که بیرون می روید از او بخواهید تا هر چیزی که همرنگ آن کاغذ رنگی است را نشان دهد؛ مثلاً اگر رنگ سبز را با خود دارد او احتمالاً درختان و ماشین های سبز و چمن پارک را نشان خواهد داد. پس از برگشت از او بخواهید آنچه را که دیده نقاشی کند. به این ترتیب او می‌آموزد که اشکال و اشیا مختلف می‌توانند رنگ های مشابه داشته باشند.

آموزش رنگ به کودکان با استفاده از البسه رنگی

به کودک اجازه انتخاب لباس در رنگ های مختلف بدهید. به یاد داشته باشید استفاده از رنگ های متنوع در اتاق و وسایل شخصی کودک می‌تواند نقش بسزایی در فراگیری رنگ ها و تأثیر مثبت آن بر کودکان داشته باشد. در این بازی بلوزی را برای کودک انتخاب کرده و سه شلوار با رنگ‌های مختلف را در اختیار وی قرار دهید. سپس از او بخواهید رنگ همرنگ یا مناسب با رنگ بلوز را انتخاب نماید در این بازی کودک ضمن آشنایی با رنگها با هارمونی و هماهنگی رنگ ها نیز آشنا می‌شود.

آموزش رنگها به کودکان با استفاده از سبد و کلاف کاموا

ابزار این بازی چند سبد و تعدادی کلاف کامو در رنگ های مختلف است. البته می‌توان خلاقیت به خرج داده و بجای کلاف کاموا از جوراب های رنگی و یا اسباب بازی‌های گوناگون در رنگ های مختلف استفاده نمود. سپس از کودک خواست تا با قرار دادن رنگ‌های یکسان از اشیای مختلف در سبدهایی با رنگ مشابه نسبت به جداسازی آن‌ها اقدام نماید. حتی می‌توان این بازی را با دور کردن سبدها از کودک جذاب‌تر کرده و از او خواست کلاف‌ها را از راه دور تری به داخل سبد پرتاب نماید. به این ترتیب می‌توان باعث ایجاد هیجان در کودک نیز شد. در بالونیا فضای مناسبی برای کودکان فراهم آورده و نسبت به تقویت تأثیر رنگ بر رشد کودکان یکی از پیشگامان در این حوزه می‌باشد.

استفاده از رنگ های شاد و متنوع نه تنها در بازی‌های گوناگون بلکه در طراحی و دکوراسیون فضای بازی کودکان در مجموعه بالونیا سبب ایجاد نشاط و علاقمندی کودکان به بازی در خانه بازی بالونیا گشته است. علاوه بر این اقدامات بهره‌مندی از مربیان مجرب در جهت آشنایی بیشتر کودکان با رنگ ها و آموزش در این زمینه مجموعه خانه بازی بالونیا را به بکی از برجسته ترین فعالان در حوزه بازی‌های کودکان نموده است.

آموزش رنگ برای کودکان با بازی

آموزش رنگها به کودکان با استفاده از بادکنک‌های رنگی

این بازی تشخیص رنگ برای کودکان تنها با چند بادکنک رنگی قابل انجام است. برای این کار کافی است چند بادکنک رنگی بخرید و در مکان‌های مختلفی از خانه وصل کنید (توجه داشته باشید که بادکنک‌ها را جایی وصل کنید که دست کودک به راحتی به آن برسد و نیاز به پرش یا بالا رفتن از جایی نداشته باشد). حال کافی است با صدای بلند نام رنگ‌ها را صدا بزنید و از کودک بخواهید که به سمت همان بادکنک رفته و آن را بترکاند. برای جذابیت بیشتر بازی می‌توانید هر بادکنک را یک امتیاز تصور کرده و با رسیدن به یک امتیاز خاص یک جایزه کوچک نیز برای فرزند خود در نظر بگیرید.

 

آموزش رنگها به کودکان با استفاده از توپ‌های رنگی و سطل آب

هیچ کودکی دست رد به سینه آب بازی نمی‌زند. با این بازی در کنار تأمین خواسته آن‌ها می‌توانید آموزش رنگ ها به کودکان را نیز به طور کامل پیگیری کنید. برای این کار کافی است که یک سطل پر از آب آماده کنید و درون آن را از توپ‌های رنگی مختلف پر کنید. در کنار سطل نیز سبدهایی هم‌رنگ توپ‌ها قرار دهید و از کودک خود بخواهید با یک ملاقه توپ‌ها را شکار کرده و در سطل هم‌رنگ خود بریزد.

آموزش رنگها به کودکان با استفاده از پازل‌های رنگی

آموزش رنگها به کودکان با بازی اصولاً با وسایل ساده‌ای انجام می‌شود. به طور مثال در این بازی می‌توانید از کودک خود بخواهید این بار به جای حل پازل، تکه پازل‌هایی که رنگ غالب آن‌ها به طور مثال آبی، قرمز و… است جمع کند و یکجا بگذارد.

جمع بندی

اصولاً آموزش رنگ‌ها به کودکان با بازی سبب می‌شود تا درک آن‌ها از دنیای اطرافشان بسیار متفاوت از حالت عادی شود و از لحاظ ذهنی نیز قدرتمندتر شوند. در این مقاله سعی کردیم روش‌های مختلفی برای آموزش رنگ‌ها به کودکان ارائه دهیم که تمام آن‌ها با وسایل دم دستی و کمی حوصله در دسترس خواهند بود. پیشنهاد می‌شود تمام این بازی‌ها را با کودک خود تجربه کنید و ضمن ساخت اوقاتی شاد، به راحتی انواع رنگ‌ها را به او یاد بدهید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *