آب بازی کودکان

آب بازی کودکان در تهران

کودکان عاشق آب بازی هستند و آن را یکی از تفریحات بسیار لذت بخش می‌دانند تا جایی که می‌توانند ساعت‌ها وقتشان را صرف آب بازی کنند و از این کار، خسته نشوند. اگر تا به حال تصور می‌کردید که آب بازی کودکان تنها کثیف کاری به دنبال دارد و هیچ فایده و نقشی در رشد کودک ندارد؛ پس لازم است که حتماً این مقاله را مطالعه کنید. آب بازی بچه ها بیشتر از آنچه که تصور می‌کنید روی رشد خلاقیت و ابتکار کودک، تاثیرگذار است. در ادامه با ما همراه باشید تا با فواید آب بازی کودکانه و اهداف آب بازی برای کودکان، آشنا شوید.

آب بازی کودکان در تهران

آب بازی کودکان در خانه بازی بالونیا

خانه بازی بالونیا فضای آب بازی کودکان را فراهم کرده است. به گونه‌ای که می‌توانید در این خانه بازی کودک تهران،فرزند خود را با خیالی آسوده به این مکان، بسپارید. خانه بازی بالونیا فضای دلنشینی را برای بازی و شنای کودکان، فراهم کرده است. به‌طوری‌که در فصل تابستان از سمت کودکان و والدین آن‌ها بسیار مورد استقبال، قرار گرفته است.

معرفی انواع بازی با آب برای کودکان

آب بازی یکی از فعالیت‌های مورد علاقه کودکان است. بازی با آب علاوه بر اینکه یک فعالیت دلچسب و سرگرم کننده به ویژه در فصل گرما است، می‌تواند یک بستر مناسب برای یادگیری نیز باشد. در واقع بازی‌هایی مخصوص آب وجود دارند که گذراندن وقت در آب را هدف‌مند و جذاب می‌سازند. در ادامه این بازی‌ها را معرفی می‌کنیم.

مسابقه قایق یا اردک

با استفاده از یک فویل آلومینیومی یک رودخانه درست کنید و یک آب بازی کودکانه  عالی برای بچه ها ترتیب دهید. برای این کار فویل آلومینیومی را به شکل مستطیل با طول زیاد، ببرید و طرفین آن را تا بزنید. سپس مقداری آب در این فویل بریزید و قایق یا اردک را روی آن قرار دهید. کودکان می‌توانند با استفاده از این قایق یا اردک با یکدیگر یک مسابقه جذاب و هیجان انگیز را تجربه کنند. آن‌ها برای برنده شدن باید با دستان خود آب را حرکت دهند و امواجی بسازند تا قایق یا اردک تکان بخورد و به سمت خط پایان مسابقه پیش برود.

نجات دایناسور

چند دایناسور اسباب بازی انتخاب کنید و آنها در قالب‌هایی قرار دهید. سپس روی آن‌ها را با آب بپوشانید و درون فریزر قرار دهید. بعد دایناسورهای منجمد شده را در اختیار کودکان قرار گذاشته تا با به کار گرفتن چکش اسباب بازی و دیگر ابزارها، یخ اسباب بازی‌ها را بشکنند و جان دایناسورها را نجات دهند. در واقع شکستن یخ کار لذت بخش و بی خطری برای کودکان است. آن‌ها عضلات دست خود را به کار می‌اندازند و مهارت‌های حرکتی خود را تقویت می‌کنند. همچنین در این بازی تمرکز و دقت تقویت می‌شود.

مسابقه جمع کردن آب

کودکان را گروه بندی کنید و به هر گروه یک سطل یکسان بدهید. سپس برای آب بازی بچه ها یک لیوان یکسان نیز در اختیار هر یک از اعضای گروه‌ها بگذارید. با شروع زمان مسابقه اعضای گروه باید تلاش کنند با استفاده از لیوان، آب را جمع کرده و درون سطل بریزند. گروهی که زودتر سطل را پر از آب کند برنده است. در صورتی که به استخر دسترسی دارید، کودکان می‌توانند لیوان‌های خود را با آب آن پر کنند. در غیر این صورت می‌توانید یک ظرف بزرگ آب را در اختیار آن‌ها قرار دهید تا در حین بازی از آن استفاده کنند.

آب بازی بچه ها

مرتب کردن شیشه‌های آب

چند شیشه را پر از آب کنید، به طوری که مقدار آب درون هر شیشه با شیشه دیگر متفاوت باشد. برای بهتر دیده شدن میزان آب درون شیشه، می‌توان مقداری رنگ خوراکی درون آن ریخت. سپس شیشه‌های آب را در اختیار کودکان قرار دهید و از آنها بخواهید آن‌ها را به ترتیب سطح آب درونشان از کم‌ترین به بیشترین مرتب کنند. برای جذاب کردن هر چه بیشتر این بازی می‌توان از کودکان خواست با قاشق به آرامی روی هر شیشه بزنند و صدای آن را با شیشه دیگر مقایسه کنند؛ سپس به صورت ریتمیک روی شیشه‌ها بزنند.

پرتاب توپ در استخر آب

در هنگام آب بازی بچه ها در استخر می‌توان یک توپ آبی نیز به آنها داد تا با یکدیگر بازی کنند. توپ بازی هم در بیرون از آب و هم در آب فعالیت لذت بخشی برای کودکان است. آنها می‌توانند توپ را به یکدیگر پرت کنند و سعی کنند توپ پرتاب شده را بگیرند و نگذارند داخل آب بیفتد. می‌توان با کمی خلاقیت، جذابیت بیشتری به این بازی اضافه کرد و چالش‌های بیشتری در مقابل کودکان قرار داد. به عنوان مثال اگر تعداد کودکان زیاد باشد، می‌توان آن‌ها را گروه بندی و برای هر گروه یک محدوده مشخصی از استخر را تعیین کرد.

انتقال آب

برای آب بازی بچه ها یک لیوان پر از آب و چند لیوان خالی به کودکان بدهید. سپس از آنان بخواهید که با شروع مسابقه سعی کنند آب لیوان را به لیوان دیگر و دوباره به لیوان دیگر تا انتها منتقل کند. کودکان باید سعی کنند علاوه بر بالا بردن سرعت خود با دقت آب را به لیوان دیگر بریزند تا آبی بیرون ریخته نشود. این بازی باعث می‌شود قدرت و مهارت حرکتی کودکان بیشتر شود. علاوه بر این، با انجام این بازی کودکان می‌توانند تمرکز خود را به چالش بکشند که تاثیر مثبتی بر آن دارد.

پیش‌بینی روی آب یا زیر آب

به کودکان اشیا مختلف از جمله اسباب بازی‌هایشان را بدهید و از آن‌ها بخواهید که پیش بینی کنند که آیا این وسیله روی آب می‌ماند یا به زیر آب می‌رود. این اشیا باید از نظر وزن و سایز با یکدیگر متفاوت باشند. پس از شنیدن نظرشان، از آنها بخواهید که اشیا را به درون آب بریزند تا نتیجه را مشاهده کنند. هر بار که کودکی درست پیش‌بینی کند، یک امتیاز می‌گیرد. این بازی به طور غیر مستقیم به کودکان یاد می‌دهد که چه ویژگی باعث به زیر آب رفتن اشیا می‌شود.

نقاشی با یخ

در قالب‌های یخ مقداری از رنگ‌های مختلف و آب بریزید و بر روی هر کدام یک تکه چوب نازک قرار دهید. سپس اجازه دهید رنگ‌ها یخ بزنند. سپس یک جعبه مقوایی یا کاغذی که ابعاد بزرگی دارد را برای اب بازی بچه در اختیار او قرار دهید. سپس کودک می‌تواند رنگ را با استفاده از چوب بر دارد و با کشیدن آن‌ها روی مقوا، شروع به نقاشی کشیدن کند. به دلیل احتمال رنگی شدن لباس و محیط، بهتر است کودکان لباسی کهنه و قدیمی بر تن کنند و در مکانی خارج از خانه نقاشی این بازی را انجام دهند.

آب بازی بچه ها در استخر

منتقل کردن توپ

اگر کودکان در استخر بازی می‌کنند می‌توانند از انجام این بازی لذت ببرند. برای انجام بازی منتقل کردن توپ در اولین قدم کودکان را به دو گروه تقسیم کرد. سپس باید در دو طرف استخر دو سطل پر از توپ قرار داد و از گروه‌ها خواست که تلاش کنند توپ‌ها را از سمتی به سمت دیگر استخر ببرند. در واقع کودکان باید توپ را در دست بگیرند، در طول استخر شنا کنند و توپ را در سطل دیگر بیندازد. این بازی علاوه بر ایجاد حس رقابت دلچسب، مهارت‌های حرکتی کودکان را نیز تقویت می‌کند.

سرسره بازی

اگر به استخر دسترسی دارید می‌توانید کنار آن یک سرسره آبی درست کنید تا کودکان از سرسره بازی و پریدن در آب لذت ببرند. برای آب بازی بچه ها در استخر تنها یک ورقه بزرگ پلاستیکی، آب و مواد شوینده نیاز است. ورقه پلاستیکی را کنار استخر قرار دهید و مخلوط آب و مواد شوینده را بر روی آن بریزید. با استفاده از این مواد می‌توان ورقه پلاستیکی را لغزنده کرد تا کودکان بتوانند بر روی آن سر بخورند. با وجود ساده بودن این ابزار، کودکان هیجان زده شده و آب بازی برای آنها بسیار لذت بخش خواهد بود.

ماهیگیری

این بازی امکان تجربه یک ماهیگیری جذاب را برای کودکان فراهم می‌کند. برای اجرای بازی، یک میله ماهیگیری کودکانه تهیه و به آن یک آهنربا وصل کنید. سپس تعدادی آهنربا را به همراه آب درون قالب‌های یخ بریزید و اجازه دهید که منجمد شوند. سپس می‌توانید آهنرباهای یخ زده را درون یک ظرف بزرگ یا استخر بریزید و از کودک بخواهید با استفاده از میله ماهیگیری آهنرباها را شکار کند. این بازی را می‌توان به صورت گروهی نیز انجام داد و به آن رقابت نیز اضافه کرد.

بازی اسفنج

در این روش از آب بازی کودکان، آنها به دو تیم تقسیم می‌شوند و اعضای هر تیم پشت سر هم می‌نشینند. کودک اول باید اسفنج خود را در سطل آب فرو ببرد و آن را کامل خیس کند. سپس اسفنج را به نفر بعدی بدهد و این کار تا جایی تکرار شود که در نهایت اسفنج به دست آخرین کودک برسد‌. آخرین کودک باید اسفنج را فشار دهد و آب آن را درون یک سطل بگیرد. سپس اسفنج را به صورت دست به دست به نفر اول باز گرداند. این کار باید تا جایی که سطل نفر آخر پر از آب شود ادامه پیدا کند.

بازی سطل آب

در این بازی نیز کودکان به دو تیم تقسیم می‌شوند و اعضای هر تیم پشت سر هم می‌نشینند. هر یک از اعضای تیم باید یک سطل داشته باشد. نفر اول که سطلی پر از آب دارد باید تلاش کند بدون اینکه به پشت برگردد، آب سطل خود را درون سطل نفر پشتی خالی کند‌. نفر پشتی نیز باید سعی کند سطل خود را طوری بگیرد که آب وارد آن شود. نفر بعدی نیز باید همین کار را انجام دهد تا در نهایت آب درون سطل نفر آخر ریخته شود. گروهی که بتواند بیشترین مقدار آب را به نفر آخر برساند برنده می‌شود.

فواید آب بازی برای کودکان

کودکان به صورت فطری از بازی کردن با آب و خاک، لذت می‌برند؛ بنابراین والدین نباید تعیین کننده نوع و شیوه‌های آب بازی کودکان باشند؛ بلکه می‌بایست شرایط سالم بازی را برای کودک فراهم کرده و به عنوان هم بازی کودک، رفتار کنند. تنها در این صورت است که اجازه می‌دهند قدرت خلاقیت کودک شکوفا شده و بتواند بدون هیچ ترسی از بازی کردن، لذت ببرد.

شاید تصور کنید کودکی که با آب بازی می‌کند تنها در حال تفریح است؛ اما اشتباه می‌کنید، این کودک در عین حال که از این کار لذت می‌برد؛ در حال یادگیری علت و معلول، گرما و سرما، جاری شدن و فرو رفتن آب در زمین و… می‌باشد؛ بنابراین چیزی که کودک از آب بازی فرا می‌گیرد؛ ارزش کثیف کاری ناشی از آن را دارد و بهتر است با کودک در این زمینه کاملاً هماهنگ باشید.

خانه بازی بالونیا تمامی وسایل لازم برای بازی کودک را فراهم کرده است. به گونه‌ای که می‌توانید کودک خود را ساعت‌ها در این خانه بازی، مشغول نگه دارید. فضای دلنشین خانه بازی بالونیا برای کودکان بسیار مورد پسند است. به نحوی که از بازی کردن در این فضا، هرگز خسته نمی‌شوند. یکی از مزایای مراجعه به خانه بازی این است که کودک می‌تواند به هنگام آب بازی با کودکان با دیگر دوستان و همسالان خود، همکاری داشته باشد و از بازی نهایت لذت را ببرند. همانطور که گفتیم؛ آب بازی برای کودکان فایده‌های بسیاری دارد. مهم‌ترین فواید آب بازی برای کودکان را در ادامه آورده‌ایم.

آب بازی کودکانه در خانه

ایجاد احساس آرامش در کودک

همه می‌دانیم که آب برای تمامی افراد، آرامش بخش است. کودکان هم از این امر مستثنی نیستند. اگر یک کودک بد خلق دارید که در تمام طول روز بهانه‌گیری‌های مختلفی دارد؛ با پر کردن یک وان یا لگن از آب می‌توانید آرامش را به او، هدیه کنید. برای آب بازی کودکان نیاز به وسایل و شرایط خاصی، ندارید. اگر اسباب بازی‌های دیگری را هم به همراه آب بازی در اختیار کودک قرار دهید؛ تاثیر بیشتری روی خلاقیت و کشف استعدادهای او، دارد. از این وسایل می‌توان به عروسک، حیوانات پلاستیکی، قیف، سبد، اسفنج، نایلون و… اشاره کرد. توصیه می‌کنیم ترکیبی از وسایلی را انتخاب کنید که هم در آب فرو می‌رود و هم روی آب، شناور می‌ماند.

تقویت قدرت خلاقیت کودک

یکی از مهم‌ترین فواید آب بازی کودکان؛ تحریک و تقویت قوه خلاقیت کودکان است. توصیه می‌شود به این منظور در وهله اول همان وسایل آب بازی با کودکان را برای کودک، فراهم کنید و تا جای امکان همراه کودک و در کنار او، باشید. برای این کار مشغله‌های فراوان خود را ساعتی کنار بگذارید و روی قوه تخیل و خلاقیت کودک خود در این زمینه، کار کنید.

با کودک هم‌بازی شوید و اجازه دهید کودک با وسایلی که دارد؛ آزمایش‌های مختلفی را انجام دهد. هرگز او را از انجام کاری در زمینه آب بازی، منع نکنید. اجازه دهید هر آنچه که به ذهن کودک می‌رسد را در آب، امتحان کند. این موارد شاید به نظر شما ساده و بی اهمیت جلوه کند؛ اما همگی باعث رشد فکری و تقویت خلاقیت کودک، می‌شود.

رشد عاطفی و هیجانی کودک

تاثیر آب بازی بر کودکان بسیار چشمگیر است همان‌طور که گفتیم؛ کودکان می‌توانند ساعت‌ها در آب بمانند و بازی کنند و هیچ اعتراضی هم نکنند. این محیط برای کودک هرگز تکراری و کسل کننده، نمی‌شود. کودک در آب بازی احساس قدرت می‌کند و حس کنجکاوی او تحریک می‌شود. چیزهای مختلفی را کشف می‌کند و از لحاظ روانی و عاطفی می‌تواند انرژی خود را آزاد کند. حتی اگر کودک تمایل دارد به درون آب برود و دست و پا بزند هم مانع این کار نشوید. کودک با این کار انرژی خود را تخلیه کرده و آرامش و هیجان را تجربه می‌کند.

افزایش قدرت بیان کودک

کودکی که آب بازی جزء تفریحات او باشد؛ قطع روابط اجتماعی بالاتری داشته و قدرت سخنوری او نسبت به کودکانی که این کار را انجام نمی‌دهند، بیشتر می‌شود. از طریق آب بازی کلمات جدید را یاد می‌گیرد و دایره لغات او، گسترش پیدا می‌کند. کلماتی مثل گرم، سرد، خنک، داغ، خیس، قطره، خشک، نم و… شاید کلماتی باشند که هرگز کودک با آن‌ها، روبرو نشده باشد. پس آب بازی کودکان بهترین فرصت است تا کودک در زمینه گویایی و یاد گرفتن لغات جدید، رشد کند. حتی حین بازی والدین می‌توانند داستان‌های زیبایی از آب برای کودک، تعریف کنند. اینکه باران چطور به وجود می‌آید و چطور آب به منازل راه پیدا می‌کند؛ قطعاً مباحث جالبی می‌تواند برای کودک باشد.

رشد اجتماعی با اب بازی بچه

اگر اجازه دهید کودکان با همدیگر بازی کنند؛ رشد اجتماعی کودک را افزایش می‌دهید. کودکان نیاز دارند روابط اجتماعی و نحوه تعامل و همکاری با یکدیگر را به خوبی، یاد بگیرند چرا که در آینده قرار است با دیگر افراد در زمینه‌های مختلف، مشارکت داشته باشند. حتی می‌توانید برای این کار؛ کودک را در کارهای خود شریک کنید. به عنوان مثال اجازه دهید کودک ظروف پلاستیکی آشپزخانه را همراه شما، بشوید و یا در آب کشیدن لباس‌ها به شما، کمک کند. همین کارهای به ظاهر ساده و کوچک است که می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای بر رشد اجتماعی کودک، داشته باشد.

آب بازی کودکان برای رشد اجتماعی

علت آب بازی کودکان

تا به حال این سوال را از خود پرسیده‌اید که چرا اکثر کودکان جذب آب بازی می‌شوند؟! و یا چرا کودکان آب بازی را دوست دارند؟! در پاسخ باید بگوییم کودکان در هر سنی بازی‌های ویژه‌ای را می‌پسندند. معمولاً کودکان در سنین دو و سه سال، عاشق آب بازی می‌شوند و این به دلیل علاقه وافر آن‌ها به یادگیری است. خوشبختانه آب یک وسیله بازی است که به طور طبیعی در خانه‌ها، وجود دارد؛ بنابراین بهتر است این موقعیت را از کودک دریغ نکنیم و اجازه دهیم کودک تا جایی که دوست دارد، با آب بازی کند.

دلیل دیگر علاقه کودک به آب بازی حس کنجکاوی است که دارد. کودکان در سنین خاصی بسیار کنجکاو می‌شوند و دوست دارند محیط پیرامون خود را کاوش کنند. کودکان در این سنین دوست دارند از طریق حواس خود مخصوص حس لامسه، محیط اطراف خود را کشف کنند. بنابراین هرگونه عملی که حواس آن‌ها را تحریک کند؛ (مثل آب بازی) برای آن‌ها، لذت بخش هست.

آب بازی بچه ها در استخر و خلاقیت

همان‌طور که در قسمت قبل توضیح دادیم؛ آب بازی کودکان می‌تواند قدرت خلاقیت و رشد فکری کودک را افزایش بدهد. آب برای کودکان جذابیت بسیار زیادی دارد. برای اینکه بتوانید در این زمینه موثر باشید؛ می‌توانید با بیان سوال‌هایی ذهن کودک را به چالش بکشید. سوال هایی از قبیل چطور می‌توانیم باران را جمع آوری کنیم؟! چه چیزهایی در آب شناور و چه چیزهایی زیر آب، می‌رود؟! چه چیزهایی را می‌توان با آب تهیه کرد؟! و… .

می‌توانید اشیاهای مختلفی در اختیار کودک قرار دهید و از او بخواهید آن را درون آب، بیندازد. حالا می‌توانید درباره اشیایی که روی آب شناور می‌ماند و یا زیر آب می‌رود، صحبت کنید. اگر فصل تابستان باشد؛ می‌توانید چند تکه یخ را هم به ظرف آب کودک، اضافه کنید. به این صورت که یخ‌ها را در کاسه‌ای بریزید تا کودک شاهد آب شدن تدریجی آن‌ها، باشد. همه این موارد در کنار هم می‌تواند رشد خلاقیت و رشد فکری کودک را بالا ببرد.

خطر آب بازی کودکان

بازی با آب برای کودکان همانقدر که می‌تواند مزایا و فواید زیادی برای کودک داشته باشد؛ مخاطره آمیز هم هست؛ بنابراین توصیه می‌شود هرگز کودک را به هنگام آب بازی، تنها نگذارید و یا تمامی وسایل و لوازم ایمنی آب بازی برای کودکان را برای او، فراهم کنید. به عنوان مثال اگر قرار است کودک در حمام آب بازی کند؛ او را تنها نگذارید و مرتباً او را زیر نظر، داشته باشید و یا اگر به جایی می‌روید که حوضچه یا استخر دارد؛ حتماً مواظب کودک باشید و از استحکام محافظ‌ها، اطمینان پیدا کنید. متاسفانه به دلیل سهل انگاری والدین و اطرافیان هر ساله کودکان زیادی در استخرها و حوضچه‌ها آسیب دیده و به کام مرگ فرو می‌روند. به همین دلیل همواره توصیه می‌کنیم یک فضای آب بازی ایمن برای کودک، فراهم کنید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *