بازی گرگم و گله میبرم

بازی گرگم و گله میبرم چوپون دارم نمیزارم

بازی گرگم و گله می‌برم، یک بازی جذاب و بی‌نظیر است که کودکان آن را بسیار دوست می‌دارند. این بازی برای آن‌ها نشاط و شادی را به ارمغان می‌آورد و لحظات خاطره‌انگیزی در کنار دیگر دوستان برایشان می‌سازد. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره بازی گرگم و گله می‌برم به دست آورید تا انتهای این مقاله با ما باشید.

تاریخچه بازی گرگم و گله می‌برم

بسیاری از بچه‌های قدیمی همیشه از بازی گرگم و گله می‌برم استقبال می‌کردند؛ اما چرا بازی قدیمی گرگم و گله می‌برم تا این اندازه محبوب و پرطرفدار بود؟ جواب این سؤال روشن است؛ زیرا گرگم و گله می‌برم، مجموعه معیارهای یک بازی ایده‌آل و همه چیز تمام را داشت. این بازی دارای تحرک فراوانی بود و به اندازه کافی کودکان را به شور و هیجان می‌آورد. بازی گرگم و گله می‌برم سناریویی داستان‌گونه داشت و کودکانی که به اجرای آن می‌پرداختند، هر کدام داوطلب یکی از نقش‌ها می‌شدند. این چیزی بود که جذابیت بازی را دو چندان می‌کرد.

در یک سوی بازی، چوپان با تعدادی از گوسفندان و در سوی دیگر گرگی وجود داشت که هر لحظه سعی می‌کرد گله خود را بزرگ و بزرگ‌تر کند و به شکار گوسفندان برود. بچه‌های قدیمی، این بازی را با جان و دل اجرا می‌کردند. برای آن‌ها، بازی محلی گرگم و گله می‌برم، یک بازی موزیکال بود که با شعر و ترانه آمیخته شده و لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز را برای کودکان می‌ساخت.

اگرچه این روزها از بسیاری بازی‌های قدیمی، جز یک نام بر زبان چیزی باقی نمانده اما بازی گرگم و گله می‌برم جزو استثنائات است. این بازی از صدها سال پیش تا به امروز سرگرمی کودکان دیار ما بوده و تاریخچه آن بسیار طولانی است. برای یافتن سرنخی از تاریخچه بازی گرگم و گله می‌برم، باید سری به داستان‌های قدیمی با روایت‌های اساطیری بزنید. پیشنهاد ما این است که حتماً به فکر آموزش این بازی بی‌نظیر به کودکان خود باشید. البته راه ساده‌تر این است که کودکتان را به خانه کودک ما بیاوردی؛  این یک بازی دسته جمعی بسیار محبوب است که در افزایش اعتماد به نفس کودکتان هم بسیار موثر است. مطمئن باشید که در این خانه جذاب و بی‌نظیر، بازی گرگم و گله می‌برم و صدها بازی دیگر از سوی کادر با حوصله و صبور، به کودکان آموزش داده خواهد شد.

آیا تاکنون داستان‌های اساطیری خون‌آشام‌ها و وایت واکرها را خوانده‌اید؟ اگر این‌طور است احتمالاً متوجه شباهت بسیار زیاد بازی گرگم و گله می‌برم با این داستان‌ها شده‌اید. جذابیت این داستان‌ها در این است که هر زمان سپاهیان شر، به یکی از اعضای سپاه خیر دست پیدا کند، او را شبیه خود خواهد نمود. در این داستان ضد قهرمان، قهرمانی بوده که پس از اسارت به دست نیروهای شر، خود یکی از آن‌ها شده است. این موضوع جذاب، یک مفهوم را به انسان‌ها یادآوری می‌کند؛ اگر در برابر تلخی‌های زندگی تسلیم شوی، خودت نیز جزئی از آن خواهی شد و زندگی را به کام دیگران تلخ خواهی کرد.

متن شعر گرگم و گله میبرم

شعر گرگم و گله میبرم چوپون دارم نمیزارم

گفتیم که یکی از جذابیت‌های بازی قدیمی گرگم و گله می‌برم این است که شعر و ترانه‌های جذابی همراه با آن خوانده می‌شود. شعرخوانی با ریتمی جذاب، بخشی از زیبایی این بازی است. متن شعر گرگم و گله می‌برم در ادامه تقدیم نگاه شما عزیزان خواهد شد. فقط دقت داشته باشید که متن اول در صورتی خوانده می‌شود که بازیکنان در نقش گرگ، چوپان و گله باشند. متن دوم برای زمانی است که قرار است به جای چوپان، نقش گوسفند و به جای گله، نقش بره‌ها اجرا شود.

شعر گرگم و گله میبرم:

گرگ: گرگم و گله می‌برم

گله: چوپون دارم نمی‌زارم

گرگ: دندون من تیزتره

گله: گوشت من لذیذتره

چوپان: خانه‌ی خاله کدوم وره؟

گله: از این وره و از اون وره!

دومین متن از بازی گرگم و گله می‌برم:

بره ها: ننه من گرسنمه

گوسفند: صدا نکن، گرگ اومده

گرگ: گرگم و بره می‌برم

گوسفند: تا جون دارم نمیذارم

گرگ: چنگال من تیزتره

گوسفند: دنبه‌ی من لذیذتره

گرگ: بابام میگه دنبه بیار

گوسفند: دنبه ندم چی می‌کنی؟

گرگ: خورد و خمیرت می‌کنم دنبه به جونت می‌کنم!

گوسفند: خونه خاله کدوم وره؟

گله: از این وره و از اون وره!

بیشتر بخوانید: در این بخش از مقاله دعوت میکنیم که “متن شعر اتل متل توتوله گاو حسن چه جوره” را هم به کودک خود آموزش دهید. ما در این مقاله نشان خواهیم داد که چگونه این بازی سنتی می‌تواند در تقویت مهارت‌های زبانی، تفکر منطقی، و تعامل اجتماعی کودکان مؤثر باشد. به کمک این بازی‌ها، کودکان می‌توانند مهارت‌های اجتماعی مهمی را بیاموزند و روحیه همکاری و تعامل را در خود پرورش دهند.

آموزش نحوه بازی گرگم و گله می‌برم

بازی گرگم و گله می‌برم بسیار ساده است. بچه‌ها به راحتی می‌توانند این بازی را انجام دهند و از اجرای آن نهایت لذت را ببرند. شما می‌توانید طبق دستورالعمل زیر جلو بروید و این بازی جذاب را به کودکان خود بیاموزید.

آشنایی با روش بازی گرگم و گله می‌برم:

  • در قدم اول بازیکنان دور هم جمع می‌شوند و از بین خود یکی را به عنوان چوپان و یکی دیگر را به عنوان گرگ انتخاب می‌کنند. بقیه بازیکن‌ها در نقش بره پشت سر چوپان می‌ایستند. بازیکنان باید در یک ستون بایستند و دو دستی کمر یکدیگر را بگیرند.
  • گرگ که در مقابل چوپان ایستاده است، شعرخوانی را آغاز می‌کند و می‌گوید: گرگم و گله می‌برم!
  • گوسفندان یک‌صدا می‌گویند: چوپون دارم نمی‌زارم!
  • گرگ می‌گوید: دندون من تیزتره.
  • و گوسفندان پاسخ می‌دهند: گوشت من لذیذتره!
  • گرگ همراه با جست و خیر سؤال و جواب را تکرار و حمله را آغاز خواهد کرد.
  • گرگ جست و خیز زنان سؤال و جواب می‌کند و حمله را شروع می‌کند. در این حال چوپان که جان خود و بره‌هایش را در خطر می‌بیند، دست‌هایش را باز می‌کند و با حرکت به چپ و راست که عنوان دفاع را دارد، بدون اینکه گرگ را بگیرد از بره‌هایش محافظت می‌کند.
  • چوپان که جان گله را در خطر می‌بیند، دست‌هایش را باز می‌کند و بدین شکل از جان گله محافظت خواهد کرد.
  • گوسفندان که به این سو و آن سو می‌روند و اجازه نمی‌دهند چوپان آن‌ها را بگیرد. گوسفندان می‌خوانند خانه‌ی خاله کدوم وره؟! از این وره و از اون وره!
    گرگ که کماکان مشغول حمله کردن است، یکی از گوسفندان را می‌گیرد و از گله جدا می‌کند. گوسفندی که جدا شده، پشت سر گرگ می‌ایستد و کمر او را می‌گیرد.
  • گوسفند جدا شده، از این به بعد نقش گرگ را بازی خواهد کرد.
  • حال دو گرگ به دل گوسفندان می‌زنند و به آن‌ها حمله می‌کنند. این فرایند ادامه پیدا می‌کند تا جایی که تنها یک نفر در گله چوپان باقی بماند. در این بازی گرگ و نفر آخری که مانده برنده هستند.
  • چوپان در آغاز دور دوم از بازی، در نقش گرگ ظاهر می‌شود.

این یک دستورالعمل کلی برای بازی گرگم و گله می‌برم بود. پر واضح است که بازی بومی محلی گرگم و گله می‌برم، در مناطق مختلف از کشورمان به شکل خاصی اجرا شده و گاه با تغییراتی همراه خواهد بود. مثلاً در برخی از مناطق، گرگ تنها اجازه دارد، به آخرین نفر از ستون گوسفندان حمله کند و اگر موفق شود او را از گله بیرون بکشد، جای او با گرگ عوض می‌شود. البته گاه این تغییرات را در متن شعر گرگم و گله می‌برم می‌بینیم؛ در قسمت بعدی به دو مدل از این شعرها اشاره خواهیم کرد.

قوانین بازی کودکانه گرگم و گله می‌برم

قوانینی که بر بازی گرگم و گله می‌برم حاکم است، به بازی نظم می‌دهد. این قوانینی است که باید همه کودکان به آن احترام بگذارند و از آن تبعیت کنند. بخوانیم تعدادی از این قوانین را.

چند قانون بازی گرگم و گله می‌برم:

  1. بره‌ای که توسط گرگ شکار شده، باید همراه و هم مسیر گرگ شود و همراه با او شعرخوانی کند.
  2. آخرین نفر باقیمانده در آغاز دور بعدی مسابقه، به عنوان گرگ بازی خواهد کرد.
  3. بازی تا جایی ادامه پیدا می‌کند که تنها یک بازیکن باقی بماند.

پس گرگ باید سعی کند هر یک از افراد گله را بگیرد و آنها را به “خانه گرگ” یا محل مشخصی که به عنوان محل مربوط به گرگ در نظر گرفته شده، ببرد. اگر بازیکنی گرفته شود، او نیز به گرگ می‌پیوندد و به کمک گرگ می‌آید تا سایر بازیکنان گله را گرفته و به خانه گرگ ببرند. این بازی از مهارت‌های فیزیکی، هوشی و همچنین همکاری و تعامل گروهی بهره می‌برد و به عنوان یک بازی سنتی محبوب در میان کودکان و نوجوانان ایرانی شناخته می‌شود. برای بهبود روابط اجتماعی کودکان و تعامل انها با هم بازی عمو زنجیر باف هم عالی هست حتما امتحان کنید.

اهداف گرگم و گله میبرم چوپون دارم نمیزارم

بازی گرگم و گله میبرم چوپون دارم نمیزارم، با شرکت ۸ الی ۱۵ نفر از بازیکنان آغاز می‌شود. این بازیکن‌ها که ۷ الی ۱۲ساله هستند، در کنار یکدیگر بازی خواهند کرد و این می‌تواند رشد اجتماعی کودکان را بهبود بخشد و مهارت برقراری ارتباط با دیگران را بالا ببرد. وقتی کودکان سرگرم بازی گرگم و گله می‌برم می‌شوند، سرعت عمل و عکس‌العمل را می‌آموزند و رشد جسمانی آن‌ها تقویت می‌شود. آن‌ها یاد می‌گیرند که در برابر دشمنی مشترک، اتحاد خود را حفظ کرده و از خانواده دفاع کنند.

آشنایی با نظم و انضباط و پیروی از حرکت سرگروه از اهدافی است که کودکان با اجرای بازی گرگم و گله میبرم چوپون دارم نمیزارم به آن می‌رسند. البته اولین هدف از بازی، وقت گذرانی و سرگرم شدن با دوستان همسن و سال است.

جمع‌بندی

ما در این مقاله سعی کردیم شما را با تاریخچه بازی گرگم و گله می‌برم آشنا نماییم و روش اجرای آن را شرح دهیم. بعلاوه برخی از قوانین بازی و اهدافی که کودکان با اجرای بازی گرگ و بره به آن دست می‌یابند، در این مقاله بیان شد. امیدوار هستیم که این مطالب برای شما به عنوان والدین کودکان مفید بوده باشد.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *