کش بازی

بازی کش بازی قدیمی دهه شصت

بازی کش بازی از بازی‌های جذاب محلی بوده که از قدیم بین بچه‌های ایرانی رواج داشته است. با این بازی کودکان شما سرگرمی جذابی خواهند داشت. بازی محلی کش بازی به صورت تیمی است و این موضوع لذت مضاعفی به بازیکنان می‌دهد. آن‌ها می‌توانند در محوطه‌ای باز کش بازی را انجام دهند و از آن نهایت لذت را ببرند. برای معرفی هر چه بهتر بازی محلی کش بازی این مقاله را تا انتها بخوانید.

تاریخچه بازی کش بازی

کودکی خود را به یاد آورید. زمانی که در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستا با دوستان خود دور هم جمع می‌شدید و اوقات خود را با بازی کردن و جست‌وخیز می‌گذراندید. احتمالاً بازی‌های محلی برای شما آشناست. بازی‌هایی مانند هفت سنگ، گرگم و گله می‌برم، یه قل دوقل، لی لی، عمو زنجیر باف و…از بازی‌هایی است که برای یکبار هم که شده آن را انجام داده و لذت آن در گوشه ذهنتان مانده است. با بالونیا همراه باشید که می‌خواهیم یکی از قدیمی‌ترین بازی‌های محلی را به شما معرفی کنیم و آن چیزی نیست جز کش بازی.

اگر می‌خواهید تاریخچه کش بازی را بدانید، باید سوار بر قطار خیال خود شوید و به سال‌های دور و دراز بازگردید. مطمئناً قدمت این بازی از سن شما و حتی پدربزرگ و مادربزرگتان هم بیشتر است. اگرچه صدها سال است که از پیدایش این بازی بی‌نظیر می‌گذرد، اما هنوز که هنوز است جذابیت خود را برای کودکان حفظ کرده و آن‌ها را ترغیب به یادگرفتن این بازی جذاب و زیبا کرده است.

از همان قدیم، کش بازی به صورت گروهی انجام می‌شد و همیشه دختر بچه‌ها علاقه خاصی به آن داشتند. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت کش بازی این بود که کودکان برای انجام آن به هیچ ابزار خاصی به غیر از یک کش نیاز نداشتند و کش را به سادگی می‌توانستند تهیه کنند. با توجه به اینکه این روزها بسیاری از کودکان اوقات فراغت و بازی خود را با سیستم‌های کامپیوتری و گوشی و تبلت می‌گذرانند، (این می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی زیادی برای آن‌ها ایجاد کند.) با معرفی کش بازی به عنوان یک بازی قدیمی و جذاب، شاید بتوان آن‌ها را به فضای بازی و تحرک بازگرداند.

بیشتر بخوانید: اگر به دنبال سرگرم کردن و بازی کودکان 8 ساله در خانه هستید علاوه بر کش بازی، بازی های دیگری هم هستند که قبلا معرفی کرده ایم. می توانید از آنها هم برای سرگرم کردن کودکان در خانه استفاده کنید.

آموزش نحوه بازی کش بازی

همان‌طور که گفتیم برای کش بازی به یک کش بلند نیاز است که از دو طرف بسته شده باشد. اینکه کش مورد نظر چند متر باشد، بستگی به تعداد بازیکنان دارد. شما باید دو سر این کش را به یکدیگر گره بزنید تا بسته شود.

طرز بازی کش بازی:

  • تعدادی از دانش آموزان که قصد شرکت در بازی را دارند مشخص شده و از بین آن‌ها دو بازیکن با قرعه کشی یا به صورت اتفاقی انتخاب می‌شود.
  • این دو بازیکن کش را دور مچ پای خود می‌اندازند و رو به روی هم و در یک خط مستقیم می‌ایستند. برای آنکه تعادلشان بهتر شود، پاهای خود را به عرض شانه باز می‌کنند.
  • شرکت کنندگان که گاه یک، دو و یا چند نفر هستند، باید رو به کش قرار گیرند و به حالت جفت پا روی کش بپرند. بدین ترتیب کش زیر پایشان قرار می‌گیرد. اگر کش زیر پای آن‌ها قرار نگیرد، بازنده خواهند شد.
  • در مرحله دوم، بازیکنان باید با یک پای خود، اولین رشته طناب را از بالا به پایین بکشند و با پای دیگر آن را به زیر آورند.
  • گاه مراحل دیگری نیز برای کش بازی تعریف شده که هر کدام به ترتیب و با رعایت اصول انجام می‌شود.
  • اگر مراحل بازی به درستی و با موفقیت طی شود، دو نفری که کش را به پا دارند، با بالا بردن آن تا قسمت ساق پا، بازی را سخت‌تر می‌کنند. وقتی مراحل از ابتدا تا انتها طی شد، نخ در قسمت زانو قرار می‌گیرد و مجدداً بازیکنان باید مراحل آن را طی کنند.

در فرایند بازی، تک تک بچه‌ها به ترتیب می‌بازند و از بازی خارج می‌شوند؛ اما اگر یکی از بازیکنان موفق شود به مرحله نهایی برسد، هم گروهی‌های او که در مراحل قبلی باخته‌اند، می‌توانند به بازی ادامه دهند. در غیر این صورت، گروه بازنده اعلام شده و جای او با تیم دیگر عوض می‌شود.

قوانین بازی کش بازی کودکانه

کش بازی کودکان

فکر نکنید که قوانین و مقررات تنها برای دنیای ما بزرگترها است. کودکان که با بازی کردن زندگی می‌کنند، به قوانین نیاز دارند تا بتوانند با تعامل و همکاری در کنار یکدیگر بازی کنند و اوقات خوبی را بسازند. وجود قوانین نظم را در بازی جاری می‌کند و باعث می‌شود که همه کودکان به صورت عادلانه از امتیازات بازی بهره‌مند شوند و همه شرایط یکسانی داشته باشند. کش بازی به عنوان یک بازی محلی جذاب نیز دارای قوانین متعددی است. در ادامه با برخی از آن‌ها آشنا خواهیم شد.

قوانین بازی محلی کش بازی:

  1. تعداد بچه‌ها باید بیش از ۲ نفر باشد.
  2. بچه‌ها (هر تعدادی که باشند) باید گروه‌هایی با اعضای مساوی را تشکیل دهند.
  3. ارتفاع کش از دو طرف باید به یک اندازه باشد.
  4. وقتی بازیکن اقدام به پرش می‌کند، باید روی دو طناب فرود آید و نه یکی.
  5. بازیکنان یک تیم که از دور رقابت خارج شده‌اند تنها به شرطی می‌توانند بازگردند که نفرات آخر تیم تا مرحله نهایی با موفقیت جلو بروند.
  6. کسانی که می‌بازند باید باخت خود را بپذیرند و به قوانین احترام بگذارند.
  7. تیمی که به صورت کلی می‌بازد، می‌بایست جای خود را به تیم مقابل بدهد.

هدف کش بازی کودکانه

بازی کردن کودکان را سرگرم می‌کند و باعث می‌شود لحظات شاد و دلپذیری داشته باشند. البته هدف از بازی کردن صرفاً سرگرم شدن نیست. بازی‌ها، به ویژه آنها که در بالونیا خانه بازی کودک تهران برای بچه ها اماده شده اند، می‌توانند سلامت جسم و روان کودکان را تقویت کنند. اگرچه سرگرم شدن هدف مشترک همه بازی‌ها است، اما هر بازی هدف خاصی را دنبال می‌کند که کودکان در صورت تکرار به آن دست پیدا می‌کنند.

هدف کش بازی کودکانه، تقویت مهارت ارتباطی و تعاملات گروهی است. این بازی که به صورت گروهی جریان دارد، به کودک می‌آموزد که چطور با دیگران وارد رقابت شود و به صورت تیمی کار کند. احترام به قوانین و رعایت نظم از دیگر مواردی است که کودکان در حین کش بازی یاد می‌گیرند. به علاوه کش بازی نوعی ورزش بوده و برای تقویت عضلات پا در کودکان مفید است.

جمع‌بندی

کودکان برای کش بازی با محدودیت سنی روبرو نیستند و کودکان و نوجوانان می‌توانند با اجرای آن یک بازی جذاب و بی‌نظیر را تجربه کنند. آنچه اهمیت دارد، اجرای صحیح کش بازی بر اساس قوانینی است که برای آن تعریف شده و کودکان موظف‌اند به آن احترام بگذارند. به این منظور می‌توانید به خانه کودک بالونیا اعتماد کنید و کودک خود را برای آموزش صدها بازی محلی و سنتی از جمله کش بازی کودکانه به آنجا ببرید. در این خانه کودک کادری فعال و سخت کوش حضور دارد که نهایت تلاش خود را برای تعلیم بهترین بازی‌ها به کودک انجام می‌دهد. پس فرصت را از دست ندهید و هم اینک با بالونیا تماس بگیرید.

سوالات متداول شما عزیزان

این مطلب را به اشتراک بگذارید:

ارتباط با مشاوران بالونیا

مشاوران ما آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان می باشند

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *